Συνέντευξη του υφυπουργού Παιδείας, Δημήτρη Μπαξεβανάκη στην «Κοινή Γνώμη» για την επόμενη μέρα στην εκπαίδευση μετά το τέλος των Μνημονίων

«Ξημερώνει η εποχή της δίκαιης ανάπτυξης»

Στις εργασίες της Διημερίδας Επαγγελματικού Προσανατολισμού στη Σύρου παρευρέθηκε ο υφυπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Δημήτρης Μπαξεβανάκης, συνοδευόμενος από τον Διευθυντή Επαγγελματικής Εκπαίδευσης του Υπ.Π.Ε.Θ.Α. Γιώργο Μουστάκα.

Η διημερίδα διοργανώθηκε στο Πνευματικό Κέντρο Ερμούπολης, από την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου, τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων και το Κέντρο Συμβουλευτικής & Προσανατολισμού Ερμούπολης.

Την εκδήλωση σχεδίασαν και υλοποίησαν ο Σύμβουλος Φυσικών Επιστημών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Νίκος Ρούμελης και ο Υπεύθυνος Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού Νομού Κυκλάδων, Σωτήρης Τζούδας.

Στην αποκλειστική συνέντευξη που παραχώρησε στην «Κοινή Γνώμη», ο υφυπουργός Παιδείας κ. Μπαξεβανάκης αναφέρθηκε στη σημασία πρωτοβουλιών που έχουν ως στόχο να βοηθήσουν τους νέους ανθρώπους στη λήψη σωστών αποφάσεων, στους μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών που θα ανακοινωθούν μετά το πέρας των Μνημονίων, τον προσεχή Αύγουστο, σύμφωνα με εξαγγελίες του Πρωθυπουργού, καθώς και στο αναφαίρετο δικαίωμα των ανθρώπων οποιασδήποτε ηλικίας στη μόρφωση.

Ποια τα οφέλη από εκδηλώσεις, όπως οι Ημερίδες Επαγγελματικού Προσανατολισμού, ειδικά σήμερα, όπου το τοπίο ακόμη και στον τομέα της απασχόλησης, φαντάζει θολό και γεννά πλήθος διλημμάτων στους μελλοντικούς φοιτητές της χώρας μας;

«Οι πρωτοβουλίες αυτές είναι όχι απλές χρήσιμες, είναι απαραίτητες στη σημερινή εποχή, όπου η πληροφόρηση φτάνει στους ανθρώπους από πάρα πολλές πλευρές. Έχει σημασία οι οικογένειες να ενημερώνονται με έγκυρο τρόπο σε ό,τι αφορά τις προοπτικές των μαθητών, για το επαγγελματικό μέλλον τους. Χρειάζεται σοβαρή και υπεύθυνη ενημέρωση. Θεωρώ ότι, αυτές οι πρωτοβουλίες είναι εξαιρετικά σημαντικές και με την παρουσία μας, θέλουμε να τις ενισχύσουμε. Ο Επαγγελματικός Προσανατολισμός είναι ένα εργαλείο, που βοηθάει, αλλά όταν σε πάρα πολλά επαγγέλματα υπάρχει ένας υπερκορεσμός δεν μπορεί κανείς με οποιαδήποτε ευθύνη διαθέτει, να πει στο νέο παιδί, μην πας να σπουδάσεις πχ. φιλολογία γιατί έχουμε πολλούς άνεργους φιλολόγους. Δεν μπορείς να το πεις αυτό στο νέο άνθρωπο. Το δικαίωμα στη μόρφωση είναι ιερό. Εκτός από το δικαίωμα στη δουλειά, υπάρχει και το δικαίωμα στη μόρφωση και κανείς μας δεν μπορεί να το αποκλείσει. Όλοι οι πολίτες οποιασδήποτε ηλικίας και πολύ περισσότερο, οι νέοι άνθρωποι έχουν δικαίωμα στη μόρφωση. Οφείλουμε λοιπόν να ενημερώνουμε με τρόπο υπεύθυνο και όχι επιβάλλοντας πράγματα».

Μεγάλη «ανάσα» αποτέλεσε φέτος και για τα σχολεία της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου η έγκαιρη τοποθέτηση αναπληρωτών. Ωστόσο, πάγιο αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας παραμένει η πρόσληψη μόνιμων εκπαιδευτικών.

«Φέτος, η στελέχωση των σχολείων μας έγινε πιο έγκαιρα από κάθε άλλη χρονιά, πριν από την έναρξη των μαθημάτων. Στις αρχές του Σεπτεμβρίου προχωρήσαμε στην πρόσληψη περίπου 15.000 αναπληρωτών καθηγητών και δασκάλων, κάτι που δεν είχε συμβεί ποτέ στο παρελθόν, ακόμα και στους καιρούς που υπήρχαν πολύ περισσότερα χρήματα. Εξετάζουμε και νέες νομοθετικές πρωτοβουλίες για τη στελέχωση των νησιωτικών περιοχών της χώρας για να αντιμετωπίσουμε το συχνό φαινόμενο άρνησης ορισμένων αναπληρωτών εκπαιδευτικών να παρουσιαστούν και να υπηρετήσουν στα νησιά. Το πρόβλημα θα λυθεί με έναν τρόπο πιο αποφασιστικό, όταν αμέσως μετά το καλοκαίρι ο υπουργός εξαγγείλει έναν αριθμό μόνιμων διορισμών και ένα χρονοδιάγραμμα, που σε πολύ μεγάλο βαθμό θα καλύψει τις ανάγκες που σήμερα καλύπτουμε με αναπληρωτές. Το πρόβλημα βεβαίως δε θα λυθεί στο σύνολό του, αλλά σε έναν πολύ μεγάλο βαθμό θα βρει οριστική λύση».

Αυτό σημαίνει πως, για έναν ακόμη χρόνο ο βασικός κορμός των σχολικών μονάδων θα αποτελείται από αναπληρωτές.  

«Τον ερχόμενο Σεπτέμβριο θα στελεχώσουμε για τελευταία φορά τα σχολεία με αναπληρωτές εκπαιδευτικούς και μάλιστα δουλεύουμε πολύ ώστε να καλύψουμε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό των αναγκών μας, που να ξεπερνάει το 90%, καθώς και τον περσινό αριθμό των 15.000 εκπαιδευτικών. Να πάμε αρκετά παραπάνω και να καλύψουμε από την αρχή του Σεπτεμβρίου, το μεγαλύτερο δυνατό ποσοστό των κενών θέσεων. Όσον αφορά στους μόνιμους διορισμούς, ο υπουργός αμέσως μετά την έξοδο της χώρας από τα μνημόνια τον προσεχή Αύγουστο, θα ανακοινώσει τον αριθμό των μόνιμων διορισμών, το χρονοδιάγραμμα, όπως επίσης και το σύστημα με το οποίο θα γίνουν οι προσλήψεις. Φυσικά θα γίνουν μέσω του ΑΣΕΠ, το οποίο θα έχει και την ευθύνη όλης της διαδικασίας».

Σκληρή κριτική έχει ασκηθεί από συνδικαλιστικά όργανα των εκπαιδευτικών και για την επιλογή των σχολείων, στα οποία θα εφαρμοστεί η δίχρονη προσχολική αγωγή, δεδομένου ότι, έχουν αποκλειστεί δήμοι που πληρούν τις προϋποθέσεις, ενώ εκφράζεται η άποψη, πως με το ακόλουθο μέτρο, ο Δήμαρχος αναλαμβάνει ρόλο «ρυθμιστή».

«Εμείς όπως ξέρετε, νομοθετήσαμε την καθιέρωση της υποχρεωτικής δίχρονης προσχολικής αγωγής, ένα αίτημα που υπάρχει εδώ και τουλάχιστον τρεις δεκαετίες από την εκπαιδευτική κοινότητα. Όλα αυτά τα χρόνια δεν ικανοποιήθηκε από τις προηγούμενες κυβερνήσεις. Εμείς το νομοθετήσαμε, αλλά είπαμε και κάτι άλλο. Ότι η εφαρμογή του θα ολοκληρωθεί σταδιακά εντός μίας τριετίας, ξεκινώντας από εκείνους τους δήμους, στους οποίους οι υποδομές μας, στην ουσία τα κτίρια, επαρκούν για να στεγάσουν όλα τα προνήπια που θα έρθουν στα δημόσια νηπιαγωγεία. Ήδη, την περασμένη εβδομάδα ανακοινώθηκαν οι δήμοι, οι οποίοι πληρούν από σήμερα την προϋπόθεση για την καθολική εφαρμογή αυτής της μεταρρύθμισης. Είναι 184 δήμοι σε όλη τη χώρα, οι οποίοι, από τον προσεχή Σεπτέμβρη θα υλοποιήσουν τη δίχρονη προσχολική αγωγή. Επομένως οι δήμαρχοι δεν είναι καθόλου ρυθμιστές. Όλοι μας είμαστε υποχρεωμένοι να εφαρμόζουμε το νόμο. Και το μόνο που μπορούν να κάνουν οι Δήμοι, είναι να μας πουν αν υπάρχουν υποδομές στην περιοχή τους για να στεγάσουν τα προνήπια. Εάν υπάρχουν εφαρμογές, το πρόγραμμα θα ξεκινήσει. Κι όπως ήδη ανακοίνωση, σε αυτούς τους 184 δήμους, παραπάνω από τους μισούς δήμους της χώρας, το πρόγραμμα ξεκινάει στην πλήρη εφαρμογή του».

Η πρόσληψη μόνιμων εκπαιδευτικών στο μέλλον θα συμβάλλει στην αποτελεσματικότητα της εν λόγω μεταρρύθμισης;

«Οι μόνιμοι διορισμοί θα βοηθήσουν τόσο στη στελέχωση των νηπιαγωγείων της χώρας, όσο και στην κάλυψη των αναγκών συνολικά της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και της ειδικής αγωγής. Πρόκειται για έναν τομέα της εκπαίδευσης, στον οποίο ο αριθμός των αναπληρωτών ίσως να ξεπερνάει τα ¾ του συνόλου. Ένας τομέας που σχεδόν αποκλειστικά λειτουργεί με αναπληρωτές. Και σ’ αυτό θα έχουμε δραστική παρέμβαση».

