Πιθανότατα την Τετάρτη η απόφαση για το ναυάγιο του "Sea Diamond"

«Καίει» το πλήρωμα η εισαγγελική πρόταση

Το πλοίο μπορούσε να έχει διασωθεί, εκτιμά η Εισαγγελέας -Ευθύνες σε πλήρωμα και εταιρία για την «εξαφάνιση» των ναυτικών εγγράφων
  • Δευτέρα, 29 Ιουλίου, 2013 - 06:00

Εντός της εβδομάδας αναμένεται να εκδοθεί η απόφαση του Τριμελούς Πλημμελειοδικείου Πειραιά για την υπόθεση του ναυαγίου του Sea Diamond, η οποία εκδικάζεται από τα τέλη Μαρτίου με 13 πρόσωπα, επτά μέλη του πληρώματος, πέντε της εταιρείας και εκπρόσωπο του νορβηγικού νηογνώμονα, να βρίσκονται στο εδώλιο του κατηγορουμένου.

Την περασμένη Πέμπτη, στην αγόρευσή της η Εισαγγελέας της έδρας πρότεινε την καταδίκη μελών του πληρώματος και εκπροσώπου της πλοιοκτήτριας εταιρίας, τόσο για την πρόκληση του ναυαγίου όσο και για τον τρόπο διαχείρισης της κρίσης αμέσως μετά την πρόσκρουση του πλοίου σε ύφαλο στα βράχια της Καλντέρας. Η δίκη διεκόπη για το μεσημέρι της Τετάρτης 31 Ιουλίου, ημέρα κατά την οποία αναμένεται να ανακοινωθεί η απόφαση του δικαστηρίου.

Εισαγγελική πρόταση για ενοχή μελών του πληρώματος

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της ΚΟΙΝΗΣ ΓΝΩΜΗΣ, η Εισαγγελέας πρότεινε την ενοχή του Πλοιάρχου απευθύνοντάς του τις κατηγορίες της διατάραξης υδάτινων συγκοινωνιών, της ανθρωποκτονίας από συνειδητή αμέλεια, της πρόκλησης ναυαγίου, της παραμέλησης διάσωσης εγγράφων και της παράβασης κανονισμών από ενσυνείδητη αμέλεια. Για τον Α’ μηχανικό πρότεινε να κηρυχθεί αθώος για την κατηγορία της ανθρωποκτονίας και ένοχος για τις κατηγορίες της διατάραξης υδάτινων συγκοινωνιών και πρόκλησης ναυαγίου, ενώ για τον Ύπαρχο την ενοχή για ενσυνείδητη ανθρωποκτονία. Σε ό,τι αφορά στον αξιωματικό γέφυρας προτάθηκε η ενοχή του για διατάραξη υδάτινων συγκοινωνιών, ανθρωποκτονία από αμέλεια, μη πρόληψη ναυαγίου και αποφυγή σύγκρουσης. Ανάλογες κατηγορίες προτάθηκαν και τους υπόλοιπους κατηγορουμένους μέλη του πληρώματος. Σε ό,τι αφορά στον γενικό Διευθυντή επιχειρήσεων της εταιρίας προτάθηκε η ενοχή του για ναυάγιο εκ προθέσεως και σοβαρή θαλάσσια ρύπανση.

«Στο απυρόβλητο» η εταιρία

Όπως δήλωσε στην ΚΟΙΝΗ ΓΝΩΜΗ ο Περιφερειακός Σύμβουλος του συνδυασμού «Λαϊκή Συσπείρωση», κ. Βαγγέλης Σιγάλας, ο οποίος παρακολουθούσε ανελλιπώς την ακροαματική διαδικασία, η πρόταση της Εισαγγελέα αφήνει στο απυρόβλητο την εταιρία Louis Cruises, παρά το γεγονός ότι στην αγόρευσή της και με βάση τα στοιχεία που κατατέθηκαν στη δική, προέκυψε ότι το πλοίο μπορούσε ξεκάθαρα να έχει διασωθεί. Άλλωστε, στις 16 ώρες που μεσολάβησαν μέχρι το κρουαζιερόπλοιο να χαθεί για πάντα στον βυθό, υπήρχε αρκετός χρόνος για να μεταβούν ρυμουλκά από τη Σύρο και το Ηράκλειο και να οδηγήσουν το πλοίο σε ασφαλή προσάραξη. Ωστόσο, η εταιρία δεν ακολούθησε τη λύση αυτή και όπως φαίνεται «προτίμησε» να αφήσει το πλοίο να βυθιστεί.

