Ενιαίος λογαριασμός για τα διαθέσιμα των φορέων

Σε έναν Ενιαίο Λογαριασμό Θησαυροφυλακίου πρόκειται να μεταφερθούν τα ταμειακά διαθέσιμα όλων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, μεταξύ των οποίων όλοι οι δημόσιοι οργανισμοί και τα ασφαλιστικά ταμεία.

Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο «Μέτρα για την εφαρμογή της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων», με σημαντικές διαφοροποιήσεις από το αρχικό κείμενο που είχε τεθεί σε διαβούλευση.

Το νομοσχέδιο αφορά στα προαπαιτούμενα μέτρα, για τα οποία πρέπει να υπάρξει άμεση εφαρμογή προκειμένου να προχωρήσει η πρώτη αξιολόγηση για την πολυπόθητη εκταμίευση ύψους 2 δις ευρώ της πρώτης δόσης.

Πέραν των διατάξεων που επιφέρουν μεταβολές στη φορολογία ακινήτων, στις ρυθμίσεις των χρεών, τον έλεγχο των δαπανών, τις φορολογικές ποινές, εισάγεται διάταξη που προβλέπει τη δημιουργία ενιαίου λογαριασμού του Δημοσίου, στον οποίο θα μεταφερθεί το σύνολο των αποθεματικών όλων των κρατικών φορέων.

Ήδη από εχθές ξεκίνησε στη Βουλή η συζήτηση του πολυνομοσχεδίου, με την Διάσκεψη των Προέδρων σε πλήρη σύνθεση και την κοινή συνεδρίαση των επιτροπών Οικονομικών, Κοινωνικών Υποθέσεων και Παραγωγής και Εμπορίου, ενώ για σήμερα έχουν προγραμματιστεί τρεις συνεδριάσεις επιτροπών, σε μία εκ ων οποίων θα γίνει ακρόαση των εκπροσώπων κοινωνικών φορέων, προκειμένου να συνταχθεί η τελική τους έκθεση.

Αύριο και κατόπιν νέας συνεδρίασης της Διάσκεψης των Προέδρων, θα ξεκινήσεις στην Ολομέλεια του Σώματος η συζήτηση του νομοσχεδίου επί της αρχής, με την συζήτηση επί των άρθρων να έχει προγραμματιστεί για την Παρασκευή, προκειμένου να λήξει με την ψήφιση του.

Ο νέος ενιαίος λογαριασμός

Στον ενιαίο λογαριασμό, ο οποίος θα τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος, θα ενταχθούν όλοι οι λογαριασμοί της κεντρικής διοίκησης, προκειμένου να υπάρξει η βέλτιστη διαχείριση των διαθεσίμων του δημοσίου, εξ αφορμής των προβλημάτων ρευστότητας που αντιμετώπισε πρόσφατα το κράτος.

Στην αιτιολογική έκθεση του σχεδίου νόμου και ειδικά σε ότι αφορά στις «ρυθμίσεις δημοσιονομικού και διαρθρωτικού χαρακτήρα» αναφέρεται συγκεκριμένα ότι «Συντελείται το επόμενο βήμα στην κοινή διαχείριση των διαθέσιμων της Γενικής Κυβέρνησης με τη θεσμοθέτηση του Ενιαίου Λογαριασμού Θησαυροφυλακίου, στον οποίο θα μεταφέρουν τα διαθέσιμα τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, υπό διακριτούς υπολογαριασμούς. Τονίζεται ότι η κοινή διαχείριση στο πλαίσιο ενός ενιαίου λογαριασμού στην Τράπεζα της Ελλάδος εξυπηρετεί την επίτευξη καλύτερων αποδόσεων και κυρίως την αποφυγή περαιτέρω δανεισμού (άρθρα 69 Α, 69 Β)».

Κατά την ανάλυση των επιμέρους διατάξεων, διευκρινίζεται ότι «Με τις διατάξεις των άρθρων 69 Α και 69 Β θεσπίζεται η κεντρική διαχείριση των διαθέσιμων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, αποσκοπώντας μεταξύ άλλων στην καλύτερη παρακολούθησή τους μέσω της μείωσης της διασποράς τους σε μεγάλο αριθμό τραπεζικών λογαριασμών, στην αποδοτικότερη χρήση των πόρων και κυρίως στην αποφυγή άσκοπου δανεισμού».

Ο Ενιαίος Λογαριασμός Θησαυροφυλακίου θα συσταθεί έως το τέλος του έτους και θα εποπτεύεται από τον εκάστοτε υπουργό Οικονομικών. Έτσι ο υπουργός Οικονομικών αναλαμβάνει να «Διαχειρίζεται τα διαθέσιμα του Ελληνικού Δημοσίου και εγκρίνει το άνοιγμα και το κλείσιμο σε τράπεζες και λοιπά πιστωτικά ιδρύματα λογαριασμών φορέων της Κεντρικής Διοίκησης, καθώς και λοιπών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις του παρόντος νόμου».

Όπως στο νομοσχέδιο ορίζεται «Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, που εκδίδεται ως την 31η.12.2015, καθορίζονται η διαδικασία και οι προθεσμίες μεταφοράς στον Ενιαίο Λογαριασμό των υπολοίπων των λοιπών λογαριασμών της Κεντρικής Διοίκησης, η διαδικασία κλεισίματος αυτών».

Υπ’ ευθύνη του υπουργού θα γίνεται ενιαίος προγραμματισμός των ταμειακών ροών, θα κρίνεται η αναγκαιότητα δανεισμού βάσει των διαθεσίμων, η διαχείριση των πλεονασματικών διαθεσίμων, όπως και η απόφαση άνοιγμα νέων τραπεζικών λογαριασμών εκ μέρους των φορέων. «Ο Υπουργός Οικονομικών μέσω του Ενιαίου Λογαριασμού παρακολουθεί και προγραμματίζει με ενιαίο τρόπο τις ταμειακές ροές από και προς αυτόν, προσδιορίζει το ύψος των διαθεσίμων και τις ανάγκες δανεισμού, και διαχειρίζεται τα διαθέσιμα προς τοποθέτηση πλεονάσματα».

Χαρακτηριστική δε είναι η αναφορά ότι «για τον προσδιορισμό του ημερήσιου ύψους των διαθεσίμων του ελληνικού Δημοσίου λαμβάνονται υπόψη και τα υπόλοιπα των λογαριασμών του που τηρούνται στην Τράπεζα της Ελλάδος και προέρχονται από αδιάθετες χρηματοδοτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης».

Συγκεκριμένα ορίζεται πως «Το άνοιγμα σε τράπεζες ή άλλα πιστωτικά ιδρύματα, οποιουδήποτε λογαριασμού της Κεντρικής Διοίκησης, διενεργείται με απόφαση του υπουργού Οικονομικών, κατόπιν αιτιολογημένης πρότασης του αρμόδιου φορέα ή οργάνου, με την οποία καθορίζονται τα όργανα διαχείρισης του λογαριασμού, ο τρόπος εμφάνισής του στην δημόσια ληψοδοσία, καθώς και κάθε άλλη λεπτομέρεια. Με όμοια απόφαση διενεργείται το κλείσιμο των λογαριασμών του ελληνικού Δημοσίου σε οποιαδήποτε τράπεζα ή άλλο πιστωτικό ίδρυμα. Λογαριασμοί εκτός του Ενιαίου Λογαριασμού ανοίγονται μόνο με απόφαση του υπουργού Οικονομικών».

«Ως την 31.12.2015, τα διαθέσιμα όλων των φορέων της Κεντρικής Κυβέρνησης, πέραν εκείνων που ανήκουν στην Κεντρική Διοίκηση, μεταφέρονται στον Ενιαίο Λογαριασμό, υπό αντίστοιχους υπολογαριασμούς. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, που εκδίδεται ως την ανωτέρω ημερομηνία, καθορίζεται ο τρόπος κίνησης των υπολογαριασμών, η λειτουργία της ταμειακής τους διαχείρισης, η λογιστική απεικόνιση των κινήσεών τους, η πιθανή περαιτέρω διάρθρωσή τους, καθώς και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια. Με την ίδια ή με όμοια απόφαση δύνανται να καθορίζονται οι λογαριασμοί που εξαιρούνται από την υποχρέωση μεταφοράς στον Ενιαίο Λογαριασμό».

Τέλος «Σε περίπτωση δέσμευσης λογαριασμού για ειδικούς σκοπούς του Δημοσίου απαιτείται προηγούμενη απόφαση του Υπουργού Οικονομικών με την οποία ρυθμίζεται κάθε σχετική λεπτομέρεια».