Κάλυψη των ελλείψεων σε Α’βάθμια και Β’βάθμια εκπαίδευση από την τοπική αυτοδιοίκηση μέχρι να καλυφθούν από το κράτος, ζητά η ΕΛΜΕ Θήρας

«Οι λαοί που απαξιώνουν την παιδεία δεν έχουν μέλλον»

  • Πέμπτη, 29 Οκτωβρίου, 2015 - 06:20

Παράσταση διαμαρτυρίας κατά τη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου στη Σαντορίνη, πραγματοποίησε η ΕΛΜΕ Θήρας, ενώ απέστειλε και επιστολή προς την ΠΝΑΙ και τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, σχετικά με τα τραγικά προβλήματα, που αντιμετωπίζουν οι σχολικές μονάδες του νησιού.

Όπως αναφέρει στην επιστολή της η ΕΛΜΕ Θήρας, μέσω του εγγράφου της, «θα θέλαμε να σας παρουσιάσουμε τη δύσκολη κατάσταση που βιώνουν εκπαιδευτικοί και μαθητές στη Σαντορίνη και να ζητήσουμε τη συμβολή σας για την επίλυση των κρίσιμων ζητημάτων στο χώρο της Παιδείας».

175 κενές θέσεις στην Α’βάθμια και 170 στη Β’βάθμια εκπαίδευση στις Κυκλάδες

Το βασικότερο πρόβλημα, ιδιαίτερα οξυμένο στις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα, σύμφωνα με την ΕΛΜΕ Θήρας, είναι τα πολυάριθμα κενά δασκάλων και καθηγητών στην Α’θμια και Β’θμια εκπαίδευση. Συγκεκριμένα, μετά και τους τελευταίους διορισμούς αναπληρωτών, σήμερα (24/10/2015), ενάμιση μήνα από την έναρξη του σχολικού έτους, η κατάσταση στα σχολεία έχει ως εξής:

- Εξακολουθούν να υπάρχουν 175 κενά στην Α’θμια (δάσκαλοι, νηπιαγωγοί, ξένων γλωσσών, γυμναστές, πληροφορικής, εικαστικών) και 170 κενά στην Β’θμια, στις Κυκλάδες, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους μαθητές, τις οικογένειές τους και τους εκπαιδευτικούς που ήδη εργάζονται εκεί. Ενδεικτικά σας αναφέρουμε ότι μόνο στο ΕΠΑΛ Θήρας λείπουν 12 καθηγητές.

- Στο δημοτικό σχολείο ειδικής αγωγής υπάρχει μόνο ένας δάσκαλος και είναι ανθρωπίνως αδύνατο να ανταπεξέλθει στις αυξημένες απαιτήσεις του ειδικού σχολείου. Χρειάζονται οπωσδήποτε ένας με δύο δάσκαλοι/ες ακόμη.

- Όλα τα ολοήμερα δημοτικά σχολεία στη Σαντορίνη υπολειτουργούν.

- Πολλά δημοτικά και νηπιαγωγεία στις Κυκλάδες δεν άνοιξαν με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, παρά μόνο για τον αγιασμό με την υποχρεωτική μετακίνηση δασκάλων από τα σχολεία που υπηρετούσαν.

Το δεύτερο θέμα το οποίο επισημαίνεται, είναι αυτό των βιβλίων, του εξοπλισμού και των σχολικών κτιρίων. Σύμφωνα με τους καθηγητές:

- Τα βιβλία των σχολείων έρχονται με μεγάλη καθυστέρηση (στο ΕΠΑΛ Θήρας έφτασαν όλα τα βιβλία ειδικοτήτων μόλις προχθές).

- Ο εξοπλισμός των σχολείων είναι ελλιπής και απαρχαιωμένος (πχ. οι υπολογιστές στο εργαστήριο πληροφορικής του Γυμνασίου Εμπορείου είναι από το 2004, ενώ παρόμοια κατάσταση επικρατεί και στα υπόλοιπα σχολεία).

- Ταυτόχρονα, λόγω της αύξησης του μαθητικού δυναμικού, πολλά από τα σχολεία έχουν έλλειψη αιθουσών και αναγκάζονται να κάνουν μάθημα σε απαράδεκτες συνθήκες. Ακόμα και στο καινούργιο κτίριο του ΕΠΑΛ Θήρας υπάρχουν κατασκευαστικές ατέλειες (μικρές αίθουσες, κακή μόνωση, βραχυκυκλώματα από την υγρασία στα εργαστήρια, νερό στις αίθουσες όταν βρέχει) ενώ κάποια εργαστήρια δεν έχουν ακόμα ολοκληρωθεί από τον εργολάβο.

Επιπλέον, ένα νέο πρόβλημα που ανέκυψε από πέρυσι είναι η μεταφορά των μαθητών. Η ΚΥΑ 24001/2013 προβλέπει, ότι μαθητές και μαθήτριες των Γυμνασίων και Λυκείων δεν δικαιούνται δωρεάν μεταφορά από και προς το σχολείο τους, όταν η κατοικία τους είναι κάτω από 2,5 και 4 χιλιόμετρα αντίστοιχα από το σχολείο.

Όπως τονίζει η ΕΛΜΕ, «θεωρούμε απαράδεκτο και ιδιαίτερα επικίνδυνο τα παιδιά να έρχονται στο σχολείο με τα πόδια, κυρίως στους δρόμους της Σαντορίνης που δεν έχουν πεζοδρόμια, το χειμώνα κάτω από δύσκολες καιρικές συνθήκες και το υπόλοιπο διάστημα με αυξημένη κίνηση, λόγω του τουρισμού. Και βέβαια είναι ανεπίτρεπτο ο οικογενειακός προϋπολογισμός να επιβαρύνεται, εκτός όλων των άλλων, και με το αντίτιμο των 50 ευρώ ανά μήνα».

Τέλος, ένα ακόμα πολύ σημαντικό πρόβλημα του εκπαιδευτικού κλάδου, που γίνεται εντονότερο τα τελευταία χρόνια είναι η μη διάθεση ενοικίασης σπιτιών προς τους εκπαιδευτικούς. Οι ιδιοκτήτες, λόγω της αυξημένης τουριστικής ζήτησης, προτιμούν να νοικιάζουν τα σπίτια με την ημέρα παρά με το μήνα. Οι εκπαιδευτικοί, όπως υπογραμμίζει η ΕΛΜΕ, «πολλές φορές δέχονται πιέσεις να μετακομίσουν πριν ακόμα τελειώσει το σχολικό έτος ενώ δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου μέσα στη χρονιά αναγκάζονται να ψάχνουν για νέο σπίτι, καθώς ο ιδιοκτήτης αποφασίζει να το μετατρέψει σε τουριστικό κατάλυμα. Στις σπάνιες περιπτώσεις που βρουν κάτι αξιοπρεπές, το ενοίκιο μπορεί να φτάσει ακόμα και το μισό του μισθού τους! Για παράδειγμα, έχει σταθεί αδύνατο μέχρι τώρα στους φετινούς αναπληρωτές που προσελήφθησαν στο νησί να νοικιάσουν σπίτι».

Τα αιτήματα της ΕΛΜΕ Θήρας προς την Περιφέρεια

Οι καθηγητές υπογραμμίζουν, πως «η κατ’ ευφημισμόν δημόσια, δωρεάν παιδεία παραπαίει όταν υπάρχουν σχολεία χωρίς καθηγητές, χωρίς αίθουσες, χωρίς εξοπλισμό και χωρίς βιβλία, ενώ τελευταία κινδυνεύουν να μείνουν και χωρίς μαθητές, λόγω τη αδυναμίας μεταφοράς τους. Επιπλέον οι εκπαιδευτικοί δεν ξέρουν που και πότε θα διοριστούν, ακόμα και μέχρι τον Απρίλιο, λίγο πριν το τέλος της σχολικής χρονιάς (πχ 2014–15!) και συνεπώς όχι μόνο αδυνατούν να ανταπεξέλθουν οικονομικά και ηθικά στις όλο και πιο απαιτητικές συνθήκες εργασίας τους αλλά και πολλές φορές αρνούνται τη πρόσληψη, με αποτέλεσμα τα σχολεία να μένουν και πάλι χωρίς δασκάλους» και κατά συνέπεια ζητούν:

1. Να βρεθεί άμεση λύση στο πρόβλημα της μεταφοράς των μαθητών. «Από κοινού, εκπαιδευτικοί, μαθητές, δήμος και περιφέρεια να διεκδικήσουμε την τροποποίηση-κατάργηση της ΚΥΑ 24001/2013, ώστε να εξασφαλίζεται η δωρεάν και ασφαλής μεταφορά των μαθητών, χωρίς χιλιομετρικά όρια ή άλλους περιορισμούς. Μέχρι την κατάργηση της, ζητούμε από την Περιφέρεια και το Δήμο Θήρας να καλύψουν τα έξοδα μεταφοράς για όλους».

2. Χρηματοδότηση των Σχολικών Επιτροπών για να προσληφθεί προσωπικό, απαραίτητο στα σχολεία (σχολικοί φύλακες, τροχονόμοι, ψυχολόγοι, καθαρίστριες) καθώς και να καλυφθούν οι ανάγκες των σχολείων σε κτιριακό, εξοπλισμό, λειτουργικές δαπάνες.

3. Συνάντηση με το Δήμο και τους τοπικούς φορείς, προκειμένου να συζητηθεί το φλέγον ζήτημα της στέγασης των εκπαιδευτικών και να βρεθούν άμεσες λύσεις.

4. Η Περιφέρεια, αυτόνομα και μέσω της ΕΝ.Π.Ε., να διεκδικήσει μαζί με εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς άμεσα διορισμούς μονίμων εκπαιδευτικών και σε κάθε περίπτωση η σχολική χρονιά να ξεκινά με όλους τους εκπαιδευτικούς και τα βιβλία στα σχολεία.

Κλείνοντας, τονίζεται, ότι «η παιδεία είναι προτεραιότητα καθ’ ομολογία όλων… αλλά μόνο στα λόγια. Οι καλές προθέσεις και οι εξαγγελίες ούτε αρκούν, αλλά ούτε και θα καταφέρουν να δημιουργήσουν κλίμα ανοχής και συναίνεσης στη συνέχιση αυτής της πολιτικής. Αρνούμαστε να δεχτούμε την παγίωση αυτής της κατάστασης, της διαρκούς υποβάθμισης των δημοσίων σχολείων. Οι λαοί που απαξιώνουν και υποτιμούν τη παιδεία δεν έχουν μέλλον!»

Ετικέτες: