Αναζωπύρωση ενδιαφέροντος για υδατοδρόμιο στην Σύρο από δυο εταιρείες

“Στον χορό” για τα υδροπλάνα και η Ερμούπολη

Πάρθηκαν εν τέλη οι πρωτοβουλίες για την δημιουργία ακτοπλοϊκής γραμμής και στην Ερμούπολη της Σύρου , με καθυστέρηση ενός χρόνου. Η Τήνος ,πρώτο νησί στις Κυκλάδες που ολοκλήρωσε τις διαδικασίες για ανάπτυξη βιώσιμου δικτύου υδατοδρομίων σε συνεργασία με την θυγατρική εταιρεία ''Υδατοδρόμιο Τήνου ΙΚΕ'', δίνει την εκκίνηση και για τα άλλα νησιά.

Το φετινό καλοκαίρι αν και αποκαρδιωτικό για τους επιχειρηματίες του νησιού, αποτελεί ένα πεδίο μετάβασης μεταξύ της απερχόμενης και επερχόμενης τουριστικής εποχής της Σύρου, καθώς εκδηλώνονται τα χρόνια προβλήματα που πλέον έχουν αγγίξει τα όρια της παρακμής του τόπου αλλά παράλληλα προσφέρεται εύφορο έδαφος ώστε να μελετηθούν καινούργιες λύσεις και πρακτικές, όπως επίσης και να προβληθούν νέες προοπτικές άνθησης του τοπικού τουρισμού.

Κάλλιο αργά παρά ποτέ

Πέρυσι το καλοκαίρι ξεκίνησαν οι πρώτες συζητήσεις για την καθιέρωση του εναλλακτικού μέσου μεταφοράς στα νησιά και συγκεκριμένα στην Σύρο , με αφορμή την νομοθετική ρύθμιση του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνισμού, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύου το οποίο προκήρυξε διαδικασίες σχεδιασμού για 17 υδατοδρόμια όπως Άνδρο,Τήνο, Μύκονο, Σύρο, Κέα, Κύθνο, Σέριφο, Σίφνο, Μήλο, Πάρο, Νάξο, Ίο, Σαντορίνη, Αμοργό, Φολέγανδρο, Ηρακλειά, Ανάφη. Κυβερνητικοί εκπρόσωποι και ιδιώτες συζήτησαν για την δημιουργία κατάλληλων υποδομών στο νησί ώστε να μεταφέρονται και να φιλοξενούνται με ασφάλεια οι επισκέπτες των υδροπλάνων. Ωστόσο το σχέδιο της αρμόδιας αρχής το 2013, για δρομολόγηση του χρονοδιαγράμματος των υδροπλάνων , έμεινε ατελές έως τώρα.

Παρά τις τότε δηλώσεις του κ. Δεκαβάλλα που χαρακτήριζε την ενέργεια αυτή σαν ''επένδυση για το νησί και επανάσταση για τον τουρισμό'' , οι οκνηροί ρυθμοί του δημόσιου φορέα έβαλαν ''φρένο'' στην άμεση υιοθέτηση του ζητήματος. Το Λιμενικό Ταμείο κατηγορήθηκε πολλάκις για τις νωχελικές του ενέργειες, και αυτό γιατί, ενώ οι νομοθετικές διαδικασίες είχαν ολοκληρωθεί από το Υπουργείο , η τοπική αρμόδια αρχή κωλυσιεργούσε ως προς την ευθύνη της για την κατάθεση των σχετικών αιτήσεων. Πάρα ταύτα , οι αιτήσεις ενδιαφέροντος των δυο εταιρειών που κατατέθηκαν στα πλαίσια του διαγωνισμού παραχώρησης χώρου για υδατοδρόμιο στην Σύρο, βρίσκονται υπό αξιολόγηση στο Λιμενικό ταμείο του νησιού.

Προβλεπόμενος στόχος

Παρόλο που η Ελλάδα αποτελεί σημείο αναφοράς στους ξένους τουριστικούς οδηγούς και μερικά από τα αιγαιοπελαγίτικα νησιά της αποτελούν πρωταρχική επιλογή των τουριστών για διακοπές κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, τα περισσότερα νησιά από την άλλη ακολουθούν αντίστροφη τουριστική πορεία εξαιτίας των σημαντικών ελλειμματικών υποδομών τους. Προβλήματα ακτοπλοϊκής σύνδεσης, έλλειψη αεροδρομίων σε πολλά νησιά όπως και μη ύπαρξη υποδομών για στάθμευση κρουαζιερόπλοιων , είναι κάποια από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα νησιά των Κυκλάδων μεταξύ των οποίων και η Σύρος.

Τα τελευταία χρόνια οι κάτοικοι του νησιού αναμένουν την αναβάθμιση της αερογραμμής όπως και την διαμονή επισκεπτών κρουαζιέρες, περισσότερο από τις λίγες πρωινές ώρες. Ανέλπιστα πλέον περιμένουν να ξεκινήσει η υλοποίηση των έργων για τα οποία δεσμεύτηκαν οι τοπικές αρχές χωρίς άλλη χρονοκαθυστέρηση. Το πράσινο φως που δόθηκε στις Κυκλάδες για την παρουσία υδροπλάνων ,με αφετηρία το Λαύριο, είχε ως βασικό σκοπό την κάλυψη των ''κενών'' αυτών, με την προϋπόθεση όμως ότι οι διαδικασίες εφαρμογής του μέτρου θα είχαν διευθετηθεί πέρυσι. Το στοχευμένο και συντονισμένο σχέδιο που προβλέπονταν για να επιτευχθούν οι στόχοι της ενίσχυσης του ανταγωνισμού και της έντασης της ελκυστικότητας του ενδιαφέροντος για τα νησιά μέσω της δημιουργίας υδρογραμμών φέρουν το περιεχόμενο '' Ο στόχος δεν μπορεί να επιτευχθεί από την μια μέρα στην άλλη'' ,ασχέτως αν αυτό μεθερμηνεύεται : '' μετά από χρόνια και μέσα από βραχυπρόθεσμες ενέργειες'' .

Περί.. Σύρου

Για την χωροθέτηση του σχεδιασμού του υδατοδρομίου, με βάση την εισήγηση του Τμήματος Προγραμματισμού του Δήμου , προβάλλονταν ως καταλληλότερες τοποθεσίες στο νησί το κεντρικό λιμάνι της Ερμούπολης, συγκεκριμένα στο Καρνάγιο ή στην περιοχή Νησάκι, με εναλλακτική λύση τον όρμο του Φοίνικα. Αν και η μαρίνα του χωριού φάνταζε ουσιαστική λύση, η πρόταση απορρίφθηκε καθώς επικαλέστηκαν λόγους ασφάλειας. Το πρωταρχικό ενδιαφέρον για δράση ανέδειξε η Καναδική Εταιρεία κατασκευής υδροπλάνων, Viking Air Mr Kurtis, αλλά η συνεργασία δεν επετεύχθη. Για την δημιουργία της κατασκευής υπολογίζονταν να δαπανηθούν περίπου 50.000 με 100.000 ευρώ από το δημόσιο ,στην περίπτωση όμως που δεν αναλάμβανε το κόστος υλοποίησης κάποιος ιδιώτης.

Διαφαίνεται ωστόσο ότι τα κωλύματα δημιουργίας υδατοδρομίων στον τοπικό λιμένα και η ως τώρα ανυπαρξία χωροταξικού διαχωρισμού θα έχει ως αποτέλεσμα την δημιουργία μη ολοκληρωμένου δικτύου θαλασσοδιαδρόμων. Όπως υποστηρίζεται, η δημιουργία των υποδομών τους εξαρτάται από τις ταχύτητες που θα ''τρέξει'' η τοπική αυτοδιοίκηση και η υφιστάμενη κατάσταση του νησιού αποδεικνύει ότι η επιτακτική ανάγκη για ταχύτατες λύσεις και ενέργειες είναι μεγάλη .Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή της εταιρείας Hellenic Seaplanes, οι πρώτες πτήσεις προγραμματίζονται για τον Μάρτιο του 2015 και δηλώνει χαρακτηριστικά ότι «Αν δεν πετάξουν τώρα, δεν θα πετάξουν ποτέ», τονίζοντας εξίσου, πως οι διαδικασίες εφαρμογής πρέπει να διευθετηθούν άμεσα από τις διοικητικές αρχές των νησιών.

Ετικέτες: