Τοποθέτηση της Άννας Μαυρουδή στη συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής

Η Άννα Μαυρουδή, περιφερειακή σύμβουλος Κυκλάδων, συμμετείχε στην διπλή συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας την Πέμπτη 4 Δεκεμβρίου που πραγματοποιήθηκε στη Σύρο σε τηλεδιάσκεψη με την Ρόδο.

Στην 1η (20η) συνεδρίαση συζητήθηκαν 21 θέματα ημερησίας διατάξεως και 7 εκτός ημερησίας. Στην 2η (21η) συνεδρίαση, στην ημερήσια διάταξη περιλαμβάνονταν 10 Θέματα Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων όλης της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, εκ των οποίων τα δύο αναβλήθηκαν, και 1 εκτός ημερησίας διατάξεως. 

Στην αρχή των συνεδριάσεων, η σύμβουλος απηύθυνε για πολλοστή φορά αίτημα προς το προεδρείο για την βελτίωση του τρόπου λειτουργίας της οικονομικής επιτροπής. Δήλωσε ότι, αν και πολλά εξ αυτών πιθανώς να τα υπερψήφιζε υπό κανονικές συνθήκες, θα ψηφίσει λευκό για το σύνολο των θεμάτων εκτός ημερησίας, καθώς «ο τρόπος εισαγωγής των θεμάτων εκτός ημερησίας μας βρίσκει κάθετα αντίθετους. Πολλές φορές, ακόμα και για θέματα της ημερήσιας διάταξης, καλούμαστε να ψηφίσουμε τίτλους και όχι εισηγήσεις, καθώς στέλνονται είτε ελάχιστες ώρες πριν τη συνεδρίαση ή και μετά από αυτήν. Κανένα από τα σημερινά θέματα της εκτός ημερησίας δεν έχουν επείγοντα χαρακτήρα. Θεωρούμε την διαδικασία που ακολουθείται αναποτελεσματική, δεν βοηθά την ουσιαστική λειτουργία της επιτροπής, η οποία σχεδόν προσχηματικά συγκαλείται για να παραστεί σε προαποφασισμένα ζητήματα. Την νησιωτικότητα δεν την επικαλούμαστε μόνο προς τους έξω για να διεκδικήσουμε, οφείλουμε να τη σεβόμαστε και στις διαδικασίες, οι οποίες θα πρέπει να διασφαλίζουν την ύπαρξη ενός εύλογου χρονικού διαστήματος για να ενημερώνονται οι πολίτες για τα θέματα προς συζήτηση. Ούτε η τεχνολογία μπορεί να χρησιμοποιείται ως άλλοθι, υποκαθιστώντας την ορθή διαδικασία, ειδάλλως οδηγούμαστε σε κατάχρηση του μέσου της διαδικτυακής επικοινωνίας».

Αναλυτικά ανά συνεδρίαση, η ψηφοφορία μας:

20η συνεδρίαση

Αναδείξαμε μια σειρά ζητημάτων, τα οποία είτε καταψηφίσαμε είτε δηλώσαμε παρών, όπως:

  1. Διαγωνισμός για υπηρεσίες καθαριότητας (134.392,77 ευρώ). Είμαστε αντίθετοι στη λογική της ιδιωτικοποίησης των υπηρεσιών καθαριότητας. Οι υπηρεσίες καθαριότητας είναι μια μόνιμη και σταθερή ανάγκη για τις υπηρεσίες της Περιφέρειας αλλά και της Δημόσιας Διοίκησης. Με τέτοιου είδους διαγωνισμούς υπηρετείται η λογική του «ενοικιαζόμενου εργαζόμενου» και της ελαστικής εργασίας με συρρίκνωση των εργασιακών, συνδικαλιστικών και συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων. Οι δε όροι α. του ύψους των εγγυητικών επιταγών που αποτρέπουν τους μικρούς τοπικούς επιχειρηματίες να συμμετέχουν και β. του ηλικιακού ορίου των ανηλίκων (15 έτη) είναι σε λάθος κατεύθυνση για την τοπική οικονομία και την κοινωνική συνοχή.

  2. Απευθείας ανάθεση έργου (10.000 ευρώ + ΦΠΑ) για το «συντονισμό και την διαχείριση των οχημάτων της Περιφέρειας». Είμαστε αντίθετοι στη λογική των απευθείας αναθέσεων και κυρίως για να ένα αντικείμενο το οποίο αποτελεί αρμοδιότητα των υπηρεσιών της Περιφέρειας. Και ενώ κρίνεται επιβεβλημένη η δημιουργία μιας διοικητικής μονάδας που θα εξυπηρετεί τις ανάγκες συντονισμού και διαχείρισης των οχημάτων, η λύση που επιλέγεται είναι η ιδιωτικοποίηση της υπηρεσίας με άλλοθι την υποστελέχωση.

  3. ράσεις Πολιτισμού-Αθλητισμού: Εκτός του ότι ελήφθη η εισήγηση λίγες ώρες πριν τη συνεδρίαση ενώ πρέπει να τις λαμβάνουμε 5 ημέρες πριν τη συνεδρίαση, οι προτεινόμενες δράσεις αφορούν αποκλειστικά στα Δωδεκάνησα. Υπάρχει έλλειψη ενός συνεκτικού προγραμματισμού πολιτιστικών επιχορηγήσεων, ώστε να αποφεύγουμε την αδιαφάνεια και τη μεροληψία. Με τον τρόπο που εισάγονται τα αιτήματα δε μπορούμε να γνωρίζουμε ούτε την ποιότητα, ούτε τον τρόπο κοστολόγησης ούτε τη σκοπιμότητα τους.

  4. Δαπάνες και Οδοιπορικά μετακινήσεων περιφερειακών συμβούλων: Δεν ψηφίζουμε το ποσό για τις δαπάνες των επίπλων του γραφείου του περιφερειάρχη διότι είναι υπερβολικά υψηλές (14.000 ευρώ) όταν υπάρχουν άλλες σοβαρότερες και πιο πιεστικές ανάγκες στα κτίρια αλλά και στα λειτουργικά της περιφέρειας. Αποτρέψαμε τέλος την πληρωμή μετακινήσεων συμβούλου για κομματικές εκδηλώσεις της Ν.Δ., θέμα το οποίο απεσύρθη μετά την παρέμβασή μας.

21η συνεδρίαση - Γνωμοδότηση για Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων:

Υπερψηφίσαμε 6 από τις 8 ΜΠΕ που συζητήθηκαν με την γενική παρατήρηση ότι «όπως σε πολλές άλλες ΜΠΕ δεν υπάρχει αυτοψία της αρμόδιας υπηρεσίας, πράγμα που καταδεικνύει την υποστελέχωση των αρμόδιων υπηρεσιών. Ως εκ τούτου, τίθενται ζητήματα εφαρμογής της μελέτης, ελέγχου και εποπτείας όλων όσων περιγράφονται.» Σε συνδυασμό με την απορρύθμιση του περιβαλλοντικού νομοθετικού πλαισίου και των fast track διαδικασιών, διατρέχουμε σοβαρό κίνδυνο αρνητικών επιπτώσεων στο περιβάλλον. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε εκ μέρους της συμβούλου στην Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.), Τροποποίηση Α.Ε.Π.Ο. για τη «Μονάδα Κοπής και Μορφοποίηση Λίθων & Μονάδα Παραγωγής Ετοίμου Σκυροδέματος» της Αμοργού και στους επιπρόσθετους όρους τόσο του Δημοτικού Συμβουλίου όσο και της περιφερειακής υπηρεσίας, όροι οι οποίοι τονίστηκε ότι πρέπει να τηρηθούν στο ακέραιο.

Καταψηφίσαμε την ΜΠΕ για τον «Χώρο Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων και Μονάδα Κομποστοποίησης Τήνου» διότι «θεωρούμε ότι η συγκεκριμένη θέση για το ΧΥΤΥ προκρίθηκε χωρίς ενδελεχή και ουσιαστική μελέτη εναλλακτικών τοποθεσιών και χωρίς διαβούλευση με την τοπική κοινωνία. Η συγκεκριμένη ΜΠΕ δεν έλαβε υπόψη σημαντικές παραμέτρους όπως η άμεση γειτνίαση με την θάλασσα και την παραλία της Σκλερ (Σκληρός Όρμος), η ύπαρξη ρεμάτων που καταλήγουν στην θάλασσα, και άλλες, όπως αυτές που αναφέρονται στις ενστάσεις που κατατέθηκαν.»

Καταψηφίσαμε επίσης την Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του επιχειρησιακού προγράμματος «ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ» ( ΕΣΠΑ 2014-2020).

«Έχουμε ενστάσεις τόσο σε επίπεδο πολιτικής στοχοθεσίας, όσο και σε λειτουργικό και διαχειριστικό επίπεδο αναφορικά με το εν λόγω Επιχειρησιακό Πρόγραμμα. Θεωρούμε ότι δεν εξυπηρετεί τις ιδιαίτερες ανάγκες των νησιωτικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων και της οικονομίας συνολικά, καθώς δεν λαμβάνει υπόψη την υψηλή εποχικότητα της απασχόλησης και τα μεγάλα ποσοστά ανεργίας και αδήλωτης εργασίας, τα άλυτα προβλήματα προσπελασιμότητας και σύγκλισης των νησιών, την χαμηλότατη ένταξη της καινοτομίας στην Περιφέρεια, κτλ. Σε συνδυασμό με τις μνημονιακές υποχρεώσεις της χώρας ο εν λόγω σχεδιασμός καθίσταται ανέφικτος.

Συμφωνώντας με τις παρατηρήσεις της υπηρεσίας σχετικά με την έλλειψη ρήτρας νησιωτικότητας, που αφορά στα ιδιαίτερης ευαισθησίας οικοσυστήματα και στη φέρουσα ικανότητα των νησιών, θεωρούμε ότι τα τομεακά προγράμματα, όπως αυτό οφείλουν να εξειδικευτούν με βασική αρχή την περιφερειακότητα, αν επιδιώκεται μια κάποια εξισορρόπηση της εξαιρετικά άνισης κατανομής μεταξύ τομεακών και περιφερειακών προγραμμάτων. Το πλαίσιο το οποίο διαμορφώνεται από:

-την απορρύθμιση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας των τελευταίων χρόνων,

-την έλλειψη ουσιαστικής αξιολόγησης και αποτίμησης της εφαρμογής στο Νότιο Αιγαίο των προηγούμενων Επιχειρησιακών Προγραμμάτων

-την προσχηματική διαβούλευση που προηγήθηκε και

-την αποψίλωση των δημοσίων υπηρεσιών και την διαφαινόμενη ιδιωτικοποίηση της διαχείρισης του νέου ΣΕΣ, αποτελεί ένα αρνητικό περιβάλλον για τις πραγματικές ανάγκες των τοπικών κοινωνιών».