Εφαρμογή του Λιμενικού Καλλικράτη με αντιδράσεις

Λιμενική συρρίκνωση

Οι νέες κατανομές προσωπικού του Λιμενικού Σώματος, φέρνουν αναστάτωση στον λιμενικό κόσμο, καθώς ο εξορθολογισμός που επικαλείται ο υπουργός Ναυτιλίας αντικρούει στις μειώσεις των οργανικών θέσεων, στις οποίες αντιδρούν οι λιμενικοί υπάλληλοι.

Την εφαρμογή του Λιμενικού «Καλλικράτη» αποφάσισε ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, ο οποίος επικαλείται ορθολογικότερη κατανομή του προσωπικού του Λιμενικού Σώματος, γεγονός που συναντά τις έντονες αντιδράσεις των λιμενικών.

Η νέα κατανομή

Η υπουργική απόφαση, με την οποία καθορίζεται η νέα κατανομή, σε όλη τη χώρα, του 80% του στελεχιακού δυναμικού με ορθολογικότερο τρόπο, δίνει έμφαση στην ενίσχυση των ακριτικών περιοχών.

Η νέα αυτή κατανομή, συνεπικουρούμενη με την μεγάλη μείωση γραφειοκρατικών διαδικασιών που επιβάρυναν το προσωπικό, υποστηρίζει το υπουργείο ότι θα αποδεσμεύει σημαντικό μέρος στελεχιακού δυναμικού των Λιμενικών Αρχών από ότι παρεμπόδιζε την απρόσκοπτη εκτέλεση των επιχειρησιακών τους καθηκόντων.

Με την υλοποίηση της νέας διάρθρωσης του Λιμενικού Σώματος, που θα προέλθει από την οργανική σύνθεση του προσωπικού στις περιφερειακές υπηρεσίες του, θα δώσει πέραν των άλλων, τη δυνατότητα επιχειρησιακής ευελιξίας, μεγιστοποίησης της παραγωγικότητας και αμεσότητας στη συνεννόηση μεταξύ των μονάδων.

Αναμένεται και νέα απόφαση του υπουργείου Ναυτιλίας, η οποία θα αφορά στην κατανομή και του υπόλοιπου προσωπικού του Λιμενικού Σώματος, στο οποίο περιλαμβάνονται περί τα 730 άτομα που στελεχώνουν υπηρεσίες όπως η Μονάδα Υποβρυχίων Αποστολών, η Υπηρεσία Εναερίων Μέσων, οι Επισκευαστικές Βάσεις, η Υπηρεσία Συνδέσμων Διασωστών, καθώς και Διεθνείς Οργανισμούς και κρατικούς φορείς που συνδράμουν το έργο του (Ναυτικά Νοσοκομεία, Διαρκή Ναυτοδικεία, Μετοχικά Ταμεία, Frontex, Europol, Schengen, Γαλάζιο Ταμείο κ.ά.).

Συνδικαλιστικές αντιδράσεις

Έντονη η αντίδραση που εκφράζεται εκ μέρους των συνδικαλιστικών εκπροσώπων του προσωπικού του Λιμενικού Σώματος, η οποία εστιάζεται στον ελάχιστο αριθμό αξιωματικών με τον οποίο, βάσει της νέας κατανομής, θα κληθούν να λειτουργήσουν Κεντρικά Λιμεναρχεία, Λιμεναρχεία και Λιμενικά Τμήματα.

Σημειώνεται δε πως οι μειώσεις κατά βαθμό, σε κάποιες περιπτώσεις φτάνουν και το 60%.

Ερωτήματα τίθενται από τους λιμενικούς ως προς τα στοιχεία και τις μελέτες που χρησιμοποιήθηκαν από το υπουργείο για τον καθορισμό της νέας αυτής κατανομής του προσωπικού, καθώς και σε ποια δεδομένα στηρίζεται αυτή η δημόσια πολιτική.

Υποστηρίζεται ότι δεν πρόκειται για ορθολογικότερη κατανομή, ούτε ενίσχυση της παρουσίας του Λ.Σ. σε κρίσιμα σημεία της Επικράτειας, όπως υποστηρίζει το ΥΝΑ, αλλά για μια πρόχειρη και βίαιη προσαρμογή προς τα κάτω, χωρίς στρατηγική και στόχο και θα έχει συνέπειες όχι μόνο στο «αξιόμαχο» των στελεχών, αλλά κυρίως στις προσφερόμενες υπηρεσίες προς τον πολίτη.

Χαρακτηρίζουν «αυθαίρετη και άδικη» την κατανομή του προσωπικού, «που δεν βασίζεται σε κανένα σχέδιο και δεν δίνει καμιά προοπτική στρατηγικού σχεδίου ανάπτυξης των δομών και λειτουργιών του Σώματος».

Τέλος κατηγορούν το υπουργείο πως παρά τις έντονες αντιδράσεις που εκφράστηκαν, υπήρξε κρυφή και με παραπλανητικές μεθόδους, προώθηση του σχεδίου.

Σε περιπτώσεις οριακής διατήρησης της οργανικής σύνθεσης Κεντρικών Λιμεναρχείων, η κάλυψη των αναγκών των λιμενικών τμημάτων υπαγωγής, με τον καθορισμό της ελάχιστης σύνθεσης απαιτείται περεταίρω ενίσχυση από την Κεντρική Υπηρεσία.

Χαρακτηριστικά τα παραδείγματα που αναφέρουν οι λιμενικοί, τα οποία αποδίδουν ανάγλυφα το μέγεθος του δημιουργούμενου προβλήματος.

Το Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά, που καλείται να αντιμετωπίσει το σύνολο της επιβατικής εμπορευματικής κίνησης προς τη νησιώτικη Ελλάδα, να αστυνομεύσει, να παράσχει υπηρεσίες ασφαλείας σε τομείς όπως ναρκωτικά κ.λπ. καθώς και την εξυπηρέτηση του κόσμου της ναυτιλίας, πλέον θα λειτουργεί με μειωμένη σύνθεση άνω του 20%.

Στο Κεντρικό Λιμεναρχείο Θεσσαλονίκης μειώθηκε η οργανική σύνθεση σε ποσοστό άνω του 50%, γεγονός που έρχεται σε αντίθεση με την αύξηση των αρμοδιοτήτων του, λόγω της υπαγωγής σε αυτό τριών πρώην ανεξαρτήτων υπηρεσιών.

«Ναυάγιο Καλλικράτη»

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων προσωπικού Λιμενικού Σώματος αναφέρει ότι ναυάγησε ο Καλλικράτης στο παγόβουνο της μειωμένης οργανικής σύνθεσης των Λιμενικών Αρχών.

Κάνει λόγο για οριζόντια μείωση των οργανικών συνθέσεων του συνόλου των Λιμενικών αρχών, υπηρεσιών, μέσων και ειδικών μονάδων του ΛΣ - ΕΛ.ΑΚΤ και σημειώνει ότι η συγκεκριμένη υπουργική απόφαση βάζει την ταφόπλακα στην έτσι κι αλλιώς αμφιλεγόμενη αναδιάρθρωση των περιφερειακών υπηρεσιών του Αρχηγείου Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ.

Εκ μέρους των λιμενικών υποστηρίζεται πως ο αρχικός και φιλόδοξος υποτίθεται σχεδιασμός της συνένωσης δυνάμεων για πιο ευέλικτο και αποτελεσματικό επιχειρησιακό σχεδιασμό, αποδείχθηκε κενό γράμμα αφού ο πραγματικός στόχος ήταν αφενός η μείωση κατά 25% περίπου του συνόλου των οργανικών θέσεων με συνέπεια την ανισσόροπη κατανομή χωρίς καμία λογική και κανένα σοβαρό επιχείρημα και αφετέρου η μείωση των Λιμενικών αρχών που όπως αποδείχθηκε ήταν λάθος αφού στην πράξη δεν προέκυψε καμία μείωση και καμία εξοικονόμηση πόρων και μέσων.

Κρίνονται ως αδικαιολόγητες οι μειωμένες συνθέσεις των πλωτών περιπολικών σκαφών, των Κλιμακίων ειδικών αποστολών και των Λιμενικών αρχών, την ώρα που το αντικείμενο και οι αρμοδιότητες του Σώματος έχουν αυξηθεί υπέρμετρα και το προσωπικό βρίσκεται στα όρια του.

Εκ μέρους της Ομοσπονδίας εκτιμάται πως η κατάσταση θα αποβεί σε βάρος της ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών του Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ αλλά και των στελεχών του Σώματος και θέτει προ των ευθυνών τους τόσο την πολιτική όσο και την φυσική ηγεσία του Λιμενικού, ζητώντας την άμεση συμμόρφωση με τις προβλεπόμενες από τον νόμο (Ν.4150/13) οργανικές θέσεις καθώς και την κατάργηση, τόσο της αναδιάρθρωσης των υπηρεσιών όσο και της νέας οργανικής σύνθεσης.

Ετικέτες: