Διαμαρτυρία κατοίκων της Πάρου, για τις συνέπειες σε περιβάλλον και τουρισμό από τη δραστηριότητα του εμπορικού λιμένα στη θέση Βίντσι της Παροικιάς

Αιχμές παρά τη σαφή πρόθεση

Με μία εκτενή ανακοίνωση, η Επιτροπή Πολιτών για την Υποστήριξη Ενεργειών Προστασίας του Τομέα Τουρισμού της Πάρου, απευθύνει ερωτήματα προς το Δήμο, για την υπόθεση μεταφοράς των αδρανών υλικών, από την προβλήτα των εμπορικών πλοίων στο λιμάνι της Παροικιάς.

Το ζήτημα της προβλήτας για τον εμπορικό λιμένα της Πάρου, έχει τεθεί αρκετές φορές στο επίκεντρο των συζητήσεων, σχετικά με την ακαταλληλότητα του, αφενός λόγω της κοντινής του απόστασης από τουριστικά καταφύγια και παραλίες και αφετέρου λόγω της όχλησης, που προκαλεί, με τη δημοτική αρχή του νησιού, να έχει προβεί σε μελέτες για την εύρεση χώρου για τη μετεγκατάστασή του, σε σημείο εκτός οικισμού, ενώ την πρόθεση να συμβάλλει στην προσπάθεια αυτή, είχε εκφράσει σε συνάντηση με τον Δήμαρχο Πάρου και ο Υπ. Εθνικής Άμυνας, κ. Πάνος Καμμένος.

Πριν από περίπου 2 μήνες, 400 πολίτες της Πάρου κατέθεσαν υπογεγραμμένο αίτημα, προς το Δήμαρχο, το Δημοτικό Συμβούλιο, τη Δημοτική Κοινότητα Παροικιάς και το ΔΛΤ Πάρου-Αντιπάρου, σχετικά με την προστασία της τουριστικής εικόνας της περιοχής, μέσω της λήψης των απαραίτητων αποφάσεων.

Προσωπικές αιχμές κατά του δημάρχου

«Ζητήσαμε την επέκταση κατά ένα μήνα (σ.σ: για τον Μάιο) της κανονιστικής απόφασης δημοτικού συμβουλίου, συνεπεία της οποίας απαγορεύεται για (μόλις) τέσσερις μήνες το χρόνο (Ιούνιο, Ιούλιο, Αύγουστο, Σεπτέμβριο) η μεταφορά αδρανών υλικών και η φορτοεκφόρτωση τους σε φορτηγά πλοία, η οποία γίνεται στο λιμάνι της Παροικιάς, στη θέση Βίντσι», σημειώνεται στην ανακοίνωση της Επιτροπής Πολιτών. «Ζητήσαμε η απαγόρευση να συμπεριλάβει εύλογα και την περίοδο του Πάσχα που αποτελεί την έναρξη της τουριστικής σεζόν κάθε χρονιάς. Πρόκειται για κάτι αυτονόητο το οποίο έπρεπε να είχε προβλεφθεί εξ αρχής, ήδη από την απόφαση του 2007, τότε που λαμβανόταν μέριμνα, ώστε να σταματήσει, τουλάχιστον κατά τη διάρκεια της (υπό στενή έννοια) τουριστικής σαιζόν, το επιβατικό/ τουριστικό λιμάνι μας να αποτελεί το επικίνδυνο, ανοικτό εργοστάσιο που χρησιμοποιεί επί δεκαετίες για τα δικά της μόνο συμφέροντα επιχείρηση εξόρυξης μαρμάρων, που «εργάζεται» προκαλώντας αντίστοιχες καταστροφές στα βουνά της Πάρου, στους δημόσιους δρόμους που οδηγούν από αυτά στο λιμάνι, και στο ίδιο το δημόσιο λιμάνι».

Παράλληλα, μαζί με την κατάθεση του αιτήματος, είχε πραγματοποιηθεί και επίσκεψη στο γραφείο του Δημάρχου Πάρου, κ. Μάρκου Κωβαίου, για την ενημέρωσή του. Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, «παρά την υπόσχεσή του, ότι ο ίδιος απρόσκοπτα θα προωθήσει το αίτημα στο δημοτικό συμβούλιο για να ληφθεί απόφαση, μέχρι σήμερα 13/6/16, δεν έχει κάνει απολύτως τίποτε».

Μεταξύ άλλων, οι πολίτες απευθύνουν τα εξής ερωτήματα:

Γιατί ο δήμαρχος Μ. Κωβαίος εδώ και τόσους μήνες δεν εισηγήθηκε την επίκαιρη συζήτηση του αιτήματος ή γιατί δεν εισηγείται ακόμη και τώρα την προληπτική συζήτηση για τη σεζόν του 2017, γιατί επέλεξε να εξυπηρετήσει την προστασία των δύο εταιρειών που εκμεταλλεύονται τα αδρανή υλικά, αντί να προστατεύσει τους πολίτες, τους επισκέπτες και τις εκατοντάδες επιχειρήσεις του νησιού, κατηγορώντας τον και για συνεπή υποστηρικτική στάση υπέρ της εταιρείας εξόρυξης μαρμάρων, γιατί, τόσο ο Δήμαρχος, όσο και ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Πάρου, αδιαφορούν για τη μεγάλη ζημιά που επιφέρει η εν λόγω δραστηριότητα, αναφερόμενοι στους ρύπους, τη σκόνη, την άσχημη εικόνα για τους κατόχους τουριστικών σκαφών, την καταστροφή δημοσίων υποδομών, λόγω της έντονης δραστηριότητας βαρέων οχημάτων, την αλλοίωση της εικόνας των παραλιών της Παροικιάς, αλλά και τους κινδύνους που εγκυμονεί αυτή η δραστηριότητα, για την ασφάλεια ζωής και περιβάλλοντος, τόσο στον επίγειο χώρο, όσο και στον θαλάσσιο».

Οι πολίτες, μέσω της ανακοίνωσης, καλούν τους αιρετούς όλων των θεσμών και ειδικά, όσους εκλέγονται στην Παροικιά και γνωρίζουν το χρόνιο αυτό ζήτημα, να αναλάβουν άμεσα τις ευθύνες τους, ενώ αξιώνουν την άμεση συζήτηση του αιτήματός τους και τη λήψη αποφάσεων, σε όλα τα αρμόδια όργανα, «ώστε η καθεμιά και ο καθένας να πάρουν σαφή θέση. Κάνεις δεν θα μπορεί να επικαλεστεί άγνοια. Όλοι θα αντιμετωπίσουν τις ευθύνες τους, σε όλα τα επίπεδα».

«Στόχος της Δ.Α. η μετακίνηση σε άλλο σημείο»

Από την πλευρά του, ο Δήμαρχος Πάρου, κ. Κωβαίος, τόνισε, πως δεν τίθεται ζήτημα αδράνειας, από πλευράς του Δήμου, καθώς όπως επεσήμανε, τουλάχιστον κατά τα δύο τελευταία χρόνια, έχουν δοθεί περί τα 800.000 ευρώ, για την εκπόνηση μελετών, σχετικά με την απομάκρυνση του εμπορικού λιμένα από την κύρια πύλη εισόδου, που αποτελεί ο όρμος της Παροικιάς.

«Το νησί έχει ανάγκη από έναν ντόκο, μία προβλήτα, όπου θα μπορεί να υπάρχει εμπορική δραστηριότητα. Το λιμάνι της Πάρου είναι ένα. Κάνουμε μία προσπάθεια, ο Δήμος Πάρου, σε συνεργασία με το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο, στο πλαίσιο της οποίας, έχουν δοθεί χρήματα, ύψους περίπου 800.000 ευρώ, για την εκπόνηση μελετών, αναφορικά με την εξεύρεση χώρου για εμπορική προβλήτα, σε άλλο σημείο της Πάρου, μακριά από οικισμό, όπου αυτή η δραστηριότητα θα μπορεί να πραγματοποιείται απρόσκοπτα και χωρίς αρνητικές συνέπειες. Αυτή η διαδικασία προχωρά, αλλά δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, στην παρούσα φάση, πότε θα ολοκληρωθεί. Όσον αφορά στον εμπορικό λιμένα, δεν υπάρχει άλλη λύση αυτή τη στιγμή, δεν μπορούν τα πλοία να πάνε κάπου αλλού», τόνισε ο κ. Κωβαίος, ενώ επανέλαβε, πως στόχος της δημοτικής αρχής είναι, βεβαίως, η μετακίνηση του εμπορικού λιμένα σε άλλο σημείο και για το λόγο αυτό έχει δαπανήσει τόσο μεγάλα ποσά στην εκπόνηση των σχετικών μελετών, ωστόσο «τα 15 εκατομμύρια ευρώ, για την υλοποίηση ενός μεγάλου έργου, όπως είναι αυτό, δεν υπάρχουν και πρέπει να αναζητηθεί χρηματοδότηση από ευρωπαϊκούς πόρους, που και αυτή είναι δύσκολο να εξασφαλιστεί».

Παράλληλα, ο Δήμαρχος υπογράμμισε, πως «το εμπορικό λιμάνι πρέπει να φύγει από αυτό το σημείο για πολλούς και διάφορους λόγους, καθώς βρίσκεται εντός του ιστού της πόλεως και δημιουργεί προβλήματα κατά κόρον στον τουρισμό, αλλά και στο περιβάλλον. Το καλοκαίρι, για 4 μήνες, είναι κλειστό. Δεν μπορούμε να το κλείσουμε παραπάνω, διότι υπάρχουν επιχειρήσεις, που το χρειάζονται για να δουλέψουν».