Έστω και αργά, αντιλήφθησαν την αναγκαιότητα υποθαλάσσιας διασύνδεσης των νησιών με το Ηπειρωτικό δίκτυο

Σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα

Στη σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, προκειμένου να προχωρήσεις οι υποθαλάσσια ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών με το Ηπειρωτικό σύστημα ενέργειας, ήταν το συμπέρασμα της ευρείας σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Ανάπτυξης.

Μάλιστα εντός Σεπτεμβρίου, θα ξεκινήσει η αποτύπωση των νομικών πτυχών της υλοποίησης του έργου και παράλληλα θα ξεκινήσει τη διερεύνηση του επενδυτικού ενδιαφέροντος.

Έγινε η αρχή

Ευρεία σύσκεψη συγκάλεσε το υπουργείο Ανάπτυξης, προκειμένου να μελετηθούν οι δυνατότητες ένταξης των υποθαλάσσιων ηλεκτρικών διασυνδέσεων της χώρας σε συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα ΣΔΙΤ.

Στη σύσκεψη συμμετείχαν ο Γενικός Γραμματέας Συντονισμού ,Δημήτριος Βαρτζόπουλος, ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων, Στράτος Σιμόπουλος, ο Γενικός Γραμματέας Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Κώστας Μαθιουδάκης, ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής, Αθανάσιος Χριστόπουλος, ο ειδικός Γραμματέας ΣΔΙΤ, Νικόλαος Μαντζούφας, ο Διευθύνων Σύμβουλος του Invest in Greece, Στέφανος Ησαΐας και ο Διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Γιάννης Γιαρέντης.

Στη συνάντηση τονίστηκε από όλες τις πλευρές η αναγκαιότητα και η οικονομική ωφελιμότητα των έργων διασύνδεσης των νησιών με την Ηπειρωτική Ελλάδα και ειδικότερα της Κρήτης. Ως πρώτη προτεραιότητα τέθηκε η διερεύνηση της υλοποίησης του έργου υποθαλάσσιας ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Ηπειρωτική Ελλάδα με την μέθοδο των Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).

Για το σκοπό αυτό η Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ σε συνεργασία με το ΥΠΕΚΑ, τη ΡΑΕ και τον ΑΔΜΗΕ, εντός του Σεπτεμβρίου, θα αποτυπώσουν τις νομικές πτυχές της υλοποίησης του έργου και παράλληλα θα ξεκινήσει τη διερεύνηση του επενδυτικού ενδιαφέροντος. Το έργο υποθαλάσσιας ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Ηπειρωτική Ελλάδα είναι της τάξεως των 750 εκ Ευρώ.

Αναφερόμενος στα αποτελέσματα της σύσκεψης ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Νότης Μηταράκης, σημείωσε ότι «τα ΣΔΙΤ επιταχύνουν τις διαδικασίες για την άμεση υλοποίηση σημαντικών έργων υποδομών και προσελκύουν ιδιωτικά κεφαλαία τα οποία έχει ανάγκη η Ελληνική οικονομία».

Έργο 10ετίας

Στη Ρόδο θα βρίσκονται μεθαύριο ο υπουργός Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής. Γιάννης Μανιάτης, ο οποίος θα συμμετάσχει στην ημερίδα που διοργανώνει η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου με θέμα «Μπλε Ανάπτυξη στον Ελληνικό Θαλάσσιο χώρο».

Να σημειωθεί ότι θα συμμετάσχει και η Επίτροπος θαλασσίων Υποθέσεων και Αλιείας της Ε.Ε, Μαρία Δαμανάκη, αλλά και ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Αθανάσιος Τσαυτάρης και ο γενικός γραμματέας του κ. Κορασίδης.

Η παρουσία του υπουργού Περιβάλλοντος κ. Μανιάτη θα είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να μιλήσει, εφόσον του τεθεί το θέμα από την περιφερειακή αρχή, να καταθέσει τις απόψεις του για την περιβόητη υποθαλάσσια διασύνδεση των νησιών.
Όπως και να έχει το συγκεκριμένο έργο δεν μπορεί να γίνει από την μία ημέρα στην άλλη, είναι πνοής 10ετίας και βάλε και επομένως τα νησιά για τα επόμενα χρόνια θα εξαρτώνται από τα εργοστάσια της ΔΕΗ, με το όποιο κόστος τόσο για το δημόσιο κοβαρνά, αλλά και για την τσέπη του Έλληνα πολίτη.

Η υφιστάμενη κατάσταση είναι φανερό ότι επιβαρύνει τους καταναλωτές και την εθνική οικονομία, ενώ παράλληλα συντηρεί μια κατηγορία συμφερόντων και προμηθευτών της ΔΕΗ σε καύσιμα, ανταλλακτικά και ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη, αφήνοντας στον αέρα την ηλεκτροδότηση των νησιών που αποτελούν τον πυρήνα της τουριστικής ανάπτυξης της χώρας.

Ενδεικτικό είναι, σύμφωνα με τη μελέτη της ΡΑΕ, ότι με το ποσό των 700 εκατ. ευρώ τον χρόνο επιβαρύνονται οι Έλληνες καταναλωτές για να συντηρείται η επισφαλής ηλεκτροδότηση των νησιών, όταν ο συνολικός προϋπολογισμός για τη διασύνδεσή τους με το ηπειρωτικό σύστημα της χώρας ανέρχεται στο 1,5 δισ. Ευρώ.

Συνολικά το κόστος παραγωγής στα μη διασυνδεδεμένα νησιά, σύμφωνα με την ίδια μελέτη της ΔΕΗ, το 2007 κυμάνθηκε μεταξύ 80 και 270 ευρώ η μεγαβατώρα, όταν η μέση οριακή τιμή στο ηπειρωτικό σύστημα ήταν 65 ευρώ η μεγαβατώρα. Η ίδια μελέτη έδειξε ότι δεν υπάρχει νησί με κόστος καυσίμου χαμηλότερο από το μέσο έσοδο και ότι το μέσο συνολικό κόστος παραγωγής στα νησιά είναι 61% υψηλότερο από τα υπολογιζόμενα έσοδα. Στο κόστος αυτό κυριαρχεί το κόστος καυσίμου που δημιουργείται από τον τύπο καυσίμου (ντίζελ ή μαζούτ) και τον χαμηλό βαθμό απόδοσης των μονάδων. Στη Μύκονο και τη Μήλο που η παραγωγή στηρίζεται σε υψηλά ποσοστά στο ακριβό ντίζελ, το κόστος παραγωγής είναι σημαντικά υψηλότερο από άλλα νησιά. Το αυξημένο κόστος ενέργειας στα νησιά επιμερίζεται στο σύνολο των καταναλωτών της χώρας ως χρέωση ΥΚΩ (Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας). Η χρέωση αυτή ακολουθεί το κόστος του καυσίμου. Το 2006 ήταν 300 εκατ. ευρώ και το 2011 έφτασε στα 700 εκατ. ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι το μέσο κόστος παραγωγής στα νησιά το 2011 ήταν 122,46 ευρώ η μεγαβατώρα με μέσο κόστος στο διασυνδεδεμένο σύστημα στα 71,33 ευρώ η μεγαβατώρα.

Ετικέτες: