Το δεκάλεπτο δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ του Δημοτικού Σχολείου Ποσειδωνίας στις οθόνες μας

«Μια μέρα είναι κι αυτή… θα περάσει»

Στον «αέρα» βρίσκεται ήδη η φετινή ταινία του Δημοτικού Σχολείου Ποσειδωνίας που εμπνεύστηκαν και δημιούργησαν οι μαθητές της ΣΤ’ Τάξης με την καθοδήγηση της υπεύθυνης εκπαιδευτικού Μαρίας Ιωσηφίδου.

Το δεκάλεπτης διάρκειας δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ, που συμμετέχει στον 3ο Διεθνή Μαθητικό Διαγωνισμό Ταινιών Μικρού Μήκους, έχει ως θέμα το 24ωρο ενός μαθητή – μιας μαθήτριας από το πρωινό ξύπνημα μέχρι τον βραδινό ύπνο.

Κατά τη διάρκεια της ταινίας με τίτλο «Μια μέρα είναι κι αυτή… θα περάσει», οι θεατές παρακολουθούν το ξύπνημα των μαθητών, τη μετάβασή τους στο σχολείο, τα μαθήματα, το μεσημεριανό, τα διαβάσματα, τις ασχολίες στον ελεύθερο χρόνο τους, αλλά και τα όνειρά της.

Η κινηματογραφική ομάδα του σχολείου αποτελείται από 18 παιδιά της ΣΤ' τάξης κι οι συναντήσεις της πραγματοποιήθηκαν εκτός σχολικούς ωραρίου, κυρίως το απόγευμα της Κυριακές.

Η προετοιμασία

Στις πρώτες συναντήσεις της ομάδας, οι μαθητές παρακολούθησαν αποσπάσματα από βουβές κι ασπρόμαυρες ταινίες και συζήτησαν κινηματογραφικούς όρους. Στη συνέχεια, σχεδιάστηκε το πλαίσιο της ταινίας, ενώ καταγράφηκαν οι ερωτήσεις που θα απευθύνονταν στους συνεντευξιαζόμενους. Επιπλέον ορίστηκαν οι ομάδες και οι επιμέρους αρμοδιότητες: σκηνοθέτες, ομάδα μοντάζ, αφηγήτρια, κάμερες. Οι συνεντεύξεις πραγματοποιήθηκαν σε χώρους που επέλεγαν κάθε φορά τα ίδια τα παιδιά. Η βιντεοσκόπηση έγινε στους προσωπικούς χώρους των μαθητών, με τη συμμετοχή και των γονέων τους, οι οποίοι ακούγονται σε κάποιες σκηνές, αλλά και στους χώρους του σχολείου. Οι δύο ομάδες του μοντάζ επεξεργάστηκαν τα πολύωρα βίντεο με κατάλληλο λογισμικό προκειμένου να καταλήξουν στο τελικό αποτέλεσμα. Για τις ανάγκες της ταινίας, η κινηματογραφική ομάδα συνεργάστηκε και με τη μουσικό του σχολείου, Ειρήνη Μυτιληναίου, για τη δημιουργία και εκτέλεση μουσικών συνθέσεων.

Συμμετοχή στον 3ο Διεθνή Διαγωνισμό Ταινιών Μικρού Μήκους

Όπως σημειώνει η κ. Ιωσηφίδου, οι εργασίες της ομάδας δεν τελειώνουν εδώ. Τα παιδιά θα συνεχίσουν με συνεντεύξεις και των γονέων - κηδεμόνων για τις οποίες έχουν επίσης ετοιμάσει τις ερωτήσεις που θα απευθύνουν. Η πλήρης έκδοση του ντοκιμαντέρ, στην οποία θα συμπεριλαμβάνεται το πλούσιο διαθέσιμο υλικό, θα παρουσιαστεί στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Η ταινία έχει ήδη αποσταλεί στον 3ο Διεθνή διαγωνισμό Μαθητικών ταινιών Μικρού μήκους, ενώ έχει αναρτηθεί και στο site του σχολείου.

Σε δηλώσεις της στην «Κοινή Γνώμη», η κ. Ιωσηφίδου εξηγεί ότι η δημιουργία μαθητικών ταινιών είναι μια γνώριμη ασχολία για την ίδια. «Τα τελευταία χρόνια, τόσο στο Λύκειο όσο και στο Δημοτικό γυρίζαμε πάντα μία ταινία», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Γνωριμία με την 7η τέχνη

Όπως τονίζει, μέσα από τη διαδικασία αυτή, τα παιδιά της ΣΤ’ Τάξης του Δημοτικού Σχολείου Ποσειδωνίας ήρθαν σε επαφή με τον κινηματογράφο, λίγο πιο δομημένα. Σε αυτό βοήθησε η προβολή αποσπασμάτων από ταινίες του βωβού κινηματογράφου, τον οποίο πολλοί μαθητές αγνοούσαν. «Μέσα από τα αποσπάσματα, προσεγγίσαμε την ιστορία του κινηματογράφου και εξηγήσαμε κάποιους όρους για να πάρουν και μια ιδέα για το μοντάζ και τη δημιουργία μιας άλλης πραγματικότητας», επισημαίνει η κ. Ιωσηφίδου.

Αναφερόμενη στις τεχνικές του κινηματογράφου, η ίδια μίλησε στους μαθητές για την πρώτη και δεύτερη ανάγνωση μιας ταινίας. Συγκεκριμένα κατέστησε σαφές ότι, «μπορεί να δεις μια ταινία και να την ευχαριστηθείς και τη δεύτερη φορά να καταλάβεις τα βαθύτερα νοήματά της. Ανάλογα με το περιβάλλον που γυρίζεται μια ταινία, μπορεί να πει διαφορετικά πράγματα».

Την ιδέα για το θέμα της ταινίας έδωσε η κ. Ιωσηφίδου. «Επιθυμία μου ήταν να ασχοληθούμε με κάτι πιο χαλαρό, δεδομένου ότι τις προηγούμενες χρονιές καταπιαστήκαμε με πιο στενάχωρα θέματα», υπογραμμίζει. Έτσι, η ομάδα κατέληξε στο «24ωρο ενός μαθητή». Τα μέλη της κινηματογραφικής ομάδας κατέθεσαν τις ιδέες τους και ετοιμάστηκαν 20 ερωτήσεις, που θα απαντούσαν 18 μαθητές.

Γυρίσματα στους προσωπικούς χώρους των μαθητών

Σημειώνεται δε, ότι, αρκετός χρόνος διατέθηκε στο μοντάζ και την επεξεργασία του βίντεο. «Δεν το κάναμε με το movie maker που συνηθίζεται, αλλά χρησιμοποιήσαμε ένα άλλο λογισμικό. Πολλά παιδιά ήθελαν να είναι στο μοντάζ γιατί κατάλαβαν ότι έχει ενδιαφέρον. 7 παιδιά έρχονταν στο σπίτι μου, χωρισμένα σε δύο ομάδες και δουλεύαμε μαζί για πολλές ώρες» περιγράφει η κ. Ιωσηφίδου, εκφράζοντας τη μεγάλη χαρά της για το γεγονός ότι κάποια παιδιά της ζήτησαν το λογισμικό για να γυρίζουν ταινίες στο σπίτι τους.

Οι απαντήσεις των παιδιών σχετικά με το καθημερινό τους πρόγραμμα πήραν σάρκα και οστά μέσα από τη σκηνοθεσία. Η ομάδα δούλεψε πάνω στο θέμα της δραματοποίησης και οι μαθητές χάρηκαν πολύ που επισκεφτήκαν τους προσωπικούς χώρους τους για να παίξουν κάποιες σκηνές. «Ξέραμε στη συνέντευξη τι είχαν απαντήσει και μετά γυρίζαμε αντίστοιχες σκηνές». Πολύτιμη ήταν η βοήθεια των γονέων, ειδικά στο θέμα των μετακινήσεων από σπίτι σε σπίτι.

Υπογραμμίζεται ακόμα, ότι στην ταινία ακούγονται τρία πρωτότυπα τραγούδια, ένα εκ των οποίων συνέθεσε μαθητής μας. Τους στίχους του τραγουδιού που ακούγεται στους τίτλους τέλους έγραψε η κ. Ιωσηφίδου, ενώ όλα τα παιδιά της ΣΤ’ Τάξης έπαιξαν μεταλόφωνο.

Η συγγραφική ομάδα έκανε την εισαγωγή, όπου μια αφηγήτρια περιγράφει τι συμβαίνει. Επιπλέον υπήρχαν δύο ομάδες για το μοντάζ και δύο παιδιά σε ρόλο σκηνοθέτη.

Το Δημοτικό Σχολείο Ποσειδωνίας αναμένει με ιδιαίτερη ανυπομονησία τα αποτελέσματα του 3ου Διεθνούς Μαθητικού Διαγωνισμού Ταινιών Μικρού Μήκους, στον οποίο συμμετέχουν περίπου 400 ταινίες. «Πέρυσι διαγωνίστηκαν γύρω στις 300. Μέσα από τον μεγάλο αριθμό των συμμετοχών, φαίνεται και η όρεξη των ίδιων των εκπαιδευτικών που αφιερώνουν προσωπικό χρόνο για τη δραστηριότητα αυτή», καταλήγει η κ. Ιωσηφίδου.