Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου ρυθμίζει θέματα των ΟΤΑ

Υποχρεωτικές δαπάνες και σχολικές καθαρίστριες

Με Πράξη Νομοθετικού Περιεχoμένου, ρυθμίστηκαν θέματα που έχρηζαν άμεσης αντιμετώπισης, όσον αφορά στη λειτουργία των Δήμων.

Η ΠΝΠ, με τον τίτλο «Κατεπείγουσες ρυθμίσεις για την ομαλή λειτουργία των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης», η οποία δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, επιλύει θέματα αρμοδιότητας των Δήμων σχετικά με τους προϋπολογισμούς, τις υποχρεωτικές δαπάνες, τη δανειοδότηση τους, τις σχολικές καθαρίστριες, όπως και τον έλεγχο των συμβάσεων μεταφοράς μαθητών.

Στην αιτιολόγηση της αναγκαιότητας έκδοσης της συγκεκριμένης Πράξης, σημειώνεται πως ελήφθη υπόψη η έκτακτη περίπτωση εξαιρετικά επείγουσας και απρόβλεπτης ανάγκης να επιλυθούν άμεσα ζητήματα ομαλής λειτουργίας των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που αντιμετωπίζουν προβλήματα είτε λόγω μη ισοσκέλισης και έγκρισης του προϋπολογισμού τους για το τρέχον οικονομικό έτος είτε λόγω προβλημάτων στη στελέχωση συγκεκριμένων υπηρεσιών αυτών, ώστε να διασφαλιστεί η συνεχής και απρόσκοπτη παροχή των βασικών υπηρεσιών των Ο.Τ.Α. προς τους πολίτες.

Προϋπολογισμοί και δάνεια ΟΤΑ

Στο άρθρο 1 της ΠΝΠ, το οποίο αφορά στις υποχρεωτικές δαπάνες και τη διάρκεια ισχύος του προϋπολογισμού των δήμων, όπως αναφέρονται στον Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (Ν. 3463/2006), υπάρχουν αντικαταστάσεις και συμπληρώσεις περιπτώσεων στο συγκεκριμένο άρθρο (158), που αναφέρουν πως στις υποχρεωτικές δαπάνες περιλαμβάνονται:

«Η γραφική ύλη, τα έντυπα και τα βιβλία των υπηρεσιών, κάθε είδους καύσιμο και ελαιολιπαντικό, τα ανταλλακτικά και η συντήρηση των μηχανημάτων και των οχημάτων, η κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας, φυσικού αερίου και ύδρευσης, καθώς και τα τέλη ταχυδρομικών και τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών.»
Επίσης «Τα έξοδα υποχρεωτικής από το νόμο ασφάλισης των οχημάτων και των τελών κυκλοφορίας και διοδίων», όπως και
«Τα υλικά και το κόστος επισκευής βλαβών στο οδικό δίκτυο και στο δίκτυο ύδρευσης, αποχέτευσης, άρδευσης και ηλεκτροφωτισμού, η επισκευή του εξοπλισμού των σχολείων, των παιδικών σταθμών και των παιδικών χαρών και η εν γένει συντήρηση αυτών, καθώς και οι δαπάνες για την προστασία του περιβάλλοντος και την πολιτική προστασία.».

Όσον αφορά στα δάνεια ΟΤΑ, για τα οποία υπάρχει ειδική διάταξη στο νόμο για τον «Εκδημοκρατισμό της Διοίκησης, Καταπολέμηση της Γραφειοκρατίας και Ηλεκτρονική Διακυβέρνησης (Ν. 4325/2015), προστίθενται δύο τελευταία εδάφια ως εξής: «Το προς συνομολόγηση δάνειο δύναται να καλύπτει το σύνολο του ποσού που υπολείπεται για την ισοσκέλιση του προϋπολογισμού, ή μέρος αυτού, ανάλογα με την πιστοληπτική ικανότητα του δανειολήπτη. Η σχετική απόφαση του δημοτικού ή περιφερειακού συμβουλίου λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών του, ανεξαρτήτως του ύψους ποσού του εν λόγω δανείου».

Ρυθμίσεις συμβάσεων έργου

Με την παρούσα ΠΝΠ ρυθμίζονται τα θέματα που αφορούν τις σχολικές καθαρίστριες, ανοίγοντας τον δρόμο για νέες συμβάσεις προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες κατά τα διδακτικά έτη 2015-2016 και 2016-2017, με το κόστος να καλύπτεται από τον προϋπολογισμό του ΥΠΕΣΔΑ.

Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στο 3ο άρθρο της ΠΝΠ, για την αναδρομική ισχύ των συμβάσεων Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου, συμπληρώνεται εδάφιο στον σχετικό νόμο (Ν. 4038/2012), που αναφέρει πως «Ειδικώς για τις πράξεις πρόσληψης και ανανέωσης των συμβάσεων εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου των Ο.Τ.Α. για τις οποίες προβλέπεται από τις κείμενες διατάξεις δυνατότητα ανανέωσης, οι πράξεις αυτές ισχύουν από την ημερομηνία πρόσληψης ή λήξης της ανανεούμενης σύμβασης, αντίστοιχα».

Στο επόμενο άρθρο γίνεται ειδική αναφορά στις σχολικές καθαρίστριες και τη δυνατότητα που αποκτούν οι ΟΤΑ στην κάλυψη των αναγκών μέσω νέων συμβάσεων, θέμα για το οποίο αναφέρεται συγκεκριμένα ότι «Από την έναρξη του διδακτικού έτους 2016−2017 και εφόσον οι ανάγκες των δήμων για τον καθαρισμό των σχολικών μονάδων δεν καλύπτονται από το υπάρχον προσωπικό, μπορεί να καλυφθούν με συμβάσεις, που καταρτίζονται από τους οικείους δήμους, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.

Για το κόστος της απασχόλησης με συμβάσεις του προσωπικού του προηγούμενου εδαφίου, για το διδακτικό έτος 2016−2017 και εφεξής εγγράφεται ειδική πίστωση στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εσωτερικών, η οποία κατανέμεται, με απόφαση του Υπουργού, κατ’ αναλογία στους οικείους δήμους».

Τέλος, με ειδικό άρθρο διευκρινίζεται το θέμα των ελέγχων των συμβάσεων μεταφοράς των μαθητών, στο οποίο αναφέρεται συγκεκριμένα ότι «Ο προβλεπόμενος, σύμφωνα με το άρθρο 278 του Ν. 3852/2010, έλεγχος για τις δημόσιες συμβάσεις μεταφοράς μαθητών, βάσει του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου δημοσίων συμβάσεων, ποσού ύψους άνω των 200.000 € και χωρίς ανώτατο όριο διενεργείται από τον Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου που είναι αρμόδιος για τον προληπτικό έλεγχο των δαπανών του μεγαλύτερου Δήμου της Περιφερειακής Ενότητας στην οποία αφορά η σύμβαση μεταφοράς μαθητών».