Κοινή ανακοίνωση των εκπαιδευτικών Κυκλάδων για το μέτρο της αξιολόγησης

Λένε ΌΧΙ

-"Ισοπεδώνει τη δημόσια δωρεάν παιδεία και οδηγεί σε απολύσεις τους εκπαιδευτικούς -Γιώργος Καλημερίδης, Παναγιώτης Παπαμιχαήλ και Παναγιώτα Κουφοβασίλη, αναλύουν τις επιπτώσεις που θα επιφέρει το συγκεκριμένο μέτρο

Της ΔΕΣΠΟΙΝΑΣ ΣΥΛΙΒΑΝΗ

Όχι στο συγκεκριμένο μοντέλο εκπαίδευσης που θα επιβάλλει στο σύστημα της αξιολόγησης, που προωθεί το υπουργείο Παιδείας, λένε οι εκπαιδευτικοί του νομού.

Συγκεκριμένα, με επιστολή που συνυπογράφουν οι Σύλλογοι Δασκάλων και Νηπιαγωγών Σύρου-Τήνου-Μυκόνου, Πάρου-Αντιπάρου, Άνδρου-Κύθνου-Κέας, ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Π.Ε Θήρας και η Α' Ε ΛΜΕ Κυκλάδων, οι δάσκαλοι και οι καθηγητές έστειλαν υπόμνημα προς όλα τα αρμόδια κλιμάκια του τομέα εκπαίδευσης, αναφορικά με το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος που προωθείται και αφορά την αξιολόγηση, δηλώνοντας καταρχήν την αντίθεσή τους, σε ένα σύστημα που ουσιαστικά ισοπεδώνει τη δημόσια δωρεάν παιδεία και που θα οδηγήσει σε απολύσεις εκπαιδευτικών.

Καλούν τους συλλόγους διδασκόντων να αρνηθούν τη συμμετοχή τους στην “αυτοαξιολόγηση” της σχολικής μονάδας, καθώς επίσης καλούν την εκπαιδευτική κοινότητα σε συντονισμό δράσεων

Το σκεπτικό τους

Το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για την αξιολόγηση εκπαιδευτικών, το νομοσχέδιο για την “Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΑΔΙΠΠΔΕ)”, η γενίκευση του μέχρι πρότινος πιλοτικού προγράμματος αυτοαξιολόγησης των σχολικών μονάδων, μαζί με τις σχετικές ρυθμίσεις του μισθολογίου -βαθμολογίου (ν. 4024/2011) συγκροτούν, σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς, το νέο πολυδαίδαλο γραφειοκρατικό πλαίσιο της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων.

“Εσωτερική αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, εξωτερική αξιολόγηση, με βάση τα μαθητικά αποτελέσματα και εξατομικευμένη αξιολόγηση κάθε μεμονωμένου εκπαιδευτικού διαμορφώνουν ένα πρωτοφανές πανοπτικό πειθαρχικό μηχανισμό πάνω από κάθε εκπαιδευτικό και σχολική μονάδα, με τελικό σκοπό την ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων, το κλείσιμο σχολικών μονάδων, την απόλυση εκπαιδευτικών και τη δημιουργία νέων ταξικών φραγμών

στη μόρφωση για τα παιδιά της εργατικής τάξης”. Όπως επισημαίνουν, το υπουργείο Παιδείας δημιουργεί έναν πολυεπίπεδο γραφειοκρατικό αξιολογικό μηχανισμό και θεσμοθετεί μια σειρά από παρασιτικά διοικητικά όργανα, πολλά από τα οποία θα συγκροτούνται από ιδιωτικές επιχειρήσεις και ξένους εμπειρογνώμονες, με μοναδικό κριτήριο να υποτάξει τον εκπαιδευτικό και τους μαθητές στο νέο σχολείο της αγοράς. “Παρατηρητήριο Αξιολόγησης , Δίκτυο Πληροφόρησης για την Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου, Περιφερειακή ομάδα Αξιολόγησης, ΑΔΙΠΠΔΕ, Επιτροπές Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου, Διεύθυνση διοικητικής και εκπαιδευτικής υποστήριξης του αξιολογικού έργου και Μητρώα Εμπειρογνωμόνων συγκροτούν μερικά μόνο, από τα νέα επιθεωρητικά όργανα, που μοναδική τους αποστολή έχουν την υλοποίηση των μνημονιακών δεσμεύσεων και την προώθηση της εμπορευματοποίησης του δημόσιου σχολείου”.

Σύμφωνα με τους Συλλόγους, η αξιολόγηση που προωθεί η συγκυβέρνηση, θα καταρτίσει το σχολείο του ΟΟΣΑ και της Ε.Ε, το σχολείο που θα υπηρετεί την καταρτισιμότητα, την εργασιακή ευελιξία-ανασφάλεια, το επιχειρηματικό πνεύμα, τον περιορισμό του κοινωνικού κράτους και κάθε μορφωτικού δικαιώματος. "Είναι το σχολείο της νεανικής ανεργίας και της πειθάρχησης όλων στη δημοσιονομική προσαρμογή. Είναι το σχολείο των απολύσεων, των κενών σε εκπαιδευτικών προσωπικό, των συμπτύξεων τμημάτων και των συγχωνεύσεων σχολικών μονάδων. Το ζήτημα επομένως που πρέπει να συζητήσουμε δεν είναι ποια αξιολόγηση είναι καλύτερη, αλλά για ποιο σχολείο και για ποια κοινωνία παλεύουμε. Εμείς οι εκπαιδευτικοί το δηλώνουμε ξεκάθαρα παλεύουμε για ενιαίο δωδεκάχρονο, δημόσιο, δωρεάν σχολείο που θα σέβεται τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντα των μαθητών, θα αναπτύσσει την κριτική τους σκέψη, θα προωθεί την αγάπη για τη γνώση, θα τα μάθει να εξηγούν και ν’ αλλάζουν τον κόσμο, θα τα διδάξει αλληλεγγύη, συλλογικότητα, αγωνιστικότητα, με περιεχόμενο απαλλαγμένο από την παπαγαλία, το μυστικισμό, το ρατσισμό, ένα σχολείο χωρίς αποκλεισμούς, ανοιχτό για όλα τα παιδιά, Έλληνες και μετανάστες. Ένα δημόσιο σχολείο για μια κοινωνία της κοινωνικής δικαιοσύνης, της σταθερής απασχόλησης, των καταχυρομένων εργασιακών και κοινωνικών δικαιωμάτων της εργαζόμενης πλειοψηφίας. Από αυτή την άποψη δίνουμε τη μάχη να μην περάσει η αξιολόγηση, να μπλοκάρουμε στην πράξη την εφαρμογή της".

Οι λόγοι της αντίδρασης των εκπαιδευτικών

“Αντιδράμε, διότι προφανώς η αξιολόγηση σήμερα οδηγεί σε απόλυση”, σημείωσε στην “Κοινή Γνώμη” ο πρόεδρος του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Σύρου-Τήνου-Μυκόνου, Γιώργος Καλημερίδης. Όπως σημείωσε χαρακτηριστικά, δε μπορεί το υπουργείο να κάνει λόγο για ποιοτική εκπαίδευση όταν υπάρχει η απομάκρυνση των αναπληρωτών εκπαιδευτικών του χρόνου, το κλείσιμο των σχολείων και συμπτύξεις τμημάτων. “Άρα είναι προσχηματική η συζήτηση περί αξιολόγησης και απλά θέλουν να περάσουν τους στόχους που έχουν βάλει στο μνημόνιο, δημοσιονομική προσαρμογή”, υπογράμμισε, ενώ επισήμανε ότι η αξιολόγηση στην πραγματικότητα βάζει μπροστά και ένα συγκεκριμένο μοντέλο εκπαίδευσης. “Αυτό το μοντέλο ανάπτυξης σχετίζεται με νέες εξετάσεις, με αξιολόγηση των σχολείων με βάση την απόδοση των μαθητών τους. Αυτό μπαίνει ξεκάθαρα από την ανεξάρτητη αρχή που σχηματίζουν. Συγκεκριμένα, αναφέρεται ότι οι εκπαιδευτικοί θα αξιολογούνται με βάση τα αποτελέσματα των μαθητών τους και αυτό σημαίνει ότι ένα σχολείο που έχει μεγάλο αριθμό παιδιών από την εργατική τάξη, μεγάλη αναλογία μεταναστών, παιδιά που έχουν μαθησιακά προβλήματα, θα έχει μια “άσχημη τύχη””.

Στην ερώτηση εάν έχει προσδιοριστεί ποια θα είναι αυτή η “άσχημη τύχη” μια σχολικής μονάδας, ο κ. Καλημερίδης απάντησε ότι κάτι τέτοιο ακόμη δεν έχει προσδιοριστεί, απλά θα είναι ένα σχολείο που θα βαθμολογηθεί με αρνητικό αποτέλεσμα.

Επίσης, ο πρόεδρος του Συλλόγου ανέφερε κάτι, το οποίο ίσως για πρώτη φορά πέφτει στο “τραπέζι” και είναι η αξιολόγηση των σχολείων των Κυκλάδων από ξένο φορέα. “Μπορεί αυτή η αρχή πιστοποίησης της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, μπορεί να συνάψει σχέση και συνεργασία με αντίστοιχο φορέα της αλλοδαπής. Δηλαδή να έρθει ο αντίστοιχος φορέας της Αγγλίας ή της Γερμανίας και να ελέγξει ότι μόνο εμάς, αλλά και τον Περιφερειακό Διευθυντή και τον προϊστάμενο της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης”, σημείωσε χαρακτηριστικά.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκαν και οι δηλώσεις του γραμματέας της Α' ΕΛΜΕ Κυκλάδων Παναγιώτη Παπαμιχαήλ. Σύμφωνα με τον ίδιο, για το θέμα τίθενται τρία βασικά ερωτήματα: Ποιος αξιολογεί, τι αξιολογείται και γιατί αξιολογείται. “Εάν τα δούμε επιμέρους, στην πραγματικότητα μας βγαίνει ότι θα αξιολογήσουν το εκπαιδευτικό σύστημα για να το καλυτερεύσουν, αξιολογώντας όμως μόνο τον εκπαιδευτικό και επιχειρούν να τον αξιολογήσουν για να τον απολύσουν και όχι για να τον βελτιώσουν. Αυτό το δεύτερο νομοσχέδιο που είναι και το πιο σοβαρό, αποδεικνύει για ποιο λόγο θέλουν την αξιολόγηση. Στην πραγματικότητα φτιάχνουν ένα κέντρο που θα επισκέπτεται κάποιος, στο στυλ του επιθεωρητή και θα λέει ποιες μονάδες θα κλείσουν και ποιες θα συνεχίσουν να υπάρχουν. Αυτό είναι βασικά που τους ενδιαφέρει”, σημείωσε μεταξύ άλλων.

Όλα τα παραπάνω συνυπογράφει και η πρόεδρος του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Πάρου-Αντιπάρου Παναγιώτα Κουφοβασίλη, η οποία πρόσθεσε ότι “η αξιολόγηση ταυτίζεται και με το τον νέο νόμο για το πειθαρχικό, κάτι που σημαίνει ότι τα πράγματα προδιαγράφονται ακόμη πιο δύσκολα για τον εκπαιδευτικό, αλλά και για την εκπαίδευση γενικότερα. Είναι σα να έχουμε μια δαμόκλειο σπάθη πάνω από τα κεφάλια μας”.