Τα χρόνια, αλλά ολοένα εντεινόμενα, προβλήματα της Σαντορίνης, αναδεικνύονται με αφορμή εικόνες τεράστιας συμφόρησης και ταλαιπωρίας των επιβατών στο λιμάνι του Αθηνιού

Ανάδειξη βαθύτερων ζητημάτων

Ταλαιπωρία, παράπονα και κακή δημοσιότητα, έχει εγείρει η συμφόρηση που προκλήθηκε το μεσημέρι της Παρασκευής, στο λιμάνι του Αθηνιού της Σαντορίνης, λόγω του τεράστιου κύματος επισκεπτών, οι οποίοι αναχωρούσαν, μετά τη λήξη του διήμερου απαγορευτικού απόπλου.

Την έντονη δυσφορία, τόσο των επισκεπτών, που είχαν προγραμματίσει τον απόπλου τους από το νησί την Παρασκευή, λόγω της λήξης του απαγορευτικού, όσο και των πολιτών της Σαντορίνης, προκάλεσε η συμφόρηση του λιμένα, αλλά και του οδικού δικτύου της γύρω περιοχής, καθώς ουρές από ακινητοποιημένα οχήματα παντός τύπου, εκτείνονταν για χιλιόμετρα, με αποτέλεσμα η, φαινομενικά απλή, διαδρομή έως το λιμάνι, να απαιτεί χρόνο αναμονής έως και μιάμιση ώρα, καθυστερώντας χιλιάδες αγχωμένους επιβάτες.

Αν και μεμονωμένο φαινόμενο, λόγω εκτάκτων συνθηκών, το περιστατικό έγινε αφορμή, μέσα από δημοσιεύματα, αλλά και αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, να αναζωπυρωθεί έντονα ο διάλογος, αναφορικά με τα βαθύτερα προβλήματα του νησιού, καθώς και τους τρόπους αντιμετώπισής τους.

Συνεχίζει να προβληματίζει η κατάσταση του λιμένα

“Αγκάθι” για τους Θηραίους, αποτελεί η κακή κατάσταση του λιμένα του Αθηνιού, που για πολλούς, εκτός των άλλων προβλημάτων, επιβάρυνε και την κατάσταση της Παρασκευής.

Σύμφωνα με τις διαμαρτυρίες των πολιτών, το προβληματικό λιμάνι, το οποίο δεν επιτρέπει, προς το παρόν, την πρόσδεση άνω του ενός επιβατηγού πλοίου, αποτέλεσε έναν από τους κύριους παράγοντες, που δημιούργησαν την ανυπόφορη αυτή κατάσταση της Παρασκευής, στον Αθηνιό, ενώ αντίθετα, αν ο λιμένας μπορούσε να υποστηρίξει την προσέγγιση περισσότερων πλοίων ταυτόχρονα, η συμφόρηση θα είχε περιοριστεί ή αποφευχθεί εντελώς.

Το έργο του νέου λιμένα του Αθηνιού, αφορά σε ένα καινούριο, σχετικά, έργο, το οποίο αναμενόταν να αναβαθμίσει τις λιμενικές εγκαταστάσεις του νησιού. Παρά το γεγονός, ότι παραδόθηκε μόλις το 2010, σήμερα αποτελεί ένα “χάλασμα”, το οποίο χρήζει συνολικής αποκατάστασης και αναβάθμισης, προκαλώντας προβλήματα στην προσέγγιση των πλοίων και στη διαδικασία επιβίβασης και αποβίβασης των επιβατών.

Προσωρινή “θεραπεία” στο πρόβλημα δόθηκε με την έγκριση, από πλευράς του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του έργου επισκευής της προβλήτας επικίνδυνων φορτίων, από την οποία εξυπηρετούνται πλέον τα πλοία της ακτοπλοΐας, καθώς η κύρια προβλήτα του λιμανιού έχει τεθεί εκτός λειτουργίας, με προϋπολογισμό 80.646,16 ευρώ.

Ωστόσο, με απόφαση του τότε Υπουργού Μεταφορών και Υποδομών, κ. Χρήστου Σπίρτζη, εγκρίθηκε και η χρηματοδότηση ενός συνολικού έργου πλήρους ανακατασκευής του λιμένα, κόστους άνω των 8.000.000 ευρώ, που θα δώσει οριστική λύση στο πρόβλημα και του οποίου ο διαγωνισμός ολοκληρώθηκε μέσα στο καλοκαίρι του 2018. Αξίζει να υπενθυμιστεί, πως, σύμφωνα και με τις ανακοινώσεις από πλευράς του ΔΛΤ Θήρας, με την προτεινόμενη διαμόρφωση των προβλητών στο Λιμένα του Αθηνιού, θα μπορούν να δένουν τρία μεγάλα πλοία της ακτοπλοΐας συγχρόνως και με ασφάλεια, ο χερσαίος χώρος θα μεγαλώσει κατά δύο περίπου στρέμματα, το μέτωπο της προβλήτας προς τη θάλασσα θα έχει μήκος 200 μέτρα, ενώ το λειτουργικό βάθος του λιμένα θα διαμορφωθεί στα εννέα μέτρα, για την ασφαλή προσέγγιση και πρόσδεση των πλοίων.

Αντιρρήσεις για το “πλαφόν” στις αφίξεις της κρουαζιέρας

Όπως ήταν αναμενόμενο, την ευθύνη, σχετικά με τη δυσάρεστη κατάσταση στο λιμάνι, πολλοί πολίτες έσπευσαν να επιρρίψουν στις αυτοδιοικητικές δομές, όπως ο Δήμος και το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας.

Σύμφωνα με αρκετές επικριτικές φωνές, ο Δήμαρχος Θήρας, Νικόλαος Ζώρζος, ο οποίος έχει ανοιχτά και σε όλους τους τόνους ταχθεί υπέρ της επιβολής “πλαφόν” στον αριθμό των επισκεπτών, που το νησί δέχεται, τουλάχιστον από τον τομέα της κρουαζιέρας, φέρει ευθύνη, καθώς, έχει στρέψει τις προσπάθειες της δημοτικής αρχής και των φορέων του Δήμου στη διαχείριση του όγκου των τουριστών και όχι στην αναβάθμιση των υποδομών της Σαντορίνης, που κάθε καλοκαίρι βρίσκονται, όλο και πιο κοντά στο χείλος της κατάρρευσης.

Ο κ. Ζώρζος έχει πολλές φορές τοποθετηθεί δημόσια, όσον αφορά στη φέρουσα ικανότητα του νησιού, τονίζοντας, πως η Θήρα έχει ίσως ξεπεράσει τον αριθμό των επισκεπτών, που μπορεί να στηρίξει. Η Σαντορίνη τα τελευταία χρόνια αποτελεί, ενδεχομένως, τον πιο αναγνωρισμένο ελληνικό τουριστικό προορισμό σε όλο τον κόσμο, με δεκάδες χιλιάδες επισκέπτες καθημερινά, κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού. Ο Δήμαρχος έχει προειδοποιήσει, πως η συνεχιζόμενη τουριστική αύξηση, απειλεί την εύρυθμη λειτουργία των υποδομών του νησιού.

Αυτή ακριβώς η στάση του κ. Ζώρζου, επέφερε την κριτική, καθώς, όπως υποστηρίζεται, αν ο - από το 2011 - επικεφαλής και τα κατά καιρούς αρμόδια στελέχη του Δήμου είχαν στοχεύσει στην κατεύθυνση της αναβάθμισης των υποδομών και της διεκδίκησης επαρκούς στελέχωσης των νευραλγικών υπηρεσιών, αντί στην απαθή υποδοχή του τουρισμού και τελικά στην άσκηση ελέγχου στον αριθμό των επισκεπτών, τέτοιες εικόνες, όπως αυτή της Παρασκευής, θα είχαν αποφευχθεί, ενώ ταυτόχρονα η τουριστική αγορά θα ήταν ελεύθερη να λειτουργήσει απρόσκοπτα, ακόμη και με περαιτέρω άνοδο των αφίξεων για το νησί, δεδομένου, ότι είναι η κύρια πηγή εισοδήματος για τους κατοίκους του νησιού και μία από τις μεγαλύτερες πηγές εσόδων για τη χώρα, εν γένει.

Σημαντικά προβλήματα και διχογνωμία

Δεν είναι μυστικό, πως οι υποδομές της Θήρας, πλησιάζουν εδώ και αρκετά χρόνια τα όριά τους. Ακόμη και φέτος, ο Δήμαρχος είχε τοποθετηθεί δημοσίως, λέγοντας, πως η ραγδαία αύξηση του όγκου των επισκεπτών, μετά την κάμψη του 2012-2014, έχει προκαλέσει προβληματισμό, τόσο σε σχέση με την αντοχή των υποδομών, υπό την πίεση των περίπου 6 εκατομμυρίων διανυκτερεύσεων ετησίως, όσο και σε ό,τι έχει να κάνει με προβλήματα, όπως το κυκλοφοριακό, η διαχείριση των απορριμμάτων, η διαχείριση των λυμάτων, η αύξηση στην κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος, συνολικά για το νησί, η ανεξέλεγκτη δόμηση, δεδομένου, ότι η Πολεοδομία της Σαντορίνης, ουσιαστικά, λειτουργεί με έναν μηχανικό, η διατήρηση του φυσικού κάλλους του νησιού, η ελλιπής αστυνόμευση, η έλλειψη διαθεσιμότητας για τη στέγαση δημοσίων υπαλλήλων και πολλά άλλα.

Ταυτόχρονα, έχει τονιστεί και το γεγονός, πως η Θήρα ταλαντεύεται ανάμεσα στη ραγδαία εξέλιξη των υπηρεσιών του ιδιωτικού τομέα και τον αργοκίνητο ρυθμό στις ενέργειες που απαιτούνται από τον ευρύτερο δημόσιο τομέα, ενώ δεν είναι λίγοι αυτοί που υποστηρίζουν, πως το νησί επιχειρεί να διαχειριστεί καταστάσεις του σήμερα, με πεπαλαιωμένες υποδομές και υποστελεχωμένες δομές, γεγονός, που φαίνεται να μη συνάδει με τον πλούτο που παράγει, αλλά και καταφέρνει να διατηρεί.

Παρά το γεγονός, ότι η συμφόρηση του λιμένα του Αθηνιού προκλήθηκε από ειδικές συνθήκες και η αναστάτωση διήρκησε μόνο μερικές ώρες, το περιστατικό φαίνεται να φέρνει στην επιφάνεια, σημαντικά προβλήματα, τα οποία θα πρέπει να αντιμετωπιστούν, προκειμένου το νησί να διατηρήσει το πανίσχυρο όνομά του στην παγκόσμια τουριστική αγορά, ενώ παράλληλα, να αναβαθμίσει τις υπηρεσίες του προς τους τουρίστες, ώστε να τους διατηρεί ευδιάθετους κατά τη διάρκεια της επίσκεψής τους και ευχαριστημένους, μέχρι την επιστροφή τους.

Επιπλέον, αναδεικνύεται ο διχασμός της κοινής γνώμης, σε ό,τι αφορά στον τρόπο αντιμετώπισης των προβλημάτων, με πολλούς να στηρίζουν τη στάση του Δημάρχου για συντονισμένες προσπάθειες, από κοινού με τους συναρμόδιους φορείς, με στόχο τη διαχείριση του αριθμού των επισκεπτών, αλλά και μεγάλη μερίδα πολιτών, να επιθυμεί τη βελτίωση και σημαντική αναβάθμιση υποδομών και υπηρεσιών, προκειμένου η Σαντορίνη να έχει τη δυνατότητα να εξυπηρετήσει όλους, όσοι επιλέγουν να την επισκεφτούν και με όποιο τρόπο.

Το μόνο σίγουρο είναι, ότι από εικόνες, όπως αυτές στο λιμάνι του Αθηνιού, θίγεται το διεθνώς αναγνωρισμένο brand name του νησιού, με τη δημιουργία αρνητικής δημοσιότητας, ενώ παράλληλα, με την άσκηση στείρας κριτικής και την έκφραση απόλυτων απόψεων, αποτρέπεται ο παραγωγικός διάλογος, που θα οδηγήσει στη λήψη κοινά αποδεκτών αποφάσεων και τη συστράτευση στην κατεύθυνση της άσκησης πιέσεων, για την εξεύρεση λύσεων στα “επίπονα” ζητήματα του νησιού.

 

Ετικέτες: