Το “RoboTree” του Γυμνασίου Σίφνου με Λυκειακές Τάξεις στον τελικό του Πανελλήνιου Διαγωνισμού Εκπαιδευτικής Ρομποτικής 2018

Οι “Sifnos Robotics” καινοτομούν και δίνουν λύσεις

Με ένα αυτόνομο ενεργειακά ρομποτικό δέντρο με πολλαπλές λειτουργίες, που δύναται να δώσει λύσεις στο θέμα της νησιωτικότητας και της βιώσιμης αειφόρου ανάπτυξης, το Γυμνάσιο Σίφνου με Λυκειακές Τάξεις θα λάβει μέρος στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής 2018, που διοργανώνει ο WRO Hellas.

Ο διαγωνισμός, ο οποίος προσελκύει περισσότερους από 3.000 μαθητές από όλη την Ελλάδα, αποτελεί για την εκπαιδευτική κοινότητα της χώρας ένα συναρπαστικό ταξίδι διάρκειας 5 μηνών. Απευθύνεται σε μαθητές και των τριών σχολικών βαθμίδων, για κάθε μία από τις οποίες τίθενται διαφορετικοί εκπαιδευτικοί στόχοι κι ως εκ τούτου διαφορετικές διαγωνιστικές κατηγορίες και κριτήρια.

Αειφόρος Ανάπτυξη και Επιχειρηματικότητα

Οι μαθητές του Λυκείου, όπως και πέρυσι, κλήθηκαν να δημιουργήσουν μία κατασκευή ελεύθερης έμπνευσης, η οποία θα λειτουργεί με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και θα περιέχει αυτοματισμούς που λύνουν προβλήματα στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων, σύμφωνα με το θέμα «Αειφόρος Ανάπτυξη και Επιχειρηματικότητα».

Η αειφόρος ανάπτυξη ή βιώσιμη ανάπτυξη αναφέρεται στην οικονομική ανάπτυξη που σχεδιάζεται και υλοποιείται λαμβάνοντας υπόψη την προστασία του περιβάλλοντος και τη βιωσιμότητα. Γνώμονας της αειφορίας είναι η μέγιστη δυνατή απολαβή αγαθών από το περιβάλλον, χωρίς όμως να διακόπτεται η φυσική παραγωγή αυτών των προϊόντων σε ικανοποιητική ποσότητα και στο μέλλον.

Η φετινή αποστολή της κάθε ομάδας ήταν να οικοδομήσει ένα ρομπότ που να κάνει την περιοχή της πιο βιώσιμη σε έναν από τους ακόλουθους τέσσερις στόχους: α) προσιτή και καθαρή ενέργεια, β) αειφόρες πόλεις και κοινότητες, γ) δράση για το κλίμα, δ) η ζωή στη γη.

Έργο με πολλαπλές λειτουργίες

Στο πλαίσιο αυτό, η Λυκειακή Ομάδα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής Σίφνου, αποτελούμενη από πέντε μαθητές της Α’ Τάξης και έναν μαθητή της Β’ Τάξης, σχεδίασε και κατασκεύασε, υπό την καθοδήγηση του καθηγητή πληροφορικής Θάνου Αλεξίου, ένα ρομποτικό δέντρο που παράγει ενέργεια, συλλέγει νερό και επιτηρεί ακόμη και τις φυσικές περιοχές.

Η προσπάθεια της ομάδας υποστηρίχθηκε θερμά από γονείς, καθηγητές και τοπικούς φορείς, οι οποίοι συνέβαλαν σημαντικά στην υλοποίησή του έργου. Ωστόσο, η απόσταση και η έλλειψη συχνής συγκοινωνίας και επικοινωνίας με το κέντρο αποτέλεσαν το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετώπισαν τα μέλη της κατά τη διάρκεια των εργασιών τους, καθώς λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών και των αραιών ακτοπλοϊκών δρομολογίων καθυστερούσε η παραλαβή των απαραίτητων για την κατασκευή υλικών.   

Χρήση όλων των διαθέσιμων τεχνολογιών

Το δέντρο διαθέτει φωτοβολταϊκές κυψέλες, δύο υπολογιστές και μικροηλεκτρονικά συστήματα, τα οποία η ομάδα προμηθεύτηκε από την Αθήνα.

Ειδικότερα, πάνω στα κλαδιά του υπάρχουν φωτοβολταϊκά πάνελ τα οποία περιστρέφονται ανάλογα με τη θέση του ηλίου, που ανιχνεύεται με ειδικούς αισθητήρες φωτός. Η ενέργεια που συλλέγεται αποθηκεύεται σε δύο μπαταρίες και με αυτόν τον τρόπο μπορούν να λειτουργήσουν οι υπολογιστές που βρίσκονται εντός του δέντρου. Επιπλέον, με ένα καινοτόμο σύστημα συλλέγεται η υγρασία, ιδιαίτερα κατά τις νυχτερινές ώρες και με τη βοήθεια ενός μοτέρ, δημιουργούνται αναταράξεις, ώστε να οδηγούνται οι σταγόνες της υγρασίας προς τα κάτω και να συλλέγονται σε μία εξωτερική συσκευή. Τέλος, πάνω στον κορμό του Robo Tree έχει τοποθετηθεί κάμερα, χάρη στην οποία η ομάδα μπορεί να παρακολουθεί, σε πραγματικό χρόνο, την περιοχή όπου είναι εγκατεστημένο το δέντρο, από την οθόνη του υπολογιστή ή και του κινητού της.

Το Γυμνάσιο Σίφνου με Λυκειακές Τάξεις ασχολείται με τον προγραμματισμό και τη ρομποτική για τρίτη χρονιά. Φέτος, πήρε την απόφαση να κάνει ένα βήμα παραπάνω και να στοχεύσει στην ενίσχυση της βιώσιμης αειφόρου ανάπτυξης του τόπου του και κατ’ επέκταση όλη της νησιωτικής Ελλάδας.

Το συγκεκριμένο έργο μπορεί να αξιοποιηθεί από την τοπική αυτοδιοίκηση, τους αγρότες και να αποτελέσει πεδίο επιστημονικής έρευνας, καθώς δύναται να αποτρέψει φυσικές καταστροφές, εντοπίζοντας έγκαιρα το πρόβλημα (πχ. μια φωτιά) καθώς και να αποτελέσει πολύτιμο εργαλείο για την προστασία εκατοντάδων περιοχών natura.

“Ακόμη κι αν βρισκόμαστε μακριά από την πόλη, είναι καθήκον μας να βοηθήσουμε τα παιδιά να εκφράσουν τις ευαισθησίες τους για το περιβάλλον και την ανάγκη τους να βοηθήσουν τον τόπο τους, αξιοποιώντας τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους», υπογραμμίζει ο υπεύθυνος εκπαιδευτικός κ. Αλεξίου.

Απευθείας συμμετοχή στον Τελικό

Η Λυκειακή Ομάδα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής Σίφνου αποτελείται από τους μαθητές: Βασίλη Γεωργούλη, Νικόλα Καλαμάρη, Κωνσταντίνο Λουκατάρη, Μαργαρίτα Σταυριανού, Φράγκο Κωνσταντίνο και Γιώργο Φύσσα.

Σημειώνεται ότι, η ομάδα θα συμμετάσχει απευθείας στον Τελικό, ο οποίος θα πραγματοποιηθεί στην Αθήνα στις 4 Μαρτίου 2018 και συγκεκριμένα στο Κλειστό Ολυμπιακό Γήπεδο Γαλατσίου. Ωστόσο, από τις Κυκλάδες, έχουν δηλώσει συμμετοχή 6 ακόμα σχολεία, τα οποία θα διαγωνιστούν σήμερα, σε περιφερειακό επίπεδο στη Σύρο.

Συγκεκριμένα, οι ρομποτικές ομάδες του Δημοτικού Σχολείου Ποσειδωνίας Σύρου, του Ιδιωτικού Σχολείου «Ο Άγιος Γεώργιος», του Δημοτικού Αρχιλόχου – Μάρπησσας Πάρου, του 6ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης, του 4ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης & του Δημοτικού Σχολείου Άνω Σύρου και τέλος, των Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων Μυκόνου "Σύγχρονη Παιδεία" θα παρουσιάσουν τα έργα τους στην Αίθουσα Πολλαπλών Χρήσεων «Κωνσταντίνος Τουλούπης» στο σχολικό συγκρότημα Λυκείων στο Μάννα. Μία εξ’ αυτών, θα κερδίσει το εισιτήριο για τη συμμετοχή της στον Τελικό της 4ης Μαρτίου.