Πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών με περισσότερες από 200 διατάξεις επτά υπουργείων

Ψήφιση εν τάχει

Κατατέθηκε εχθές το απόγευμα στη Βουλή το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, το οποίο περιλαμβάνει διατάξεις επτά συνολικά υπουργείων και αφορά σε «Μέτρα στήριξης και ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, οργανωτικά θέματα υπουργείου Οικονομικών και άλλες διατάξεις».

Στο εν λόγω νομοσχέδιο συμπράττουν με το υπουργείο Οικονομικών τα υπουργεία Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, Εθνικής Άμυνας και Προστασίας του Πολίτη.

Το πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε δεν είναι πλήρες, απαριθμεί περισσότερες από 200 διατάξεις, ενώ έως την τελική ψήφιση του, στις 8 Αυγούστου, θα συμπληρώνονται νέες.

Μεταξύ των θεμάτων που αφορούν στο υπουργείο Οικονομικών και σχετίζονται με την κατάργηση ανενεργών ΑΦΜ και εκκαθαριστικών δηλώσεων ΦΠΑ, ενδιαφέρον παρουσιάζει και η διάταξη του υπουργείου Εργασίας σχετικά με την ενοποίηση των επικουρικών ταμείων και τη δημιουργία «επαγγελματικών ταμείων» των όσων επιλέγουν την μη ένταξη στην ενιαία κοινωνική ασφάλιση.

ΦΠΑ και καταργούμενοι ΑΦΜ

Οι διατάξεις του υπουργείου Οικονομικών αφορούν τον εξορθολογισμό λειτουργίας της Φορολογικής Διοίκησης, ρυθμίσεις εξόφλησης ληξιπροθέσμων υποχρεώσεων φορέων του δημοσίου, αλλά και διατάξεις για τον αιγιαλό και τη δημόσια περιουσία.

Όσον αφορά στον ΦΠΑ θα ισχύουν πληρωμές έως το τέλος του μήνα σε δύο ισόποσες δόσεις, καταργείται η ετήσια εκκαθαριστική δήλωση, ενώ οι παρατάσεις για την υποβολή των δηλώσεων θα αποφασίζεται πλέον από την Γενική Γραμματέα Εσόδων.

Συγκεκριμένα για ότι αφορά στον ΦΠΑ, καταργείται η υποβολή της εκκαθαριστικής δήλωσης ΦΠΑ για διαχειριστικές περιόδους που λήγουν μετά την 1η Ιανουαρίου 2014, η διαφορά φόρου που προκύπτει στη δήλωση ΦΠΑ, αν είναι θετική και άνω των 30 ευρώ καταβάλλεται στο Δημόσιο, αν είναι θετική μέχρι 30 ευρώ μεταφέρεται για καταβολή στην επόμενη φορολογική περίοδο, και αν είναι αρνητική μεταφέρεται για έκπτωση ή επιστρέφεται.

Για τους ΑΦΜ που θα απενεργοποιούνται αναφέρεται πως η Φορολογική Διοίκηση δύναται να αναστέλλει τη χρήση Αριθμού Φορολογικού Μητρώου ή να προβαίνει σε απενεργοποίηση αυτού, εάν υφίστανται αντικειμενικά στοιχεία από τα οποία υποδηλώνουν ότι ο φορολογούμενος έχει παύσει να ασκεί οικονομική δραστηριότητα ή ότι διαπράττει φοροδιαφυγή ή ότι έχει δηλώσει ψευδή ή ανακριβή στοιχεία για την απόκτησή του.

Από την πλευρά του ο φορολογούμενος έχει σε κάθε περίπτωση το δικαίωμα να αποδείξει ότι δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις και μπορεί να ζητήσει την εκ νέου ενεργοποίηση του ΑΦΜ του, όμως η εφορία δεν έχει υποχρέωση να ενημερώσει εκ των προτέρων των φορολογούμενο πως θα χάσει το ΑΦΜ του.

Όσον αφορά στις δαπάνες αγοράς αγαθών και τα έξοδα ιατρικής και νοσοκομειακής περίθαλψης, για το οικονομικό έτος 2014 θα υπολογίζονται για τον προσδιορισμό του φόρου εισοδήματος, ακόμη και στις εκπρόθεσμες αρχικές ή τροποποιητικές δηλώσεις.

Τέλος όσον αφορά στην οριοθέτηση του αιγιαλού αυτή θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως το 2016, ενώ αποσύρθηκαν οι διατάξεις που αφορούν στην αξιοποίηση του.

Η προκαταρκτική χάραξη της οριογραμμής του αιγιαλού θα γίνει από την Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών και θα διαβιβαστεί στις αρμόδιες κατά τόπους Κτηματικές Υπηρεσίες και στο Γ.Ε.Ε.Θ.Α., το οποίο μέσα σε 6 μήνες θα υποδείξει ποια τμήματα θα εξαιρεθούν για λόγους εθνικής ασφάλειας.
Όσοι έχουν έννομο συμφέρον θα έχουν τη δυνατότητα να ζητήσουν τον επανακαθορισμό του αιγιαλού με αίτημα που θα κατατεθεί στην αρμόδια Κτηματική Υπηρεσία.

Άλλες διατάξεις

Σχετικά με τις διατάξεις των λοιπών υπουργείων αυτές αφορούν στον εκσυγχρονισμό του συστήματος δημοσίων συμβάσεων, το Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης και Πρόνοιας Απασχολούμενων στα Σώματα ασφαλείας περνά η εποπτεία και αρμοδιότητά του στο υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας και από την 1.1.2015, εντάσσεται στο Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης.

Μεταβάλλονται οι διατάξεις που αφορούν στην υποβολή και τον έλεγχο των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης δημοσίων λειτουργών και προσώπων με δημόσιο ενδιαφέρον, με ένταξη νέων κατηγοριών προσώπων που θα υποχρεούνται σε δήλωση και ενίσχυση της αρμόδιας επιτροπής ελέγχου.

Προβλέπεται η συγκρότηση Κεντρικής Επιτροπής Ελέγχου των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης των υπόχρεων προσώπων, στην οποία θα μετέχουν δύο αντιπρόεδροι της Βουλής, δύο ανώτατοι δικαστικοί λειτουργοί και ένας υποδιοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος.

Μεταβάλλεται δε και η σύνθεση των λοιπών οργάνων ελέγχου, προκειμένου να διασφαλιστεί πλήρως η ανεξαρτησία τους, θα υποβάλλεται δήλωση οικονομικών συμφερόντων και θα διενεργείται αποτελεσματικός ο έλεγχος.