Το ΓΕΛ Θήρας «πετάει» στο διάστημα με τον δικό του δορυφόρο

Εκτόξευση της γνώσης

Τον δικό της μίνι-δορυφόρο, ο οποίος θα εκτοξευτεί μέσω πυραύλου σε ύψος ενός χιλιομέτρου και στη συνέχεια θα προσγειωθεί με αλεξίπτωτο σε χρόνο δύο λεπτών, θα δημιουργήσει ομάδα μαθητών του Γενικού Λυκείου Θήρας, στο πλαίσιο της συμμετοχής της στον πανελλήνιο διαγωνισμό διαστημικής «CanSat in Greece».

Ο διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί στις 8 & 9 Απριλίου στην Αθήνα και αποτελεί την προκριματική φάση του ευρωπαϊκού διαγωνισμού «CanSats in Europe» που θα διεξαχθεί στα τέλη Ιουνίου, στην Πορτογαλία από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος (ESA).

Στον κόσμο της Διαστημικής Τεχνολογίας

Σκοπός του σχολείου της Σαντορίνης, που επιλέχθηκε μαζί με εννέα ακόμη ομάδες, μεταξύ 30 συμμετοχών από όλη την Ελλάδα, είναι η βαθύτερη κατανόηση εννοιών που σχετίζονται με τη Διαστημική Τεχνολογία, τις Φυσικές Επιστήμες και τον Προγραμματισμό, καθώς και η διεύρυνση των γνωστικών οριζόντων των μαθητών.

Ο δορυφόρος του ΓΕΛ Θήρας, με το όνομα CanSant, θα μετρά πίεση και θερμοκρασία αέρα, την κατεύθυνση και το μέγεθος του μαγνητικού πεδίου της Γης και τα επίπεδα της ακτινοβολίας γ. Οι μετρήσεις αυτές θα καταγραφούν πάνω σε εσωτερική κάρτα μνήμης, ενώ ταυτόχρονα θα γίνεται η εκπομπή και η λήψη τους με κατάλληλο σύστημα πομπού στο CanSat και δέκτη στη βάση του σχολείου στο έδαφος. Επιπλέον, οι μαθητές θα συλλέξουν με τη χρήση GPS τα δεδομένα θέσης του δορυφόρου τους.

Απόκτηση πολύτιμων γνώσεων και εμπειριών

Όπως υπογραμμίζουν οι ίδιοι, ο καθένας τους συμμετέχει στον διαγωνισμό για πολλούς και ποικίλους  λόγους, ωστόσο κοινός για όλους, είναι η επιθυμία  να ανακαλύψουν νέα πράγματα και η πρόκληση της δημιουργίας. «Πολλοί από εμάς δεν είχαμε γνώσεις στους τομείς που συμβάλλουν στην κατασκευή του δορυφόρου και την χρήση του, και γι' αυτό προσπαθούμε να μάθουμε όσα πιο πολλά μπορούμε, καθώς τα θέματα αυτά πάντα μας κέντριζαν το ενδιαφέρον» σημειώνουν χαρακτηριστικά. Προσθέτουν μάλιστα ότι ιδιαίτερη σημασία για εκείνους δεν έχει η διάκριση, αλλά τα εφόδια που θα αποκτήσουν καθ’ όλη τη διάρκεια αυτής της μοναδικής εμπειρίας.

Την αξιόλογη αυτή προσπάθεια συντονίζουν η καθηγήτρια πληροφορικής του ΓΕΛ Θήρας Βασιλική Κόλλια και ο καθηγητής φυσικής Λουκάς Λυγνός. Η ομάδα αποτελείται από μαθητές της Β’ και Γ’ τάξης με 6 βασικά μέλη (Μπραχιμάι Ερίσα, Βαγγέλη Μπουρντά, Ντίνου Ειρήνη, Ηλέκτρα Φρεντζά, Παναγιώτη Λειβαδάρο και Φύτρου Ευανθία) και πέντε αναπληρωματικά (Δρόσο Αλέξανδρο, Σπίνου Νικολέτα, Σαμψούλα Νομικού, Χρήστο Βαμβακούση και Χρήστο Αγγαλίου).

«Απαιτείται ενθουσιασμός και υπευθυνότητα»

Στις πολύτιμες γνώσεις και εμπειρίες που θα αποκομίσουν οι μαθητές μέσα από τη συμμετοχή τους στον διαγωνισμό, αναφέρθηκε στην «Κοινή Γνώμη» ο κ. Λυγνός, σημειώνοντας ότι η διαστημική τεχνολογία και οι τηλεπικοινωνίες αποτελούν αντικείμενα με μεγάλο ενδιαφέρον και ερευνητικό εύρος.

«Τα παιδιά είναι ενθουσιασμένα, καθώς ασχολούνται με μια τεχνολογία υψηλού επιπέδου με ηλεκτρονικά και μηχανικά μέσα. Ο τομέας είναι αρκετά εντυπωσιακός και οι γνώσεις που αποκομίζουν είναι εντελώς καινούριες και έξω από τα βασικά και τα τετριμμένα της καθημερινής σχολικής ημέρας» ανέφερε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας πως «όλοι ψάχνουν να βρουν πληροφορίες σχετικά με την αποστολή μας για το μαγνητικό πεδίο της γης, τις ηλιακές καταιγίδες, τη ραδιενέργεια και τη θερμοκρασία πίεσης, καθώς εκείνοι θα δώσουν συνεντεύξεις και θα κάνουν τις παρουσιάσεις. Επομένως, απαιτείται αρκετός ενθουσιασμός και υπευθυνότητα».

Σχετικά με τη σύνθεση της ομάδας, ο κ. Λυγνός επεσήμανε ότι τα μέλη της είναι μαθητές, οι οποίοι ανεξάρτητα από την κλίση τους στις θετικές επιστήμες, ενδιαφέρονται να δουλέψουν. «Δεν έγινε επιλογή. Κάθε μαθητής μπορεί να ασχοληθεί. Από κει και πέρα, εάν κάποιος έχει μια κλίση περισσότερο στα μαθηματικά, στη φυσική ή την αστρονομία θα βοηθηθεί, αλλά και να μην έχει, η όρεξη και η θέληση πάντα φέρνουν τη λύση», εξήγησε.

Οι συναντήσεις μαθητών και υπευθύνων εκπαιδευτικών, πραγματοποιούνται κάθε Σάββατο, με στόχο να έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή μέχρι το τέλος Μαρτίου.

Μέτρηση θερμοκρασίας, πίεσης και ακτινοβολίας γ’

Όπως τόνισε, η ομάδα, πέρα από τη μέτρηση της θερμοκρασίας και της πίεσης, που αποτελούν και το βασικό σκοπό της αποστολής, θα καταγράψει επίσης τα επίπεδα της ακτινοβολίας γ, που μπορεί να υπάρχει σε μία εποχή, τις αλλαγές του μαγνητικού πεδίου της γης λόγω ηλιακών καταιγίδων και θα αναμεταδώσει τη θέση του αντικειμένου, μέσω συστήματος GPS. “Αυτό, το συνθέσαμε με τα κατάλληλα εργαλεία που θα χρησιμοποιήσουμε και τις κατάλληλες ηλεκτρονικές συσκευές που θα απαρτίζουν την κατασκευή μας”, υπογράμμισε. Το σχέδιο του σχολείου εστάλη στους διοργανωτές του CanSat στην Ελλάδα, οι οποίοι το συμπεριέλαβαν στις τελικές δέκα προτάσεις που περνούν στη διαγωνιστική φάση. Η επιλογή έγινε με βάση τον αρχικό σχεδιασμό, τον βασικό στόχο του κάθε σχολείου, καθώς και τη δυνατότητα επίτευξής του.

Στο πλαίσιο του διαγωνισμού, πραγματοποιήθηκε στις αρχές του περασμένου Δεκεμβρίου στην Αθήνα, διήμερο σεμινάριο με τη συμμετοχή των υπευθύνων όλων των σχολείων, οι οποίοι άντλησαν απαραίτητες πληροφορίες σχετικές με τους όρους, τις προϋποθέσεις και τη διεξαγωγή της διαδικασίας. «Αφού καταλάβαμε ότι επιλεγήκαμε, κάναμε τις παραγγελίες μας, πήραμε τα manual στα χέρια μας και αρχίσαμε να κατασκευάζουμε το μίνι δορυφόρο μας, ο οποίος θα εκτοξευτεί στα χίλια μέτρα και θα πέφτει με τη βοήθεια ενός αλεξιπτώτου σε χρόνο δύο λεπτών ξανά στην επιφάνεια της γης», σημείωσε ο κ. Λυγνός.

Περιορισμένοι πόροι

Κατέστησε δε σαφές ότι, ο δορυφόρος του σχολείου θα πρέπει να έχει συγκεκριμένο μέγεθος και βάρος μέχρι 350 γραμμάρια, δηλαδή τις διαστάσεις ενός κουτιού αναψυκτικού και κόστος κατασκευής μέχρι 500 ευρώ. «Επομένως είμαστε περιορισμένοι ως προς τα υλικά που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε, καθώς τα έξοδα καλύπτονται, δυστυχώς, από τη Σχολική Επιτροπή και το Σχολείο» ανέφερε χαρακτηριστικά, συμπληρώνοντας ότι, από την πλευρά τους, οι διοργανωτές έδωσαν στο σχολείο βασικά πράγματα, όπως μία πλακέτα κόστους 15-20 ευρώ, ενώ θα καλύψουν μέρος των εξόδων μετακίνησης και διαμονής των μαθητών στην Αθήνα.