Ένοχοι 9 από τους 13 κατηγορουμένους για το ναυάγιο του Sea Diamond, «μοιράστηκαν» ποινές φυλάκισης 40 ετών

Βαρύς ο πέλεκυς

13 χρόνια στον πλοίαρχο και για πρόκληση ναυαγίου από πρόθεση
  • Πέμπτη, 1 Αυγούστου, 2013 - 06:00

Με την επιβολή ποινών, που στο σύνολό τους φθάνουν τα 40 χρόνια, για 9 από τους 13 κατηγορουμένους, ολοκληρώθηκε χθες στο Τριμελές Πλημμελειοδικείο Πειραιά η δίκη για την υπόθεση του ναυαγίου του κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond που είχε ξεκινήσει τον Μάρτιο.

Το δικαστήριο αποφάνθηκε ότι το ναυάγιο προκλήθηκε από πρόθεση, ενώ έκανε δεκτή την πρόταση της Εισαγγελέα για ανθρωποκτονία με ενσυνείδητη αμέλεια για την οποία κρίθηκαν ένοχοι ο Πλοίαρχος και ο Ανθυποπλοίαρχος. Η μεγαλύτερη ποινή επιβλήθηκε στον καπετάνιο του κρουαζιερόπλοιου, ενώ ο επιχειρησιακός διευθυντής της εταιρίας Louis Hellenic Cruises κρίθηκε ένοχος για ναυάγιο εκ προθέσεως και πρόκληση θαλάσσιας ρύπανσης από πρόθεση.

Οι ποινές

-Στον Πλοίαρχο επιβλήθηκε συνολικά ποινή 12 ετών και 10 μηνών και χρηματικό πρόστιμο 8.000 ευρώ. Ο Πλοίαρχος κρίθηκε ένοχος για διατάραξη της ασφάλειας της υδάτινης συγκοινωνίας με ενσυνείδητη αμέλεια, για ανθρωποκτονία κατά συρροή με ενσυνείδητη αμέλεια, για πρόκληση ναυαγίου από πρόθεση, για παραμέληση διάσωσης των ναυτιλιακών εγγράφων του πλοίου, για παράβαση με πρόθεση του Διεθνούς Κανονισμού Αποφυγής Συγκρούσεων (ΔΚΑΣ) από ενσυνείδητη αμέλεια, από την οποία, επήλθε απώλεια του πλοίου και θάνατος δύο επιβατών, καθώς και για πρόκληση θαλάσσιας ρύπανσης από πρόθεση.

-Στον Πλοίαρχο Γ’ τάξης, ο οποίος κρίθηκε ένοχος για διατάραξη της ασφάλειας της υδάτινης συγκοινωνίας με ενσυνείδητη αμέλεια, ανθρωποκτονία με ενσυνείδητη αμέλεια κατά συρροή, πρόκληση ναυαγίου από πρόθεση και παράβαση με πρόθεση του ΔΚΑΣ επιβλήθηκε ποινή φυλάκισης 2 ετών και πρόστιμο 800 ευρώ.

-Ο Πλοίαρχος Α’ τάξης, σύμφωνα με την απόφαση, κρίθηκε ένοχος για την κατηγορία της παράβασης με πρόθεση του ΔΚΑΣ, από την οποία επήλθε απώλεια του πλοίου και θάνατος προσώπων και επιβλήθηκε ποινή 6 μηνών και πρόστιμο 600 ευρώ.

-Ο Πλοίαρχος της πλοιοκτήτριας εταιρίας κρίθηκε ένοχος για τις κατηγορίες της πρόκλησης ναυαγίου από πρόθεση και της πρόκλησης θαλάσσιας ρύπανσης από πρόθεση και του επιβλήθηκε ποινή 8 ετών.

-Σε 8 έτη καθορίστηκε και η ποινή του Μηχανολόγου/Μηχανικού για τις κατηγορίες της πρόκλησης ναυαγίου από πρόθεση και της πρόθεσης θαλάσσιας ρύπανσης από πρόθεση.

-Σε 2 χρόνια και 4 μήνες καταδικάστηκε ο ένας ναυπηγός- μηχανολόγος- μηχανικός για πρόκληση ναυαγίου από πρόθεση και διατάραξη της ασφάλειας της υδάτινης συγκοινωνίας με ενσυνείδητη αμέλεια.

-Σε 15 μήνες καθορίστηκε η ποινή του δεύτερου ναυπηγού- μηχανολόγου- μηχανικού με τις ίδιες κατηγορίες

- Η λογίστρια εκπρόσωπος της πλοιοκτήτριας εταιρίας καταδικάστηκε σε 2 χρόνια με την κατηγορία της άμεσης συνέργειας σε πρόκληση θαλάσσιας ρύπανσης από πρόθεση.

-Η ίδια ποινή επιβλήθηκε και στην εκπρόσωπο της διαχειρίστριας εταιρίας Core Marine για άμεση συνέργεια σε πρόκληση θαλάσσιας ρύπανσης από πρόθεση.

Το δικαστήριο επιδίκασε στην εταιρία χρηματική ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης 1 εκατομμύριο ευρώ προς το ελληνικό δημόσιο και 100 χιλιάδες ευρώ στον Δήμο Θήρας. Τα χρήματα αυτά είναι όσα είχαν ζητηθεί από το Ποινικό δικαστήριο, δεδομένου ότι υπάρχει αγωγή με την οποία ο Δήμος απαιτεί 10 εκατομμύρια ευρώ, για την οποία εκκρεμεί η έκδοση απόφασης.

Δικαίωση για τον Δήμο Θήρας

Σε δηλώσεις του στην ΚΟΙΝΗ ΓΝΩΜΗ ο δικηγόρος του Δήμου Θήρας, Στυλιανός Παπανδρεόπουλος, δήλωσε ότι η απόφαση του δικαστηρίου ήταν για την πλευρά της πολιτικής αγωγής περίπου αναμενόμενη, τονίζοντας ότι όλα τα στοιχεία και όλη η εν γένει διαδικασία συνέκλινε υπέρ των απόψεών τους. Ο κ. Παπανδρεόπουλος ανέφερε ότι ενδεχομένως η πλευρά των κατηγορουμένων να μην περίμενε την επιβολή τόσο μεγάλων ποινών, όπως όμως επεσήμανε, αν ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι τη Μεγάλη Πέμπτη του 2007 1600 επιβάτες του Sea Diamond κινδύνευσαν να βρεθούν κάτω από το πλοίο, αν σημειωνόταν μια άμεση ανατροπή των ρηγμάτων του, θα αντιληφθεί ότι οι ποινές δεν είναι τόσο υψηλές. Μάλιστα, ο συνήγορος του Δήμου Θήρας εξέφρασε την άποψη ότι οι ποινές έπρεπε να είχαν παραμείνει κακουργηματικού χαρακτήρα, ώστε «να λαμβάνουν γνώση οι πλοίαρχοι ότι πρέπει να είναι πιο προσεκτικοί ταξιδεύοντας και αρμενίζοντας κάτω από τα βράχια της Καλντέρας στη Σαντορίνη». Σύμφωνα με τον κ. Παπανδρεόπουλο, το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Πειραιά επέβαλε «τις ποινές που έπρεπε να επιβάλει και από ‘δω και πέρα ο καθένας θα αξιώσει και θα διεκδικήσει τα δικαιώματά του».

Αυτονόητο είναι ότι θα ακολουθήσει η άσκηση έφεσης εκ μέρους της πλοιοκτήτριας εταιρίας κατά της απόφασης του πρωτοβάθμιου δικαστηρίου, στοχεύοντας σε μείωση των ποινών που επεβλήθησαν στα στελέχη της.

«Αιχμές» στον βυθό της Καλντέρας

Βέβαια, στη συνείδηση των κατοίκων της Σαντορίνης αλλά και όσων παρακολούθησαν εκείνο το απόγευμα στους τηλεοπτικούς τους δέκτες τις αγωνιώδεις προσπάθειες διάσωσης 1600 επιβατών που εγκατέλειπαν το πλοίο με ανεμόσκαλες, αλλά και τις 16 βασανιστικές ώρες μέχρι το κουφάρι του κρουαζιερόπλοιου να χαθεί για πάντα στον βυθό της Καλντέρας, εκφράζουν την εκτίμηση ότι τα πράγματα θα μπορούσαν να είχαν εξελιχθεί διαφορετικά. Άλλωστε, και η ίδια η Εισαγγελέας της έδρας, στην αγόρευσή της την περασμένη Πέμπτη και με βάση τα στοιχεία που κατατέθηκαν στη διάρκεια της ακροαματικής διαδικασίας, δεν παρέλειψε να αναφέρει ότι το πλοίο θα μπορούσε να έχει διασωθεί.

Κάτοικοι και φορείς του νησιού, που προτάσσουν ως μοναδικό αίτημά τους την ανέλκυση και απομάκρυνση του ναυαγίου από τον βυθό της Καλντέρας για τον οποίο, λόγω της διαρκούς ρύπανσης, αποτελεί «ωρολογιακή βόμβα», λένε πως η βύθιση «προτιμήθηκε» έναντι μιας πιο δαπανηρής επιλογής, όπως αυτής της ρυμούλκησης και προσάραξης του πλοίου στα αβαθή και δεν κρύβουν την πεποίθησή τους ότι η εταιρία αποτελεί τον «ηθικό αυτουργό» της βύθισης του Sea Diamond.