Εικαστικός «απολογισμός» του δραστήριου 1ου Νηπιαγωγείου Ερμούπολης

Ταλέντο σε πολλές δόσεις

Πλούσια ήταν η φετινή «σοδειά» των μαθητών και εκπαιδευτικών του 1ου Νηπιαγωγείου Ερμούπολης, οι οποίοι με χαρά και υπερηφάνεια παρουσίασαν τους δημιουργικούς «καρπούς» τους σε μια ξεχωριστή έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης «Γιάννη & Ελένης Βάτη».

Το κοινό είχε την ευκαιρία να θαυμάσει για τρεις ημέρες τις αμέτρητες εργασίες των παιδιών που πραγματοποίησαν με την καθοδήγηση των τεσσάρων νηπιαγωγών τους κατά τη διάρκεια της φετινής χρονιάς, αναλαμβάνοντας πολλούς και ποικίλους ρόλους, όπως του εικαστικού και του δημοσιογράφου.

Ελεύθερη έκφραση και διακίνηση ιδεών

Στο πλαίσιο του σχολικού προγράμματος δραστηριοτήτων με τίτλο «Παρατηρώ, Προβληματίζομαι, Ενημερώνω… παρέα με την Αλφαβήτα», τα παιδιά ενθαρρύνθηκαν να καλλιεργήσουν δεξιότητες αναζήτησης και εύρεσης πληροφοριών, να αναπτύξουν κριτική σκέψη και να κατανοήσουν το δικαίωμά τους να ενημερώνονται, να εκφράζονται ελεύθερα και να διακινούν τις ιδέες τους.

Μέσα από τις δράσεις του προγράμματος, τα παιδιά κατανόησαν τη σημασία της γραφής στη μετάδοση και εξέλιξη της γνώσης, γνώρισαν και σύγκριναν μεταξύ τους τα διάφορα συστήματα γραφής. Ειδικότερα, οι μαθητές ασχολήθηκαν με τις βραχογραφίες (μέθοδος που ανέπτυξαν οι πρωτόγονοι στα σπήλαια), τη χαρακτική σε πηλό (Σουμέριοι) και σε μελάνι πάνω στον πάπυρο, τη ζωγραφική με φτερό και μελάνι, τη μονοκονδυλιά με λαδοπαστέλ, τα τυπώματα με σφραγίδες και τον χαρτοπολτό.

Σημειώνεται μάλιστα, πως στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας με Αναπηρία (3 Δεκεμβρίου), μαθητές του Νηπιαγωγείου ζωγράφισαν με το στόμα.

Επιπλέον, τα παιδιά αντιλήφθηκαν τη σπουδαιότητα της ανακάλυψης της τυπογραφίας και δημιούργησαν τη δική τους σχολική εφημερίδα, κατανοώντας την ανάγκη για συνεργασία και ομαδικότητα.

Μαθητές σε ρόλο δημοσιογράφου

Ύστερα από την Επίσκεψη Δημοσιογράφου στην τάξη, οι μαθητές εκδήλωσαν το ενδιαφέρον να αναλάβουν ρόλους «Δημοσιογράφου-Συνεντευξιαζόμενου» με θέμα τα Δικαιώματα του Ανθρώπου. Τα παιδιά – Δημοσιογράφοι (Γιάννης, Γιώργος, Παντελής, Μαριζέτα, Ελισάβετ, Λυδία, Χριστίνα, Ηλιάνα, Δημήτρης Φ., Κώστας, Σταύρος, Άγγελος, Λορέντζος), ρώτησαν τους συνομήλικούς τους, ποιο δικαίωμα θεωρούν το πιο σημαντικό. Μερικές από τις απαντήσεις που έλαβαν ήταν: «Να είμαστε όλοι ίδιοι» (Ηλιάνα), «Να με αγαπούν οι γονείς μου» (Μαρίλεια), «Να πηγαίνουμε σχολείο» (Σπυριδούλα), «Να με ακούν οι άλλοι και να μη μου λένε τι να κάνω» (Ελισάβετ), «Να με φροντίζουν» (Λυδία), «Να έχουμε φαγητό» (Μαριζέτα), «Να είμαστε δίκαιοι» (Ανδρέας Πιτ.), «Να περνάμε καλά στο σχολείο» (Λεονάρδος), «Τα παιδιά να έχουν παιχνίδια και να παίζουν» (Εβίνα).

Τα παιδιά αντιλήφθηκαν, μεταξύ άλλων, τη χρήση της τεχνολογίας ως μέσο μαζικής ενημέρωσης. Με αφορμή τον ερχομό της Άνοιξης, παροτρύνθηκαν να παρατηρήσουν τυχαίες εικόνες. Με τη φαντασία τους δημιούργησαν μια δική τους ιστορία και της έδωσαν τον τίτλο «Το ατύχημα της πεταλούδας». Στη συνέχεια χρησιμοποίησαν τον ηλεκτρονικό υπολογιστή της τάξης για να αντιγράψουν  ορισμένες από τις λέξεις της ιστορίας τους.

