Απαντήσεις του δημάρχου Σύρου – Ερμούπολης, Αλέξη Αθανασίου με αφορμή τις σοβαρές συνέπειες της κυκλοφοριακής συμφόρησης σε περιόδους υψηλής επισκεψιμότητας που “παγώνουν” το κέντρο

“Το κυκλοφοριακό αμβλύνεται, δεν λύνεται”

Δυσφήμιση για το νησί η κατάσταση που παρατηρήθηκε Μεγάλη Εβδομάδα, εκνευρισμός για τους οδηγούς και ουρά αυτοκινήτων από το λιμάνι μέχρι και τον Αξό

Ακινητοποιημένοι ακόμη και για 40 λεπτά παρέμειναν οι οδηγοί αυτοκινήτων στην παραλιακή ζώνη της Ερμούπολης μέχρι το κέντρο, καθώς επίσης και στον δρόμο της Νικ. Μανδηλαρά (πρώην ΙΚΑ) μέχρι και την Ηρώων Πολυτεχνείου στο ύψος του Αξού, τις ημέρες της Μ. Πέμπτης και της Μ. Παρασκευής, οπότε και στο νησί αποβιβάστηκε μεγάλος όγκος επισκεπτών (6.087 άτομα) και οχημάτων (843), με αποτέλεσμα να παγώσει… η κυκλοφοριακή ροή.

Παρά την ύπαρξη αστυνομικών και λιμενικών σε όλη την έκταση των δρόμων, δυστυχώς, κατέστη αδύνατη η διαχείριση του όγκου της επισκεψιμότητας, κατάσταση που προκάλεσε μεγάλη ουρά αναμονής των οδηγών, εκνευρισμό κι εν τέλει, δυσφήμιση για τη Σύρο, που πασχίζει να αναπτυχθεί τουριστικά.

Οι προτιμήσεις των Πασχαλινών επισκεπτών για την πρωτεύουσα των Κυκλάδων, καθώς και η υψηλή επισκεψιμότητα που κερδίζει χρόνο με τον χρόνο το νησί, την καλοκαιρινή σεζόν, υπαγορεύουν επιτακτικά(!) τη λήψη μέτρων για τη διαχείριση και αντιμετώπιση της κατάστασης, η οποία ολοένα και πιο έντονα επιβαρύνει την εικόνα στο λιμάνι και το κέντρο της Ερμούπολης.

Για όλα τα παραπάνω, καθώς και για το κομμάτι των υποδομών που πλέον δεν μπορούν να “σηκώσουν” την τουριστική κίνηση, ρωτήθηκε ο δήμαρχος Σύρου – Ερμούπολης, Αλέξης Αθανασίου, ώστε να δώσει απαντήσεις και να γνωστοποιήσει ποιες κινήσεις μπορεί να κάνει άμεσα για τον σοβαρό εφιάλτη του κυκλοφοριακού.

· Στην τρέχουσα θητεία ήταν το πρώτο Πάσχα με δική σας διοίκηση στον Δήμο. Το πρόβλημα του κυκλοφοριακού επιμένει στην πρώτη γραμμή των “καυτών” προβλημάτων. Πώς το αξιολογείτε για την πόλη, τη λειτουργία, αλλά και την εξέλιξή της;

“Είχαμε πει προεκλογικά και μετεκλογικά πως ίσως είναι το σημαντικότερο πρόβλημα ποιότητας ζωής που έχουμε στον τόπο μας, το κυκλοφοριακό, το οποίο δεν λύνεται, αμβλύνεται. Θέλω να παρατηρήσω τα εξής γι' αυτές τις γιορτινές ημέρες. Ότι έγινε μία προσπάθεια σοβαρή και από το Λιμενικό και από την Αστυνομία και από τη Δημοτική Αστυνομία, η οποία δεν ευοδώθηκε να είναι σε συνεχή κίνηση ο άξονας της Νικ. Μανδηλαρά και Ηρώων Πολυτεχνείου που βγαίνουν έξω από την πόλη, λόγω κυρίως τριών πραγμάτων, όπως τα παρατήρησα προσωπικά.

Το πρώτο είναι ο κλειστός δρόμος του Βούρλη, όπου πάρα πολύς κόσμος πήγαινε και μπλεκόταν, παρότι προσπαθήσαμε και στα google maps να μη φαίνεται πως η δίοδος είναι από εκεί. Το κάναμε ώστε να μην μπερδεύονται οι επισκέπτες. Το δεύτερο είναι πως είχαμε πάρα πολύ μεγάλη κίνηση από τους παράπλευρους δρόμους, εννοώ που ενώνονται με τη Νικ. Μανδηλαρά και την Ηρώων Πολυτεχνείου, όπως το Καρνάγιο και η διασταύρωση με τον ΑΒ Βασιλόπουλο (οδός Σάκη Καράγιωργα), την Αγίου Γεωργίου στο Ηρώων, την Σταματίου Πρωίου και την κάθοδο της Λαλακιάς, πράγμα το οποίο έδωσε αυτή τη μεγάλη δυσκολία κίνησης των οχημάτων. Δεν μπορώ να πω όμως πως δεν ήταν εκεί η Αστυνομία, ούτε ότι δεν ήταν ο δημοτικός αστυνόμος, ούτε ότι το Λιμενικό δεν έκανε καλά τη δουλειά του κυρίως την ώρα του πλοίου. Και τους ευχαριστώ για την παρουσία τους.

Από εκεί και πέρα, πρέπει να συνειδητοποιήσουμε όλοι ότι έχουμε έναν κεντρικό οδικό άξονα, ο οποίος έρχεται από την πόλη και φεύγει από την πόλη και αυτό πρέπει να περιφρουρήσουμε.

Μέσα στα σχέδια που έχουμε είναι τις επόμενες ημέρες είναι να κάνουμε μία αποτίμηση της κατάστασης γιατί ήταν το πρώτο crash test στη θητεία μας. Δεν μπορώ να πω ότι η κατάσταση πήγε καλά και ότι είμαστε ευχαριστημένοι.

Όμως είναι λίγο άδικο να μιλούν για ολιγωρία όλων των Υπηρεσιών. Θέλει βελτιωτικές κινήσεις που τις έχουμε στο πρόγραμμα ώστε να τις συζητήσουμε και να δούμε πώς μπορούμε να είμαστε πιο έτοιμοι για το καλοκαίρι”.

· Έχετε σχεδιασμό για να διαχειριστείτε την κατάσταση; Κι αν ναι, τι θα κάνετε άμεσα; Η Σύρος μετρά αντίστροφα για την καλοκαιρινή σεζόν οπότε και αναμένεται υψηλή επισκεψιμότητα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το κυκλοφοριακό. Τι επεξεργάζεστε;

“Κατά την οπτική μου, το βασικό είναι να έχει ροή ο κεντρικός οδικός άξονας. Αυτό είναι το βασικότερο. Από εκεί και μετά, οι κινήσεις που θα κάνουμε είναι για την καλύτερη σήμανση των χώρων στάθμευσης γύρω από την πόλη, να τελειώσει το έργο του Βούρλη να ανοίξει ο δρόμος, όλα αυτά είναι μέσα στο επόμενο διάστημα. Πρέπει να γίνουν οπωσδήποτε για να μπορέσουμε να εφαρμόσουμε κάποια πράγματα που έχουμε σκεφτεί. Και ορισμένα που θέλουμε να κάνουμε θέλουν και ΦΕΚ. Δηλαδή, κυκλοφοριακά μέτρα πρέπει να  βγουν και σε ΦΕΚ. Οπότε, δεν είναι ότι παίρνει μία απόφαση το Δημοτικό Συμβούλιο και αυτόματα εφαρμόζεται. Επίσης, θα φροντίσουμε για δράσεις ενημέρωσης των επισκεπτών”.

· Άρα, δεν θα υπάρξουν μεγάλες αλλαγές για το καλοκαίρι;

“Τεράστιες αλλαγές, όχι δεν το βλέπω. Αν το έλεγα, θα ήμουν ψεύτης”.

· Μέτρα όπως η μονοδρόμηση στο Βροντάδο; Θα γίνει;

“Η μονοδρόμηση του Βροντάδου είναι μία ενέργεια που όμως δεν έχει εκδοθεί σε ΦΕΚ. Δηλαδή γι' αυτά τρέχει η Υπηρεσία. Δεν είναι τόσο απλό το θέμα γραφειοκρατικά. Τα σχέδια και τις παλιές κυκλοφοριακές μελέτες που έχει ο Δήμος, όπως και του Καρεκλά, υπάρχουν όλα αυτά, αλλά πρέπει να βγουν και σε ΦΕΚ”.

· Σε τι ακριβώς θα δώσετε προτεραιότητα;

“Η έμφαση ειδικά τις ώρες των πλοίων είναι η αδιάκοπη κίνηση της κυκλοφορίας στον κεντρικό οδικό άξονα που ενώνει την πόλη με τα χωριά. Για φέτος τουλάχιστον αυτό είναι το βασικότερο”.

· Πώς θα το επιτύχετε; Θα ζητήσετε αυξημένη παρουσία Λιμενικού και Αστυνομίας;

“Θα μιλήσουμε με τις συναρμόδιες Υπηρεσίες, Λιμενικό και Αστυνομία. Δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι άλλο”.

· Από του χρόνου και μετά θα επιδιώξετε να δώσετε λύσεις διαφορετικού ύφους; Κάποιες που θα προκαλέσουν πιο ριζικές αλλαγές; Δεν μπορεί να “φρενάρει” η ανάπτυξη της Σύρου, λόγω υποδομών που πλέον δεν εξυπηρετούν. Προκαλείται και δυσφήμιση στο νησί…

“Αυτός είναι ο στόχος. Χωρίς αιφνιδιασμούς, αλλά κάποια μέτρα που πρέπει να παρθούν, θα παρθούν. Κανένας μας δεν επιβιώνει έτσι.

Επίσης, σκεφτόμαστε και με τους συνεργάτες μου να εξετάσουμε και τη διαχείριση του parking από ιδιώτες. Για τα περιφερειακά parking. Όπως για παράδειγμα η Δόξα όταν γίνει προσβάσιμη, ο Βασιλόπουλος (απέναντι), το νέο parking της Λαλακιάς να τα δώσουμε σε ιδιωτική εταιρεία. Δεν ξέρω τι θα πετύχουμε, αλλά είναι μέσα στους στόχους μας”.

 Οι υποδομές με την τουριστική ανάπτυξη, παρατηρείται πως είναι ανεπαρκείς. Η μεταφορά του ακτοπλοϊκού λιμένα θα αποτελούσε λύση μακροπρόθεσμα; Που βρίσκεστε σχετικά με το θέμα του master plan;

“Το βασικότερο όλων είναι να ξεμπλοκάρει το master plan όλου του λιμανιού που περιλαμβάνει και το νέο ακτοπλοϊκό λιμένα. Από τους πλοιάρχους είχαν τεθεί δύο βασικά θέματα, που στο πρόσφατο παρελθόν είχαμε συζητήσει ξανά. Δηλαδή τη διαφωνία των πλοιάρχων για τον κύκλο στροφής στο νέο ακτοπλοϊκό λιμένα για τα πλοία της ακτοπλοΐας. Θεωρούν ότι δεν είναι τόσο κατάλληλο. Αυτό πρέπει με επιχειρήματα – και με τον μελετητή που είχε έρθει προσφάτως στη Σύρο – να το δούμε. Όπως να δούμε και το θέμα με κάποια ρέματα που καταλήγουν στον χώρο του νέου ακτοπλοϊκού λιμένα, τα οποία θα δημιουργούν ανάγκη για να ληφθούν μέτρα ώστε να μη γεμίζει φερτά υλικά. Αυτά τα δύο θέματα υπάρχουν και πρέπει να λυθούν από τους μελετητές και από εμάς”.

· Άρα, αν όλα προχωρήσουν καλώς με το master plan, σίγουρα θα είναι μία λύση μακροπρόθεσμη...

“Ναι αλλά όντως μακροπρόθεσμη. Το συζητάμε πολλά χρόνια και φυσικά θα απαιτηθούν και πάρα πολλά χρήματα. Νομίζω πως πέραν της πλευράς των υποδομών, για να ανασάνει το λιμάνι, αφού δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες της σημερινής ακτοπλοΐας, παρότι είναι το καλύτερο λιμάνι του Αιγαίου, το βασικότερο είναι αυτό, ότι αν φύγει θα ανασάνει η πόλη. Θα φύγει αυτή η κίνηση μέσα από την πόλη”.

· Είχατε αναφέρει πως θα εκπονήσετε μία νέα κυκλοφοριακή μελέτη. Σε ποιο στάδιο βρίσκεστε;

“Έχουμε βάλει χρήματα στον προϋπολογισμό του Δήμου. Και η Τεχνική Υπηρεσία και ο πρόεδρος της Επιτροπής Συγκοινωνιών του Δήμου, Βαγγέλης Χαλκιάς είναι σε επαφή με τον μελετητή που γνωρίζει και την πόλη μας. Αλλά και αυτό είναι πιο μακροπρόθεσμο.

Κλείνοντας να πω ξανά πως το πρόβλημα είναι μεγάλο στην πόλη. Αμβλύνεται, δεν λύνεται. Αλλά πρέπει όλοι να προσπαθήσουμε προς αυτή την κατεύθυνση”.