Κείμενο διαμαρτυρίας των κατοίκων των Λαζαρέττων, για τη συνεχή υποβάθμιση της περιοχής, εκτός των άλλων πηγών ρύπανσης, λόγω και της χρήσης του οικοπέδου στην είσοδο της μαρίνας ως χώρο στάθμευσης βαρέων οχημάτων

«Αντί να πάμε μπροστά, μάλλον πάμε προς τα πίσω»

Την πλήρη αδιαφορία των υπευθύνων καταγγέλλουν οι κάτοικοι της περιοχής των Λαζαρέττων, καθώς, όχι μόνο δεν έχει υπάρξει κανένα έργο για τον εξωραϊσμό της περιοχής, αλλά προστίθενται ακόμη περισσότερες συνθήκες υποβάθμισης της περιοχής, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις.

Έπειτα από την ολοκλήρωση του έργου «πνοής», αυτό της κατασκευής της – μη χρηστικής, εν τέλει – μαρίνας τουριστικών σκαφών, η οποία δεν αξιοποιήθηκε ποτέ, είναι γνωστό τοις πάσι, ότι η περιοχή έχει αφεθεί στην τύχη της, τόσο από τους τοπικούς υπεύθυνους, όσο και από τις μεγάλες εταιρείες, δημόσιες, ιδιωτικές και δημοτικές, που δραστηριοποιούνται στην ευρύτερη περιοχή και αποτελούν εστίες ρύπανσης, για όλο το νησί, φυσικά, ιδιαίτερα, όμως για τα Λαζαρέττα, όπου η ρύπανση από όλα τα μέτωπα, συντελείται ταυτόχρονα.

Αν και με τη γενικότερη ανάπλαση, που είχε πραγματοποιηθεί, πριν από περίπου μία δεκαετία, λόγω της κατασκευής της μαρίνας, υλοποιήθηκαν αρκετά έργα υποδομής για την υποβαθμισμένη περιοχή, ακριβώς απέναντι και φυσική συνέχεια του λιμένα της Ερμούπολης, όλες οι τότε υποσχέσεις, για ριζική αλλαγή του τοπίου, αλλά και τεράστια αναβάθμιση, εξαιτίας της αξιοποίησης του τουριστικού λιμένα και της προσέλκυσης υψηλού επιπέδου επιχειρηματικού ενδιαφέροντος, για την εξυπηρέτηση των υψηλού επιπέδου επισκεπτών, έπεσαν, κυριολεκτικά, στο κενό. Αντ’ αυτού, έπειτα από την ολοκλήρωση των βασικών υποδομών της μαρίνας και τις ημιτελείς εργασίες ανάπλασης του περιβάλλοντα χώρου, οι οποίες, αξίζει να σημειωθεί, ότι στοίχησαν εκατοντάδες εκατομμύρια δραχμές, τα Λαζαρέττα «ξεχάστηκαν», από την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Ημιτελής μαρίνα, ημιτελή έργα ανάπλασης

Η μαρίνα χαρακτηρίστηκε παράνομη, μη χρηστική για μεγάλα σκάφη, διαγωνισμοί επί διαγωνισμών κηρύχθηκαν άκαρποι, με το παρόν ιδιοκτησιακό καθεστώς να παραμένει πολύπλοκο. Χωροθετήθηκε και κατασκευάστηκε από την τότε Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση και πέρασε διοικητικά στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου το Σεπτέμβριο του 2003, ωστόσο ιδιοκτησιακά ανήκει στο Υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού.

Με τα κωλύματα, που παρουσιάστηκαν στην αδειοδότηση της μαρίνας και την άρνηση των επενδυτών να δηλώσουν ενδιαφέρον για την αξιοποίησή της, μπήκε απότομα «φρένο» και σε όλες τις υπόλοιπες εργασίες για την αναβάθμιση της περιοχής. Ενδεικτικά, τοιχία, που οριοθετούν τη μαρίνα έχουν παραμείνει με «γυμνό» σκυρόδεμα στο επάνω μέρος τους, τα πεζοδρόμια έχουν παραμείνει χωρίς πλακόστρωση, ενώ ακόμη και τα δέντρα που φυτεύτηκαν, ως αισθητική «πινελιά» εντός της μαρίνας παραμένουν χωρίς καμία φροντίδα.

Μόνιμος… «κάτοικος» η ρύπανση

Αυτό, όμως, που κατά κύριο λόγο ταλανίζει τους πολίτες της περιοχής, πέραν της αδιαφορίας, που εκλαμβάνουν από πλευράς των υπευθύνων, εδώ και μία δεκαετία, είναι η ρύπανση του αέρα, την οποία αντιμετωπίζουν και ευθύνεται για μεγάλα ποσοστά θνησιμότητας των κατοίκων από καρκίνο, όπως καταγγέλλουν οι ίδιοι.

Χρόνια εστία ρύπανσης, όχι μόνο για τα Λαζαρέττα, αλλά και για το σύνολο της ανατολικής, ιδιαίτερα, πλευράς του νησιού, είναι οι αέριοι ρύποι, που εκπέμπει ο υποσταθμός της ΔΕΗ. Παρά την εγκατάσταση των νέων υψηλών καμινάδων, ελάχιστη είναι η βελτίωση, που έχουν δει οι πολίτες στην πράξη. Η έντονη, κατά καιρούς, δυσοσμία και τα στερεά κατάλοιπα, που εκλύονται από τα φουγάρα και τα οποία επικάθονται στους εξωτερικούς, αλλά και εσωτερικούς χώρους των σπιτιών, είναι δείγματα των ανθυγιεινών ουσιών, που αναγκάζονται να εισπνέουν οι κάτοικοι της περιοχής, η οποία βρίσκεται τόσο κοντά στον υποσταθμό. Εκτός αυτού, σχετικά με την ηχορύπανση, που προκαλεί ο σταθμός παραγωγής, καθ’ όλη τη διάρκεια του εικοσιτετράωρου, ο βόμβος, όπως περιγράφουν οι ίδιοι οι κάτοικοι, είναι τόσο έντονος, που «κάνει τα παράθυρα να τρίζουν».

Παράλληλα, τα επικίνδυνα, καρκινογόνα και τοξικά απόβλητα από τις εργασίες αμμοβολής, που πραγματοποιούνται στο ναυπηγείο του Νεωρίου και για τις οποίες έχει διαπιστωθεί η ελλιπής τήρηση των περιβαλλοντικών όρων, καταλήγουν τις περισσότερες φορές, καθώς η διεύθυνση του ανέμου βοηθά, στα Λαζαρέττα. Αφενός η αερομεταφερόμενη σκόνη, η οποία αποδεδειγμένα έχει επιπτώσεις στο περιβάλλον και στην ανθρώπινη υγεία, αποτελούμενη από τοξικά στοιχεία (όταν εισπνέονται), όπως κάδμιο, αλουμίνιο, χρώμιο, βάριο, ψευδάργυρος, μόλυβδος κ.α. και αφετέρου η μόλυνση του θαλάσσιου περιβάλλοντος από τα υγρά απόβλητα, επηρεάζουν άμεσα την ταλαιπωρημένη περιοχή, χωρίς να παραλείπεται και η ηχορύπανση, καθώς οι εργασίες αυτές, σε μεγάλο ποσοστό, πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια της νύχτας.

Επόμενη εστία ρύπανσης, αποτελεί ο σταθμός εφοδιασμού των πλοιαρίων της εταιρείας SEKAVIN S.A., καθώς οι – επίσης καρκινογόνες – αναθυμιάσεις από το πετρέλαιο «πνίγουν» τα Λαζαρέττα, κάθε φορά, που κάποιο από τα εφοδιαστικά της ξεκινήσει τη διαδικασία μεταφοράς των καυσίμων. Σύμφωνα με αρκετούς κατοίκους, η βαριά μυρωδιά του πετρελαίου, παραμένει μέσα στα σπίτια, ακόμη και αφού έχει τελειώσει η πολύωρη διαδικασία ανεφοδιασμού των πλοιαρίων.

Τέλος, οι κάτοικοι των Λαζαρέττων, αναγκάζονται να έρχονται αντιμέτωποι με τη βαριά δυσοσμία, που προκαλείται από το αντλιοστάσιο του βιολογικού σταθμού, με έδρα την περιοχή Πηδάλι και καταλήγει στην περιοχή, όταν και πάλι, ο άνεμος είναι προς αυτή την κατεύθυνση.

Αντιδράσεις λόγω ηχορύπανσης, περεταίρω υποβάθμισης και αύξησης επικινδυνότητας

Η «σταγόνα, που ξεχείλισε το ποτήρι», προκαλώντας έντονες αντιδράσεις από την πλευρά των κατοίκων, λόγω της συσσώρευσης των προβλημάτων, ήταν η αξιοποίηση του «οικοπέδου», που αποτελεί, στην πράξη, την είσοδο της μαρίνας, αλλά νομικά υπόκειται σε διαφορετικό ιδιοκτησιακό καθεστώς από την υπόλοιπη λιμενική υποδομή, από το Δήμο Σύρου – Ερμούπολης, ως χώρο στάθμευσης των φορτηγών οχημάτων, παροπλισμένων, ή εν ενεργεία.

