Σε διαβούλευση το νομοσχέδιο για τα υδατοδρόμια

  • Τετάρτη, 18 Δεκεμβρίου, 2019 - 06:13

Σε δημόσια διαβούλευση βρίσκεται η νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τα υδατοδρόμια, υπό τον τίτλο: «Ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών και άλλες διατάξεις».

Με την προώθηση του παρόντος σχεδίου νόμου για τα υδατοδρόμια, όπως σημειώνει το αρμόδιο Υπουργείο, ρυθμίζονται εκ νέου οι διαδικασίες ίδρυσης, λειτουργίας κι εκμετάλλευσης των επί των υδάτινων επιφανειών επιχειρήσεων, ώστε να διευκολυνθεί η αδειοδότηση αυτών, μέσω της απλοποίησης των σχετικών διαδικασιών, καθώς και να θεσπιστεί ασφαλές θεσμικό πλαίσιο, το οποίο θα ευνοεί την ανάπτυξή τους.

Άδειες

Στο 1ο άρθρο, εκτός της δυνατότητας χορήγησης «άδειας ίδρυσης» και «άδειας λειτουργίας», προβλέπεται και η χορήγηση «άδειας ίδρυσης και λειτουργίας» με σκοπό την επιτάχυνση της  διαδικασίας αδειοδότησης για όσους επιθυμούν να ιδρύσουν και λειτουργήσουν υδατοδρόμια. Συγκεκριμένα, η άδεια ίδρυσης  υδατοδρομίου χορηγείται στον ενδιαφερόμενο προκειμένου να προβεί στις προβλεπόμενες από το νόμο ενέργειες για την κατασκευή του συνόλου των απαιτούμενων εγκαταστάσεων του υδατοδρομίου. Η άδεια λειτουργίας υδατοδρομίου επιτρέπει τη λειτουργία και εκμετάλλευση του υδατοδρομίου, εφόσον έχει χορηγηθεί και είναι σε ισχύ άδεια ίδρυσης υδατοδρομίου, έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή του  συνόλου των εγκαταστάσεων και έχει προστεθεί ο απαιτούμενος εξοπλισμός του υδατοδρομίου. Τέλος, η άδεια ίδρυσης & λειτουργίας υδατοδρομίου είναι η ενιαία άδεια που χορηγείται στον ενδιαφερόμενο μετά την κατασκευή του συνόλου των εγκαταστάσεων και την προσθήκη του προβλεπόμενου εξοπλισμού του υδατοδρομίου, και επιτρέπει τη λειτουργία και εκμετάλλευση του υδατοδρομίου.

Με τις ρυθμίσεις του παρόντος νομοσχεδίου παρέχεται ευελιξία στους δημόσιους φορείς, που αδυνατούν να χρηματοδοτήσουν τις υποδομές και λοιπές εγκαταστάσεις ίδρυσης υδατοδρομίου, να  προβούν στην λειτουργία του υδατοδρομίου με μία διαγωνιστική διαδικασία.

Εισάγεται νέος ορισμός για την «άδεια ίδρυσης» υδατοδρομίου, με τον οποίο δεν απαιτείται η κατασκευή και προμήθεια εξοπλισμού για τη χορήγηση της. Κατά συνέπεια, για την χορήγηση αυτής δεν απαιτείται επιθεώρηση, με αποτέλεσμα την άμεση έκδοση της σχετικής αδείας. Ο ενδιαφερόμενος, με την απόκτηση της «άδειας ίδρυσης», επιτρέπεται να προβεί στις προβλεπόμενες από το νόμο ενέργειες για την κατασκευή του συνόλου των απαιτούμενων υποδομών και εγκαταστάσεων του υδατοδρομίου και αν επιθυμεί και στην προσθήκη του απαραίτητου εξοπλισμού του.

Για την επιτάχυνση της διαδικασίας αδειοδότησης κατά τη χορήγηση άδειας ίδρυσης, έχει μειωθεί ο αριθμός των δικαιολογητικών του τεχνικού φακέλου (δεν απαιτούνται το πρόγραμμα ασφαλείας και το σχέδιο εκτάκτων αναγκών που θα υποβληθούν και εγκριθούν κατά τη χορήγηση αδειών που περιέχουν τη λειτουργία) με αποτέλεσμα τη συντόμευση της εξέτασης του τεχνικού φακέλου και κατά συνέπεια την επιτάχυνση χορήγησης της άδειας ίδρυσης.

Επιπλέον, αυτό ευνοεί τους δημόσιους φορείς που κατέχουν την άδεια ίδρυσης του υδατοδρομίου και δεν επιθυμούν τη λειτουργία του, να προβούν, παράλληλα με την κατασκευή των υποδομών και λοιπών εγκαταστάσεων του υδατοδρομίου, και στις απαραίτητες ενέργειες διαγωνιστικής διαδικασίας για τη λειτουργία του υδατοδρομίου.

Αποτέλεσμα των ανωτέρω, είναι και η επιτάχυνση της έκδοσης αδείας λειτουργίας.

Επιπροσθέτως, η μαζική έκδοση αδειών ίδρυσης προσελκύει περισσότερους επενδυτές του χώρου και γενικότερα την ανάπτυξη δικτύων υδατοδρομίων.

Με το παρόν σχέδιο νόμου διευρύνεται το πεδίο εφαρμογής του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου, καθώς δίνεται η δυνατότητα δημιουργίας υδατοδρομίων (εκτός λιμένων και λιμνών), σε περιοχές τουριστικών λιμένων (μαρίνες, καταφύγια και αγκυροβόλια), σε Περιοχές Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης (Π.Ο.Τ.Α.) και σε σύνθετα τουριστικά καταλύματα.

