Ενημέρωση Περιφερειάρχη για το ζήτημα δημιουργίας δικτύου στο Νότιο Αιγαίο και τις επαφές στο Υπ. Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων

Συνεχής αγώνας για τα υδατοδρόμια

Έγκριση του περιφερειακού συμβουλίου και για το νησί της Σίφνου

Συνεχής μοιάζει ο αγώνας της Περιφερειακής Αρχής σχετικά με την εκπλήρωση του στόχου ίδρυσης και λειτουργίας δικτύου υδατοδρομίων στο Νότιο Αιγαίο, με τις συναντήσεις στο Υπουργείο Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων να ακολουθούν η μία μετά την άλλη, προκειμένου να υπερπηδηθούν ζητήματα θεσμικού χαρακτήρα που έχουν προκύψει στην εν λόγω υπόθεση.

Αφορμή για τη γνωστοποίηση της νέας συνάντησης που θα είχε ο Περιφερειάρχης, Γιώργος Χατζημάρκος στο αρμόδιο Υπουργείο την Δευτέρα, στάθηκε η έγκριση της εισήγησης δημιουργίας υδατοδρομίου και στο νησί της Σίφνου κατά τη διάρκεια της πρόσφατης συνεδρίασης του περιφερειακού συμβουλίου στη Σύρο, οπότε και υπερψηφίστηκε η σύναψη σύμβασης ανάμεσα σε Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σίφνου.

Αξίζει να υπενθυμιστεί πως, το συμβούλιο έχει εγκρίνει μία σειρά σχετικών συμβάσεων για τη δημιουργία υδατοδρομίων σε περισσότερα από είκοσι νησιά του Νοτίου Αιγαίου.

Να υπερπηδηθούν θεσμικά εμπόδια

Ειδικότερα, ο κ. Χατζημάρκος χωρίς να υπεισέρχεται σε λεπτομέρειες αναφορικά με τα ζητήματα που “γεννούν” σημαντική καθυστέρηση στην υλοποίηση των υδατοδρομίων, ενημέρωσε το σώμα του περιφερειακού συμβουλίου γενικώς για θέματα που άπτονται του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας αυτών και για τα οποία όπως τόνισε, η Περιφερειακή Αρχή έχει ήδη καταθέσει τις δικές τις προτάσεις – τροποποιήσεις επί του νέου σχεδίου του Υπουργείου Μεταφορών. Κάνοντας αναφορά σε “έναν νέο νόμο ο οποίος θα έρθει να αντικαταστήσει τον νόμο του 2013 για την ίδρυση και λειτουργία υδατοδρομίων” ο Περιφερειάρχης γνωστοποίησε τη συνάντηση που θα είχε αρχές της εβδομάδας με αρμόδια στελέχη του Υπουργείου, καθώς όπως σημείωσε, μέχρι σήμερα, “Φαίνεται ότι για έναν μεγάλο αριθμό νησιών και υδατοδρομίων μας, τα εμπόδια τα νομικά είναι ανυπέρβλητα”. Επισημαίνοντας μάλιστα, τη συνεργασία και τη συνεχή επικοινωνία με την πλευρά του Υπουργείου για το εν λόγω θέμα, ο κ. Χατζημάρκος πρόσθεσε πως, γίνεται προσπάθεια ώστε να παρουσιαστεί ένα “νέο νομοσχέδιο που θα έρθει να λύσει πολύ σημαντικά ζητήματα” καθώς όπως συμπλήρωσε, τα προβλήματα – κυρίως - αφορούν περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις κι αυτό “καθιστά σχεδόν αδύνατη” μέχρι τώρα, τη λειτουργία των υδατοδρομίων.

Από την πλευρά του δε, υπογράμμισε για ακόμη μία φορά, πως το ενδιαφέρον της Περιφερειακής Αρχής σχετικά με την αναγκαιότητα δημιουργίας ενός δικτύου είναι δεδομένο και αδιαμφισβήτητο, τονίζοντας πως επιβεβαιώνεται από τις επανειλημμένες πιέσεις που ασκούνται ώστε να ξεπεραστούν εμπόδια. Σύμφωνα με όσα εξήγησε, “Η εμπειρία των 20 και... νησιών και υδατοδρομίων που δουλεύουμε, μας έχει δώσει μία πάρα πολύ σημαντική εικόνα” γεγονός που όπως επεσήμανε, βοηθά στο να εξετασθούν οι απαιτούμενες διορθώσεις που χρειάζονται επί του νέου νομοσχεδίου, ώστε να υπάρξει προσεχώς θετική εξέλιξη. “Έχουμε να δώσουμε μία μεγάλη μάχη” σχολίασε παρακάτω ο ίδιος, λέγοντας πως, κατά τη διάρκεια της προ-τελευταίας συνάντησης του ίδιου με την πλευρά του αρμόδιου Υπουργείου είχε ζητηθεί μία ξεκάθαρη απάντηση σχετικά με το αν υπάρχει πράγματι πολιτική βούληση ώστε να “ξεμπλοκάρει” το ζήτημα και να “τρέξουν” οι διαδικασίες. “Στην τελευταία συνάντηση ζήτησα να πουν αν ενδιαφέρει πράγματι η δημιουργία τους και να καταστήσουν γνωστές τις προθέσεις τους. (...) Είπαν ότι τους ενδιαφέρει” πρόσθεσε χαρακτηριστικά ο Περιφερειάρχης γνωστοποιώντας πως, η Περιφερειακή Αρχή κατέθεσε συγκεκριμένες προτάσεις σε επίπεδο τροποποιήσεων.

Υπενθύμισε δε, πως το θέμα της χρηματοδότησης είναι εξασφαλισμένο, ως απάντηση σε όσους θίγουν το εν λόγω ζήτημα δημοσίως.

Ακολουθεί την Περιφέρεια και η Σίφνος

Εισηγητής του θέματος για την περίπτωση της Σίφνου υπήρξε ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης, Γιώργος Λεονταρίτης, ο οποίος ζήτησε τη θετική ψήφο των περιφερειακών συμβούλων σχετικά με τη δημιουργία υδατοδρομίου στον Πλατύ Γιαλό. Όπως εξήγησε, η δημιουργία του εντάσσεται στο γενικότερο πλαίσιο και στη φιλοσοφία που ακολουθεί η Περιφερειακή Αρχή για τη λειτουργία ενός ολοκληρωμένου δικτύου στο Νότιο Αιγαίο, με σκοπό την εξυπηρέτηση κατοίκων αλλά κι επισκεπτών. Υπενθύμισε δε, πως, οι ολοένα αυξανόμενες απαιτήσεις μετακινήσεων στο νησιώτικο χώρο καθιστούν απαραίτητη την ίδρυσή τους ώστε να προστεθεί μία ακόμη δυνατότητα μεταφοράς σε εκείνες που ήδη υπάρχουν. Πρέπει να σημειωθεί πως, στο περιεχόμενο της σύμβασης ρυθμίζονται οι λεπτομέρειες για τις εγκαταστάσεις και τον εξοπλισμό, ενώ αναφέρεται με σαφήνεια και ο εξοπλισμός ασφάλειας που απαιτεί τη λειτουργία μαγνητικής πύλης ελέγχου επιβατών και συσκευή x-ray για τον έλεγχο αποσκευών και χειραποσκευών. Επιπλέον, γίνεται αναλυτική αναφορά και στον βασικό εξοπλισμό σχετικά με την πλωτή εξέδρα, την αποβάθρα κλπ.

Όπως καθίσταται σαφές και στα περιεχόμενα των άλλων συμβάσεων της Περιφέρειας με τα Λιμενικά Ταμεία των Κυκλάδων και της Δωδεκανήσου, ο φορέας εκτέλεσης και διαχείρισης του έργου είναι η πλευρά των Λιμενικών Ταμείων ενώ το κόστος “πέφτει” στην πλάτη της Περιφέρειας.

Πρέπει να αναφερθεί πως, η Σίφνος είχε ξεκινήσει τη διαδικασία δημιουργίας υδατοδρομίου προ της έναρξης των ενεργειών από την Περιφέρεια, ωστόσο εντάχθηκε στην συνολική προσπάθεια πλέον, καθώς δεν θα είχε τρόπο να προχωρήσει στη λήψη όλων των αδειοδοτήσεων αλλά και στην χρηματοδότηση του έργου. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 108.460 ευρώ.

Μοναδική διαφωνία στη συζήτηση του θέματος εκφράστηκε από τη μείζονα αντιπολίτευση, η οποία κι έχει αναφερθεί πολλάκις στην αναγκαιότητα εκπόνησης πρωτίστως μία μελέτης βιωσιμότητας των υδατοδρομίων.