Μήνυμα των μαθητών της Ε1 τάξης του 4ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης ενάντια στη σχολική βία

Σπάσε τη σιωπή

  • Τετάρτη, 17 Απριλίου, 2013 - 07:36

«Φοβάσαι; Νιώθεις μοναξιά; Ψάχνεις δύναμη; Μοιράσουν τον φόβο! Σπάσε τη σιωπή! Νιώσε τη δύναμή σου! Χαμογέλα σε όλα τα πρόσωπα!». Αυτό είναι το μήνυμα των 19 μαθητών και μαθητριών της Ε1 τάξης του 4ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης στο βίντεο-animation που έφτιαξαν με τον δάσκαλό τους, με αφορμή την ημέρα ενάντια στη σχολική βία.

Το Υπουργείο Παιδείας είχε ζητήσει από τις σχολικές μονάδες της χώρας να αφιερώσουν λίγες διδακτικές ώρες από το ωρολόγιο πρόγραμμα των μαθητών, προκειμένου να κουβεντιάσουν και να τους ευαισθητοποιήσουν πάνω στο ζήτημα της σχολικής βίας και του εκφοβισμού (bullying), το οποίο παγκοσμίως έχει λάβει ανησυχητικές διαστάσεις.

Νιώσε τη δύναμή σου!

Πέρα από τις συζητήσεις και την ανταλλαγή απόψεων για το ζήτημα, τα παιδιά της Ε1 τάξης του 4ου Δημοτικού Σχολείου του νησιού, επέλεξαν να φτιάξουν ένα μικρό βίντεο-animation. Το μήνυμά τους γραμμένο με πολύχρωμες πλαστελίνες και πλαισιωμένο από τη μουσική, που έγραψε ειδικά για τον σκοπό αυτό ο κ. Αποστόλης Μάρης, έχει στόχο να προβληματίσει όσο το δυνατόν περισσότερους πάνω στο θέμα. Όπως μας εξηγεί ο δάσκαλός τους, τα παιδιά είναι ήδη αρκετά ευαισθητοποιημένα αναφορικά με το ζήτημα του σχολικού εκφοβισμού και μέσω της εργασίας τους για τη δημιουργία του animation κατάλαβαν ακόμη περισσότερα. Το βίντεο έχει αναρτηθεί στο ιστολόγιο της Ε1 τάξης του σχολείου, το οποίο λειτουργεί από την αρχή του σχολικού έτους. Μέσα από την «Πέμπτη Διάσταση», όπως ονομάζεται το ιστολόγιο, οι μαθητές και ο δάσκαλός τους στοχεύουν στο να κάνουν τη μάθηση πιο ευχάριστη ανταλλάσσοντας γνώσεις, σκέψεις, εργασίες και διάφορες ακόμη ενδιαφέρουσες πληροφορίες. Επισκεπτόμενος κανείς το blog των παιδιών και του δασκάλου, μπορεί ακόμη να δει πώς οι μαθητές έμαθαν για το φως και τη σκιά στο μάθημα των Φυσικών, φωτογραφίες από εξωσχολικές εκπαιδευτικές δραστηριότητες στις οποίες συμμετείχαν, καλλιτεχνικές δραστηριότητές τους εντός του σχολείου, αλλά και links σε εκπαιδευτικούς ιστοτόπους. Τα παιδιά είναι αρκετά εξοικειωμένα με τις νέες τεχνολογίες και, αν και ίσως δεν έχουν όλα πρόσβαση στο διαδίκτυο από το σπίτι, εντούτοις, πάντα περιμένουν με αγωνία να δουν να «ανεβαίνουν» στο blog τους οι τελευταίες φωτογραφίες από τις δραστηριότητές τους και βίντεο όπως αυτό που τα ίδια δημιούργησαν.

Έρευνα για τον σχολικό εκφοβισμό

Πάντως, το «bullying», δεν είναι τόσο μακριά από εμάς, όσο, ίσως, θα θέλαμε να πιστεύουμε. Το ζήτημα του σχολικού εκφοβισμού βρίσκεται, μάλιστα, πολύ ψηλά στην ατζέντα και του ελληνικού Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων, Αθλητισμού και Πολιτισμού, το οποίο προσφάτως ίδρυσε το «Παρατηρητήριο για την πρόληψη της σχολικής βίας και του εκφοβισμού». Πριν λίγες μέρες το Υπουργείο απέστειλε στις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας ερωτηματολόγιο, το οποίο καλούνται να συμπληρώσουν ανώνυμα οι μαθητές γυμνασίων και λυκείων έως τις 25 Απριλίου, με στόχο τη συλλογή πληροφοριών γύρω από περιστατικά βίας και εκφοβισμού που έχουν σημειωθεί στα σχολεία. Στο πλαίσιο της έρευνας ζητείται, μεταξύ άλλων, από τους μαθητές να εκφράσουν την άποψή τους σχετικά με τι θεωρούν πως είναι βία και εκφοβισμός, ενώ αναζητούνται πληροφορίες σχετικά με το κατά πόσο τα παιδιά αισθάνονται ασφαλή μέσα στο σχολικό περιβάλλον αλλά και πώς εισπράττουν τη συμπεριφορά των συμμαθητών και των δασκάλων τους. Επίσης, ζητείται να καταγράψουν πού και πότε έχουν σημειωθεί τέτοια περιστατικά, στα οποία ήταν ενδεχομένως τα θύματα εκφοβισμού ή βίας, αλλά και πώς αντέδρασαν οι άλλοι παρευρισκόμενοι μαθητές ή/και καθηγητές. Ταυτόχρονα, ζητά από τα παιδιά να καταγράψουν τα συναισθήματά τους, αλλά και την άποψή τους σχετικά με το πώς μπορεί να επιτευχθεί ένα ασφαλές σχολικό περιβάλλον.

Σε σχετικό μήνυμά του ο Υφυπουργός Παιδείας, Θ. Παπαθεοδώρου, σημειώνει ότι είναι ιδιαιτέρως σημαντική η συμμετοχή των σχολικών μονάδων στη διεξαγωγή αυτής της έρευνας αλλά και η ενεργοποίηση της εκπαιδευτικής κοινότητας, ώστε να αποτυπωθεί με σαφήνεια, για πρώτη φορά σε πανελλαδικό επίπεδο, το εύρος του φαινομένου. Σκοπός της έρευνας είναι να συγκροτηθεί το πρωτογενές υλικό καταγραφής και μελέτης, ώστε οι δράσεις για την πρόληψη να καταστούν βασικό στοιχείο της εκπαιδευτικής διαδικασίας.