Το πρόγραμμα τουριστικής προβολής του Δήμου Ιητών για το 2016

Οργάνωση και αποφασιστικότητα

Στον αντίποδα όσων αναζητούν ακόμη τη «χρυσή τομή» για την πολυπόθητη τουριστική άνθιση σε προορισμούς με κρίση ταυτότητας και έλλειψη σαφούς προσανατολισμού, ο Δήμος Ιητών ενέκρινε ήδη το πλήρες πρόγραμμα τουριστικής προβολής του νησιού με προϋπολογισμό 92.300 ευρώ για το έτος 2016.

Η Ίος δέχεται κάθε χρόνο περίπου 100.000 επισκέπτες. Μειωμένος εμφανίζεται ο αριθμός των αλλοδαπών επισκεπτών τα τελευταία χρόνια, ενώ αντίστοιχη κάμψη παρατηρήθηκε και στους Έλληνες επισκέπτες το 2011, εξαιτίας της γενικευμένης οικονομικής κρίσης στη χώρα μας. Το έτος 2012 έως και σήμερα σημειώθηκε αύξηση στον αριθμό των επισκεπτών, ήταν αποτέλεσμα της διαφημιστικής καμπάνιας μέσω του προγράμματος τουριστικής προβολής του Δήμου Ιητών. Επιδιώκοντας τη στήριξη του τουρισμού, τη σταθεροποίηση του αριθμού των επισκεπτών αλλά και την αύξηση των ανθρώπων που επιλέγουν την Ίο για τις διακοπές τους, ο Δήμος κρίνει απαραίτητη τη δυναμική προβολή του νησιού με κάθε μέσο.

Στόχοι της τουριστικής προβολής

Ο στόχος της τουριστικής προβολής είναι να αναδειχτεί το νησί ως τουριστικός προορισμός, να προβληθούν οι ομορφιές του νησιού, τα καταλύματα, τα τοπικά παραδοσιακά προϊόντα, τα θαλάσσια σπορ, ο θρησκευτικός και πολιτιστικός τουρισμός, να διευκολυνθεί ο επισκέπτης και να αισθανθεί οικεία κατά την διάρκεια των διακοπών του, να αναδειχτούν τα μονοπάτια και να προωθηθεί ο εναλλακτικός τουρισμός, να οργανωθεί σωστά και επαγγελματικά το site (διαδίκτυο) του Δήμου Ιητών, με παράλληλη προβολή των επαγγελματιών και διαφήμισης του νησιού. Μεταξύ των στόχων του, περιλαμβάνεται επίσης η λήψη στατιστικών στοιχείων σχετικά με τους επισκέπτες, πάνω στα οποία θα βασιστεί η οργάνωση των ενεργειών για τα επόμενα χρόνια.

Η εμπειρία

Το 2014, ελλείψει κλαδικών συλλόγων, ο Δήμος Ιητών, έχοντας αναλάβει την τουριστική προβολή του νησιού, συμμετείχε στην Τουριστική έκθεση ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ στη Θεσσαλονίκη, στην Τουριστική έκθεση EXPO ATHENS στην Αθήνα, στην ΒΙΤ στο Μιλάνο και στη Διεθνή έκθεση του Βερολίνου. Επιπλέον, έγινε παρουσίαση του νησιού σε tour operators στη Σμύρνη και την Κωνσταντινούπολη μέσω ιδιωτών. Ο Δήμος έλαβε επίσης μέρος σε ημερίδα για την προώθηση της κρουαζιέρας στο νησί που διοργάνωσε η εταιρεία που εκτελεί την κρουαζιέρα, έστειλε έντυπο υλικό στην έκθεση στο Όσλο και στην Μόσχα, φιλοξένησε δημοσιογράφους, bloggers, γαστρονόμους δημοσιογράφους και εντάχθηκε στο πρόγραμμα leader για την δημιουργία γραφείου τουριστικής προβολής. Το νησί προβλήθηκε στον ημερήσιο και εβδομαδιαίο τύπο, ενώ συνεντεύξεις του Δημάρχου Μιχάλη Πετρόπουλου και της Προέδρου της Τουριστικής Επιτροπής, Αγγέλας Φάκου σε κανάλια ελληνικά και ξένα.

Αυτή η πολύπλευρη προσπάθεια δείχνει να αποδίδει καρπούς καθότι για το έτος 2015 παρατηρείται σημαντική αύξηση των επισκέψεων στο νησί μας.

Εκδόσεις

Μέσα από την παρουσία του δήμου στις διεθνείς τουριστικές εκθέσεις, διαπιστώθηκε η μεγάλη ζήτηση σε αφίσες και ηλεκτρονικό υλικό, όπως CD. Ως εκ τούτου, κρίθηκε απαραίτητη η δημιουργία ενός χάρτη του νησιού, διπλής όψεως. Στη μία πλευρά θα υπάρχει οδικός χάρτης και στην άλλη χάρτης με διαδρομές μονοπατιών και οδηγού θρησκευτικού τουρισμού. Επιπλέον, αποφασίστηκε η επανέκδοση του ήδη υπάρχοντος εντύπου σε πολλές γλώσσες και έκδοση ενός εντύπου στα αγγλικά, ιταλικά, ρωσικά, γερμανικά, νορβηγικά, γαλλικά, ισπανικά, έκδοση φυλλαδίου με όλες τις επιχειρήσεις του νησιού. Η έκδοση αυτή μπορεί να υποστηριχτεί οικονομικά από τους επαγγελματικούς συλλόγους. Μεταξύ των εκδόσεων, συμπεριλαμβάνονται η εκτύπωση αφισών, καθώς και η έκδοση CD με βίντεο και φωτογραφίες του νησιού και πληροφοριακό υλικό.

Εκθέσεις

Η παρουσίαση του νησιού σε τουριστικές εκθέσεις είναι επιβεβλημένη. Στόχος του Δήμου Ιητών είναι η συμμετοχή του στις εκθέσεις: «World Travel Market» στο Λονδίνο, «Φιλοξένια» στη Θεσσαλονίκη, «Greek Tourism Expo» στην Αθήνα, «Emmit» στην Κωνσταντινούπολη, «Greekland Panorama» στη Στοκχόλμη, «BIT» στο Μιλάνο, «ΒΙΤ» και στο Βερολίνο. Επιπλέον, τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρηθεί ότι γίνονται εκδηλώσεις παρουσίασης τουριστικών προορισμών σε μεγάλα εμπορικά κέντρα κυρίως πρωτευουσών κρατών με παράλληλη παρουσίαση είτε χορευτικών συγκροτημάτων είτε παραδοσιακών προϊόντων. Τέτοιου είδους εκδηλώσεις συνηθίζονται στις Σκανδιναβικές χώρες. Ως εκ τούτου, ο Δήμος επιδιώκει τη συμμετοχή του, κυρίως στο Όσλο και σε πόλη της Δανίας, όταν κατατεθεί σχετική πρόταση από την εταιρεία management που τον υποστηρίζει.

Ένας άλλος εναλλακτικός τρόπος προβολής τουριστικού προορισμού είναι η παρουσίαση τριών ή τεσσάρων νησιών ταυτόχρονα σε ελληνικές πρεσβείες στις πρωτεύουσες χωρών παρουσία εκπροσώπων του τοπικού τύπου και επαγγελματιών εισαγωγέων. Ήδη ο Δήμος συμμετείχε στη Βιέννη σε αντίστοιχη εκδήλωση που διοργάνωσε η ελληνική πρεσβεία με ικανοποιητικά αποτελέσματα.

Επειδή είναι εν ενεργεία ο ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ Ίου-Σικίνου-Φολεγάνδρου-Ανάφης, σε κάποιες από αυτές τις εκθέσεις, όπως στο ΜΕΤΡΟ (Σύνταγμα-Αθήνα) και στην έκθεση Τροφίμων για την παρουσίαση των παραδοσιακών προϊόντων, θα μπορούσε να γίνει παράλληλη παρουσίαση των τεσσάρων νησιών, όπως είχε γίνει στην παράλληλη προβολή στην έκθεση ΜΕΤΡΟ στο Σύνταγμα το 2011. Επίσης θα πρέπει να προωθηθεί η ιδέα της οργάνωσης μιας ελληνικής βραδιάς στο Όσλο σε συνεργασία με τον ΕΟΤ Σκανδιναβίας μιας και η Νορβηγική νεολαία έχει ιδιαίτερη προτίμηση για την Ίο.

Διαδίκτυο

Η προβολή τουριστικών προορισμών μέσω του διαδικτύου και η όλο και περισσότερη χρήση του σε όλο τον κόσμο επιβάλλει την παρουσία μας σε αυτόν τον τομέα. Ο δήμος Ιητών προσβλέπει συνεργασία με εταιρεία προώθησης και διαφήμισης στο διαδίκτυο με εμπειρία στο χώρο. Σημειώνεται, μάλιστα, ότι στην ιστοσελίδα του Δήμου συμπεριλαμβάνονται όλες οι τουριστικές επιχειρήσεις καθώς και τα αξιοθέατα του νησιού.

Σχετικές ενέργειες

Σύμφωνα με τη σχετική απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, στα άμεσα σχέδια του δήμου βρίσκονται η συντήρηση και βελτίωση της ιστοσελίδας του, η συνεργασία με εταιρεία για προώθηση e-mail με τουριστικά θέματα και προσφορές σε εξειδικευμένα σύνολα πελατών, η δημιουργία «τράπεζας-αρχείου e-mail» επισκεπτών, σε συνεργασία με τις τουριστικές επιχειρήσεις του νησιού ( η χρησιμότητά του έγκειται στην συνεχή επαφή με τον πελάτη), η διαφημιστική προώθηση τριών ή τεσσάρων μηνών σε travel websites, καθώς και η έκδοση CD με βίντεο ή φωτογραφίες

Συνεργασία με εταιρεία marketing - προβολής

Προκειμένου το νησί αλλά και ο Δήμος να ξεφύγει από τις ερασιτεχνικές προσπάθειες προβολής οι οποίες στο παρελθόν έγιναν χωρίς να στηριχτούν σε στατιστικά στοιχεία όπως εθνικότητες επισκεπτών, διερεύνηση αγορών και ηλικιών κ.α. έχει ήδη συνεργαστεί και θα συνεργαστεί με συμβουλευτική εταιρεία που έχει εξειδίκευση στο τουριστικό marketing. Η (οποιαδήποτε) εταιρεία θα πρέπει μέσα στις υποχρεώσεις της να εντάξει και την παράδοση στατιστικών στοιχείων στο Δήμο Ιητών.

Καταχωρήσεις σε περιοδικά - τηλεόραση

Για τις καταχωρήσεις σε ελληνικά έντυπα και περιοδικά που προβάλλουν το νησί, τις ομορφιές του και τα παραδοσιακά προϊόντα (βραβευμένο διεθνώς τυρί), κρίνεται απαραίτητη η συνεργασία με ειδικό σύμβουλο και ο οποίος θα συνεργάζεται με την εταιρεία marketing-προβολής για τα καλλίτερα αποτελέσματα. Ο εν λόγω σύμβουλος καλείται να έχει την δυνατότητα να φέρει την τουριστική επιτροπή του Δήμου Ιητών σε επαφή τόσο με τα εγχώρια έντυπα, όσο και με τα τηλεοπτικά κανάλια για συμμετοχή σε τηλεοπτικές εκπομπές και παρουσίαση του νησιού και των παραδοσιακών προϊόντων.

Φιλοξενία και ξενάγηση δημοσιογράφων

Η φιλοξενία και η ξενάγηση των δημοσιογράφων ειδικών τουριστικών εντύπων αλλά και εβδομαδιαίων περιοδικών είναι επιβεβλημένη καθώς μπορεί να αποτελέσει όχημα διαφήμισης με χαμηλό κόστος. Κατά το έτος 2015 φιλοξενήσαμε, Ιταλούς, Γάλλους, Γερμανούς, Βρετανούς και Έλληνες δημοσιογράφους, bloggers και δημοσιογράφους γαστρονομίας που ασχολούνται με το τουριστικό3. ΠΟΡΟΙ

Ο δήμος Ιητών κάθε χρόνο εντάσσει στον προϋπολογισμό 15.000 ευρώ για την έκδοση φυλλαδίων, 15.000 ευρώ για τη συνεργασία με την εταιρεία management, 20.000 ευρώ για τη συμμετοχή σε εκθέσεις, 15.000 ευρώ για τη φιλοξενία και τις δημοσιεύσεις, καθώς και 9.000 ευρώ για το διαδίκτυο και την ιστοσελίδα.

Στα ποσά αυτά θα πρέπει να συνυπολογιστούν και όλες οι προσφορές που κάνουν οι επαγγελματίες τόσο σε φιλοξενίες όσο και σε προσφορές σε προϊόντα.

Προκειμένου ο δήμος να εξασφαλίσει περισσότερα χρήματα για την προβολή του νησιού, δεδομένου ότι ο τουρισμός αποτελεί την κύρια πηγή εσόδων του νησιού, προτάθηκε στην Οικονομική Επιτροπή του Δήμου η επιβολή ενός τέλους τουριστικής προβολής, τέλος που έχουν ήδη αποδεχτεί στις δημόσιες διαβουλεύσεις οι κάτοικοι της Ίου.

Σημειώνεται ότι, το Πρόγραμμα Τουριστικής Προβολής του Δήμου Ιητών για το 2016 εγκρίθηκε ομόφωνα από το σώμα του δημοτικού συμβουλίου.