Πετώντας με τα φτερά του Ερμή… από τη σύγκρουση στη λύση

Οι επισκέπτες της έκθεσης είχαν επίσης τη χαρά να θαυμάσουν τα αποτελέσματα ενός ακόμη εκπαιδευτικού προγράμματος, το οποίο υλοποιήθηκε με την κατεύθυνση του Κέντρου Πρόληψης «Θησέας Κυκλάδων».

Στην πρώτη συνεδρία του προγράμματος «Πετώντας με τα φτερά του Ερμή… από τη σύγκρουση στη λύση», παιδιά και εκπαιδευτικοί διάβασαν το μήνυμα του Ερμή και συμφώνησαν ότι θέλουν να παίξουν τα παιχνίδια του. Στη συνέχεια, καταγράφηκαν οι προσδοκίες των παιδιών από το πρόγραμμα και οι συμμετέχοντες υπέγραψαν τους κανόνες.

Τη δεύτερη εβδομάδα, τα παιδιά παρουσίασαν τον εαυτό τους στην ολομέλεια και ζωγράφισαν την προσωπογραφία τους. Κατά τη διάρκεια του προγράμματος, καταγράφηκαν όλα όσα μπορούν να κάνουν τα παιδιά και είναι υπερήφανα γι’ αυτά. Τα ίδια σχεδίασαν μια παιδική παλάμη και σε κάθε δάχτυλο ζωγράφισαν κάτι για το οποίο αισθάνονται υπερήφανα.

Μέσα από τη μοναδικότητα των βότσαλων, τα παιδιά συνειδητοποίησαν ότι «όλοι είμαστε ίδιοι, γιατί είμαστε άνθρωποι. Έχουμε όμως διαφορετικά χαρακτηριστικά και χαρακτήρα, είμαστε διαφορετικοί. Όλοι έχουμε κάτι ιδιαίτερο που μας κάνει να είμαστε και μοναδικοί».

Ξεδιπλώνοντας τα συναισθήματά τους, οι μαθητές αναρωτήθηκαν «τι αισθανόμαστε όταν αγαπάμε; Τι αισθανόμαστε όταν μας αγαπούν; Ποιους αγαπάμε; Πώς μπορούμε να δείξουμε την αγάπη μας»; Τα παιδιά σκέφτηκαν κάποιον που αγαπούν και μίλησαν γι’ αυτόν και στη συνέχεια ζωγράφισαν τρόπους μέσω τον οποίων εκδηλώνουμε την αγάπη μας.

Εισβάλλοντας στα «χωράφια» του θυμού, οι μαθητές παρατήρησαν στον καθρέφτη πώς γίνεται το πρόσωπό τους όταν θυμώνουν, έμαθαν τρόπους διαχείρισης του θυμού και ζωγράφισαν ένα θυμωμένο κι ένα ήρεμο πρόσωπο. Το επόμενο στάδιο ήταν η αντιμετώπιση μιας σύγκρουσης. Τα παιδιά ακολούθησαν σταδιακά όλα τα βήματα: Σταματώ (δεν αφήνω τη σύγκρουση να γίνει χειρότερη), Μιλώ (ποια είναι η σύγκρουση, γιατί διαφωνώ;), Σκέφτομαι (υπάρχει λύση;) και Επιλέγω (διαλέγω τον καλύτερο δυνατό τρόπο για να λύσω τη σύγκρουση που να ικανοποιεί και τους δύο). Τέλος, έφτιαξαν μαγικές ασπίδες που μας προστατεύουν από τις συγκρούσεις και τις διαφωνίες.

Το πρόγραμμα συνεχίστηκε με το παραμύθι «Το αγόρι και το ονειροσέντονο» που ενέπνευσε τους μαθητές και τις εκπαιδευτικούς να καταγράψουν τους φόβους τους και να καταγράψουν το δικό τους ονειροσέντονο που τους προστατεύει από αυτούς.

Κατά την αξιολόγηση του προγράμματος, έγινε αναφορά σε όλες τις προηγούμενες συνεδρίες και στο τέλος τα παιδιά ζωγράφισαν τι τους άρεσε περισσότερο από τα παιχνίδια του Ερμή.

Σκοπός του προγράμματος κοινωνικοσυναισθηματικής ενδυνάμωσης «Πετώντας με τα φτερά του Ερμή… από τη σύγκρουση στη λύση» ήταν να βοηθήσει τα παιδιά με παιγνιώδη τρόπο να γνωρίσουν τον εαυτό τους, να αποδεχτούν τα συναισθήματα τα δικά τους και των άλλων παιδιών, να αναγνωρίσουν τη διαφορετικότητα και να μάθουν τεχνικές διαχείρισης συγκρούσεων.

Ελεύθερες δημιουργίες

Στην έκθεση του 1ου Νηπιαγωγείου παρουσιάστηκαν ακόμα έργα ποικίλων θεματικών προσεγγίσεων και από τους 30 μαθητές του σχολείου, όπως μάσκες με εφημερίδες, φανταστικά ζώα σε χειμερία νάρκη, καραβάκια και χαρταετοί με χαρτόκουτες και εφημερίδες.