Νέα παρέμβαση για τον ΦΠΑ των νησιών από την Ευρωκοινοβουλευτική ομάδα του ΚΚΕ

“Να επιστρέψει το ειδικό καθεστώς”

  • Πέμπτη, 23 Αυγούστου, 2018 - 06:18
  • /   Eνημέρωση: 23 Αυγ. 2018 - 19:00

Ως “ολοκλήρωση μιας σημαντικής διαρθρωτικής μεταρρύθμισης” χαρακτηρίζει την κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και συγκεκριμένα ο Επίτροπος Μοσκοβισί, απαντώντας σε σχετική ερώτηση της Ευρωκοινοβουλευτικής Ομάδας του ΚΚΕ και ξεκαθαρίζοντας ότι η εξαίρεση από την εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου που δόθηκε σε πέντε νησιά έως τα τέλη Δεκεμβρίου του 2018 και μάλιστα στο όνομα του προσφυγικού και όχι στη βάση των διαχρονικών αναγκών και επιβαρύνσεων που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι των νησιών είναι προσωρινή.

Για το σοβαρό θέμα πραγματοποίησε εκ νέου παρέμβαση ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ, Σ. Ζαριανόπουλος, στον οποίο ο Επίτροπος P. Moscovisi απαντά πως, “η παράταση των περιφερειακών συντελεστών ΦΠΑ καθυστερεί την ολοκλήρωση μιας σημαντικής διαρθρωτικής μεταρρύθμισης του συστήματος ΦΠΑ, με τη διατήρηση ενός διττού συστήματος που συνεπάγεται μεγαλύτερο διοικητικό φόρτο και κενά που θα μπορούσαν να τύχουν εκμετάλλευσης”.

Σύμφωνα με όσα τονίζει ο Ευρωβουλευτής, “Πρόκειται για απάντηση που αποκαλύπτει περίτρανα ότι οι διακηρύξεις Τσίπρα από την Ιθάκη περί τέλους των θυσιών αποτελεί μια ακόμα επιχείρηση εξαπάτησης του λαού από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ” ενώ παράλληλα “Φανερώνει τι ακριβώς εννοεί η κυβέρνηση όταν δεσμεύεται σε όλους τους τόνους ότι οι “μεταρρυθμίσεις θα συνεχιστούν””.

 

Συνεχίζεται η φορολεηλασία στους νησιώτες

Ενημερώνοντας επί της παρέμβασης του Ευρωβουλευτή, το ΚΚΕ, τονίζει τα ακόλουθα αναφορικά και με τις απαντήσεις που η ίδια έλαβε: “Ταυτόχρονα, για οποιαδήποτε απόφαση για μέτρα – ψίχουλα προς τους κατοίκους των νησιών η Επιτροπή σημειώνει ότι θα πρέπει να “λαμβάνονται υπόψη τα διαθέσιμα δημοσιονομικά περιθώρια και να αποφεύγονται οι οπισθοδρομήσεις όσον αφορά τις εκτεταμένες μεταρρυθμιστικές προσπάθειες που έχει πραγματοποιήσει η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια”. Το ίδιο άλλωστε διαβεβαιώνει κι η κυβέρνηση δηλώνοντας με νόημα ότι “δεν πρέπει να υπάρξει καμιά επιστροφή στο παρελθόν”.

Επιβεβαιώνεται κι από τα παραπάνω ότι τα μνημόνια διαρκείας της ΕΕ που ζουν και βασιλεύουν έχουν ως συστατικό στοιχείο τους τη φοροληστεία, το τσάκισμα δικαιωμάτων, τη φτώχεια, την ανεργία που δεν εξαιρεί και τους νησιώτες, την ίδια ώρα που οι επιχειρηματικοί όμιλοι θησαυρίζουν και επιδοτούνται με κάθε τρόπο”.

