Διάκριση ψηφιακών έργων του 6ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης για την αναγκαιότητα άρσης του έμφυλου διαχωρισμού των παιχνιδιών

Τα φύλλα διαφέρουν, τα φύλα όχι

Στη δεύτερη θέση του Πανελλήνιου Μαθητικού Διαγωνισμού Ψηφιακής Δημιουργίας «Όλα τα παιχνίδια, για όλα τα παιδιά» ισοβάθμησαν δύο σποτάκια του 6ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης.

Στο πλαίσιο του διαγωνισμού, που συνδιοργάνωσαν η Εκπαιδευτική Ραδιοτηλεόραση του υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και η Γενική Γραμματεία Ισότητας των Φύλων του υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, οι μαθητές της Δ’ Τάξης και ο δάσκαλός τους Νεκτάριος Φαρασόπουλος δημιούργησαν συνολικά πέντε σποτ με την τεχνική stop motion animation.

Στόχος της ενημερωτικής καμπάνιας τους με ήρωες, εμπνευσμένους από κυκλαδικά ειδώλια ήταν να μεταδώσει το μήνυμα πως όλα τα παιχνίδια είναι κατάλληλα για όλα τα παιδιά, ανεξαρτήτως φύλου ή οποιασδήποτε άλλης διάκρισης.

Τα βραβευμένα σποτ

Ξεχώρισαν τα βίντεο «Φύλλα» και «Παιχνιδοπωλείο», τα οποία απέσπασαν το β’ βραβείο. Στο πρώτο σποτ, οι μαθητές παρουσίασαν μία σειρά από φύλλα, πλατιά, μυτερά και με λωβούς, εκφράζοντας τη θέση τους πως «μόνο αυτά τα φύλλα έχουν διαφορές». Στο δεύτερο, δημιούργησαν το δικό τους παιχνιδοπωλείο, όπου δεν πωλούνται παιχνίδια μόνο για κορίτσια ή μόνο για αγόρια, αλλά παιχνίδια για όλα τα παιδιά, υπογραμμίζοντας πως όλα τα φύλα είναι ίσα.

Εκτός από τις βραβευμένες δημιουργίες της τάξης, παρόμοια μηνύματα εκφράζονται και μέσα από τα υπόλοιπα τρία βίντεο με τίτλο «Παππούς», «Ανταλλαγή» και «Μαζί».

Ευαισθητοποίηση και ενεργοποίηση

Ο Διαγωνισμός απευθυνόταν σε μαθητές Δημοτικών Σχολείων της χώρας και στόχευε στην ευαισθητοποίηση και ενεργοποίησή τους στο ζήτημα της ισότητας των φύλων μέσω της δημιουργίας πρωτότυπων ψηφιακών έργων με θέμα τη σημασία των παιχνιδιών ως προς την παραγωγή, αναπαραγωγή και εμπέδωση των έμφυλων ρόλων και ανισοτήτων.

Το παιχνίδι αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της εκπαιδευτικής διαδικασίας και ο παιδαγωγικός του ρόλος είναι αναμφίβολα ζωτικός παράγοντας για την ανάπτυξη των παιδιών και τον τρόπο πρόσληψης, οργάνωσης και ερμηνείας του κόσμου.

Μέσω του διαγωνισμού, οι συμμετέχοντες μαθητές κατανόησαν ότι η έμφυλη διάκριση των παιχνιδιών ενισχύει και παγιώνει τις έμφυλες διχοτομήσεις, τους ιεραρχημένους κοινωνικούς ρόλους και την ανάγκη πλήρωσης των ρόλων αυτών. Παράλληλα, αναδείχθηκε η σημασία των έμφυλων στερεοτύπων ως προς τον σχεδιασμό και την εμπορία των παιχνιδιών και συνακόλουθα στην επιλογή και τον τρόπο χρήσης τους.

Ο διαγωνισμός στόχευε, μεταξύ άλλων, στην ενίσχυση της φαντασίας, αυτενέργειας και πρωτοβουλίας των μαθητών για καλλιτεχνική έκφραση, στην ανάπτυξη της πηγαίας δημιουργικότητάς τους, στη δυνατότητα καλλιτεχνικής έκφρασης μέσω πρωτότυπων ψηφιακών έργων, στην ενίσχυση της συνεργατικότητας και της ομαδικότητας και στην απόκτηση ψηφιακών δεξιοτήτων, όπως ο ψηφιακός γραμματισμός.

Αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων

Με αφορμή τον διάλογο που έχει ξεκινήσει σε διεθνές επίπεδο για την αναγκαιότητα άρσης του έμφυλου διαχωρισμού των παιχνιδιών τα παιδιά σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς τους να καταθέσουν τις απόψεις και τους προβληματισμούς τους για το συγκεκριμένο ζήτημα μέσω των ψηφιακών δημιουργιών τους.

Οι μαθητικές ομάδες είχαν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν ταινίες μέγιστης διάρκειας πέντε λεπτών (μυθοπλασίας ή ντοκιμαντέρ) ή τηλεοπτικά σποτ μέγιστης διάρκειας 45 δευτερολέπτων, αξιοποιώντας εργαλεία Web2.0 όπως Blog – ιστολόγιο, Wiki, νοητικούς χάρτες, σύννεφα λέξεων, χρονοδιαδρόμους, ιστοσελίδες κ.ά.

Πριν την έναρξη της δημιουργικής διαδικασίας, παιδιά και εκπαιδευτικοί διερεύνησαν το θέμα, το συσχέτισαν με τα φύλα και μελέτησαν τις επιπτώσεις σε αυτά. Στη συνέχεια, παρουσίασαν την υφιστάμενη κατάσταση και συζήτησαν για ενδεχόμενες μελλοντικές συνέπειες. Τέλος, κατέθεσαν ιδέες για την αποτροπή των πιθανών δυσμενών επιπτώσεων, καθώς και προτάσεις αλλαγής συμπεριφοράς και άρσης των στερεότυπων αντιλήψεων και συμπεριφορών.

Τα έπαθλα διάκρισης απονεμήθηκαν, κατόπιν αξιολόγησης των συμμετοχών από πενταμελή διεπιστημονική κριτική επιτροπή. Η Τελετή Βράβευσης θα πραγματοποιηθεί την 1η Ιουνίου 2017 στις 11:00 π.μ., στο κτίριο του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.

Προβολή των βραβευμένων έργων

Τα έργα που διακρίθηκαν (τρία από κάθε κατηγορία), θα προβληθούν στο πλαίσιο ενημερωτικών - πολιτιστικών εκπομπών από την Εκπαιδευτική Τηλεόραση.

Το 1ο βραβείο στον Διαγωνισμό «Όλα τα παιχνίδια για όλα τα παιδιά», απέσπασε το 1ο Δημοτικό Σχολείο Ερέτριας με τη μικρού μήκους ταινία «Μήπως βλέπεις τα πράγματα λίγο λάθος;», ενώ το 3ο βραβείο δόθηκε στο 132ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών για το σποτ «Μαζί στο παιχνίδι 2».

Οι συμμετοχές στην κατηγορία των τηλεοπτικών κοινωνικών σποτ θα έχουν τη δυνατότητα μελλοντικής προβολής από την ΕΡΤ τις περιόδους προ των εορτών των Χριστουγέννων-Πρωτοχρονιάς και του Πάσχα.

Οι μαθητές που έτυχαν διάκρισης καταλαμβάνοντας την πρώτη θέση (ένα έργο από κάθε κατηγορία), θα λάβουν μέρος σε οργανωμένη εκπαιδευτική επίσκεψη σε χώρους συναφείς με το περιεχόμενο του διαγωνισμού (σχετικό θεματικό πάρκο ή εναλλακτικά μουσείο). Η εκπαιδευτική επίσκεψη θα πραγματοποιηθεί στο τέλος του σχολικού έτους 2016-2017.

Οι συμμετοχές που ξεχώρισαν θα προβληθούν και από την επίσημη ιστοσελίδα της Γ.Γ.Ι.Φ. (www.isotita.gr).

Σημειώνεται πως, εκτός από τον διαγωνισμό «Όλα τα παιχνίδια για όλα τα παιδιά» για τα Δημοτικά Σχολεία, η  Γενική Γραμματεία Ισότητας των Φύλων και η Εκπαιδευτική Ραδιοτηλεόραση συνδιοργάνωσαν επίσης Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό δημιουργίας video και blog – ιστολογίου, «Τα Φύλ(λ)α του Περιβάλλοντος» για τα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.