Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού

  • Τετάρτη, 28 Σεπτεμβρίου, 2022 - 06:22

Τους στόχους για ένα βιώσιμο μοντέλο στρατηγικής ανάπτυξης του ελληνικού τουρισμού, έθεσε ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, Γιάννης Ρέτσος, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού.

«O ελληνικός τουρισμός, παρά τις οικονομικές και γεωπολιτικές προκλήσεις, κατέγραψε ισχυρή ανάκαμψη τη φετινή χρονιά, ανακτώντας πλήρως, σε ότι αφορά τις ταξιδιωτικές εισπράξεις, τα προ της πανδημίας επίπεδα.

Ωστόσο, η μεγάλη ζήτηση ανέδειξε ζητήματα που απασχολούν τόσο τον ελληνικό, όσο και τον διεθνή τουρισμό, όπως οι ανάγκες σε ανθρώπινο δυναμικό, ενώ η ενεργειακή κρίση, η αύξηση του πληθωρισμού και των επιτοκίων, καθώς και ο κίνδυνος για οικονομική επιβράδυνση, δημιουργούν δημιουργούν νέα δεδομένα στην προσπάθεια για τη διατήρηση της ανάκαμψης. Ως πιο πρόσφατες προκλήσεις, η σοβαρή συμφόρηση στα διεθνή αεροδρόμια και οι καθυστερήσεις και ακυρώσεις πτήσεων, θα μπορούσαν επίσης να επηρεάσουν τις εξελίξεις στον παγκόσμιο τουρισμό.

Μέσα σε αυτή τη δύσκολη για μία ακόμη χρονιά συγκυρία, το θέμα «Rethink Tourism» για τον εορτασμό της φετινής Παγκόσμιας Ημέρας Τουρισμού, είναι επίκαιρο περισσότερο από ποτέ. Πρόκειται για μία συζήτηση που έχει ανοίξει ο ΣΕΤΕ τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας, προβάλλοντας τις δυνατότητες του τομέα και τους τρόπους μελλοντικής ανάπτυξης σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον. Με αυτή τη λογική, εκπονήσαμε και δημοσιοποιήσαμε τη μελέτη «Ελληνικός Τουρισμός 2030 – Σχέδια Δράσης». Μια μελέτη που απαντάει σε όλες τις ανησυχίες και τις ανάγκες του σήμερα. Πρόκειται για το πιο ολοκληρωμένο έργο που έχει γίνει ποτέ στον χώρο του τουρισμού. Μια πλήρης χαρτογράφηση, τόσο από πλευράς προϊόντος, όσο και από πλευράς αγορών και συνόλου των υποδομών που επηρεάζουν την τουριστική δραστηριότητα. Η μετάβαση στην αειφορία, η κυκλική οικονομία, η Πράσινη Συμφωνία, η ισόρροπη ανάπτυξη προορισμών και περιφερειών σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση, η επιχειρηματική βιωσιμότητα και το θετικό της αποτύπωμα στην οικονομία και την κοινωνία, αποτελούν βασικούς στόχους του ΣΕΤΕ και αντικατοπτρίζουν τον διαρκώς αυξανόμενο προσανατολισμό του τουρισμού, σε ένα βιώσιμο μοντέλο στρατηγικής ανάπτυξης».

Επαναπροσδιορισμός του τουρισμού

Για επαναπροσδιορισμό του τουρισμού κάνει λόγο στο μήνυμα της ημέρας η πλευρά της ΣΕΤΚΕ.

«Η στέρηση των ταξιδιών το διάστημα της πανδημίας, έχει δημιουργήσει στους δυνητικούς επισκέπτες έντονη την ανάγκη να ταξιδέψουν, να κινηθούν ελεύθερα, να ανακαλύψουν νέους προορισμούς ή ακόμη και προορισμούς που έχουν επισκεφθεί ξανά στο παρελθόν.

Οι φετινές επιδόσεις του τουρισμού ξεπέρασαν κάθε προσδοκία, φθάνοντας σε κάποιους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς ακόμη και τα επίπεδα του 2019.

