Όνειρο “θερινής νυκτός” η διασύνδεση των νησιών με την Ηπειρωτική χώρα

Έπεσε σε “σκόπελο”

Το έργο για να διασωθεί και κάποια στιγμή να ολοκληρωθεί, θα πρέπει να το αναλάβει η μητρική ΔΕΗ και να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ του υπουργείου Ανάπτυξης

“Η έλλειψη χρημάτων το μεγαλύτερο πρόβλημα, αφού το η διασύνδεση κοστολογείται 600 εκατ. ευρώ

Ξεκίνησε ως ένα μεγαλεπήβολο έργο, το οποίο θα έλυνε το πρόβλημα της ηλεκτροδότησης των νησιών. Συσκέψεις επί συσκέψεων, παρουσιάσεις επί παρουσιάσεων, μελέτες. Δυστυχώς φαίνεται ότι όλα αυτά πέφτουν στο κενό.

Ο λόγος για το έργο της διασύνδεσης των νησιών με την Ηπειρωτική χώρα, το οποίο σύμφωνα με καλά εξακριβωμένες πληροφορίες, οδεύει προς τον όλεθρο.

Λόγω του μεγάλου του κόστους σε μία εποχή που η Ελλάδα έχει κάνει στάση πληρωμών, αλλά και λόγω του ότι δεν υπάρχει καμία διάθεση για επανα-δημοπράτηση του διαγωνισμού, η διασύνδεση δεν πρόκειται να προχωρήσει και να ολοκληρωθεί.

Η δέσμευση της ΔΕΔΔΗΕ στο περιφερειακό συμβούλιο που έγινε την Τρίτη στη Ρόδο, ότι η διασύνδεση θα έχει ολοκληρωθεί το 2017, μάλλον ήταν μία από τις δεσμεύσεις χωρίς αντίκρισμα που κατά καιρούς δίνονται για διάφορα θέματα.

Ξεκίνησε με μεγάλες προσδοκίες

Ήταν ένα μεγάλο έργο και αφορούσε την ηλεκτρική διασύνδεση των Κυκλάδων, προϋπολογισμού 365 εκατ. ευρώ. Το σχέδιο προέβλεπε να ποντιστεί καλώδιο 150 κιλοβόλτ που θα συνδέει το Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης στο Λαύριο με τη Σύρο και από εκεί πάλι με υποβρύχια καλώδια θα συνδεθούν η Πάρος, η Μύκονος και η Νάξος, μέσω της οποίας ηλεκτροδοτούνται Ηρακλειά, Σχινούσα, Δονούσα και Σίκινος. Το “πράσινο φως” για την καλωδιακή σύνδεση των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό δίκτυο της ΔΕΗ, έχει «ανάψει» το τότε ΥΠΕΧΩΔΕ από το 2009. Το σχέδιο που συζητείται επί 14 χρόνια, θα απάλλασσε τη Σύρο, Μύκονο και Πάρο από τους τοπικούς σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής, επιτρέποντας τη μεταφορά «πράσινης» ενέργειας από νησιωτικά αιολικά πάρκα. Σήμερα, τα μικρά αυτόνομα συστήματα, για λόγους ασφαλείας, επιτρέπουν ελάχιστη απορρόφηση αιολικής ενέργειας.

Η προσπάθεια, που άρχισε ουσιαστικά το 1993, προέβλεπε τη διασύνδεση τόσο της Άνδρου όσο και της Τήνου, με το ηπειρωτικό σύστημα μέσω Καρύστου, αλλά διακόπηκε στην Τήνο, όταν το Συμβούλιο της Επικρατείας δικαίωσε προσφυγή των κατοίκων της ενάντια στην τοποθέτηση πυλώνων υψηλής τάσης στο νησί.

Έτσι, η ΔΕΗ άλλαξε την αρχική πρόβλεψη και από τα νησιά δε θα διερχόταν γραμμή υψηλής τάσης. Η διασύνδεσή τους, σύμφωνα με το σχέδιο, θα γινόταν με υποβρύχια καλώδια και σε κάθε νησί θα υπήρχε υποσταθμός κοντά στα σημεία κατάληξης των υποβρύχιων καλωδίων. Οι τοπικοί σταθμοί ηλεκτροπαραγωγής (Σύρου, Μυκόνου, Πάρου) θα τεθόταν σε ψυχρή εφεδρεία με την προοπτική να αποξηλωθούν, όταν θα εξασφαλιζόταν ότι το σύστημα προσφέρει ασφάλεια στην ηλεκτροδότηση. Η εξοικονόμηση που θα προκύψει για τη ΔΕΗ, θεωρείται ιδιαίτερα σημαντική.

Θα πρέπει φυσικά κανείς να υπολογίσει ότι η ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών με το ηπειρωτικό σύστημα, θα εξασφάλιζε εξοικονόμηση τουλάχιστον 500 εκατ. ευρώ, τα οποία τώρα δαπανώνται σε καύσιμα για τους σταθμούς παραγωγής που βρίσκονται στα νησιά.

Να σημειωθεί επίσης, ότι ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανερχόταν, όταν έγινε η μελέτη, σε 363 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 127 αποτελούσαν δημόσια δαπάνη, η οποία θα καλυπτόταν από τα Επιχειρησιακά Προγράμματα του ΕΣΠΑ.

“Σκάλωσε” στη Siemens

Τελικά, μετά από πολλούς κόπους και βάσανα, ο διαγωνισμός για το έργο, διενεργήθηκε στις 10 Ιανουαρίου 2012. Υποβλήθηκαν δύο προσφορές: α) η προσφορά της «Ελληνικά Καλώδια ΑΕ» και β) της ξένης σύμπραξης των εταιρειών «Siemens AE – Prysmian Powerlink Sir – Nexans Norway AS».

Ο διαγωνισμός τελικά απέβη άκαρπος, εν μέσω του θορύβου που είχε προκληθεί από την πιθανότητα ανάθεσης του έργου σε κοινοπραξία στην οποία συμμετείχε η γερμανική Siemens και τον αποκλεισμό της εγχώριας βιομηχανίας Ελληνικά Καλώδια του ομίλου Βιοχάλκο.

Επίσης, αξίζει να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο έργο δημιουργεί και ένα άλλο θέμα και συγκεκριμένο ότι η μη πραγματοποίησή του ρίχνει στο μηδέν τις απορροφήσεις του ΕΣΠΑ, παρ' όλο που εμφανίζεται ως «πορτοκαλί» (δηλαδή σε καλή κατάσταση) στον κατάλογο με την πορεία των 180 έργων προτεραιότητας.

Δεν υπάρχει καμία πρόθεση να επαναδημοπρατηθεί

Όπως αναφέρουν οι εξακριβωμένες πληροφορίες, η επαναδημοπράτηση του έργου δεν πρόκειται να γίνει και οι λόγοι είναι προφανής. Στάση χρημάτων. Για να προχωρήσει και να ολοκληρωθεί κάποια στιγμή, χρειάζεται η “μητέρα” ΔΕΗ να το αναλάβει εξ' ολοκλήρου και σε συντονισμό με τους τοπικούς φορείς να πιέσει την κυβέρνηση, προκειμένου να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ του υπουργείου Ανάπτυξης. Αυτή είναι η μόνη λύση, εάν υπάρχει η βούληση τα νησιά να διασυνδεθούν με την Ηπειρωτική χώρα.

Ο πρώην Πρόεδρος της Κοινότητας Οίας-Θηρασίας κ. Γιώργος Χάλαρης, κατά την Έκτακτη Γενική Συνέλευση που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 19 Φεβρουαρίου 2013, εκλέχτηκε ως Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της – κατά 100% θυγατρικής της ΔΕΗ Α.Ε. – Εταιρείας “Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας Α.Ε. (ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε.)”. Οι εργασίες που εκτελούνται από την ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. αφορούν στα παρακάτω:

1. Την ικανοποίηση αιτημάτων των χρηστών - Νέες Συνδέσεις Καταναλωτών και Παραγωγών, - Τροποποίηση Παλαιών Παροχών (Επαύξηση ισχύος υπαρχουσών Συνδέσεων), - Μετατοπίσεις Δικτύων.

2. Την Ανάπτυξη του Δικτύου: - Ενισχύσεις, βελτιώσεις και εκσυγχρονισμός του Δικτύου, - Κατασκευή Κέντρων Διανομής και Γραμμών 150Kv.

3. Τις εργασίες Εκμετάλλευσης του Δικτύου: - Λειτουργία του Δικτύου Διανομής, - Επιθεώρηση και Συντήρηση του Δικτύου, - Αποκατάσταση βλαβών, - Εξυπηρέτηση των χρηστών δικτύου στα γραφεία, - Καταμέτρηση των καταναλώσεων

4. Την ομαλή και αποδοτική λειτουργία της Αγοράς Ηλεκτρισμού στο επίπεδο των δικτύων, 5. Την αξιόπιστη και οικονομική λειτουργία των αυτόνομων νησιωτικών ηλεκτρικών συστημάτων

Η πλήρης σύνθεση του νέου Διοικητικού Συμβουλίου της ΔΕΔΔΗΕ έχει ως εξής:

- Κόλλιας Γεώργιος του Αθανασίου, Μηχανολόγος– Ηλεκτρολόγος Μηχανικός, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος

- Ζακολίκος Χρήστος του Παυσανία, Ηλεκτρολόγος Μηχανικός, Αντιπρόεδρος

- Μιχαλόπουλος Σαράντης του Βασιλείου, Μηχανολόγος-Ηλεκτρολόγος Μηχανικός, Μέλος

- Παπαδόγγονα Σταματίνα του Γρηγορίου, Δημόσιος Υπάλληλος, Μέλος

- Χάλαρης Γεώργιος του Αντωνίου, Ηλεκτρολόγος, Μέλος

- Χατζησταυρόπουλος Ιωάννης του Νικολάου, Μηχανολόγος Μηχανικός, Μέλος

Η σύνθεση του Διοικητικού Συμβουλίου θα συμπληρωθεί με ένα μέλος ως εκπρόσωπο των εργαζομένων, που θα εκλεγεί σύμφωνα με το Καταστατικό της Εταιρείας.