Άλυτο το πρόβλημα πλειάδας σεισμοπαθών στη Θήρα

Πολυετής απουσία νομοθετικής ρύθμισης

Σχετική ερώτηση κατέθεσε στο υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, ο Βουλευτής Κυκλάδων Νίκος Συρμαλένιος

Το μείζον ζήτημα της πολυετούς απουσίας νομοθετικής ρύθμισης για τις οικοδομικές άδειες σεισμοπλήκτων Θήρας έθιξε σε ερώτησή του προς τον υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, ο Βουλευτής Κυκλάδων του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Συρμαλένιος.

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά μέχρι σήμερα δεν έχει ληφθεί κανένα μέτρο για την αντιμετώπιση του σημαντικού προβλήματος στέγασης πλειάδας αστέγων σεισμοπαθών, μετά τον καταστροφή σεισμό του 1956 στη Σαντορίνη. Επισημαίνεται ακόμα ότι η τότε κυβέρνηση προχώρησε βάσει του ν. 3535/1956 στην ανέγερση κατοικιών τις οποίες και παραχώρησε στους σεισμοπαθείς, χωρίς όμως να τους εκχωρήσει και τους ανάλογους τίτλους ιδιοκτησίας των οικοπέδων στα οποία είχαν κτιστεί οι κατοικίες.

Επιπλέον, καθιστά γνωστό ότι σε σχετικό αίτημα που είχε κατατεθεί στη Βουλή το 2006, το τότε υπουργείο Συγκοινωνιών και Δημοσίων Έργων είχε εκδώσει στους σεισμοπλήκτους του νησιού προσωρινά παραχωρητήρια, τα οποία και μετεγράφηκαν στο οικείο Υποθηκοφυλακείο.

Ωστόσο, εξηγεί ότι μετά από έρευνα που διενήργησε ο Συνήγορος του Πολίτη το 2012 προέκυψε ότι καμιά υπηρεσία δεν έχει στο αρχείο της αντίγραφα αδειών για τα εν λόγω κτίσματα, ενώ το αρχείο της Υπηρεσίας Οικισμού Θήρας έχει καταστραφεί, όπως και το αρχείο της Αγροτικής Τράπεζας που αφορούσε τα σχετικά δάνεια. Παράλληλα σημειώνει ότι η Υπηρεσία Αποκατάστασης Σεισμοπλήκτων του Ανάπτυξης, συστάθηκε το 1981 και δεν έχει στην κατοχή της αρχεία για συμβάντα προ του έτους αυτού.

Όπως επισημαίνει, μέχρι σήμερα έχουν γίνει δεκάδες εκκλήσεις για τη ρύθμιση του θέματος, τόσο από την πλευρά των κατοίκων τους όσο και από τους αρμόδιους φορείς. Προσθέτει ακόμα ότι, από το 2005 υπάρχει κατατεθειμένη στο υπουργείο πρόταση νομοθετικής ρύθμισης του θέματος από τη Διεύθυνση Ο.Π.Κ. (Τμήμα Β’) σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Νομοθετικού Έργου, χωρίς όμως να υπάρξει σχετική απόφαση που να εγκρίνει, να τροποποιεί ή έστω και να απορρίπτει την εν λόγω πρόταση βάσει συγκεκριμένου σκεπτικού.

Απροθυμία των κυβερνήσεων για ρύθμιση του θέματος

Ο ίδιος, κάνει λόγο για απροθυμία των κυβερνήσεων από το 1956 έως σήμερα να ρυθμίσουν το θέμα, με αποτέλεσμα οι ιδιοκτήτες των συγκεκριμένων κατοικιών να έχουν προχωρήσει σε δεκάδες αμφιβόλου νομιμότητας δικαιοπραξίες (αγοραπωλησίες, μεταβιβάσεις, κλπ.) με βάση τους προσωρινούς αυτούς τίτλους που κατείχαν, χωρίς ουδέποτε να έχουν γίνει ενέργειες προς την κατεύθυνση της οριστικής παραχώρησης και νομιμοποίησης τους με νομοθετική πράξη. Επιπλέον κρίνει πως το πρόβλημα οξύνθηκε τον τελευταίο καιρό, καθώς κατά τη δήλωση των εν λόγω κατοικιών στο καταρτιζόμενο Κτηματολόγιο, εξέλιπαν οι απαραίτητοι τίτλοι ιδιοκτησίας, καθιστώντας εκ των πραγμάτων τους ιδιοκτήτες τους νομικά έκθετους.

Προσθέτει μάλιστα ότι στη σχετική απάντηση του ΥΠΕΚΑ αναφέρεται ότι «το υπουργείο επεξεργάζεται σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων για την αντιμετώπιση της αυθαίρετης δόμησης, όπως διαχρονικά έχει αναπτυχθεί στη χώρα. Πρόθεση του είναι να αντιμετωπιστούν με τρόπο ρεαλιστικό και ορθολογικό οι περιπτώσεις των πολεοδομικών αυθαιρεσιών, στις οποίες αντανακλώνται συνδυαστικά περιβαλλοντικά και κοινωνικά προβλήματα. Παρόμοια περίπτωση αποτελεί και αυτή των οικιών που κατασκευάστηκαν εν έτη 1956 από το Ελληνικό Δημόσιο μετά τον σεισμό του προηγούμενου έτους που έπληξε τη νήσο Θήρα, προς αποκατάσταση των στεγαστικών αναγκών του σεισμόπληκτου πληθυσμού».Παρόλα αυτά, ο κ. Συρμαλένιος τονίζει ότι στο ίδιο έγγραφο το υπουργείο παραδέχεται ότι οι οικίες «τύποις θεωρούνται παράνομες, παρά το γεγονός ότι κατασκευάστηκαν από το Ελληνικό Δημόσιο για λόγους εξαιρετικής ανάγκης, δεν μπορούν ούτε να πωληθούν-μεταβιβαστούν, ούτε να συντηρηθούν».

Ως εκ τούτου, αιτείται να πληροφορηθεί για το είδος της νομοθετικής ρύθμισης που επεξεργάζεται το υπουργείο για την αντιμετώπιση του προβλήματος, το οποίο ταλαιπωρεί εδώ και χρόνια τους ιδιοκτήτες των σεισμοπλήκτων οικιών της Θήρας. Ενώ ζητά ακόμα να μάθει “πώς εξηγεί το υπουργείο την απουσία νομοθετικής ρύθμισης του θέματος επί σειρά ετών, δεδομένης και της ύπαρξης προγενέστερων ρυθμίσεων που αφορούσαν ανάλογες εκκρεμότητες σε άλλες περιοχές της χώρας”; Τέλος, λαμβάνοντας υπόψη τη σωρεία ρυθμίσεων για τη νομιμοποίηση της αυθαίρετης δόμησης, με σαφείς εισπρακτικούς στόχους, ζητά να διευκρινιστεί ποια η λογική της καθυστέρησης ρύθμισης ενός θέματος, στο οποίο η πρώτη και κύρια ευθύνη αφορά το ίδιο το κράτος, εκτός της εύλογης απουσίας οικονομικού κινήτρου.