Η ανάκαμψη αυτή όμως δεν πρέπει να αποτελέσει αφορμή εφησυχασμού, γι' αυτό επιβάλλεται να υπάρξει ένα μακροχρόνιο σχέδιο ανάπτυξης του τουρισμού και όχι μόνο για την επερχόμενη τουριστική περίοδο.

Ένα σχέδιο ανάπτυξης το οποίο δεν θα στηρίζεται στη συνεχή αύξηση των κλινών και των επισκεπτών, καταγράφοντας απλά όλο και βελτιωμένα στοιχεία αφίξεων χρόνο με τον χρόνο,

αλλά στην αύξηση της ποιότητας του τουριστικού μας προϊόντος, δίνοντας έμφαση στην αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών, στην προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και στην ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς του κάθε τόπου που διαμόρφωσε την ιστορία του.

Για την επίτευξη αυτού του στόχου, πέραν της συμβολής των επιχειρηματιών, απαιτείται και η συμβολή της πολιτείας η οποία είναι υπεύθυνη για τη διατήρηση της καθαριότητας σε κάθε πόλη, χωριό και παραλία καθώς και για τη δημιουργία σύγχρονων υποδομών που θα αναδεικνύουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κάθε περιοχής, θα βελτιώνουν το επίπεδο διαβίωσης των κατοίκων και κατά συνέπεια την εμπειρία των επισκεπτών.

Τα ιδιαίτερα μορφολογικά χαρακτηριστικά του τόπου μας, δίνουν μια καλή ευκαιρία να επανεξετάσουμε το τουριστικό μοντέλο, επαναπροσδιορίζοντας το “ήλιος & θάλασσα” με την προσθήκη υπηρεσιών και δράσεων εναλλακτικού τουρισμού που θα περιλαμβάνουν δραστηριότητες σε λίμνες, ποτάμια, βουνά, πολιτιστικές εκδηλώσεις, γευσιγνωσία, οινοτουρισμό κ.α., συμβάλλοντας παράλληλα και στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.

Η ΣΕΤΚΕ είναι εδώ, να συμβάλλει στην επίτευξη του στόχου αυτού μέσω των δράσεων της. Δράσεις οι οποίες μπορούν να δώσουν στις τουριστικές επιχειρήσεις του κλάδου τα εφόδια - εργαλεία για να αναπτυχθούν, να εξελιχθούν, να διαφοροποιηθούν και να ενταχθούν στην νέα πραγματικότητα που υπαγορεύει η διεθνής τουριστική αγορά και οι ανάγκες που προκύπτουν μέσα από αυτή».

Νέα εικαστική ταυτότητα της Σύρου

Μηνύματα για την ημέρα εξέδωσαν και Δήμαρχοι των Κυκλάδων, με τον Δήμαρχο Σύρου-Ερμούπολης να αναφέρεται στη νέα εικαστική ταυτότητα του νησιού: «Πλησιάζοντας προς τη δύση μιας εξαιρετικής τουριστικής χρονιάς, της πρώτης εδώ και δύο χρόνια χωρίς τους περιορισμούς της πανδημίας και με το βλέμμα στην αυγή της επερχόμενης τουριστικής σεζόν του 2023, ο Δήμος μας, πιστός στις δεσμεύσεις του και τις εξαγγελίες του προς την επιχειρηματική κοινότητα, σήμερα με αφορμή την παγκόσμια ημέρα τουρισμού θέτει προς χρήση τη νέα εικαστική ταυτότητα του τόπου μας. Η νέα μας ταυτότητα δεν είναι ένα απλό μονοδιάστατο λογότυπο, αλλά ένα ολοκληρωμένο σύστημα επικοινωνίας που αφορά σε όλες τις εκφάνσεις της δημόσιας εικόνας του τόπου μας. Από κοινού, με το στρατηγικό σχέδιο για τον τουρισμό που εκπονήθηκε για τον τόπο μας, ο Δήμος μας θέτει στη διάθεση της κοινωνίας όλα εκείνα τα κατάλληλα εργαλεία για να πετύχουμε τους στόχους μας και να αναβαθμίσουμε το τουριστικό μας προϊόν. Απαραίτητη προϋπόθεση για την υλοποίηση αυτού του κοινού οράματος για τη Σύρο είναι οι συνέργειες, η συναίνεση και ο σεβασμός της ιδιαιτερότητας του τόπου μας και των κατοίκων του νησιού».