Με τον τρόπο αυτό διευκολύνεται και διευρύνεται η επισκεψιμότητα περιοχών  τουριστικού ενδιαφέροντος και ενισχύεται το τουριστικό προϊόν της χώρας μας, προσελκύοντας και εξυπηρετώντας κυρίως υψηλότερης αξίας τουριστικές ομάδες.

Πτήσεις

Στα υδατοδόμια επιτρέπεται η πραγματοποίηση πτήσεων εσωτερικού ή/και εξωτερικού. Στα υδατοδρόμια που πραγματοποιούν πτήσεις εξωτερικού, επιτρέπεται η πραγματοποίηση απευθείας πτήσεων προς και από χώρες που έχουν κυρώσει και εφαρμόζουν τη Συνθήκη  Σένγκεν, εφόσον έχει διασφαλιστεί η δυνατότητα της διενέργειας των κατά νόμο προβλεπόμενων ελέγχων. Πτήσεις από και προς χώρες που δεν έχουν κυρώσει τη Συνθήκη Σένγκεν πραγματοποιούνται μέσω Διεθνούς Αερολιμένα ή Αερολιμένα ή Λιμένα ή υδατοδρομίου που έχει χαρακτηριστεί ως νομοθετημένο σημείο εισόδου-εξόδου για χώρα. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Προστασίας του Πολίτη, Οικονομικών, Εθνικής Άμυνας, Υποδομών και Μεταφορών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, μπορεί ένα υδατοδρόμιο να χαρακτηριστεί ως σημείο εισόδου – εξόδου, ύστερα από αίτηση του φορέα λειτουργίας του υδατοδρομίου στην αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.

Έλεγχος

Καταργείται η δημιουργία του κέντρου παρακολούθησης υδατοδρομίου για την εποπτεία της υδάτινης περιοχής του υδατοδρομίου, καθώς δεν εξασφαλίζει την ασφάλεια κίνησης των αεροσκαφών και την αποφυγή ατυχήματος.

Επιπλέον, ο έλεγχος της υδάτινης περιοχής πραγματοποιείται επί τόπου πριν από κάθε πτήση με μέριμνα του φορέα λειτουργίας αλλά και από τις αρμόδιες υπηρεσίες ή αρχές που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία για την ασφάλεια πτήσεων και ασφαλή από/προσθαλάσσωση και υδατοδρόμηση των αεροσκαφών.  

Υδάτινα πεδία

Αναφέρονται οι προϋποθέσεις και οι όροι προσθαλάσσωσης, αποθαλάσσωσης και κίνησης των υδροπλάνων σε υδάτινα πεδία που βρίσκονται εκτός των αδειοδοτημένων υδατοδρομίων.

Η διάταξη αυτή προτείνεται προκειμένου να διευκολύνει την επισκεψιμότητα περιοχών με τουριστικό ενδιαφέρον, αλλά και την εξυπηρέτηση επειγουσών περιπτώσεων (π.χ. αεροδιακομιδή ασθενών), καθώς επίσης και να τονώσει τη γενική αεροπορία στην ελληνική επικράτεια.

Για το λόγο αυτό, καταργείται η σχετική ΚΥΑ καθορισμού υδάτινων πεδίων από την αρμόδια υπηρεσία του Πολεμικού Ναυτικού η έκδοση της οποίας απαιτεί χρονοβόρες διαδικασίες και στην ουσία θέτει ανενεργά τα υδάτινα πεδία.

Τα υδάτινα πεδία θα καθορίζονται μετά από έγκριση των αρμοδίων Διευθύνσεων  Πολεμικού Ναυτικού και θα αποτυπώνονται/ενσωματώνονται στους αντίστοιχους ναυτικούς χάρτες ή πλοηγούς. Έτσι επιτυγχάνεται απλοποίηση και ταυτόχρονα επιτάχυνση της διαδικασίας καθορισμού των υδάτινων πεδίων ενώ ταυτόχρονα δίνεται η δυνατότητα χρήσης από οποιανδήποτε φορέα λειτουργίας.

Τιμολόγηση υπηρεσιών

Για τα τιμολόγια υπηρεσιών υδατοδρομίων, ο φορέας λειτουργίας υδατοδρομίου καθορίζει τα τιμολόγια των υπηρεσιών που παρέχονται από αυτόν για τις υπηρεσίες εξυπηρέτησης αεροσκαφών και επιβατών.

Ο σχετικός τιμοκατάλογος υπηρεσιών κοινοποιείται στο Τ.Ε.Μ., στην εποπτική αρχή τελών αερολιμένων της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, στη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (Ρ.Α.Λ.), στη Γενική Γραμματεία Λιμένων Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων και στην αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Οικονομικών.

Όσον αφορά στα τέλη λειτουργίας υδατοδρομίου, για κάθε επιβάτη που αναχωρεί από το υδατοδρόμιο η εταιρεία αεροσκαφών, η οποία πραγματοποιεί τις πτήσεις, καταβάλλει τέλος υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου ίσο με το 5% του καθαρού ναύλου που αντιστοιχεί στο συγκεκριμένο δρομολόγιο. Το ίδιο ποσοστό καταβάλλεται για κάθε επιβάτη και στην περίπτωση ολικής ναύλωσης αεροσκάφους, ανεξάρτητα από το ποσό που έχει καταβληθεί.