Ελλιπή μέτρα ασφαλείας στα περισσότερα σχολεία της Ελλάδας

Πρόληψη ατυχημάτων στο σχολικό περιβάλλον

Συνέντευξη με τον Υπεύθυνο του Τομέα Πρόληψης Ατυχημάτων του ΕΚΑΒ, Ιωάννη Παπαδόπουλο

Τις σοβαρές ελλείψεις ασφάλειας, που παρατηρούνται σε πολλά σχολεία της χώρας, θέτοντας σε άμεσο κίνδυνο τη ζωή μαθητών και εκπαιδευτικών, επεσήμανε ο τ. Αν. Καθηγητής Ιατρικής και Υπεύθυνος του Τομέα Πρόληψης Ατυχημάτων του ΕΚΑΒ (1986-2003) Ιωάννης Παπαδόπουλος, στο πλαίσιο της επιμορφωτικής ημερίδας “Πρόληψη ατυχημάτων στο σχολικό περιβάλλον”.

Η ημερίδα πραγματοποιήθηκε χθες το απόγευμα στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων “Κ. Τουλούπη”, στο Σχολικό Συγκρότημα Μάννα, από τη Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας & Κοινωνικής Μέριμνας Κυκλάδων της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων.

Απόκτηση  γνώσεων - αλλαγή συμπεριφοράς

Στόχος της ενημέρωσης είναι η ευαισθητοποίηση του πληθυσμού, με σκοπό την απόκτηση γνώσεων και αλλαγή συμπεριφοράς για την πρόληψη των ατυχημάτων στο σχολικό περιβάλλον. Η ημερίδα εντάσσεται στο πλαίσιο των δράσεων της Περιφερειακής Διεύθυνσης Α'/θμιας και Β'/θμιας Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου για το Σχολείο Που Προλαμβάνει Και Δημιουργεί. Αντίστοιχες δράσεις έχουν λάβει χώρα σε Σαντορίνη και Πάρο, ενώ θα ακολουθήσουν ενημερώσεις και σε άλλα νησιά των Κυκλάδων. 

Αξίζει να σημειωθεί ότι στην εκδήλωση παρευρέθηκαν μεταξύ άλλων, ο περιφερειακός σύμβουλος Μάρκος Δαδάος, ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης Σταύρος Γουσγουνέλης και η πρόεδρος της Δημοτικής Επιτροπής Παιδείας Θωμαή Μενδρινού. 

Σε δηλώσεις του στην “Κοινή Γνώμη”, ο κ. Παπαδόπουλος επικεντρώθηκε στη σημασία της συστηματικής πρόληψης η οποία δύναται να μειώσει τον αριθμό και τη σοβαρότητα των παιδικών ατυχημάτων μέχρι 50%. Οι τομείς που ελέγχονται σε κάθε σχολική μονάδα είναι η κυκλοφοριακή ασφάλεια, η πυρασφάλεια, τα τζάμια, το ηλεκτρικό σύστημα, ο χώρος διαλείμματος αλλά και οι παιδικές χαρές. 

“Προβληματική η άφιξη των παιδιών”

Σύμφωνα με τον κ. Παπαδόπουλο, τα περισσότερα σχολεία της χώρας υστερούν κυρίως στο θέμα της κυκλοφοριακής διασφάλισης. “Αυτό δεν οφείλεται μόνο στους μαθητές και στα διερχόμενα οχήματα, αλλά και στους γονείς που είτε μεταφέρουν τα παιδιά τους χωρίς ζώνη, είτε τα αποβιβάζουν με πάρα πολύ επικίνδυνο τρόπο, επειδή βιάζονται να φύγουν” ανέφερε χαρακτηριστικά. Για το λόγο αυτό, κρίνεται απαραίτητη η ύπαρξη των αναγκαίων πινακίδων και διαβάσεων γύρω από το σχολικό συγκρότημα, καθώς και η παρουσία σχολικού τροχονόμου, ο οποίος μεριμνά για την ασφαλή άφιξη και αποχώρηση του παιδιού από το σχολείου. 

Μέτρα πυρασφάλειας

Σημαντική θεωρείται επίσης η πρόληψη των βασικών μέτρων πυρασφάλειας, καθώς περίπου 100 εκπαιδευτικά κτίρια το χρόνο παίρνουν φωτιά. “Πριν από δύο εβδομάδες κάηκε ένα σχολείο στη Βόρεια Ελλάδα, αλλά ευτυχώς πρόλαβαν και βγήκαν οι μαθητές”, σημείωσε ο κ. Παπαδόπουλος. Η ύπαρξη ικανού αριθμού πυροσβεστήρων, ο καθορισμός και σήμανση ασφαλούς οδού διαφυγής, η διασφάλιση της δυνατότητας εισόδου αυτοκινήτου της πυροσβεστικής, ο τρόπος ανοίγματος των θυρών διαφυγής και το σχέδιο εκκένωσης σε περίπτωση σεισμού αποτελούν βασικά μέτρα πυρασφάλειας. Ωστόσο, υπογραμμίζεται ότι ελάχιστα σχολεία στην Ελλάδα έχουν λάβει άδεια από την πυροσβεστική υπηρεσία.

“Πουθενά δεν είδαμε τζάμια ασφαλείας”

Κάθε σχολείο θα πρέπει να διαθέτει καλύμματα ασφαλείας σε πρίζες, αντιηλεκτροπληξιακούς διακόπτες και κλειδωμένο ηλεκτρικό πίνακα. Απαιτείται συνεχής συντήρηση των ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων του κτιρίου, ενώ απαγορεύονται οι κολλητικές ταινίες πάνω σε ασφάλειες του πίνακα και εκτεθειμένα καλώδια.

Εκτενής έλεγχος πραγματοποιείται και στα παράθυρα των σχολείων. “Σχεδόν πουθενά δεν είδαμε τζάμια ασφαλείας” υπογράμμισε ο κ. Παπαδόπουλος. Σε πρακτικό επίπεδο, τα τζάμια αυτά συνιστώνται οπουδήποτε είναι δυνατή η άμεση επαφή μαθητή - τζαμιού. Τζάμια με ενσωματωμένο σύρμα δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται σε χώρους όπου απαιτείται αυξημένη ασφάλεια. Ραγισμένα τζάμια αντικαθίστανται αμέσως, ενώ συνιστώνται πτυσσόμενα παραθυρόφυλλα που καταλαμβάνουν ελάχιστο χώρο όταν είναι ανοιχτά. 

Τέλος, ελέγχονται οι χώροι διαλείμματος, τα γήπεδα μπάσκετ και βόλεϊ, οι τάξεις, οι διάδρομοι και το εσωτερικό του σχολείου, η δυνατότητα πρόσβασης ΑμεΑ, οι αίθουσες υπολογιστών, η βιβλιοθήκη και τα εργαστήρια φυσικής, χημείας και βιολογίας τα οποία είναι συνήθως αδρανοποιημένα και ανασφαλή. 

“Οι δήμοι παραβλέπουν τη νομοθεσία”

Μετά το πέρας κάθε ελέγχου, κατατίθεται μία έκθεση τόσο στον Διευθυντή του σχολείου όσο και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, η οποία είναι εμπιστευτική. Όπως υπογράμμισε “θα έπρεπε να γίνονται συχνότερες συντηρήσεις και οι δήμοι να ενδιαφέρονται αυτοβούλως για τα σχολεία, να κάνουν αυτοψία και να εφαρμόσουν αυτά που προβλέπονται από την νομοθεσία”.

Καταλήγοντας, ο κ. Παπαδόπουλος σημειώνει ότι μεταξύ των ατυχημάτων που έχουν προσκληθεί σε σχολικό περιβάλλον περιλαμβάνονται κατάγματα άκρων, σπονδυλικής στήλης, τραυματισμοί οφθαλμών και κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις. “Επειδή αυτά συμβαίνουν συνήθως μία, δύο, ή τρεις φορές σε κάθε σχολείο, δεν γίνονται αισθητά. Αν τα συγκεντρώσουμε όλα μαζί, θα διαπιστώσουμε ότι τα ατυχήματα είναι πολλά. Κάτι μικρό μπορεί να δώσει τη θέση του σε κάτι μεγαλύτερο από την ίδια αιτία. Τη μία φορά πέφτει ένα τούβλο από τη στέγη, δεν υπάρχει διάλειμμα και δεν χτυπάει κανείς, όμως την άλλη φορά βρίσκεται ένας μαθητής από κάτω και τραυματίζεται σοβαρά. 

 

 

<

Ετικέτες: