Συνάντηση Ευρωπαϊκής Ατζέντας στη Σύρο για την Εκπαίδευση Ενηλίκων από τη Γενική Γραμματεία Διά Βίου Μάθησης

Επένδυση στην εκπαίδευση και τη γνώση

Κοινές δράσεις, μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων της Σύρου, για την αύξηση της συμμετοχής των ενηλίκων σε προγράμματα Δια Βίου Μάθησης και τη συσχέτιση της εκπαίδευσης με τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας και της αγοράς εργασίας, αναζητήθηκαν στη χθεσινή ενημερωτική συνάντηση για την «Ευρωπαϊκή Ατζέντα για την Εκπαίδευση Ενηλίκων».

Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε στη συνεδριακή αίθουσα του Επιμελητηρίου Κυκλάδων από τη Γενική Γραμματεία Δια Βίου Μάθησης και Νέας Γενιάς, εθνικό συντονιστή της Ευρωπαϊκής Ατζέντας για την Ελλάδα.

Η Ευρωπαϊκή Ατζέντα είναι ένα πρόγραμμα ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης όλων των εμπλεκομένων στο κοινωνικό και εκπαιδευτικό «γίγνεσθαι» σε τοπικό, περιφερειακό, εθνικό και διεθνές επίπεδο. Μέσα από τη διοργάνωση σχετικών σεμιναρίων στις 13 Περιφέρειες της χώρας υπογραμμίζεται ότι, η ενεργοποίηση και η συνεργασία δίνουν τη δυνατότητα για «ένα βήμα προς τα εμπρός» σε ομάδες πληθυσμού με χαμηλά προσόντα, μέσα από εκπαιδευτικά προγράμματα.

Η στρατηγική ‘‘Ευρώπη 2020’’, για έξυπνη, βιώσιμη ανάπτυξη, χωρίς αποκλεισμούς, αναδεικνύει τη Δια Βίου Μάθηση και την Εκπαίδευση Ενηλίκων ως ιδιαίτερα σημαντικές για την αντιμετώπιση της τρέχουσας οικονομικής κρίσης.

Οι στόχοι της Ευρωπαϊκής Ατζέντας

Στο πλαίσιο αυτό η Ευρωπαϊκή Ατζέντα για την Εκπαίδευση και την Κατάρτιση ξεκίνησε 2ο κύκλο εργασιών για τη διετία 2015 – 2017.

Όπως επεσήμανε το στέλεχος της Γενικής Γραμματείας Δια Βίου Μάθησης στο Τμήμα Εκπαίδευσης Ενηλίκων Μαρία Καπνιάρη, οι δράσεις της Ευρωπαϊκής Ατζέντας ξεκίνησαν για πρώτη φορά στη χώρα μας την περίοδο 2012-2014, χωρίς όμως ιδιαίτερη επιτυχία, εξαιτίας της δυσκολίας συντονισμού των φορέων.

Οι δράσεις που υλοποιούνται από το 2015 και θα διαρκέσουν έως το 2017 θα λειτουργήσουν τόσο σε εθνικό επίπεδο με τη συμμετοχή υπουργείων, συνδικάτων, της κοινωνίας των πολιτών και των Ενώσεων των τοπικών και περιφερειακών αρχών διοίκησης, όσο και σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο με την ενεργοποίηση και την επισημοποίηση περιφερειακών δικτύων.

Στόχος των δράσεων είναι να αναδείξουν κατευθύνσεις και προτάσεις πολιτικής για τη Διά Βίου Μάθηση σε κεντρικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο που θα αποτελέσουν τη βάση για ανάληψη αντίστοιχων τυπικών και άτυπων πρωτοβουλιών θεσμοθέτησης, οργάνωσης, συντονισμού και δράσης, ώστε η Διά Βίου Μάθηση στη χώρα να συγκροτηθεί ως ένα ενιαίο και αξιόπιστο λειτουργικό σύστημα με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και υψηλότερη ποιότητα για την κοινωνία και τους πολίτες.

Επιπλέον, στοχεύει στην πρόσβαση σε ευκαιρίες για μάθηση υψηλής ποιότητας, στη βελτίωση της ποιότητας και της αποτελεσματικότητας της εκπαίδευσης και της κατάρτισης στην προαγωγή της ισοτιμίας, της κοινωνικής συνοχής και της ενεργού συμμετοχής στα κοινά, μέσω της εκπαίδευσης των ενηλίκων, στην επανεκπαίδευση ανέργων, στην ενίσχυση της δημιουργικότητας και της καινοτομίας  στους ενηλίκους και στο εκπαιδευτικό περιβάλλον τους και στην προαγωγή μιας ισορροπημένης κατανομής των πόρων Εκπαίδευσης και Κατάρτισης.

Θέσεις εργασίας υψηλών προσόντων από το 2020

Αναφερόμενη στη σπουδαιότητα της Διά Βίου Μάθησης η κ. Καπνιάρη σημείωσε πως οι θέσεις εργασίας που ανακοινώνονται για το 2020 σε ευρωπαϊκό επίπεδο, είναι υψηλών προσόντων, ως εκ τούτου, άνθρωποι οι οποίοι δεν τα διαθέτουν, θα αντιμετωπίσουν δυσκολίες στην εύρεση απασχόλησης.  Πρόσθεσε μάλιστα ότι σύμφωνα με μελέτες, όσοι εργαστούν μετά το 2020 θα πρέπει να έχουν υψηλά προσόντα σε ξένες γλώσσες, στη μητρική τους γλώσσα και σε χειρισμό ηλεκτρονικών υπολογιστών.

Η πρόσβαση σε υψηλής ποιότητας εκπαίδευση ενηλίκων διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη καλύτερων δεξιοτήτων και ικανοτήτων, οι οποίες συμβάλλουν στην απασχολησιμότητα και στη συνολική ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης και των κρατών μελών της. Είναι γνωστό επίσης, ότι η μάθηση φέρνει εξίσου σημαντικά οφέλη για την κοινωνική ένταξη των ενηλίκων και την προσωπική ολοκλήρωση τους. Η συμμετοχή στη μάθηση βοηθά τους ανθρώπους να εξασφαλίσουν έναν εποικοδομητικό και ενεργό ρόλο στις τοπικές κοινωνίες τους και στην κοινωνία γενικότερα. Μπορεί να βοηθήσει για παράδειγμα, στη μείωση του κόστους για την υγεία και στη μείωση της εγκληματικότητας, συμβάλλοντας παράλληλα, στη μείωση της φτώχειας. Επιπλέον, κανείς δεν μπορεί να υποτιμήσει τη σημασία της μάθησης για την προσωπική ανάπτυξη και την ευημερία.

Χαμηλό το ποσοστό της Διά Βίου Μάθησης στην Ελλάδα

Ωστόσο, κατέστη γνωστό ότι στην Ευρώπη το ποσοστό ενηλίκων, που συμμετέχουν σε προγράμματα Δια Βίου Μάθησης δεν ξεπερνά το 15% με την Ελλάδα να διατηρεί χαμηλή θέση (μόλις 2,9 %).

Σημειώνεται ότι στη χθεσινή συνάντηση συμμετείχαν, μεταξύ άλλων, ο Διευθυντής και ο Υποδιευθυντής του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας Σύρου Γιώργος Στεφάνου και Νίκος Μπενέτος αντίστοιχα, ο υπεύθυνος του Κέντρου Διά Βίου Μάθησης του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης Στάθης Μπαρμπούνης και ο πρόεδρος της Σχολικής Επιτροπής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Διονύσης Μεσσάρης.

Στην έναρξη της συνάντησης αναγνώστηκε ο χαιρετισμός του Αντιπεριφεριάρχη Κυκλάδων Γιώργου Λεονταρίτη, ο οποίος τόνισε τον καταλυτικό ρόλο της παιδείας ως αναγκαίας συνθήκης για την ανασύσταση και ανασυγκρότηση της κοινωνίας, την εμπέδωση της κοινωνικής συνοχής καθώς και την επανεκκίνηση της αναπτυξιακής διαδικασίας στη χώρα μας.