Αξίζει να αναφερθεί, πως έως την παραχώρηση του παραπάνω οικοπέδου, η εξεύρεση χώρου για τη στάθμευση των φορτηγών ήταν ιδιαίτερα δύσκολη υπόθεση, καθώς ο χρόνος ήταν ελάχιστος, λόγω της ανάγκης ευπρεπισμού και της ανάπλασης, σε σύντομο χρονικό πλαίσιο, των χώρων στάθμευσης της ευρύτερης περιοχής της Ερμούπολης, δεδομένων των μέτρων πεζοδρόμησης και αποσυμφόρησης της κυκλοφορίας.

Με την ανακοίνωση της παραχώρησης του οικοπέδου και της χρήσης του ως πάρκινγκ για τα φορτηγά οχήματα του Δήμου, οι κάτοικοι αντέδρασαν άμεσα, συγκεντρώνοντας υπογραφές, με τη συνδρομή του Πολιτιστικού Συλλόγου Λαζαρέττων, προκειμένου το θέμα να συζητηθεί και να εξεταστεί εντός του Δημοτικού Συμβουλίου, όπου θα δοθεί η δυνατότητα στους κατοίκους να εκφράσουν τις αντιρρήσεις τους, αλλά και να λάβουν απαντήσεις, από την πλευρά της δημοτικής αρχής και του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου, στα προβλήματα, που θέτουν επί τάπητος.

Στο κείμενο διαμαρτυρίας τους, ενάντια στη συγκεκριμένη χρήση του οικοπέδου, εκτός της ηχορύπανσης και της περεταίρω υποβάθμισης της περιοχής, οι κάτοικοι των Λαζαρέττων επισημαίνουν ακόμη ένα πρόβλημα, που προκύπτει, αυτό της έλλειψης γενικής και ειδικής σήμανσης, για είσοδο – έξοδο βαρέων οχημάτων, σε ένα αρκετά επικίνδυνο σημείο, χωρίς ορατότητα, όπου έχουν στο παρελθόν σημειωθεί αρκετά ατυχήματα, έως και απώλεια ανθρώπινης ζωής.

Το κείμενο διαμαρτυρίας των κατοίκων

Ακολουθεί αυτούσιο το κείμενο διαμαρτυρίας των κατοίκων της περιοχής, το οποίο, σημειώνεται, πως τέθηκε εντός των θεμάτων ημερησίας διατάξεως του Δημοτικού Συμβουλίου, το οποίο θα πραγματοποιηθεί σήμερα.

«Διαμαρτυρόμαστε έντονα για ακόμα μία φορά, για την απαράδεκτη αντιμετώπιση της περιοχής Λαζαρέττων, της τόσο υποβαθμισμένης, κατά γενική ομολογία, περιοχής, με την απόφαση των αρμοδίων, που με ελαφρά τη καρδία συναίνεσαν να προσθέσουν ακόμα ένα “αξιοζήλευτο” έργο. Να δημιουργήσουν πάρκινγκ φορτηγών αυτοκινήτων, παροπλισμένων ή εν ενεργεία, στην είσοδο της μαρίνας τουριστικών σκαφών. Εκεί, που ο Πολιτιστικός Σύλλογος Λαζαρέττων, προσπαθούσε επί μία διετία να υποδείξει στους αρμόδιους, ως κατάλληλο σημείο για τη δημιουργία παιδικής χαράς και χώρων περιπάτου, αλλά αντιμετώπιζε την πλήρη άρνησή τους, με το πρόσχημα, ότι είναι ιδιωτική περιοχή και δεν ήταν δυνατό να βρεθούν οι ιδιοκτήτες, για να συναινέσουν στη δημιουργία παιδικής χαράς.

»Είναι άξιο απορίας, πώς βρέθηκαν οι ιδιοκτήτες του οικοπέδου αυτού και συναίνεσαν στη δημιουργία πάρκινγκ φορτηγών αυτοκινήτων και όχι μίας παιδικής χαράς. Ας μας απαντήσουν οι αρμόδιοι για να λυθεί η απορία μας.

»Τραγική η κατάσταση πλέον αυτή που συμβαίνει στην περιοχή. Αντί να πάμε μπροστά, μάλλον πάμε προς τα πίσω . Αντί να εξωραΐσουμε μία υποβαθμισμένη περιοχή με την ανάπλασή της, με τη δημιουργία καλαίσθητων έργων, όπως θα ήταν μία πρότυπη παιδική χαρά με τη διαμόρφωση και του περιβάλλοντα χώρου, προσθέτουμε μία νέα ζοφερή κατάσταση, σε συνέχεια της υπάρχουσας.

»Τώρα, οι αθίγγανοι της περιοχής, χωρίς αυτό να θεωρηθεί ρατσισμός, θα μπορούν να εξαπλώνονται κι άλλο, κατά μήκος και πλάτος της παραλίας, με παράγκες και κατεστραμμένα αυτοκίνητα, αφού σε τίποτα δεν θα διαφέρει η περιοχή των Λαζαρέττων, από ένα απέραντο πεδίο εγκαταλελειμμένων αντικειμένων, μήτε ακόμα και αυτών των αλιευτικών σκαφών, που ανταγωνίζονται και αυτά στην παλαιότητα και την πλήρη αδιαφορία.

»Τώρα πλέον, με την καινούρια διαμόρφωση του χώρου αυτού, θα είμαστε όλοι υπερήφανοι να δείχνουμε στους ξένους επισκέπτες μας, που έρχονται στη μαρίνα με τα κότερά τους και σ’ αυτούς που κατά καιρούς φέρνει το τρενάκι, να βλέπουν μαζί με τα χαλάσματα της περιοχής (Λαδόπουλου, φυλακές κτλ), τις παράγκες των αθίγγανων και την εγκατάλειψη της περιοχής. Μίας περιοχής, που, χρόνια τώρα, οι κάτοικοί της αγωνίζονται να ανασάνουν, γιατί τους πνίγουν από παντού όλων των ειδών οι ρυπάνσεις. Και τώρα θα προστεθεί ακόμα μία. Ακόμα μία ηχορύπανση, μαζί με αυτή της ΔΕΗ, που επί σαράντα και πλέον χρόνια, οι κάτοικοι των Λαζαρέττων υπομένουν, μαζί με την κάπνα των φουγάρων, την αμμοβολή από τα πλοία του Νεωρίου, τις αναθυμιάσεις από τις πετρελεώσεις των πλοίων της ΣΕΚΑ και αυτές του βιολογικού σταθμού.

»Δεν θα θέλαμε βέβαια να πιστέψουμε το γεγονός, ότι δεν λήφθηκε υπόψη των αρμοδίων και η τροχαία κίνηση, σε ένα πολυσύχναστο και επικίνδυνο σταυροδρόμι, χωρίς καμία σήμανση, που στατιστικά έχουν γίνει τα περισσότερα τροχαία ατυχήματα, με απώλεια ακόμα και ανθρώπινης ζωής.

»Είναι καιρός πλέον οι αρμόδιοι να αφουγκραστούν τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς των κατοίκων της περιοχής των Λαζαρέττων, που θα μπορούσε - αυτή ειδικά η περιοχή - να διαδραματίσει έναν σπουδαίο παράγοντα, προς όφελος του τουρισμού, που τόσο πολύ έχει ανάγκη αυτός ο τόπος.

»Παρακαλούμε η διαμαρτυρία μας να εξετασθεί από την ολομέλεια του Δημοτικού Συμβουλίου και να ενημερωθούμε για την απόφαση, η οποία μπορεί να αποσταλεί στον Πολιτιστικό Σύλλογο Λαζαρέττων, προς ενημέρωση των κατοίκων».

Αδιαφορία παρά τις δυνατότητες

Δεδομένου, ότι πρόκειται για ένα σημείο της Σύρου, το οποίο διαθέτει αφενός πανέμορφη θέα και αφετέρου υποδομή για τη λειτουργία τουριστικού λιμένα, τα Λαζαρέττα θα μπορούσαν να αποτελούν σημαντικό πόλο έλξης για τους επισκέπτες του νησιού, με την ανάπτυξη υποδομών και υπηρεσιών, προς όφελος, τόσο των τουριστών, όσο και των μόνιμων κατοίκων.

Μέχρι στιγμής, ωστόσο, η μέριμνα για την αντιμετώπιση της πληθώρας των προβλημάτων, που θέτουν τροχοπέδη, όχι μόνο στην τουριστική, αλλά στην υποτυπώδη γενική ανάπτυξη της περιοχής, είναι στην πράξη ελάχιστη, με τις εκάστοτε αρμόδιες αρχές, είτε να μην έχουν δικαιοδοσία, είτε να δηλώνουν οικονομική αδυναμία, είτε να αποφεύγουν εντέχνως τις ευθύνες τους.

Ετικέτες: