Υποχρεωτικό μάθημα στα Δημοτικά Σχολεία η Κυκλοφοριακή και Οδική Ασφάλεια

Ένταξη στην Ευέλικτη Ζώνη

Κυκλοφοριακή αγωγή και Οδική ασφάλεια θα διδάσκονται πλέον όλοι οι μαθητές των Δημοτικών Σχολείων της χώρας μετά την εισαγωγή της συγκεκριμένης θεματικής ενότητας στο ωρολόγιο πρόγραμμά τους.

Το μάθημα της κυκλοφοριακής και οδικής ασφάλειας εντασσόταν μέχρι σήμερα στο πακέτο των προγραμμάτων αγωγής υγείας, με τα οποία μπορούσαν να ασχοληθούν οι τάξεις κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Κατόπιν αιτήματος του Τμήματος Οδικής Ασφάλειας και Κανόνων Κυκλοφορίας της Γενικής Διεύθυνσης Οδικής Κυκλοφορίας και Ασφάλειας του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για την ανάπτυξη ενός εθνικού προγράμματος, η ενότητα αποκτά στο εξής υποχρεωτικό χαρακτήρα.

Διδακτικές ώρες ανά Τάξη

Η ενότητα θα ενταχθεί στην ευέλικτη ζώνη της Α’, Β’, Γ και Δ’ Δημοτικού, ενώ στην Ε’ και ΣΤ’ τάξη θα διαχυθεί σε άλλα διδακτικά αντικείμενα, όπως τη Γλώσσα, τη Φυσική, την Πληροφορική, την Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή σε ενότητες συναφείς, κατά την κρίση του εκπαιδευτικού με την Κυκλοφοριακή Αγωγή και Οδική Ασφάλεια. Η ένταξη θα πραγματοποιείται με απόφαση του υπεύθυνου εκπαιδευτικού έως 10 ώρες ανά έτος.

Στην Α’ και Γ’ Δημοτικού το μάθημα θα καταλαμβάνει μία ώρα την εβδομάδα για το τρίτο τρίμηνο του σχολικού έτους. Στη Β’ Δημοτικού θα διδάσκεται μία φορά την εβδομάδα κατά τη διάρκεια όλης της χρονιάς, ενώ στην Δ’ Δημοτικού μία ώρα την εβδομάδα για ένα τρίμηνο του σχολικού έτους, κατά την κρίση του υπεύθυνου εκπαιδευτικού που διδάσκει το μάθημα της Ευέλικτης Ζώνης.

Οι εκπαιδευτικοί έχουν τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν κατά την κρίση τους το υλικό που προτείνεται από το αρμόδιο Τμήμα του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και έχει λάβει παιδαγωγική καταλληλότητα από το ΥΠΠΕΘ. Το υλικό αποτελείται από ηλεκτρονικά διαδραστικά μαθήματα, ηλεκτρονικά βιβλία και φυλλάδια/ οδηγούς και διαδραστικά παιχνίδια.

Εκπαιδευτικό υλικό

Στη διαδικτυακή πλατφόρμα για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση περιλαμβάνονται Βιβλία και Συμβουλευτικοί Οδηγοί για: τους μαθητές της Α’-Γ’ και Δ’-ΣΤ’ τάξης, με τίτλο: «ΟΔΙΚΕΣ μου Συμβουλές» και τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς, αντίστοιχα. Βασικό μέρος των εκπαιδευτικών μαθημάτων που απευθύνονται στα παιδιά των τριών πρώτων τάξεων καταλαμβάνει το περπάτημα, που αποτελεί το 20-40% του τρόπου μετακίνησης στην Ευρώπη, ιδιαίτερα για τα παιδιά κάτω των 12 ετών καθώς και τους ηλικιωμένους άνω των 75 ετών. Οι μαθητές θα ενημερωθούν ακόμη για τη χρήση ποδηλάτου, του δεύτερου υγιεινότερου τρόπου μεταφοράς που σέβεται το περιβάλλον, τον πλανήτη, τον άνθρωπο και τη ζωή. Το ποδήλατο δεν εκπέμπει ατμοσφαιρικούς ρύπους και είναι ιδιαίτερα φιλικό προς το περιβάλλον και τον ίδιο τον άνθρωπο.

Η συνολική ατμοσφαιρική ρύπανση κατ’ άτομο με βάση το 100, είναι 0 για το ποδήλατο, 3 για το μετρό και το τρένο, 9 για το λεωφορείο και 100 για το συμβατικό αυτοκίνητο.

Σε περίπτωση που το 1/3 των διαδρομών με αυτοκίνητο γινόταν με ποδήλατο, αυτό θα επέφερε: 30% μείωση στο μποτιλιάρισμα, 25% μείωση στη μόλυνση της ατμόσφαιρας από οχήματα, 25% μείωση στην κατανάλωση του πετρελαίου και 36% μείωση στις εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα.

Αντικείμενο μελέτης αποτελούν τέλος η μετακίνηση με τα ΜΜΜ, το σχολικό λεωφορείο ή το αυτοκίνητο και η οδική σήμανση.

Αντίστοιχα, οι μαθητές της Δ’-ΣΤ’ Δημοτικού θα μάθουν για την πεζή μετακίνηση σε επαρχιακό περιβάλλον και την αντιμετώπιση ειδικών περιπτώσεων, την ασφαλή μετακίνηση με ποδήλατο στο χωριό, καθώς και τη μετακίνηση με ΜΜΜ παιδιών ηλικίας κάτω των 12 ετών που ταξιδεύουν ασυνόδευτα. Τα μαθήματα συνοδεύονται και από ανάλογα εκπαιδευτικά παιχνίδια.

Διαμόρφωση δεξιοτήτων για ασφαλείς μετακινήσεις

Το παραπάνω εκπαιδευτικό υλικό είναι παιδαγωγικά κατάλληλο και προσαρμοσμένο ανάλογα με την ηλικία των μαθητών και των μαθητριών. Ως προς το περιεχόμενο αναφέρεται σε μια σειρά ζητημάτων που συνδέονται με την κυκλοφοριακή αγωγή και την οδική ασφάλεια με στόχο την πρόληψη των ατυχημάτων, μέσα από τη διαμόρφωση δεξιοτήτων για ασφαλείς μετακινήσεις πεζή, με ποδήλατο και με οχήματα.

Επιπλέον, αναφέρεται σε ζητήματα βιώσιμης κινητικότητας και οικολογικής μετακίνησης. Το εκπαιδευτικό υλικό είναι δομημένο κατά τρόπο που επιτρέπει είτε την ανάπτυξη επιλεκτικά θεματικών ενοτήτων, είτε την εφαρμογή του συνόλου του υλικού. Για την υλοποίησή του, προτείνονται αντίστοιχοι εκπαιδευτικοί οδηγοί.

Σε κάθε περίπτωση, η αξιοποίηση του υλικού μπορεί να γίνει κατά την κρίση των εκπαιδευτικών, με βάση τις ανάγκες και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των μαθητών και των μαθητριών τους.

Προβλέπεται, μεταξύ άλλων, η σταδιακή οργάνωση επιμορφωτικών παρεμβάσεων, σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, καθώς και η σύνδεση με το Εργαστήριο Πληροφορικής της κάθε σχολικής μονάδας που θα συμβάλλει στην αποτελεσματικότερη αξιοποίηση, του ψηφιακού τμήματος του εκπαιδευτικού υλικού (διαδραστικά παιχνίδια, διαδραστικά βιβλία κτλ). Το υλικό μπορεί να χρησιμοποιηθεί επίσης και στο διδακτικό αντικείμενο των Τ.Π.Ε. κατά την κρίση του υπεύθυνου εκπαιδευτικού.

Ενέργειες αναβάθμισης του Πάρκου Κυκλοφοριακής Αγωγής στη Σύρο

Υπενθυμίζεται ότι, στο πλαίσιο των Σχολικών Δραστηριοτήτων της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων, κάθε άνοιξη διοργανώνονται επισκέψεις σχολείων της Σύρου στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής στην περιοχή του Μάννα. Κατά το παρελθόν, ο χώρος λειτουργούσε με ευθύνη του Τμήματος Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, ενώ πλέον, η αρμοδιότητα αυτή έχει μεταβιβαστεί στο Τμήμα Παιδείας, Νεολαίας & Αθλητισμού. Την περασμένη χρονιά, το Πάρκο λειτούργησε για ένα σύντομο χρονικό διάστημα, λόγω κάποιων προβλημάτων που παρουσιάστηκαν στον εξοπλισμό στα ποδήλατα και τα αυτοκινητάκια που χρησιμοποιούνται για την πρακτική εκπαίδευση των μαθητών. Στα άμεσα σχέδια της υπηρεσίας είναι η υποβολή εισήγησης προς το δημοτικό συμβούλιο για τη συντήρηση και αποκατάσταση μέρους του εξοπλισμού (ποδήλατα), προκειμένου το Πάρκο να μπορέσει μέσα στους επόμενους μήνες να φιλοξενήσει και πάλι τάξεις σχολικών μονάδων του νησιού. Προς το παρόν, το Πάρκο λειτουργεί δύο ημέρες την εβδομάδα (Τετάρτη και Παρασκευή) ως χώρος αναψυχής για γονείς και παιδιά που έχουν τη δυνατότητα να το επισκέπτονται με τα δικά τους ποδήλατα και να κάνουν τις βόλτες τους.