Σε δηλώσεις τους στην εφημερίδα, οι υπεύθυνοι της διημερίδας σημείωσαν πως ένα από τα επαγγέλματα που βρίσκονται σε μαρασμό είναι και η φιλολογία. Οι μηδενικοί διορισμοί των τελευταίων ετών έχουν παίξει ρόλο σε αυτή την καθοδική πορεία;

«Εδώ θέτετε δύο θέματα. Το ένα είναι το δικαίωμα των ανθρώπων στη μόρφωση. Οι νέοι άνθρωποι θέλουν να υπάρχουν θέσεις στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ της χώρας μας, ώστε να μπορούν να εισάγονται και να αποκτούν ένα πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Από την άλλη μεριά, όλοι γνωρίζουμε πως δεν μπορούν όλοι αυτοί οι απόφοιτοι της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης να απασχοληθούν στο δημόσιο τομέα. Μιας και αναφερθήκατε στην ειδικότητα του φιλολόγου, να σας πω ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει το υπουργείο μας, στις αιτήσεις που έγιναν φέτος για να προσληφθούν ως αναπληρωτές, ο αριθμός των πτυχιούχων φιλολόγων που έκαναν αίτηση για να προληφθούν ως αναπληρωτές ξεπερνά τις 20.000. Καλώς ή κακώς, οι ανάγκες των σχολείων μας για την πρόληψη φιλολόγων εκπαιδευτικών δεν ξεπερνούν τους 1.000-1.500. Οπότε δεν μπορούν όλες αυτές οι χιλιάδες ανθρώπων να προσληφθούν στη δημόσια εκπαίδευση. Εκ των πραγμάτων λοιπόν, ενώ υπάρχει το αναφαίρετο δικαίωμα στη μόρφωση, που οφείλουμε να το σεβόμαστε και να έχουμε θέση στα πανεπιστήμια, από την άλλη πρέπει να είναι σαφές και στα νέα παιδιά ότι, δεν μπορεί η δημόσια εκπαίδευση να απορροφήσει όλο αυτόν τον όγκο των ανθρώπων. Θα υπάρχει ένα σύστημα επιλογής, στο οποίο όμως κυρίαρχο στοιχείο θα είναι η προϋπηρεσία».

Το φαινόμενο της διαφυγής νέων επιστημόνων στο εξωτερικό παρουσιάζει χρόνο με το χρόνο αυξητική τάση. Ποια είναι η χρυσή τομή για να κρατήσουμε τους νέους ανθρώπους στον τόπο μας;

«Αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να βοηθήσουμε όλοι ώστε να περάσει η χώρα μας, μετά τον Αύγουστο που τελειώνει το καθεστώς των μνημονίων, σε μια νέα εποχή, αυτή που εμείς ονομάζουμε «εποχή της δίκαιης ανάπτυξης». Μια εποχή όπου ναι μεν θα αυξάνεται το εθνικό εισόδημα, θα υπάρχει ανάπτυξη στη χώρα, αλλά αυτό θα έχει αντανάκλαση στη ζωή των ανθρώπων. Να βλέπουν δηλαδή οι άνθρωποι τη ζωή τους να καλυτερεύει, τους μισθούς να βελτιώνονται και τις θέσεις απασχόλησης να αυξάνονται. Προς αυτή την κατεύθυνση, στρέφουμε όλες μας τις προσπάθειες και ανάμεσα στις θέσεις εργασίας που θέλουμε να δημιουργούνται, στοχεύουμε πάρα πολύ συγκεκριμένα στο να έχουμε πολλές θέσεις αυξημένων προσόντων, θέσεις στις οποίες θα απασχολούνται νέοι επιστήμονες. Σε αυτή την κατεύθυνση δουλεύουμε και το αναπτυξιακό σχέδιο που κατέθεσε ο υπουργός οικονομικών, Ευκλείδης Τσακαλώτος στους ευρωπαϊκούς θεσμούς την περασμένη εβδομάδα, στοχεύει στο πώς θα δημιουργηθούν στην Ελλάδα νέες θέσεις απασχόλησης αυξημένων προσόντων, αμέσως μετά το πέρας του μνημονίου».

Το Υπουργείο Παιδείας θα εκπροσωπηθεί στη Β΄ και τελευταία φάση του 13ου Περιφερειακού Αναπτυξιακού Συνεδρίου η οποία θα διεξαχθεί στη Σύρο;

«Όπως ξέρετε, στο πρώτο μέρος του Συνεδρίου που έγινε στη Ρόδο δεν υπήρχε θεματικός άξονας για την εκπαίδευση, υποθέτουμε ότι, στο δεύτερο μέρος θα υπάρχει και στρογγυλό τραπέζι με φορείς της εκπαίδευσης. Και φυσικά το Υπουργείο Παιδείας θα εκπροσωπηθεί στο ανώτατο επίπεδο».