Στις ευθύνες της εταιρίας και του πλοιάρχου καταλογίζεται και η «εξαφάνιση» ναυτιλιακών εγγράφων και των ηχογραφημένων συνομιλιών «γέφυρας»-εταιρίας, στα οποία έκανε αναφορά η Εισαγγελέας. Στο δικαστήριο υπάρχουν καταθέσεις σύμφωνα με τις οποίες αυτόπτες μάρτυρες είδαν μέλη του πληρώματος να εγκαταλείπουν το πλοίο με τσάντες.

Ταυτόχρονα, η Εισαγγελέας δεν φάνηκε να δέχεται το επιχείρημα που τέθηκε από τους συνηγόρους υπεράσπισης ότι η πρόσκρουση του πλοίου σε ύφαλο οφείλεται σε λάθος χαρτογράφηση της περιοχής, θυμίζοντας ότι, όπως προέκυψε από την ακροαματική διαδικασία, λίγο πριν την πρόσκρουση το πλοίο είχε παρουσιάσει βλάβη στη δεξιά κύρια μηχανή.

Στοιχειοθετείται σοβαρή ρύπανση

Ενδιαφέρον παρουσιάζει η άποψη της Εισαγγελέα αναφορικά με το θέμα της ρύπανσης στη θαλάσσια περιοχή από τον Απρίλιο 2007 έως σήμερα, η οποία έχει αποτελέσει σοβαρό σημείο τριβής.

Σε ανακοίνωσή της την περασμένη εβδομάδα η Συντονιστική Επιτροπή αγώνα Θηραίων πολιτών για την ανέλκυση του Sea Diamond, εξέφραζε τη διαμαρτυρία της απέναντι στο περιεχόμενο της κατάθεσης του υπευθύνου της εταιρίας που έχει αναλάβει την απορρύπανση, ο οποίος είχε κάνει λόγο για αποτελεσματική αντιμετώπιση της ρύπανσης. Η Επιτροπή θύμιζε ότι η επιχείρηση απάντλησης που έγινε τον Ιούνιο 2009 ήταν σχεδόν αποτυχημένη, αφού, από τους 155 τόνους υγρών που συλλέχθηκαν μόλις το 1% αντιστοιχούσε σε πετρελαιοειδή και το 99% σε θαλασσινό νερό, σύμφωνα με ανάλυση του Γενικού Χημείου του Κράτους. Η Επιτροπή αμφισβητούσε την εκτίμηση περί μικρής διαρροής πετρελαίου με τη μορφή σταγόνων, επισημαίνοντας ότι οι κάτοικοι βλέπουν καθημερινά τον υπάλληλο που επιτηρεί το φράγμα να βγάζει στην ακτή 30-50 λίτρα πισσωδών καταλοίπων.

Το θέμα της ρύπανσης απασχόλησε έντονα τη δικαστική αίθουσα καθ' όλη τη διάρκεια της ακροαματικής διαδικασίας, με την Εισαγγελέα να συμφωνεί με κατοίκους και φορείς, προτείνοντας ότι στοιχειοθετείται σοβαρή ρύπανση με την έννοια του νόμου, δεχόμενη ότι η εστία ρύπανσης παραμένει ενεργή.

Αδιαπραγμάτευτο αίτημα η ανέλκυση

Πέρα από την έκβαση της δίκης, το ζήτημα που «καίει» κατοίκους και φορείς του νησιού είναι η ανέλκυση του ναυαγίου. Στην πιο πρόσφατη ανακοίνωσή της η Συντονιστική Επιτροπή, επαναλαμβάνει ότι για τους κατοίκους της Σαντορίνης, μοναδική και οριστική λύση αποτελεί η ανέλκυση και απομάκρυνση του ναυαγίου από τη θάλασσα, αλλά και η αποκατάσταση του φυσικού περιβάλλοντος, υπενθυμίζοντας ότι το πλοίο στον βυθό της Καλντέρας αποτελεί «ωρολογιακή βόμβα». Όπως τόνισε και ο κ. Σιγάλας, το ζήτημα παραμένει: «το “σκουπίδι” είναι μέσα στην Καλντέρα και καθημερινά “ξερνάει” απόβλητα, την ώρα που όλοι εμφανίζονται να κόπτονται για το περιβάλλον».