Οι αερολιμένες Μυκόνου και Σαντορίνης, μαζί με 12 ακόμη περιφερειακά αεροδρόμια στην κοινοπραξία εταιρειών της FRAPORT, έως το 2065

«Πέφτουν» οι υπογραφές για την παραχώρηση

Οριστικοποιήθηκε η παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην κοινοπραξία της Fraport AG – Slentel Ltd, καθώς δημοσιοποιήθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως το σχετικό ΦΕΚ με την Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου, που την εγκρίνει.

Η δημοπρασία για την παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων είχε πραγματοποιηθεί, ήδη από τον Νοέμβριο του 2014, καθώς η ιδιωτικοποίησή τους, ήταν ένας από τους όρους ακόμη από το δεύτερη συμφωνία διάσωσης, την οποία είχε συνάψει η χώρα με τους Ευρωπαίους εταίρους, τον Φεβρουάριο του 2012.

Με την τρόικα να πιέζει προς αυτή την κατεύθυνση, η Ανώνυμη Εταιρεία Διαχείρισης της Δημόσιας Περιουσίας, ΤΑΙΠΕΔ ΑΕ, στην οποία είχε περάσει η κυριότητα των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, μεταξύ αυτών και τα αεροδρόμια Θήρας και Μυκόνου, εκκίνησε τη διαδικασία δημοπράτησής τους, στην οποία πλειοδότρια εταιρεία προέκυψε η γερμανική εταιρία Fraport, σε κοινοπραξία με εταιρίας ελληνικών συμφερόντων, Fraport AG – Slentel Ltd, με 1,23 δισ. Ευρώ εφάπαξ μίσθωμα και ετήσιο μίσθωμα 22,9 εκατ. ευρώ κατ' έτος για 40 + 10 χρόνια, ποσοστό 25% από τα από τα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων έσοδα και τέλη υπέρ ΥΠΑ, για όλη την περίοδο της παραχώρησης, η οποία αναμένεται να λήξει το 2065.

Ταυτόχρονα, η κοινοπραξία έχει δεσμευτεί για επενδύσεις 330 εκατ. Ευρώ στα πρώτα τέσσερα χρόνια και συνολικά 1,4 δισ. ευρώ για τα επόμενα 40 χρόνια.

Η γερμανική – κατά βάση – κοινοπραξία της FRAPORT, η οποία είναι ιδιοκτήτρια εταιρία και manager του μεγαλύτερου μέχρι στιγμής γερμανικού αεροδρομίου της Φρανκφούρτης, όπως επίσης βασικός μέτοχος σε δεκάδες αεροδρόμια σε όλο τον κόσμο. Ενδεικτικά, η FRAPORT διαθέτει την πλήρη κυριότητα σε αεροδρόμια στο Νέο Δελχί της Ινδίας, στη Λιουμπλιάνα της Σλοβενίας, στην Αγ. Πετρούπολη της Ρωσίας, στο Ξιάν της Κίνας, στο Μπουργκάς της Βουλγαρίας, στην Αττάλεια της Τουρκίας, κα.

Αξίζει να σημειωθεί δε, ότι εντός του Διοικητικού Συμβουλίου της ιδιωτικής FRAPORT, υπάρχουν εκπρόσωποι του γερμανικού ομοσπονδιακού κρατιδίου του Έσσεν, εκπρόσωποι της πόλης της Φρανκφούρτης, αλλά και εκπρόσωπος της Κεντρικής Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας.

«Αλλαγή πλεύσης» για τις κυβερνώσες παρατάξεις, έπειτα από τη συμφωνία

Ως αντιπολίτευση, τα κόμματα του ΣΥΡΖΑ και των Ανεξάρτητων Ελλήνων, είχαν δηλώσει την κάθετη αντίρρησή τους σε μία τέτοια εξέλιξη, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ είχε οργανώσει πανελλαδικής εμβέλειας ημερίδα, που πραγματοποιήθηκε και στα νησιά των Κυκλάδων, στα πλαίσια της «Κοινής Πρωτοβουλίας ενάντια στην ιδιωτικοποίηση των Περιφερειακών Αεροδρομίων», χαρακτηρίζοντας, μάλιστα την παραχώρηση των αεροδρομίων «εντελώς επιζήμια», η οποία «παραβιάζει τις αρχές του Συντάγματος». Συγκεκριμένα, είχε το κόμμα της τότε αξιωματικής αντιπολίτευσης και σημερινής κυβέρνησης, τόνιζε, πως «τα Περιφερειακά Αεροδρόμια ανήκουν στο λαό. Είναι απόλυτα κερδοφόρες και βιώσιμες επιχειρήσεις υπό δημόσιο έλεγχο και διοίκηση, ενισχύουν σημαντικά τον κρατικό προϋπολογισμό, δεν επιβαρύνουν τον Έλληνα φορολογούμενο και έχουν άμεσες δυνατότητες αύξησης της αποδοτικότητας - κερδοφορίας τους. Η ιδιωτικοποίησή τους πρέπει να σταματήσει ΤΩΡΑ».

