Η πλήρης ανακατασκευή του λιμένα της Σαντορίνης, αποφασίστηκε σε σύσκεψη όλων των εμπλεκομένων φορέων, που πραγματοποιήθηκε υπό τον Υπουργό Ναυτιλίας

«Φιλί ζωής» στον Αθηνιό

Ένα έργο πνοής για την Σαντορίνη, όσον αφορά στο νησί και τον τουρισμό του, αυτό της ανακατασκευής του λιμένα του Αθηνιού, μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης, μετά την ευρεία σύσκεψη όλων των εμπλεκόμενων φορέων, στο Υπουργείο Ναυτιλίας.

Η πλήρης ανακατασκευή του λιμένα Σαντορίνης, λόγω των ζημιών που έχει υποστεί, αποφασίστηκε σε ευρεία σύσκεψη, υπό τον Υπουργό Ναυτιλίας, Παναγιώτη Κουρουμπλή και  τον Γ.Γ. Λιμένων Χρήστο Λαμπρίδη, καθώς και με την ευρεία συμμετοχή υπηρεσιακών στελεχών της Γενικής Γραμματείας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής.  Στη σύσκεψη ήταν παρόντες ο Διευθυντής Λιμενικών Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, Θεόδωρος Τσουκαλάς, ο Αντιπεριφερειάρχης Κυκλάδων Γιώργος Λεονταρίτης,  ο Δήμαρχος Σαντορίνης Αναστάσιος Νικόλαος Ζώρζος, και ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Σαντορίνης, Ηλίας Πελέκης.

Αίτημα στήριξης του έργου από την πολιτεία

Εκπρόσωποι της τεχνικής εταιρίας που έκανε έλεγχο στις λιμενικές εγκαταστάσεις ανέλυσαν τις ζημιές που έχουν γίνει, και πρότειναν σειρά λύσεων. Ο Δήμαρχος Σαντορίνης και ο Αντιπεριφερειάρχης Κυκλάδων επέμειναν στο πόσο μεγάλη είναι η σημασία του Λιμένα του Αθηνιού, ο οποίος δέχεται τεράστιο τουριστικό φόρτο το καλοκαίρι, αλλά και βαριά φορτία το χειμώνα, οπότε γίνονται οι επισκευές στο νησί και μεταφέρονται μεγάλες ποσότητες υλικών.

Ο κ. Κουρουμπλής  αναγνώρισε τη σημασία του λιμανιού και επέμεινε ότι το έργο που θα γίνει πρέπει να είναι ένα λιμάνι που να έχει επάρκεια και να αντέξει στο χρόνο, δεδομένων των εδαφολογικών και κλιματικών συνθηκών του νησιού. Κατά τη διάρκεια της σύσκεψης οι απόψεις όλων συνέκλιναν στη λύση που εξασφαλίζει ότι το νησί θα αποκτήσει ένα στέρεο και μεγαλύτερο λιμάνι, ικανό να ανταποκρίνεται στα τεράστια φορτία που δέχεται, καθώς και στην εικόνα που δικαιούται να έχει η Σαντορίνη, ως παγκόσμιος τουριστικός προορισμός.

Ο κ. Λεονταρίτης ζήτησε την πολιτική στήριξη του Υπουργού Ναυτιλίας για την εκτέλεση του έργου και ο κ. Κουρουμπλής δήλωσε ότι υπάρχει η πολιτική βούληση για να γίνει ένα καλό έργο. Συστάθηκε ολιγομελής Επιτροπή για την εποπτεία της εκτέλεσης του έργου, η οποία αποτελείται από τον ΓΓ. Λιμένων, Χρήστο Λαμπρίδη, τον αντιπεριφερειάρχη Κυκλάδων, Γιώργο Λεονταρίτη και τον πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου Σαντορίνης, Ηλία Πελέκη, καθώς και από στελέχη της Γενικής Γραμματείας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής.

Πολυδάπανο έργο με πολλαπλά οφέλη για τη Θήρα

Σύμφωνα με τον κ. Πελέκη, πρόκειται για ένα έργο βαθιάς αποκατάστασης, τόσο του λιμένα, όσο και του χερσαίου χώρου, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 5.000.000 ευρώ, με το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο της Θήρας να συμμετέχει με 1.000.000 ευρώ, ποσό, το οποίο, ακόμη και για τα οικονομικά μεγέθη του ΔΛΤ Σαντορίνης, θεωρείται εξαιρετικά «γενναιόδωρο». Παρ’ όλα αυτά, όπως επισημαίνεται από τον πρόεδρο, το Ταμείο, δεδομένων των εκτεταμένων φθορών του λιμένα του Αθηνιού, είχε ξεκινήσει την προετοιμασία, όσον αφορά σε ένα μεγάλο έργο, με αποτέλεσμα να βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε θέση να συμμετάσχει, διευκολύνοντας τις διαδικασίες.

Οι σχετικές μελέτες για την ανακατασκευή των λιμενικών εγκαταστάσεων στον Αθηνιό έχουν ήδη ανατεθεί, ενώ η παράδοσή τους αναμένεται εντός του Ιανουαρίου του 2017. Όπως υποστηρίζει ο κ. Πελέκης, η συνάντηση με τους εκπροσώπους της ελληνικής κυβέρνησης πραγματοποιήθηκε, προκειμένου να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση του έργου, καθώς μόνο με ίδιους πόρους το ΔΛΤ Θήρας δεν θα είχε καταφέρει να καλύψει τις ανάγκες, ενώ και τα διαθέσιμα προγράμματα του νέου ΕΣΠΑ δεν προβλέπουν μεγάλα ποσά για υποδομές, εφόσον αυτός ο τομέας, ήταν βασικός για την προηγούμενη προγραμματική περίοδο.

Ο Πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου ενημέρωσε μάλιστα, πως σύμφωνα με τους μελετητές, ο χρόνος υλοποίησης, από την έναρξη των εργασιών, υπολογίζεται στους 7 περίπου μήνες. Το Ταμείο εκτιμά, πως οι πρώτες εργασίες θα ξεκινήσουν μέσα στην τουριστική περίοδο, ωστόσο, θα πραγματοποιηθούν σε δύο φάσεις, με την πρώτη να αφορά στη χερσαία ζώνη, για τη λιγότερη δυνατή όχληση στις μετακινήσεις των επισκεπτών και τη δεύτερη, να αφορά στις υποθαλάσσιες εργασίες, οι οποίες, κατά πάσα πιθανότητα, θα ξεκινήσουν αργότερα μέσα στο έτος.

«Ελπίζουμε, ότι ο ήδη υπάρχων χερσαίος λιμενικός χώρος, προκειμένου να μην καταρρεύσει το λιμάνι, θα ξεκινήσει εντός των αμέσως επόμενων μηνών, ενώ το θαλάσσιο τμήμα, να ολοκληρωθεί, ενδεχομένως και μετά τη θερινή σεζόν», σημείωσε συγκεκριμένα.

Όπως επεσήμανε ο κ. Πελέκης, «στην ουσία, με την ανακατασκευή, θα μπορούν να δένουν πλοία με μεγαλύτερο λειτουργικό βάθος. Σε αυτό το σημείο να τονίσω, ότι στο συγκεκριμένο λιμάνι και πριν υποστεί τη ζημιά, μπορούσαν να δέσουν πλοία με λειτουργικό βάθος περίπου 6,5 μέτρων, ενώ με την ανακατασκευή θα μπορούν να δέσουν πλοία, που το λειτουργικό τους βάθος αγγίζει και τα 9 μέτρα. Φυσικά, θα μεγαλώσει και η προβλήτα, υπό την έννοια, ότι ο χερσαίος λιμενικός χώρος θα γίνει μεγαλύτερος».

Ωστόσο, ένα από τα σημαντικότερα οφέλη, είναι και η δυνατότητα που θα δώσει η ανακατασκευή του λιμένα του Αθηνιού, εφαρμογής του διεθνή κώδικα ασφαλείας ISPS (International Ship and Port Facility Security). «Για εμάς είναι πάρα πολύ σημαντικό, διότι δεν θα αναγκαστούμε να στενέψουμε περισσότερο, τις ήδη μικρές χερσαίες υποδομές, που έχει το λιμάνι μας», τονίζει ο πρόεδρος.

Υπενθυμίζεται, πως το λιμάνι της Σαντορίνης, αν και παρουσίασε μεγάλες φθορές εντός του τελευταίου έτους, θεωρείτο εξαρχής ελλειμματικά κατασκευασμένο, με αποτέλεσμα, να εμφανίζονται αρκετά συχνά προβλήματα.

Τέλος, ο κ. Πελέκης ευχαρίστησε τους αρμοδίους, οι οποίοι ανταποκρίθηκαν και συμμετείχαν στη συνάντηση, που πραγματοποιήθηκε στον Πειραιά, ωστόσο ζήτησε την κατανόηση και την βοήθεια των υπηρεσιών, που εμπλέκονται στην όλη διαδικασία των εγκρίσεων και αδειοδοτήσεων, έτσι ώστε να μην υπάρξουν περαιτέρω καθυστερήσεις στην εκτέλεση του έργου.