Παράλληλα, όπως σημειώνει το ΚΚΕ, “ο Επίτροπος αναφέρει ότι “τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα διερεύνησαν εναλλακτικές δυνατότητες όσον αφορά τον καλύτερο δυνατό τρόπο στήριξης των κοινοτήτων που έχουν πληγεί, μεταξύ άλλων μέσω μιας προσέγγισης για την επίσπευση των επενδυτικών έργων κρίσιμης σημασίας στα νησιά, που χρηματοδοτούνται από τα ευρωπαϊκά ταμεία. Αυτά θα μπορούσαν να συμβάλουν στη βελτίωση των υποδομών, της συνδεσιμότητας και της κοινωνικής στήριξης επί τόπου””. Δηλαδή, όπως προσθέτει, “Προτρέπει σε αξιοποίηση ευρωενωσιακών κονδυλίων για “επενδυτικά έργα” τα οποία αναλαμβάνουν μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι πολλαπλασιάζοντας τα κέρδη τους, ενώ την ίδια ώρα οι εργαζόμενοι και τα λαϊκά στρώματα στα νησιά στενάζουν από την κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ, τη φορολεηλασία, τις μειώσεις σε μισθούς και συντάξεις, τις τραγικές ελλείψεις ιατρών και νοσηλευτών σε νοσοκομεία, τα χρόνια προβλήματα στα σχολεία, την εκρηκτική κατάσταση με τον εγκλωβισμό χιλιάδων προσφύγων στα νησιά, τα τεράστια κόστη μεταφοράς”.

Σχολιάζει δε, πως, “Ειδικά σε σχέση με το αυξημένο κόστος μετακίνησης από τα απομονωμένα νησιά, η ΕΕ τονίζει ότι όποια μέτρα ληφθούν θα πρέπει να συνάδουν με τις “βέλτιστες πρακτικές” της ΕΕ. Τέτοιας έμπνευσης ήταν και το “μεταφορικό ισοδύναμο” που ψήφισε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ λίγους μήνες πριν ως ...δήθεν αντίμετρο στην κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά και που δεν συνιστά τίποτα άλλο παρά άλλη μια μορφή επιδότησης των εφοπλιστών που εξακολουθούν να καθορίζουν τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων ανενόχλητοι και να επιδοτούνται με εκατομμύρια, είτε απευθείας για τις λεγόμενες άγονες γραμμές, είτε έμμεσα για το μεταφορικό ισοδύναμο, με βάση την εθνική και την ευρωενωσιακή νομοθεσία για την «απελευθέρωση» των εσωτερικών θαλάσσιων μεταφορών, αφήνοντας ανικανοποίητη την ανάγκη των νησιωτών για φθηνές, απρόσκοπτες και σύγχρονες ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες. Οι εκατοντάδες μνημονιακοί νόμοι, ανάμεσα τους κι η κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά, αποτελούν απαίτηση του κεφαλαίου. Αυτή τη βαρβαρότητα του καπιταλιστικού δρόμου ανάπτυξης τόσο οι ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ όσο και ΝΔ-ΠΑΣΟΚ υπηρετούν σε κοινή στρατηγική σύμπλευση, παρά τα αποπροσανατολιστικά ψευτοδιλήμματα που επιχειρούν να καλλιεργήσουν στους εργαζόμενους. (...)”.

 

Απάντηση Ευρωπαϊκής Επιτροπής

Ακολουθούν τα πλήρη κείμενα της απάντησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της ερώτησης της Ευρωκοινοβουλευτικής Ομάδας του ΚΚΕ. Απάντηση του κ. Moscovici εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής: Μολονότι η Επιτροπή παρακολουθεί τη φορολογική πολιτική στο πλαίσιο του προγράμματος στήριξης του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕΜΣ) για την Ελλάδα, την ευθύνη για τη φορολογική πολιτική και τις επιλογές ως προς τον φόρο προστιθεμένης αξίας (ΦΠΑ) διατηρούν οι ελληνικές αρχές.

Η Επιτροπή θα ήθελε να πληροφορήσει τους κ. βουλευτές ότι, στα τέλη Δεκεμβρίου 2017, οι ελληνικές αρχές παρέτειναν την εφαρμογή χαμηλότερων συντελεστών ΦΠΑ έως τα τέλη Ιουνίου 2018 για πέντε νησιά που είχαν πληγεί σοβαρά από τη μεταναστευτική κρίση. Στη συνέχεια νομοθετήθηκε περαιτέρω παράταση, έως τα τέλη Δεκεμβρίου 2018, μετά από άτυπες διαβουλεύσεις. Αναγνωρίζοντας τις ιδιαίτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν ορισμένα νησιά εξαιτίας της μετανάστευσης, τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα διερεύνησαν εναλλακτικές δυνατότητες όσον αφορά τον καλύτερο δυνατό τρόπο στήριξης των κοινοτήτων που έχουν πληγεί, μεταξύ άλλων μέσω μιας προσέγγισης για την επίσπευση των επενδυτικών έργων κρίσιμης σημασίας στα νησιά, που χρηματοδοτούνται από τα ευρωπαϊκά ταμεία. Αυτά θα μπορούσαν να συμβάλουν στη βελτίωση των υποδομών, της συνδεσιμότητας και της κοινωνικής στήριξης επί τόπου.

Μολονότι αναγνωρίζονται σαφώς οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα σχετικά νησιά, η παράταση των περιφερειακών συντελεστών ΦΠΑ καθυστερεί την ολοκλήρωση μιας σημαντικής διαρθρωτικής μεταρρύθμισης του συστήματος ΦΠΑ, με τη διατήρηση ενός διττού συστήματος που συνεπάγεται μεγαλύτερο διοικητικό φόρτο και κενά που θα μπορούσαν να τύχουν εκμετάλλευσης. Θα πρέπει να εφαρμοστούν καλύτερα στοχοθετημένα μέτρα για να δοθεί στήριξη στα πληττόμενα νησιά. Ως εκ τούτου, τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα είναι πρόθυμα να συζητήσουν τις προτάσεις των ελληνικών αρχών για τη δημιουργία ενός μονιμότερου συστήματος που θα στηρίζει καλύτερα τις κοινότητες σε απομονωμένα νησιά με υψηλότερο κόστος μεταφοράς, υπό την προϋπόθεση ότι αυτό συνάδει με τις βέλτιστες πρακτικές που εφαρμόζονται σε άλλα μέρη της Ευρώπης και ότι λαμβάνονται υπόψη τα διαθέσιμα δημοσιονομικά περιθώρια και αποφεύγονται οι οπισθοδρομήσεις όσον αφορά τις εκτεταμένες μεταρρυθμιστικές προσπάθειες που έχει πραγματοποιήσει η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια”.

 

Βαριές και δυσβάστακτες ανατιμήσεις

Στην Ερώτησή του προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ Σωτήρης Ζαριανόπουλος ανέφερε συγκεκριμένα τα παρακάτω: “Στο πλαίσιο του μνημονίου που συνδιαμόρφωσαν ΕΕ και κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, τίθεται σε εφαρμογή η κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά των νομών Λέσβου, Χίου, Σάμου, Έβρου και Δωδεκανήσου (πλην Καρπάθου και Ρόδου). Η κατάργηση του μέτρου αυτού, που κατακτήθηκε μετά από εργατικούς και λαϊκούς αγώνες, θα φέρει σημαντικές και δυσβάστακτες ανατιμήσεις σε εκατοντάδες προϊόντα, αγαθά ευρείας κατανάλωσης και υπηρεσίες αυξημένης ζήτησης. Εργαζόμενοι, αυτοαπασχολούμενοι, αγρότες και άνεργοι βρίσκονται σε κινητοποιήσεις ενάντια στο απαράδεκτο αυτό μέτρο που θα επιφέρει ένα ακόμη σοβαρό πλήγμα για το εισόδημα των λαϊκών στρωμάτων στα νησιά που ήδη πλήττονται από την αντιλαϊκή πολιτική (μειώσεις μισθών, συντάξεων, επιδομάτων κ.ά.) και τη φορολεηλασία που εξαπολύουν κυβέρνηση και ΕΕ, ενώ έχουν να αντιμετωπίσουν και τα πρόσθετα βάρη της ζωής στις νησιωτικές περιοχές (μεταφορικά κόστη, συγκοινωνίες, τραγικές ελλείψεις ιατρών και νοσηλευτών σε νοσοκομεία, χρόνια προβλήματα στα σχολεία). Με βάση τα παραπάνω, πώς τοποθετείται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο αίτημα: - Όχι μόνο να μην καταργηθεί ο μειωμένος ΦΠΑ στα νησιά των περιοχών που προαναφέρθηκαν, αλλά και να επεκταθεί σε όλα τα νησιά; - Για κατάργηση του ΦΠΑ στα είδη πλατιάς λαϊκής κατανάλωσης για όλη την Ελλάδα;”.