Παρ’ όλα αυτά, έπειτα από τη θέσπιση και της τρίτης συμφωνίας διάσωσης της Ελλάδας, από τη συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, η ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων αποτελεί έναν από τους όρους των προαπαιτούμενων ρυθμίσεων, για τις οποίες πιέζουν οι δανειστές, προκειμένου να παρασχεθεί η πρώτη οικονομική «ανάσα» των 2 δις ευρώ.

Έπειτα από τη δέσμευση της κυβέρνησης για παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων, λόγω της συμφωνίας, τόσο ο τότε υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, κ. Σταθάκης, όσο και ο πρωθυπουργός, είχαν κάνει λόγο για συνέχιση των διαπραγματεύσεων των όρων της συμφωνίας με την ιδιωτική κοινοπραξία εταιρειών, με απώτερο στόχο να ενισχυθεί η θέση του Δημοσίου, όπως επίσης και να υπάρξει περισσότερο ξεκάθαρος στους όρους ο κρατικός έλεγχος. Σχετικά, εκπρόσωπος της FRAPORT είχε δηλώσει στο διεθνές ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters, ότι η ελληνική κυβέρνηση έχει λάβει μια απόφαση, η οποία αποτελεί βάση για περαιτέρω διαπραγματεύσεις.

Ωστόσο, δεδομένου, ότι δεν έχει υπάρξει έως τώρα περεταίρω ενημέρωση, σχετικά με το αν έχει υπάρξει αναδιαπραγμάτευση των όρων της παραχώρησης, κατά πάσα πιθανότητα, αυτοί έχουν παραμείνει ως έχουν.

Δημοσιευμένη σε ΦΕΚ η απόφαση για την παραχώρηση

Η ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων, μέσα στα οποία συγκαταλέγονται και οι διεθνείς αερολιμένες της Μυκόνου και της Σαντορίνης, οριστικοποιήθηκε με την υπογραφή της Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου, η οποία εξουσιοδότησε τους αρμόδιους Υπουργούς, Άμυνας, Οικονομικών και Υποδομών, να υπογράψουν τη σύμβαση παραχώρησης των αεροδρομίων, η οποία δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως την Τρίτη, 3 Νοεμβρίου.

Όπως αναφέρεται στο σχετικό ΦΕΚ, λαμβάνοντας υπόψιν, μεταξύ άλλων, την από 25.11.2014 απόφαση του Δ.Σ. της ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε. με την οποία ανακηρύχτηκε προτιμητέος επενδυτής η κοινοπραξία FRAPORT AG − SLENTEL Ltd, το γεγονός, ότι μετά την ανακήρυξη του προτιμητέου επενδυτή και προ της υπογραφής των Συμβάσεων Παραχώρησης, θα έχει προηγηθεί ο προβλεπόμενος στην παράγραφο 4 του άρθρου 9 του Ν. 3986/2011 προ− συμβατικός έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου επί των Σχεδίων των Συμβάσεων Παραχώρησης, την ανάγκη άμεσης έγκρισης των Σχεδίων Σύμβασης παραχώρησης για την Αναβάθμιση, Συντήρηση, Διαχείριση και Λειτουργία περιφερειακών αεροδρομίων Κρήτης, Ηπειρωτικής Ελλάδας και Ιονίου (Ομάδα Α) και Αιγαίου (Ομάδα Β), το Υπουργικό Συμβούλιο αποφάσισε να εξουσιοδοτήσει τους αρμόδιους υπουργούς, ως εκπροσώπους του Ελληνικού Δημοσίου, προκειμένου να συνυπογράψουν τη σύμβαση παραχώρησης.