Προώθηση αιτήματος στο Υπ. Εσωτερικών για την τροποποίηση της ισχύουσας νομοθεσίας με σκοπό την ασφαλή κι απρόσκοπτη εξυπηρέτηση των παιδιών από και προς τα σχολεία

Επιτελικός ρόλος στη μεταφορά μαθητών

Κριτική Περιφερειάρχη και πρόταση μεταφοράς της αρμοδιότητας στους Δήμους

Την πρόταση τροποποίησης της ισχύουσας νομοθεσίας στο θέμα της μεταφοράς μαθητών ώστε να έχει επιτελικό ρόλο στη διαμόρφωση των δρομολογίων η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, η οποία κι έχει την αρμοδιότητα διεκπεραίωσης της διαδικασίας του τρόπου μεταφοράς των παιδιών, ενέκριναν ομόφωνα οι περιφερειακοί σύμβουλοι, υπερψηφίζοντας παράλληλα, τη σχετική παρέμβαση προς το Υπουργείο Εσωτερικών.

Τα πλείστα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί σε επίπεδο μαθητικής μεταφοράς κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά, απασχόλησαν εκ νέου το περιφερειακό συμβούλιο στη χθεσινή συνεδρίαση, στο πλαίσιο της οποίας ο Περιφερειάρχης, Γιώργος Χατζημάρκος πρότεινε συμπληρωματικά να προταθεί η μεταφορά της συγκεκριμένης αρμοδιότητας στους Δήμους, οι οποίοι σε τοπικό επίπεδο, έχουν σαφή εικόνα των αναγκών, πέραν των υπόλοιπων αρμοδιοτήτων που – ούτως ή άλλως – έχουν στην ατζέντα των υποθέσεών τους για τα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας.

Μάλιστα, τη συγκεκριμένη πρόταση ανέφερε κατά τη διάρκεια της κριτικής που άσκησε σε γενικότερο επίπεδο, σχετικά με τον θεσμό του Β΄ βαθμού της Αυτοδιοίκησης, για τον οποίο επεσήμανε πως, τόσο το κεντρικό κράτος, όσο ενδεχομένως και οι Δήμοι (πλευρά ΚΕΔΕ) τις περισσότερες φορές, τον αντιμετωπίζουν σαν “σάκο του μποξ”.

 

Τροποποίηση ως προς τις χιλιομετρικές αποστάσεις και παρεμβατικό ρόλο σε δρομολόγια

Ειδικότερα, στην εισήγηση του θέματος προχώρησε ο χωρικός Αντιπεριφερειάρχης, Γιώργος Λεονταρίτης θέτοντας υπόψιν των περιφερειακών συμβούλων τα παρακάτω, τα οποία και τόνισε πως, θα αποτελέσουν το περιεχόμενο της αίτησης τροποποίησης της ισχύουσας νομοθεσίας, προς το αρμόδιο Υπουργείο. Συγκεκριμένα, για την απόφασή τους, οι περιφερειακοί σύμβουλοι έλαβαν υπόψιν τους τα εξής: “1. Tις διατάξεις του Ν.4089-ΦΕΚ 206/26-10-2012 περί “κύρωσης της πράξης νομοθετικού περιεχομένου “μεταφορά μαθητών για το σχολικό έτος 2012-2013” ΦΕΚ Α΄171”, σύμφωνα με τις οποίες η μεταφορά μαθητών δημόσιων σχολείων από το σχολικό έτος 2013-2014 περιέρχεται στην αρμοδιότητα των Περιφερειών. 2. Τις διατάξεις της ΚΥΑ Υπουργών ΥΠΕΣ – Οικονομικών – Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας – Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού 24001/2013 – ΦΕΚ 1449/14-6-2013 περί μεταφοράς μαθητών δημοσίων σχολείων από τις Περιφέρειες με την οποία καθορίστηκαν τα κριτήρια και οι διαδικασίες του υπό προκήρυξη διαγωνισμού. 3. Τον οδηγό του ΥΠΕΣ των ενεργειών των Περιφερειών για τη μεταφορά μαθητών δημοσίων σχολείων σχολικού έτους 2013 – 2014 σύμφωνα με την ανωτέρω ΚΥΑ. 4. Την υπ΄αριθμ. 151/2015/27-10-2015 απόφαση του περιφερειακού συμβουλίου για το ίδιο θέμα”.

Όπως χαρακτηριστικά τονίσθηκε κατά τη διάρκεια της εισήγησης, “Με την αρίθμ.24001/2016 ΚΥΑ (ΦΕΚ 1449/τ.Β./ 14-06-2013) “Μεταφορά μαθητών δημόσιων σχολείων από τις Περιφέρειες”, καθορίστηκαν τα κριτήρια και οι προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούνται προκειμένου οι μαθητές της Α΄ Βαθμιας και Β΄ Bαθμιας Εκπαίδευσης να δικαιούνται δωρεάν μεταφοράς. Σύμφωνα με την ως άνω ΚΥΑ: Οι Περιφέρειες μεταφέρουν δωρεάν τους μαθητές Α΄Βαθμιας και Β΄Βαθμιας εκπαίδευσης δημόσιων σχολείων, οι οποίοι κατοικούν από τη σχολική τους μονάδα σε απόσταση μεγαλύτερη από τη οριζόμενη ως εξής: Α. με ειδικά μαθητικά δελτία (ΕΜΔ) και ίδια μέσα: α. 1.200 μέτρα για μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, β. 2.500 μέτρα για μαθητές Γυμνασίων, γ. 4.000 μέτρα για μαθητές Λυκείων, ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ και Β. με δημόσια σύμβαση υπηρεσιών: α. 1.200 μέτρα για μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, β. 3.000 μέτρα για μαθητές Γυμνασίων, γ. 5.000 μέτρα για μαθητές Λυκείων, ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ”.

Σε συνέχεια των ανωτέρω, ο κ. Λεονταρίτης πρόσθεσε πως, “Οι παραπάνω χιλιομετρικοί περιορισμοί δημιουργούν σημαντικά προβλήματα στην μεταφορά των μαθητών, δεδομένου ότι είναι μεγάλος ο αριθμός των μαθητών, οι οποίοι δεν εξυπηρετούνται καθώς δεν πληρούν τα παραπάνω κριτήρια. Προβλήματα, όπως η έλλειψη πυκνής τακτικής συγκοινωνίας, η σχεδόν παντελής έλλειψη αστικής συγκοινωνίας, η έλλειψη ασφαλών υποδομών (πχ. Ανυπαρξία πεζοδρομίων σε μεγάλα τμήματα του οδικού δικτύου, υποχρεώνουν τα παιδιά να διανύουν μεγάλες αποστάσεις από το σπίτι προς το σχολείο και αντίστροφα στο οδόστρωμα, μεταφέροντας μεγάλο βάρος), η διάσπαρτη κατανομή των σχολείων των νησιωτικών περιοχών, έχουν ως αποτέλεσμα τη διακύβευση της ασφαλούς μεταφοράς μαθητών”. Ως εκ τούτου, κάλεσε το σώμα να στηρίξει τις προτάσεις της Περιφερειακής Αρχής όπως διατυπώνονται παρακάτω: “Ζητούμε όπως λάβατε υπόψη σας τις ιδιαιτερότητες της νησιωτικής περιοχής και να τροποποιηθεί η ΚΥΑ ως προς τους χιλιομετρικούς περιορισμούς, ούτως ώστε οι μαθητές των νησιών να έχουν ασφαλή, απρόσκοπτη και καθ΄ ολοκληρίαν μετακίνηση από και προς τις σχολικές μονάδες τους. Επίσης, ζητούμε η Περιφέρεια να δύναται να έχει επιτελικό ρόλο στο σχεδιασμό της μεταφοράς των μαθητών, λόγω των ιδιαίτερων νησιωτικών συνθηκών και όχι μόνο καθαρά εκτελεστικό της ΚΥΑ ρόλο, όπως έχει σήμερα”.

 

Κριτική για μονοπωλιακή... μεταφορά και αντιμετώπιση των Περιφερειών

Κατόπιν των ανωτέρω, ο Περιφερειάρχης σημείωσε να προστεθεί στην απόφαση του περιφερειακού συμβουλίου η πρόταση μεταφοράς της εν λόγω αρμοδιότητας προς τους Δήμους, ασκώντας έντονη κριτική στον τρόπο που αντιμετωπίζονται οι Περιφέρειες, οι οποίες όπως τόνισε, επιφορτίζονται με τις πιο δύσκολες υποθέσεις με αποφάσεις του κράτους, συναντώντας απέναντί τους αρκετές φορές και το συλλογικό όργανο των Δήμων, την ΚΕΔΕ.

Πάντως, στη γενικότερη ενημέρωση που έκανε ο Γιώργος Λεονταρίτης σχετικά με τα πολλά προβλήματα που έχουν προκύψει έως σήμερα αναφορικά με το νέο καθεστώς μεταφοράς, για το οποίο διευκρίνισε πως, η Περιφέρεια δεν φέρει ευθύνη αφού καλείται να εφαρμόσει τη νομοθεσία και τις υπουργικές αποφάσεις, πρόσθεσε πως, σήμερα αρκετά εκ των θεμάτων έχουν διευθετηθεί.

Ωστόσο, από την πλευρά του, ο περιφερειακός σύμβουλος της μείζονος αντιπολίτευσης, Τζώρτζης Μακρυωνίτης θέλησε να υπενθυμίσει πως, παραμένουν άλυτα μερικά προβλήματα, όπως εκείνο της μεγάλης χρονικής αναμονής των μαθητών τρεις φορές την εβδομάδα, αφού τα μεσημεριανά δρομολόγια της τακτικής συγκοινωνίας δεν έχουν προσαρμοστεί στο ωρολόγιο πρόγραμμα των σχολείων, τονίζοντας επιπλέον, πως, η Περιφέρεια δεν θα έπρεπε να “ευνοεί” την ισχυροποίηση μονοπωλιακών καταστάσεων με φόντο την ανάληψη του μεταφορικού έργου από την ΚΤΕΛ Σύρου Α.Ε.. Όπως άλλωστε είχε επισημάνει και σε πρόσφατη συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής κι επανέλαβε χθες, δεν θα έπρεπε να είχα εγκριθεί δρομολόγια της ΚΤΕΛ με διαδρομή από τα Γυμνάσια προς την Ερμούπολη, την ίδια στιγμή που υπήρχε ανταγωνιστής και κατά πάσα πιθανότητα, το μεταφορικό έργο των μαθητών θα μπορούσε να τύχει καλύτερης αντιμετώπισης μετά από “αναμέτρηση” και διαγωνιστική διαδικασία των ενδιαφερόμενων εταιρειών.