Σε εξέλιξη ο διαγωνισμός του υπ. Εμπορικής Ναυτιλίας για τις άγονες γραμμές

Που εστιάζεται το ενδιαφέρον

Τρέχει ο διαγωνισμός για τις 32 άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές του 2014, που προκήρυξε το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας.

Μέχρι στιγμής σε όλες τις γραμμές κατατέθηκε τουλάχιστον μία προσφορά από εταιρία, εκτός από ελάχιστες στις οποίες δεν εκδηλώθηκε ενδιαφέρον.

Στις Κυκλάδες, η μοναδική γραμμή για την οποία δεν υπήρξε καμία προσφορά είναι αυτής της Σαντορίνης – Ανάφης.

Για τις γραμμές Νάξος – Δονούσα και Πάρος – Νάξος – Ηρακλειά – Σχοινούσα – Κουφονήσια – Κατάπολα Αμοργού ενδιαφέρον έχει εκδηλώσει η Blue Star Ferries.

Επίσης, για τις γραμμές Μήλος – Φολέγανδρος – Σίκινος – Ίος – Θήρα και Σίφνος – Φολέγανδρος – Σίκινος – Ίος – Θήρα ενδιαφέρον έχει εκδηλώσει η κοινοπραξία ΑΝΕΖ-Ventouris Lines.

Οι πρωτοβουλίες πάντως του υπουργείου αναμένεται εκδηλωθούν αφού πρώτα ολοκληρωθούν οι διαδικασίες του τρέχοντος διαγωνισμού, αλλά θεωρείται πλέον δεδομένο ότι ο υπουργός κ. Βαρβιτσιώτης έχει βάλει στο “μικροσπόπιο” τις συμβάσεις για τις άγονες γραμμές, προκειμένου να διαπιστωθεί κατά πόσο οι πλοιοκτήτριες εταιρείες που τις εξυπηρετούν τηρούν πλήρως όλες τις υποχρεώσεις που έχουν αναλάβει απέναντι στο δημόσιο

“Στόχος ο εξορθολογιμός”

Και ενώ ο εν λόγω διαγωνισμός βρίσκεται σε εξέλιξη, ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, έχει βάλει “πλώρη” για τον εξορθολογισμό του συστήματος, βασιζόμενος πάνω από όλα στις στενές δημοσιονομικές συνθήκες που επικρατούν. Μάλιστα, έχει προαναγγείλει την πρόθεσή του να παρέμβει όσο επιτρέπει η νομοθεσία και να εξορθολογίσει το όλο σύστημα πολυετών συμβάσεων. “Υπάρχουν, δήλωσε, δρομολόγια τα οποία τα βάλαμε σε άλλες εποχές και τα πληρώνουμε ακριβά μέχρι και σήμερα γιατί είναι μακροχρόνιες συμβάσεις. Αυτές τις μακροχρόνιες συμβάσεις θέλουμε να τις αλλάξουμε, να αξιοποιήσουμε όλα αυτά τα χρήματα για να εξυπηρετήσουμε και άλλες περιοχές. Εκεί πάνω γίνεται ένας διάλογος”, έχει δηλώσει για το θέμα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία από το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, υπολογίζεται ότι από τα 84,75 εκατ. ευρώ που διατέθηκαν την περσινή περίοδο για τις άγονες γραμμές, τα 59,2 εκατ. αφορούν σε πολυετείς συμβάσεις. Εξ αυτών τα 22 εκατ. ευρώ διατέθηκαν από τη Διεύθυνση Θαλασσίων Συγκοινωνιών του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και τα υπόλοιπα από τη Γ.Γ. Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής.

Σύμβαση και...σύμβαση

Το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας έχει να αντιμετωπίσει ένα θέμα, το οποίο αφορά την κατηγοριοποίηση των συμβάσεων που γίνονται για τα πλοία της άγονης γραμμής.

Η πρώτη κατηγορία, αφορά την ομάδα των πολυετών συμβάσεων . Να σημειωθεί ότι οι πολυετείς συμβάσεις υιοθετήθηκαν το 2008 με τη λογική να δοθεί ένα κίνητρο και μία βοήθεια στις ακτοπλοϊκές εταιρείες να ανανεώσουν το στόλο τους, αφού ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε ότι, σε τρία χρόνια, μία εταιρεία που κέρδιζε μία πολυετή σύμβαση θα μπορούσε να αγοράσει νεότερο πλοίο, προσφεύγοντας σε τραπεζικό δανεισμό με την αξιοποίηση της σύμβασης που είχε υπογράψει με το Δημόσιο.

Ωστόσο η οικονομική κρίση ήρθε και τίναξε στον “αέρα” τα συγκεκριμένα σχέδια. Παρ΄ όλα αυτά οι πολυετείς συμβάσεις εξακολουθούν να ισχύουν, αλλά λειτουργούν πλέον ως φραγμός για την είσοδο σε ορισμένες γραμμές νεότερων πλοίων, αφού δεν πραγματοποιούνται διαγωνισμοί και οι εν λόγω γραμμές εξυπηρετούνται κυρίως με μεγάλης ηλικίας πλοία.

Η δεύτερη κατηγορία των συμβάσεων, αφορά αυτές που αναφέρονται σε πλοία ηλικίας μικρότερης των δέκα ετών και δεν προβλέπεται αντικατάσταση.

Ετικέτες: