Έρευνα για τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού

«Μπότζι» στις ναυτικές σχολές

  • Τετάρτη, 20 Μαρτίου, 2013 - 06:00

Απογοητευτικά για την κατάσταση των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) είναι τα στοιχεία που αποτυπώνει έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το Ευγενίδειο Ίδρυμα σε συνεργασία με το Τμήμα Στατιστικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθήνας, υπό την επιστημονική παρακολούθηση του καθηγητή Επαμεινώνδα Πανά. Η πλειοψηφία των σπουδαστών εμφανίζεται δυσαρεστημένη από τη φοίτηση στις ΑΕΝ δίνοντας έμφαση στα κτηριακά προβλήματα και τις τεχνολογικές υποδομές.

Η έρευνα, η οποία αποτελεί συνέχεια προγενέστερης που εκπονήθηκε το 2010 και αφορούσε στη ναυτική εκπαίδευση και στην προσέλκυση νέων στα ναυτικά επαγγέλματα, διερευνά την ποιότητα των σπουδών των δημοσίων ΑΕΝ της χώρας, με βάση τις απόψεις των σπουδαστών. Ουσιαστικά, η έρευνα βασίζεται σε μια πρωτοποριακή διαδικασία που εφαρμόζεται για πρώτη φορά ολοκληρωμένα στην Ελλάδα και είναι διεθνώς γνωστή ως η «φωνή του σπουδαστή», αφού επικεντρώνεται στις απόψεις των σπουδαστών για την κατάσταση που επικρατεί στον χώρο των σπουδών τους.

Τα στοιχεία της έρευνας

Τα ερωτήματα τα οποία τέθηκαν στους σπουδαστές, πλοιάρχους και μηχανικούς, κινήθηκαν σε τρεις βασικούς άξονες δίνοντας έμφαση στην εμπειρία τους από τις υπηρεσίες που τους προσφέρουν οι ΑΕΝ, στις προσδοκίες τους από τις σχολές τους αλλά και στους παράγοντες που οι ίδιοι θεωρούν πως επιδέχονται βελτιώσεων ώστε να βελτιωθούν και οι γενικές συνθήκες των ΑΕΝ. Στη μελέτη καταβλήθηκε προσπάθεια να διερευνηθούν οι στάσεις, αντιλήψεις και απόψεις των σπουδαστών σχετικά με το μαθησιακό περιβάλλον, τα βιβλία, τις υποδομές, τις κτηριακές εγκαταστάσεις και γενικά από το περιβάλλον της σπουδαστικής τους κοινότητας. Οι απαντήσεις των σπουδαστών μπορεί να βοηθήσουν τις διοικήσεις των σχολών, την Πολιτεία και τους υπεύθυνους φορείς, να εξετάσουν αρκετά αίτια και προβλήματα που σχετίζονται με τη γενική εικόνα και τη στάθμη των ΑΕΝ, ειδικά σε μια περίοδο που το Υπουργείο Ναυτιλίας βρίσκεται σε διαβούλευση σχετικά με το κανονιστικό πλαίσιο για τη λειτουργία των ιδιωτικών ναυτικών σχολών.

Απογοητεύουν οι υποδομές

Καθόλου ικανοποιημένοι δηλώνουν οι σπουδαστές τόσο από τις κτηριακές εγκαταστάσεις όσο και από τις τεχνολογικές υποδομές των ΑΕΝ. Το 13,3% των πλοιάρχων και το 19,1% των μηχανικών δηλώνει «μάλλον δυσαρεστημένο», με τις τεχνολογικές υποδομές να αποτελούν την αχίλλειο πτέρνα των σχολών σύμφωνα με τις απόψεις των σπουδαστών και των δύο κατηγοριών. Ωστόσο, σε ό,τι αφορά τα εκπαιδευτικά ταξίδια, δηλαδή, την πρακτική άσκηση που έχει στόχο την επαφή των σπουδαστών με το μελλοντικό τους επάγγελμα, τόσο οι πλοίαρχοι όσο και οι μηχανικοί δηλώνουν πως είναι απολύτως ικανοποιημένοι από αυτά, σε ποσοστό πάνω από 50%.

Ψηλά στις προτιμήσεις η ποντοπόρος

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι απαντήσεις των σπουδαστών σχετικά με τους τομείς στους οποίους θα ήθελαν να απασχοληθούν μετά την αποφοίτησή τους από τις ΑΕΝ. Στην ερώτηση αυτή η συντριπτική πλειοψηφία πλοιάρχων και μηχανικών απαντά πως επιθυμεί να ενταχθεί στην ποντοπόρο ναυτιλία, ενώ πολύ μικρά ποσοστά σπουδαστών και των δύο κατηγοριών δηλώνουν ότι ενδιαφέρονται για την ακτοπλοΐα ή το λιμενικό σώμα.

Πολύ ικανοποιημένοι οι σπουδαστές της ΑΕΝ Σύρου

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, σημαντικό στοιχείο είναι ο δείκτης ολικής ικανοποίησης, που, βασιζόμενος σε πλαίσιο πολυκριτηριακής ανάλυσης, παρέχει ενδιαφέρουσες απαντήσεις σχετικά με τον βαθμό ικανοποίησης που αποκόμισαν οι σπουδαστές των ΑΕΝ από τις μέχρι τώρα σπουδές στις σχολές τους. Σύμφωνα με τον δείκτη αυτό, οι ΑΕΝ Πλοιάρχων που εμφανίζουν τη μεγαλύτερη ικανοποίηση των σπουδαστών είναι η ΑΕΝ Κρήτης και η ΑΕΝ Σύρου με ποσοστά ικανοποίησης 90,5% και 71,4% αντίστοιχα. Οι ΑΕΝ Μακεδονίας, Ηπείρου και Ύδρας εμφανίζουν τα μικρότερα ποσοστά ικανοποίησης εκ μέρους των σπουδαστών.