Ανοίγει το δρόμο για υλοποίηση σημαντικών έργων ενίσχυσης των λιμενικών εγκαταστάσεων στο νησί της Πάρου το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο

Μέριμνα για τα αλιευτικά καταφύγια

Αρκετά έργα, μπαίνουν σε τροχιά υλοποίησης από το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Πάρου – Αντιπάρου, για τις λιμενικές εγκαταστάσεις και κυρίως για τα αλιευτικά και τουριστικά καταφύγια σε όλο το νησί.

Η δρομολόγηση των έργων, τα οποία ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Πάρου – Αντιπάρου, είχε, τόσο σε προηγούμενο δημοσίευμα της εφημερίδας, όσο και σε άλλες δημόσιες τοποθετήσεις του, εξαγγείλει, προχωρά, σύμφωνα με τις αποφάσεις που έλαβε πρόσφατα το διοικητικό συμβούλιο του ΔΛΤ.

Μεγάλο έργο από ίδιους πόρους

Η δημοπράτηση των έργων λειτουργίας βελτίωσης και επέκτασης του υφιστάμενου Α/Κ στην Αλυκή (Αγκαιριά) του Δήμου Πάρου, προϋπολογισμού 4.500.000 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ, αποφασίστηκε σε πρόσφατη συνεδρίαση του Δ.Σ.

Η συγκεκριμένη δαπάνη αντλείται από ίδιους πόρους του ΔΛΤ Πάρου - Αντιπάρου ενώ σε σχετική απόφαση του ΔΣ έχει προβλεφθεί πολυετία ανάληψης και για το 2017 έχει γίνει ανάληψη πίστωσης 500.000 ευρώ, ενώ το υπόλοιπο του προϋπολογισμού έχει κατανεμηθεί στα επόμενα έτη.

Η μελέτη αφορά στην κατασκευή αλιευτικού καταφυγίου στην Αλυκή, με επέκταση του υπάρχοντος προσήνεμου μόλου κατά 25 μέτρα ευθύγραμμα και στη συνέχεια 75 μέτρα με ΒΔ κατεύθυνση, εγκατάσταση δύο πλωτών προβλητών, τοποθέτηση η/μ εξοπλισμού κτλ.

Ημερομηνία διεξαγωγής του διαγωνισμού ορίστηκε η 16η Μαϊου.

Χάραξη χερσαίας ζώνης και βελτίωση υποδομών

Παράλληλα, το ΔΛΤ Πάρου – Αντιπάρου προχωρά και στη χάραξη χερσαίας και θαλάσσιας ζώνης για τα Αλιευτικά Καταφύγια στις περιοχές Αμπελά και Πίσω Λιβάδι, προκειμένου να δημοπρατηθούν έργα βελτίωσης και επέκτασης των λιμενικών εγκαταστάσεων, τα οποία διαθέτουν και ώριμους φακέλους μελετών.

Όπως σημειώθηκε και κατά τις συνεδριάσεις του Δ.Σ., σύμφωνα με τη σχετική νομοθεσία το ΔΛΤ οφείλει να χαράξει τη χερσαία και θαλάσσια ζώνη για τους λιμένες και τα λιμενικά καταφύγια αρμοδιότητας του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Πάρου -Αντιπάρου, με τον πρόεδρο να επισημαίνει, πως “στην παρούσα φάση, είναι επιτακτική η ανάγκη χάραξης της χερσαίας ζώνης στο Αλιευτικό Καταφύγιο Αμπελά της Δημοτικής Κοινότητας Νάουσας, δεδομένου ότι για το προγραμματιζόμενο έργο “Ενίσχυση του λιμενοβραχίονα του Αλιευτικού Καταφυγίου Αμπελά Πάρου και ανάπλαση του χερσαίου χώρου”, υπάρχουν ήδη πλήρης ωριμότητα, με ολοκληρωμένο φάκελο εγκεκριμένων μελετών (λιμενικών έργων και περιβαλλοντικών), έως και εγκεκριμένα τεύχη δημοπράτησης για την ανάθεση του έργου, πλήρης συμμόρφωση με τα οριζόμενα από την Ε.Σ.Α.Λ. και εγκεκριμένοι περιβαλλοντικοί όροι για το σύνολο των εγκαταστάσεων του αλιευτικού καταφυγίου, ήτοι των υφιστάμενων και των προβλεπόμενων έργων ενίσχυσης του λιμενοβραχίονα και ανάπλασης του χερσαίου χώρου του”.

Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία του Λιμεναρχείου Πάρου, το καταφύγιο εξυπηρετεί 14 αλιευτικά επαγγελματικά σκάφη μήκους κάτω των 12μ., τα περισσότερα εκ των οποίων ανήκουν στην κατηγορία 5-8μ. και 16 ερασιτεχνικά αλιευτικά σκάφη μήκους κάτω των 8μ., τα περισσότερα εκ των οποίων ανήκουν στην κατηγορία 4-5μ.

Στο πλαίσιο του έργου, ο προσήνεμος μόλος – λιμενοβραχίονας - του έργου προβλέπεται να αρθεί πλήρως και να επανακατασκευασθεί σύμφωνα με τους κανόνες και τις συστάσεις λιμενικών έργων. Επισημαίνεται ότι με το προτεινόμενο έργο δεν μεταβάλλονται (αυξητικά ή μειωτικά) οι επιφάνειες των χερσαίων χώρων του καταφυγίου - σε σχέση με την υφιστάμενη κατάσταση, καθώς επίσης δεν μεταβάλλονται η διάταξη και η γεωμετρία των λιμενικών εγκαταστάσεων, εκτός της τροποποίησης που προκαλείται από τη νέα διατομή του προσήνεμου μόλου, η οποία με το προτεινόμενο έργο διευρύνεται και ενισχύεται, ώστε να είναι συμβατή με τους κανόνες και τις συστάσεις σχεδιασμού λιμενικών έργων.

Ενίσχυση της ασφάλειας

Επιτακτική χαρακτηρίστηκε και η ανάγκη χάραξης της χερσαίας ζώνης στο Αλιευτικό Καταφύγιο στο Πίσω Λιβάδι της Δημοτικής Κοινότητας Μάρπησσας, δεδομένου ότι το προγραμματιζόμενο έργο “Αποκατάσταση της θωράκισης με φυσικούς ογκόλιθους του υφιστάμενου μόλου του Αλιευτικού Καταφυγίου στο Πίσω Λιβάδι Πάρου”, διαθέτει επίσης ωριμότητα, με ολοκληρωμένο φάκελο εγκεκριμένων μελετών (οριστικής μελέτης λιμενικών έργων και μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων), καθώς και απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για τις υφιστάμενες λιμενικές εγκαταστάσεις του Αλιευτικού Καταφυγίου και για τα έργα αποκατάστασης (βελτίωσης) της θωράκισης του υφιστάμενου προσήνεμου μόλου, και έχει δυνατότητα να προχωρήσει προς δημοπράτηση.

Τα προτεινόμενα έργα αποσκοπούν στη βελτίωση της ασφάλειας και λειτουργικότητάς του Αλιευτικού Καταφυγίου, με την αποκατάσταση (βελτίωση) της θωράκισης του προσήνεμου μόλου, η διατομή του οποίου σε όλο σχεδόν το μήκος του παρουσιάζει απώλειες υλικού θωράκισης και μερική αποδόμηση, ανεπαρκή διαβάθμιση, υποχώρηση της στέψης, με αποτέλεσμα να εμφανίζονται, ιδιαίτερα σε περιόδους πνοής ισχυρών ανέμων προερχόμενων από τον ευρύτερο νότιο τομέα, φαινόμενα υπερπήδησης κυματισμού, που καθιστούν μη ασφαλείς τις συνθήκες ελλιμενισμού για τα εξυπηρετούμενα σκάφη.

Ο σχεδιασμός των προτεινόμενων έργων έγινε έτσι ώστε να αντιμετωπισθούν:

  • Η ανεπάρκεια υφιστάμενων διατομών του προσήνεμου μόλου τόσο στο να ανταπεξέλθουν στα υδροδυναμικά φορτία όσο και στο να παρέχουν ασφάλεια στα ελλιμενιζόμενα σκάφη.Οι εκτεταμένες ζημιές στην στρώση θωράκισης στο μεγαλύτερο τμήμα του προσήνεμου μόλου.
  • Η υψηλή επικινδυνότητα των χερσαίων χώρων του μόλου κατά τη διάρκεια έντονων καιρικών φαινομένων από τους χρήστες του καταφυγίου.
  • Η μετάδοση σημαντικού ποσοστού της κυματικής ενέργειας στη λιμενολεκάνη του έργου, λόγω υπερπηδήσεων (χαμηλή στέψη) και διείσδυσης νερού μέσω των διακένων μεταξύ των ογκολίθων (απουσία προφυλακτήριου τοίχου), και λόγω του μεγάλου ανοίγματος της εισόδου της λιμενολεκάνης.
  • Η ενίσχυση της εισερχόμενης κυματικής ενέργειας από την εγγύτητα της βραχώδους ακτογραμμής στα δυτικά της λιμενολεκάνης, αλλά και λόγω της βραχώδους σύστασής της.
  • Το ανεπαρκές ακρομόλιο, τόσο σε διαστάσεις (πλάτος), όσο και σε διαμόρφωση των κλίσεων των πρανών του, αποτέλεσμα του οποίου είναι ότι σημαντικό του τμήμα να έχει ήδη καταρρεύσει.