Βιώσιμος τουριστικός προορισμός για όλον τον χρόνο η Πάρος

Στη συμβολή του τουρισμού στο ΑΕΠ της χώρας και την εξαιρετική φετινή τουριστική πορεία της Πάρου αναφέρθηκε ο Δήμαρχος, Μ. Κωβαίος.

«Στη χώρα μας είναι καθολική η αναγνώριση της συμβολής του τουρισμού στην ανάπτυξη της οικονομίας. Κατά γενική ομολογία, ο τουρισμός, η λεγόμενη ήπια ισχύς της χώρα μας, συνέβαλε καθοριστικά στην αντιμετώπιση των δυσκολιών στις πιο δύσκολες συγκυρίες για την ελληνική οικονομία. Συγκεκριμένα, τα 10 χρόνια της οικονομικής κρίσης, εκτός από 135 δις ευρώ, ήρθαν 250εκ. επισκέπτες οι οποίοι είχαν πολύ καλή εμπειρία, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για τη φήμη της Ελλάδας. Όσον αφορά δε εμάς τους Κυκλαδίτες, ο τουρισμός αποτελεί τον οικονομικό μας πνεύμονα. Στο πλαίσιο αυτό, η Πάρος, ένα παραδοσιακό Κυκλαδονήσι και ταυτόχρονα ένας από τους πιο κοσμοπολίτικους προορισμούς παγκοσμίως, συμβάλλει ιδιαίτερα στη γενικότερη οικονομική δραστηριότητα και στο ΑΕΠ της χώρας χάρη στον τουρισμό, καθώς και στην ενίσχυση του διεθνούς κύρους της. Στο πλαίσιο αυτό, διανύσαμε μια ακόμα εντυπωσιακή σε επισκεψιμότητα καλοκαιρινή περίοδο που ξεπέρασε κάθε προσδοκία ακόμα και από τη χρονιά ρεκόρ του 2019. Αξίζει να αναφερθεί ότι ο φετινός Ιούνιος ήταν ο καλύτερος από πλευράς αφίξεων μέχρι σήμερα για το νησί.  Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία, η τουριστική ροή αναμένεται να διατηρηθεί και πέραν του φθινοπώρου, καθώς η Πάρος αποτελεί έναν βιώσιμο τουριστικό προορισμό για όλον τον χρόνο με πλήθος επιλογών και δραστηριοτήτων για όλες τις εποχές.

Για το μέλλον, επόμενο βήμα είναι η στρατηγική οργάνωση του τουρισμού με ορίζοντα το 2030, βασισμένη σε δύο άξονες: τη χωρική και την χρονική επέκταση του, με όρους αειφορίας και βιωσιμότητας. Ειδικότερα, το μοντέλο ήλιος και θάλασσα έχει κορεστεί και πρέπει πλέον να εμπλουτιστεί καθώς πια οι επισκέπτες αναζητούν μία ολοκληρωμένη εμπειρία. Στο πλαίσιο αυτό, η υλοποίηση της Εθνικής Στρατηγικής για τον τουρισμό, με την αναβάθμιση του προϊόντος που προσφέρουμε, την έμφαση στην εξωστρέφεια , τις συνέργειες, τη δημιουργία σύγχρονων υποδομών, την ενίσχυση της ψηφιακής μεταρρύθμισης και την πράσινη ανάπτυξη οφείλουν να καθοδηγούν τις ενέργειες όλων των εμπλεκόμενων φορέων στην τουριστική βιομηχανία, με στόχο την ενίσχυση της προστιθέμενης αξίας του τουρισμού και την περαιτέρω ανάπτυξη των ποιοτικών του δεικτών».