Τα αεροδρόμια Μυκόνου και Σαντορίνης λίγο πριν την αποκρατικοποίηση

Ενισχυμένο το ενδιαφέρον των επενδυτών

Με το ΤΑΙΠΕΔ να ακολουθεί πιστά το χρονοδιάγραμμα των αποκρατικοποιήσεων των περιφερειακών αεροδρομίων και τα επτά επενδυτικά σχήματα που εκδήλωσαν ενδιαφέρον να έχουν ήδη καταθέσεις τις προσφορές τους, η μάχη μεταξύ των επίδοξων αγοραστών μεγαλώνει εξαιτίας της αυξημένης κίνησης που καταγράφηκε κατά την προηγούμενη περίοδο στα τουριστικά αεροδρόμια της χώρας στα οποία έχει μπει πωλητήριο.

Σύμφωνα με τον οριζόμενο από το ΤΑΙΠΕΔ χρόνο, εντός του Ιουλίου είναι η καταλυτική περίοδος για την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών εκ μέρους των ενδιαφερόμενων επενδυτών για τις δύο συστάδες των περιφερειακών αεροδρομίων, με παράλληλη την ολοκλήρωση εκτίμησης τους από ανεξάρτητο εκτιμητή.

Διεθνές ενδιαφέρον

Το ίδιο το ΤΑΙΠΕΔ παραδέχεται την αξία των αεροδρομίων που έχουν ενταχθεί στην διαδικασία της αποκρατικοποίησης, αναφέροντας πως «Έχουν πολύ σημαντική κρυφή αξία που πηγάζει από την δυνατότητα βελτίωσης της χρήσης των υποδομών των αεροδρομίων, όσο κι από την δυνατότητα εμπορικής ανάπτυξης και ανάπτυξης των ακινήτων, τα οποία μένουν σήμερα υπανάπτυκτα και υποχρησιμοποιούνται. Η αναβάθμισή τους μπορεί να ενισχύσει το προφίλ της Ελλάδας ως τουριστικό προορισμό».

Σε κάθε περίπτωση πάντως καθιστά σαφή την πρόθεση της κυβέρνησης για παράδοση των κρατικών αερολιμένων σε ιδιώτες, είτε μέσω των πολύχρονων παραχωρήσεων, είτε μέσω της ρευστοποίησης τους.

Αυτό επιβεβαιώνεται από το ΤΑΙΠΕΔ όπου σημειώνεται πως «Η κυβέρνηση προωθεί τη σταδιακή λειτουργική ανεξαρτητοποίηση των τοπικών αεροδρομίων μέσω της κατηγοριοποίησής τους σε ομάδες που αργότερα θα αποκρατικοποιηθούν βάσει παραχωρήσεων ή που διαφορετικά θα ρευστοποιηθούν ως αποτέλεσμα κάποιας συναλλαγής ή σειράς συναλλαγών. Ύστερα από μία τέτοια αποκρατικοποίηση, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας θα διατηρήσει τον ρόλο του ρυθμιστή των αεροναυτικών υπηρεσιών και του πάροχου υπηρεσιών ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας».

Από την έναρξη του διαγωνισμού, στις αρχές του 2013, συνεχίζουν να διεκδικούν, περνώντας στην επόμενη φάση, επτά επενδυτικά σχήματα, που διεκδικούν τα ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια που αποκρατικοποιούνται.

Ως διεκδικητές εμφανίζονται είτε αυτόνομες επενδυτικές εταιρείες είτε συμπράξεις εταιρειών, οι οποίες είναι: Aeroports De La Cote d’Azur (Γαλλία), Zurich Airport (Ελβετία) – J&P Avax (Ελλάδα), Athens International Airport (Ελλάδα), Fraport (Γερμανία) – όμιλος Κοπελούζου, Vinci (Γαλλία) – Ελλάκτωρ, Corporation America – METKA και Advent (ΗΠΑ).

Όπως γίνεται αντιληπτό, το ενδιαφέρον που έχει εκδηλωθεί για τους ελληνικούς αερολιμένες είναι διεθνές, προκειμένου να εξασφαλιστεί η παραχώρηση τους εκ μέρους του ελληνικού δημοσίου για 40 χρόνια, με επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης για ακόμα μία δεκαετία, δηλαδή συνολικά για 50 χρόνια.

Μύκονος και Σαντορίνη μεταξύ των παραχωρούμενων

Σε δύο συστάδες έχουν διαχωριστεί τα περιφερειακά αεροδρόμια τα οποία προωθούνται προς ιδιωτική εκμετάλλευση, με τα δύο αεροδρόμια των πιο δημοφιλών τουριστικών προορισμών της χώρας, της Μυκόνου και της Σαντορίνης να συγκαταλέγονται στην δεύτερη συστάδα, η οποία περιλαμβάνει επίσης και τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σκιάθου, Σάμου και Μυτιλήνης.

Στον επενδυτή που θα επιλέξει αυτή την ομάδα των αεροδρομίων θα μπορεί εάν το επιθυμεί να επιλέξει και έναν μεταξύ των αερολιμένων Λήμνου, Χίου, Καρπάθου και Νέας Αγχιάλου.

Τα δύο διεθνή αεροδρόμια των Κυκλάδων, της Σαντορίνης, και της Μυκόνου κρίνονται ως αναπτυσσόμενοι αερολιμένες μεσαίου μεγέθους, και οι επενδύσεις που απαιτούνται σε αυτούς για έργα υποδομής αγγίζουν τα 95 εκατ. ευρώ.

Με δεδομένη την ολοένα αυξανόμενη τουριστική κίνηση της χώρας, που φέτος πρόκειται να αγγίξει τα 20 εκ. επισκέπτες, ανάλογη είναι και η αύξηση που καταγράφεται στα αεροδρόμια των τουριστικών προορισμών, γεγονός που εντείνει ακόμα περισσότερο το ενδιαφέρον των επενδυτών.

Τα υψηλότερα ποσοστά αυξήσεων της κίνησης τους, μεταξύ των αεροδρομίων της ομάδας στην οποία ανήκουν, παρουσίασαν μέσα στο πρώτο πεντάμηνο του έτους τα δύο Κυκλαδίτικα αεροδρόμια, με την αύξηση της κίνησης στο αεροδρόμιο της Σαντορίνης να παρουσιάζεται αυξημένη, σε σχέση με τα περσυνό αντίστοιχο διάστημα, κατά 87,33% και της Μυκόνου κατά 81,10%.

Καθ’ όλη τη διάρκεια της θερινής περιόδου, τα εν λόγω αεροδρόμια αναμένεται, σύμφωνα με τις προβλέψεις, η αύξηση του αερολιμένα της Σαντορίνης να κυμανθεί γύρω στο 30% και της Μυκόνου γύρω στο 40%, ενώ βάσει των μέχρις στιγμής στοιχείων, στα αεροδρόμια των δύο νησιών καταγράφονται δύο δρομολόγια ανά ώρα.

Σε ιδιώτες και η ασφάλεια

Ιδιωτικοποιούνται και οι υπηρεσίες ασφαλείας των περιφερειακών αεροδρομίων που έχουν ενταχθεί στη διαδικασία αποκρατικοποίησης, με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας να αναλαμβάνει την διενέργεια των σχετικών διαγωνισμών.

Από την ΥΠΑ θα εκχωρηθούν σε ιδιωτικές εταιρείες οι υπηρεσίες ασφαλείας σε 22 περιφερειακά αεροδρόμια, μέσω ξεχωριστών διαγωνισμών για κάθε ένα από αυτά, ενώ με υπουργική απόφαση η ίδια Υπηρεσία αναλαμβάνει και την ευθύνη παροχής υπηρεσιών ασφαλείας σε 16 μικρότερα αεροδρόμια.

Το κόστος για την ΥΠΑ των διενεργούμενων διαγωνισμών θα φτάσει τα 7 εκ. ευρώ και όπως αναφέρεται στην σχετική απόφαση, πρόκειται για μία κίνηση αποδέσμευσης των αστυνομικών δυνάμεων από τους ελέγχους ασφαλείας των αερολιμένων που μέχρι σήμερα τελούν υπό την ευθύνη του υπουργείου Δημόσιας Τάξης.

Οι υπηρεσίες ασφαλείας που θα κληθούν οι ιδιώτες να παρέχουν αφορούν στην διεξαγωγή του ελέγχου πρόσβασης και ασφάλειας προσώπων/χειραποσκευών/μεταφερόμενων αντικειμένων και οχημάτων, τη διεξαγωγή του ελέγχου ασφαλείας των αποσκευών (hold baggage), φορτίου ταχυδρομείου, προμηθειών πτήσεων και προμηθειών αερολιμένα που διακινούνται στον αερολιμένα και τη φύλαξη των εγκαταστάσεων των αερολιμένων με στατικές φυλάξεις ή με τη διεξαγωγή περιπολιών (πεζών και εποχούμενων) στους ελεγχόμενους και μη χώρους των αερολιμένων.

Ετικέτες: