«Εργαστήρια Αποτελεσματικού Γονέα» στη Μύκονο με τη Σύμβουλο Ψυχικής Υγείας, Άννα Χήναρη

Οικοδόμηση δυνατών σχέσεων με το παιδί

  • Παρασκευή, 22 Μαρτίου, 2019 - 06:12

Δεξιότητες και εργαλεία για να διαχειριστούν προβλήματα και καταστάσεις που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους με τα παιδιά θα αποκτήσουν οι γονείς της Μυκόνου μέσα από τα «Εργαστήρια Αποτελεσματικού Γονέα», που θα διεξαχθούν για τρία διήμερα στην αίθουσα της ΚΔΕΠΠΑΜ.

Πρόκειται για την αυθεντική μορφή της εκπαίδευσης γονέων που στηρίζεται πάνω στις αρχές και την φιλοσοφία του Thomas Gordon (αρχές για τις οποίες ήταν υποψήφιος τρεις χρονιές για το Νόμπελ Ειρήνης). Έχει αναγνωριστεί διεθνώς ως η πρώτη εκπαίδευση για γονείς με βάση τις δεξιότητες επικοινωνίας και έχει εκπαιδεύσει περισσότερους από ένα εκατομμύριο γονείς σε 43 χώρες.

Μια και “δεν υπάρχει πρόβλημα που να μην είναι τελικά πρόβλημα σχέσεων”, ο κύριος στόχος της εκπαίδευσης των γονέων είναι η εκμάθηση δεξιοτήτων επικοινωνίας που θα τους βοηθήσουν να χτίσουν δυνατές και αποτελεσματικές σχέσεις, τόσο μέσα στην οικογένεια όσο και σε οποιοδήποτε περιβάλλον. Δεξιότητες που θα τους βοηθήσουν να μεγαλώσουν παιδιά χαρούμενα, ανεξάρτητα και δημιουργικά, παιδιά υπεύθυνα με αυτοπειθαρχία, με μεγαλύτερη αίσθηση αυτοεκτίμησης και αυτοπεποίθησης.

«Σέβομαι τα συναισθήματα και τις ανάγκες του παιδιού μου»

Στην εκπαίδευση, ο γονέας μαθαίνει:

 “πώς να ακούει το παιδί του ώστε αυτό να μιλάει” όταν βιώνει πρόβλημα-π.χ. έχει πέσει θύμα bulling , δε το παίζουν τ’ άλλα τα παιδιά. Πως να το αποφορτίζει συναισθηματικά και να το στηρίζει ώστε να βρίσκει μόνο του την κατάλληλη λύση στο πρόβλημά του προάγοντας έτσι και την αυτονομία του.

 πώς να ενισχύει τη σχέση του με το παιδί, πώς να προλαβαίνει πιθανές συγκρούσεις, πως να περνάει τις αξίες του και να χτίζει την αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθησή του.

 “πώς να μιλάει στο παιδί ώστε αυτό να ακούει” όταν η συμπεριφορά του δημιουργεί πρόβλημα στον γονιό -Π.χ. λερώνει το σπίτι και δεν το μαζεύει… και ν’ αλλάζει τη συμπεριφορά του, όχι γιατί φοβάται την αντίδραση του γονιού, αλλά γιατί ενδιαφέρεται και υπολογίζει τις ανάγκες του. Και με αυτόν τον τρόπο καλλιεργεί στο παιδί του την ενσυναίσθηση, που αποτελεί τη βάση της συναισθηματικής νοημοσύνης. 

 Πώς να αντιμετωπίζει με ισότιμο και δημοκρατικό τρόπο τις συγκρούσεις αναγκών όπως π.χ: θέλει να τον βοηθήσει το παιδί και αυτό βλέπει τηλεόραση. Πως γίνεται να είναι και οι δύο ικανοποιημένοι, χωρίς να υπάρχει νικητής και ηττημένος 

 Πώς να αντιμετωπίζει τις συγκρούσεις αξιών, όπως π.χ. το παιδί μου θέλει να κάνει piercing, το παιδί μου δε διαβάζει. Πως μπορεί να το επηρεάσει χωρίς να χαλάσει τη σχέση τους.

Και το πιο σημαντικό: Ο γονέας, χρησιμοποιώντας τα εργαλεία που μαθαίνει στην εκπαίδευση, περνάει στο παιδί το μήνυμα: «σέβομαι τα συναισθήματά σου», «εμπιστεύομαι την ικανότητά σου να βρίσκεις λύσεις στα προβλήματά σου, σέβομαι τις ανάγκες σου όπως και τις δικές μου», δηλαδή «σε σέβομαι σαν άτομο», σημαντικά εργαλεία για την ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και αυτοπεποίθησής του.

Το μοντέλο Gordon είναι εφαρμόσιμο σε παιδιά όλων των ηλικιών, αλλά διευκολύνει και όλες τις σχέσεις. Η αποτελεσματικότητα του οφείλεται στην πρακτική εκμάθηση των δεξιοτήτων που γίνεται παράλληλα με την θεωρία, μέσα από πρακτικές ασκήσεις, παιχνίδια ρόλων και ανταλλαγή απόψεων και εμπειριών.

Υπεύθυνη των εργαστηρίων, τα οποία θα ολοκληρωθούν σε τριάντα ώρες είναι η  Άννα Χήναρη- Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας, πιστοποιημένη στη θεραπεία τραύματος και στην «Εκπαίδευση του Αποτελεσματικού Γονέα». Ο πρώτος κύκλος θα διεξαχθεί το Σάββατο 23 και την Κυριακή 24 Μαρτίου 2019.