Παράδοση σε ιδιωτική κοινοπραξία των αεροδρομίων της Μυκόνου και της Σαντορίνης

«Βγαίνουν στο σφυρί έναντι πινακίου φακής»

Η κοινοπραξία εταιριών του ομίλου Κοπελούζου, είναι ο προτιμητέος επενδυτής, όπως ανακυρήχθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ, για την 40ετή παραχώρηση δεκατεσσάρων περιφερειακών αεροδρομίων, μεταξύ των οποίων και αυτά της Σαντορίνης και της Μυκόνου.

Χτες, Τετάρτη, 25 Νοεμβρίου, αποσφραγίστηκαν οι οικονομικές προσφορές, σύμφωνα με τα στοιχεία των οποίων, η κοινοπραξία εταιριών του ομίλου Κοπελούζου, υπέβαλε την υψηλότερη οικονομική προσφορά και σύμφωνα με τους όρους της πρόσκλησης υποβολής των προσφορών, διακηρύχθηκε προτιμητέος επενδυτής.

1,23 δις εφάπαξ τίμημα

Όπως ανέφερε στη σχετική ανακοίνωση το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), η προσφορά της κοινοπραξίας για τα 14 αεροδρόμια, η οποία ήταν μακράν υψηλότερη τόσο από την ανεξάρτητη αποτίμηση, όσο και από την αμέσως επόμενη ανταγωνιστική, ανήλθε σε 1.234.000.000 ευρώ εφάπαξ τίμημα και 22,9 εκατ. ευρώ ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα, αναπροσαρμοζόμενο ετησίως, ανάλογα με τον πληθωρισμό.

Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, «κατά την τρέχουσα περίοδο, όλα τα τοπικά αεροδρόμια ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο χωρίς να έχουν καμία εταιρική δομή, και είναι υπό την επίβλεψη της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ). Έχουν πολύ σημαντική κρυφή αξία που πηγάζει από την δυνατότητα βελτίωσης της χρήσης των υποδομών των αεροδρομίων, όσο κι από την δυνατότητα εμπορικής ανάπτυξης και ανάπτυξης των ακινήτων, τα οποία μένουν σήμερα υπανάπτυκτα και υποχρησιμοποιούνται. Η αναβάθμισή τους μπορεί να ενισχύσει το προφίλ της Ελλάδας ως τουριστικό προορισμό».

«Ανάπτυξη για λίγους»

Παράλληλα, το Σάββατο, 22 Νοεμβρίου, πραγματοποιήθηκε πανελλαδική δράση του ΣΥΡΙΖΑ, για την Ημέρα κινητοποιήσεων κατά της ιδιωτικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων, μια προσπάθεια, η οποία, όπως τόνισε το μέλος και γραμματέας του ΣΥΡΙΖΑ Σύρου, κ. Γρηγόρης Μισκεδάκης, είχε στόχο την ενημέρωση των πολιτών, προκειμένου να παρατεθούν οι θέσεις της αντιπολίτευσης, σχετικά με το γεγονός, πως «όλες αυτές οι ιδιωτικοποιήσεις, οι οποίες πραγματοποιούνται, υποτίθεται, ορμώμενοι από το χρέος, οδηγεί σε μια απώλεια δημοσίων αγαθών και όχι μόνο αυτό, αλλά οδηγούμαστε σε αύξηση του κόστους για το μέσο πολίτη, διότι μια παραχώρηση ενός περιφερειακού αεροδρομίου σε ιδιώτη θα οδηγήσει και σε αύξηση τελών» 

Στην τοποθέτησή της για την μέρα πανελλαδικής κινητοποίησης για την αποτροπή της παραχώρησης των περιφερειακών αεροδρομίων, η περιφερειακή σύμβουλος του Περιφερειακού Συμβουλίου με την «Νησιωτική Ανατροπή», κ. Άννα Μαυρουδή, τόνισε, πως «Πρόκειται για ένα σχεδιασμό ο οποίος θα αλλάξει τον αναπτυξιακό χάρτη της χώρας και θα παραδώσει τις υποδομές της σε συμπράξεις στην υπηρεσία ξένων και εγχώριων ολιγοπωλίων τα οποία βρίσκονται σε αγαστή συνεργασία. Και δεν είναι τα μόνα: υποδομές υγείας όπως το νοσοκομείο της Σαντορίνης, η ενέργεια, η διαχείριση του νερού, τα απορρίμματα, όλα βγαίνουν στο σφυρί έναντι πινακίου φακής. Δημόσιος πλούτος, φτιαγμένος από τα χρήματα των φορολογουμένων για να υπηρετεί κοινωνικές ανάγκες παραδίδεται στο όνομα μιας ανάπτυξης για λίγους, με υποθηκευμένο το μέλλον των μόνιμων κατοίκων των νησιών».

Στις θέσεις των μελών του κόμματος της μείζονος αντιπολίτευσης, τίθεται αμφισβήτηση ως προς τους στόχους και τα εκτιμώμενα αποτελέσματα των ιδιωτικοποιήσεων, καθώς, όπως ανέφεραν, τόσο η κ. Μαυρουδή στην εισήγησή της, όσο και ο κ. Μισκεδάκης, τα έσοδα που εξαγγέλλει το ΤΑΙΠΕΔ από την ιδιωτικοποίηση είναι, κατά πολύ, λιγότερα από τα καθαρά έσοδα των κρατικών αεροδρομίων και βρίσκονται υπό την αίρεση μελλοντικών κερδών των ίδιων των εταιριών, η αποκρατικοποίηση κάποιων αεροδρομίων θα οδηγήσει πιθανότατα στο κλείσιμο μικρότερων, λιγότερο ελκυστικών αεροδρομίων, που εξυπηρετούν ανάγκες των κατοίκων όλο το χρόνο, δεν υπάρχει καμία διασφάλιση ότι δεν θα υπάρξει αύξηση των τελών στα υπό παραχώρηση περιφερειακά αεροδρόμια και δεν θα οδηγηθούμε σε ακριβά αεροδρόμια, όπως στην περίπτωση του αεροδρομίου Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», το οποίο αυτή τη στιγμή είναι ένα εκ των τριών ακριβότερων στην Ευρώπη, με αρνητικές επιπτώσεις για τον τουρισμό μας, ενώ, τέλος, το παράδειγμα της απελευθέρωσης των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, αλλά και της πώλησης της Ολυμπιακής με το οποίο υπήρξαν εγγυήσεις για χαμηλότερα ναύλα και καλύτερες υπηρεσίες, είναι ενδεικτικό, όπως επισημαίνουν, του μέλλοντος της αεροπλοΐας και των υποδομών της.

«Στόχος το κέρδος και όχι  η εξυππηρέτηση»

Ακόμη ένα παράδειγμα αποτυχίας των στόχων της ιδιωτικοποίησης, είναι αυτό της παραχώρησης των Εθνικών Οδών σε ιδιώτες. Όπως ανέφερε ο κ. Μισκεδάκης, «αυτό είναι συγκεκριμένο παράδειγμα, που μπορούμε να αντιπαραβάλλουμε. Σήμερα μπορούμε να διαπιστώσουμε ότι υπάρχει πολύ μεγάλη αύξηση του κόστους των διοδίων, χωρίς αυτό να μεταφέρεται και ως αύξηση της ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών. Μάλιστα, ορισμένες φορές έχουν απαλλαχθεί και οι εργολάβοι από υποχρεώσεις τους προς το Δημόσιο. Το ίδιο ακριβώς μοντέλο, προωθείται και για την περίπτωση των αεροδρομίων».

Σύμφνωα με την κ. Μαυρουδή, «Το πόσο κερδοφόρα μπορούν να είναι τα αεροδρόμια μας και πόσα ανταποδοτικά οφέλη μπορούν να παρέχουν στους κατοίκους των νησιών μας είναι φανερό από το γεγονός ότι είναι η πρώτη φορά που το ΤΑΙΠΕΔ λαμβάνει 3 δεσμευτικές προσφορές σε έναν διαγωνισμό αποκρατικοποίησης. Μεγάλες συμπράξεις με πολυεθνικά και εγχώρια συμφέροντα επιθυμούν να δημιουργήσουν ολιγοπώλια με μόνο στόχο το κέρδος και όχι την εξυπηρέτηση των μεταφορών. Η συνολική απαξίωση των υποδομών που δεν ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες αποτελεί το άλλοθι για την πώληση, τα κέρδη της οποίας θα πάνε στη μαύρη τρύπα του χρέους», τονίζοντας, ότι «οι ίδιοι οι βουλευτές της συγκυβέρνησης έχουν καταθέσει ερωτήσεις στη βουλή για το ζήτημα της αύξησης της τιμής των εισιτήριων: όπως έχει δείξει η διεθνής εμπειρία, το κόστος θα μετακυλήσει στους επιβάτες, όπως παραδέχθηκε η ΥΠΑ σε πρόσφατη απάντηση σε ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ για την διαδικασία παραχώρησης των περιφερειακών αεροδρομίων».

<