Συνέντευξη του αντιδημάρχου επί των οικονομικών και της προέδρου του δημοτικού συμβουλίου

Τα τέλη της Σύρου

Απαντήσεις επί του καθορισμού των νέων δημοτικών τελών στον Δήμο Σύρου-Ερμούπολης, μετά την ψήφιση τους στο πρόσφατο δημοτικό συμβούλιο, έδωσαν ο αρμόδιος αντιδήμαρχος επί των οικονομικών, Γιώργος Παπαμανώλης και η πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου, Μαρία Καζαντζάκη.

Ο Γ. Παπαμανώλης κλήθηκε να διευκρινίσει τον τρόπο με τον οποίο υπολογίστηκαν τα νέα δημοτικά τέλη και πως αποφασίστηκε και από πού προέκυψε αυτή η στοιχειώδης μείωση της τάξης του 2,9% για την επόμενη χρονιά.

Από την πλευρά της η Μ. Καζαντζάκη εξήγησε την μεταστροφή που της καταλογίστηκε, καθώς ενώ για το θέμα των τελών πέρυσι ως δημοτική σύμβουλος της μειοψηφίας είχε προσφύγει, φέτος ως μέλος της νέας δημοτικής Αρχής επανέρχεται ψηφίζοντας θετικά.

Ποιό το σκεπτικό του Δήμου στον καθορισμό των τελών, που εμφανίζουν μία οριακή μείωση, με παράλληλη επενδυτική χρήση των οικονομικών υπολοίπων που προέκυψαν;

Γ. Παπαμανώλης: «Η μεσοσταθμιστική μείωση 3% περίπου αφορά όλο το νησί, με τη μείωση στην Ερμούπολη να είναι 4%. Τα μεγαλύτερα τέλη μειώνονται πιο πολύ από τα μικρότερα τέλη για να φτάσουμε σε μία σύγκλιση. Οι επενδύσεις ,από την άλλη, πρέπει να γίνουν και δεν είναι οι μόνες επενδύσεις που κάνουμε στην καθαριότητα, αλλά είναι αυτές που θα χρηματοδοτηθούν από τα έσοδα από τα δημοτικά τέλη. Πρόκειται για ένα νέο σάρωθρο λόγω καταστροφής του προηγούμενου, νέους κάδους και υπογειοποίηση κάδων».

Καθώς η καταστροφή του σάρωθρου οφείλεται στο ατύχημα που είχε υπάρξει, δεν υπάρχει υποχρέωση κάλυψης της καταστροφής από την ασφαλιστική εταιρεία;

Γ. Παπαμανώλης: «Είναι σε εξέλιξη, αλλά επειδή είναι στην τροχαία ο φάκελος, υπάρχει προανάκριση επειδή υπήρχε ανθρώπινος τραυματισμός, έχει καθυστερήσει και δεν ξέρουμε πότε θα πάρουμε τα χρήματα. Στο μεσοδιάστημα η καθαριότητα αναγκάζεται να απασχολεί 4 ή 5 παραπάνω άτομα για να καλύψει την έλλειψη του σάρωθρου, γεγονός που προκαλεί πρόβλημα στην επάρκεια του ανθρώπινου δυναμικού».

Τι έγινε με τα άτομα που ήταν χρεωμένα στην καθαριότητα χωρίς να ανήκουν όμως σε αυτή την υπηρεσία και η μισθοδοσία τους πλέον μεταφέρθηκε σε άλλους κωδικούς. Όμως τέτοιου είδους τακτικές ήταν συνήθεις μόνο και μόνο για να εξυπηρετηθούν οι προϋπολογισμοί του Δήμου. Τώρα με αυτή τη μεταφορά των μισθοδοσιών και με δεδομένο τον περιορισμό των πόρων των δήμων, δεν θα δημιουργηθεί πρόβλημα στην οικονομική ανταπόκριση του Δήμου;

Γ. Παπαμανώλης: «Δεν υπήρξε τέτοιο δίλημμα, να διαλέξουμε να τα κάνουμε λάθος για να μπορέσουμε να έχουμε μια οικονομική αβάντα. Πρέπει ο προϋπολογισμός του Δήμο να είναι αυτός που ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Οι μεταβολές που κάναμε έγιναν σε συνεργασία με την αντιδημαρχία καθαριότητα, με την εκτελεστική επιτροπή του Δήμου και με την οικονομική υπηρεσία και δεν πρόκειται να δημιουργήσουν κανένα πρόβλημα στον Δήμο».

Ενστάσεις υπάρχουν και για τη μη παρουσίαση των αναλυτικών πινάκων των στοιχείων ανά δημοτική κοινότητα.

Γ. Παπαμανώλης: «Τα στοιχεία που παρουσιάσαμε είναι εξαιρετικά αναλυτικά, όπως προκύπτουν από την υλοποίηση του προϋπολογισμού του 2014. Στοιχεία απολογιστικά όσον αφορά στο κόστος παροχής καθαριότητας ανά δημοτική ενότητα δεν υπάρχουν. Για να υπάρξουν πρέπει να λειτουργεί σωστά το γραφείο κίνησης ώστε να καταγράφονται δρομολόγια, να υπάρχουν πλήρη ημερολόγια κινήσεων των απορριμματοφόρων, που σε συνδυασμό με τον εφοδιασμό τους σε καύσιμα θα προκύπτει επιμερισμός του κόστους ανά δημοτική ενότητα. Λόγω του ότι δεν υπήρχε οργανωμένο γραφείο κίνησης στον Δήμο μέχρι σήμερα, αυτά τα στοιχεία δεν υπήρχαν. Δεν υπήρχ3ε το πρωτογενές υλικό για να μπορέσουμε να βγάλουμε πίνακες ανά δημοτικής ενότητα. Αυτό σκοπεύουμε να το αλλάξουμε, θα στελεχώσουμε το γραφείο κίνησης από το νέο έτος. Έχει προμηθευτεί ο Δήμος από παλιότερα μηχανογραφική εφαρμογή για το γραφείο κίνησης, αν και την πληρώνει ο Δήμος δεν την έχει ενεργοποιήσει. Αυτό θα το αλλάξουμε και συγκεντρώνοντας σταδιακά τα στοιχεία αυτά μέσα στο ‘15 ώστε του χρόνου να έχουμε τα στοιχεία από τα οποία θα προκύψουν οι πίνακες».

Πέρυσι είχε προκληθεί μεγάλη ένταση σχετικά με την προσφυγή ως προς τα οικονομικά κενά που παρατηρήθηκαν στη διαχείριση του Δήμου, ένα εκ των οποίων αφορούσε και στα δημοτικά τέλη. Στην προσφυγή στην επιτροπή του άρθρου 152, η οποία περιείχε 5 σκέλη, ένα εξ αυτών που ακυρώθηκε αφορούσε στα παράτυπα επιβληθέντα δημοτικά τέλη όπως στον Δήμο Ποσειδωνίας, όμως αυτό που πέρυσι ακυρώθηκε, λόγω της προσφυγής, φέτος περάστηκε εκ νέου με το ίδιο ακριβώς ποσοστό 7%.

Μ. Καζαντζάκη: «Τα πέντε ζητήματα που είχα θίξει στην προσφυγή ήταν σαφώς όλα σημαντικά, όμως τα σημαντικότερα ήταν αυτά που δεν κρίθηκαν από την επιτροπή και αφορούσαν χρηματικά κενά πολλών χιλιάδων ευρώ και τα οποία τα έχουμε διορθώσει. Για την Ποσειδωνία τα δημοτικά τέλη παρέμειναν στο ίδιο ακριβώς επίπεδο και εκεί παρατηρήθηκε το εξής οξύμωρο. Είδα μία μειοψηφία η οποία είχα την εντύπωση ότι περισσότερο ενδιαφερόταν για την δική μου ψήφο παρά για τους συντελεστές, το τι έσοδο υπάρχει και τι δαπάνη, να επικρίνει το πρόσωπο μου και γενικά την παράταξη για τον συντελεστή της Ποσειδωνίας, τον οποίο αφήσαμε ακριβώς στο ίδιο επίπεδο που μας τον παρέδωσε η προηγούμενη Δημοτική Αρχή. Η παράταξη της μείζονος μειοψηφίας, που είναι και μία συνέχεια της προηγούμενης Δημοτικής Αρχής, επικρίνει τι ακριβώς; Τον δικό της συντελεστή; Το ότι η Δημοτική Αρχή αφήνει ίδιο τον συντελεστή αλλά καταφέρνει να αιτιολογήσει ότι η προηγούμενη είχε ανεπάρκεια να αιτιολογήσει, είναι επικριτικό; Η Ποσειδωνία ακόμα και με σταθερό συντελεστή θα πληρώσει λιγότερο από ότι η Ερμούπολη που πληρώνει με διπλάσιο συντελεστή. Επομένως δεν κατάλαβα ακριβώς τι ενόχλησε. Η σταθερότητα του συντελεστή, το ότι δεν αυξήθηκε, το γεγονός ότι δεν κατάφεραν αν αιτιολογήσουν μία αύξηση που έγινε πέρυσι ενώ εμείς καταφέραμε να αιτιολογήσουμε την σταθερότητα του; Νομίζω ότι όλο αυτό το επιχείρημα με τον τρόπο ήρθε στο δημοτικό συμβούλιο, έγινε για λόγους καθαρά επικοινωνιακούς, ήταν ένα πυροτέχνημα και μία βολή προς το πρόσωπο μου, επειδή γνωρίζουν όλοι τον αγώνα που έκανα για τα ποσοστά αυτά των δημοτικών τελών».

Μιλήσατε για αιτιολόγηση αυτού του ποσοστού, η οποία ίσως επικοινωνιακά η προηγούμενη Δημοτική Αρχή να μην είχε τον τρόπο να την διατυπώσει σωστά. Τώρα που αναλάβατε και μπορέσατε να αιτιολογήσετε αυτό το ποσοστό είναι σαν να διατυπώσατε και εγγράφως την αιτιολόγηση της προηγούμενης Δημοτικής Αρχής.

Μ. Καζαντζάκη: «Όπως ορίζει ο Καλλικράτης είτε θα έχουμε έναν ενιαίο συντελεστή είτε θα έχουμε διαφορετικούς συντελεστές ανά δημοτική ενότητα αιτιολογημένους, είτε θα πρέπει να προχωρήσουμε σε αυτό που θα έπρεπε ήδη να έχει κάνει η προηγούμενη Δημοτική Αρχή, σε σύγκλιση των συντελεστών. Άρα από την στιγμή που δεν υπάρχει το γραφείο κίνησης, που θα μας έδινε το πρωτογενές υλικό για να γνωρίζουμε η κάθε δημοτική ενότητα τι ξοδεύει στην καθαριότητα και εγώ πιστεύω ότι σκόπιμα αυτό το γραφείο δεν λειτούργησε μέχρι σήμερα, για να μπορεί η Δημοτική Αρχή να «παίζει» με τους συντελεστές τελών καθαριότητας, προκειμένου να έχει τα οικονομικά αποθέματα για να κάνει πράγματα που δεν ανταποκρίνονταν στην καθαριότητα. Τώρα η επιταγή του νόμου είναι η σύγκλιση. Εμείς λοιπόν επιλέξαμε, γιατί είναι δικαιότερα σωστό και περισσότερα αιτιολογημένο να μείνουν σταθεροί οι χαμηλοί συντελεστές και να κατεβάσουμε όλης της υπόλοιπης Σύρου».

Εάν λοιπόν πέρυσι σας είχε δώσει η Δημοτική Αρχή αυτή την αιτιολόγηση που τώρα εσείς δίνεται, δεν θα είχατε κανένα λόγο να προσφύγετε.

Μ. Καζαντζάκη: «Δεν θα είχα λόγο να προσφύγω για την Ποσειδωνία. Δεν θα υπήρχε ζήτημα, όπως δεν θα υπήρχε και για την Άνω Σύρο, ότι δήθεν πάω να βλάψω για επανωσυριανούς, ότι δήθεν τα ελάχιστα σπίτια και οι επιχειρήσεις του ιστορικού οικισμού δεν θα επωφελούνταν από το 50%. Όμως διαπιστώνω, όλα αυτά τα χρόνια που ασχολούμαι με τα συγκεκριμένα τέλη καθαριότητα, στους Συριανούς και ειδικά της Άνω Σύρου τους δίναν μία υποτυπώδη ελάφρυνσης και από την άλλη πολλές χιλιάδες ευρώ οδηγούνταν σε άγνωστους δρόμους».

Στους άλλους τέσσερεις λόγους που είχαν απορριφθεί από την προσφυγή, που ήταν και οι ουσιώδεις όπως επανειλημμένως έχετε αναφέρει, τώρα που είστε Δημοτική Αρχή για ποιόν από τους τέσσερεις θα προσφεύγατε εκ νέου, ακόμα και εναντίον του εαυτού σας;

Μ. Καζαντζάκη: «Στα ανταποδοτικά τέλη ο κόσμος πρέπει να πληρώνει αυτά που η υπηρεσία πραγματικά δαπανά. Η προηγούμενη Δημοτική Αρχή είχε ως τακτική να παρουσιάζει φουσκωμένες τις δαπάνες καθαριότητας ώστε να προϋπολογίζει να εισπράξει μεγαλύτερα χρηματικά ποσά από αυτά που δαπανά πραγματικά για την καθαριότητα και έτσι είχε στα χέρια της κάθε χρόνο ένα απόθεμα χρηματικό το οποίο χρησιμοποιούσε για δαπάνες που δεν αφορούσαν την καθαριότητα. Οι επενδύσεις αυτές που θα προέλθουν από λεφτά των Συριανών, λέμε στον Συριανό δημότη ότι δεν σου κάνουμε την ελάφρυνση που πραγματικά δικαιούσαι γιατί 350.000 ευρώ συνολικά θα είναι η ελάφρυνση που θα κάνουμε συνολικά σε όλους τους συριανούς και 210.000 θα είναι οι επενδύσεις. Αυτά όλα μαζί ξεπερνάνε τις 500.000 ευρώ, είναι τα λεφτά που έψαχνα. Εάν το χρησιμοποιούσαμε επικοινωνιακά και λέγαμε ότι θα δώσουμε το συνολικό ποσό, χωρίς τις επενδύσεις, τότε η μείωση προς τον δημότη θα ήταν 20%. Είναι αυτό ακριβώς έλεγα πέρυσι. Εμείς αποφασίσαμε να επενδύσουμε κάποια χρήματα στην καθαριότητα, γιατί έχει μεγάλες ανάγκες και τα υπόλοιπα χρήματα που περισσεύουν ο Συριανός δημότης να τα πάρει πίσω».

Σε σχέση με τα προβλήματα που είχαμε εντοπίσει πέρυσι και αφορούσαν στα ανείσπρακτα, τις αποκλίσεις των τριμήνων, όπου και εκεί υπήρχαν διαφοροποιήσεις, με διαφορές που συνολικά έφταναν στις 400.000 με 500.000 ευρώ, αυτά τα κενά καλύφθηκαν, βρέθηκε που οφείλονταν;

Μ. Καζαντζάκη: «Κατά προηγούμενα χρόνια εισπράττονταν τα προηγούμενα χρόνια παραπάνω χρήματα από αυτά που αφορούσαν τις δαπάνες καθαριότητας. Μήπως θα μπορούσε κάποιος από την προηγούμενη Δημοτική Αρχή να μας πει αφού τα εισέπραξαν τι τα κάνανε, διότι δεν είναι λίγα τα χρήματα».

Γ. Παπαμανώλης: «Οι διαφορές που εντοπίσαμε κατά την κατάρτιση του προϋπολογισμού των τελών, εάν γυρίσουμε πίσω χρόνο με χρόνο, αυτές τις διαφορές εάν μπορούσαμε να τις αθροίσουμε για να τις επιστρέψουμε στον δημότη, θα μπορούσαμε να πούμε ότι για έναν χρόνο δεν πληρώνει κανένας τέλη. Όμως αυτό δεν είναι ρεαλιστικό να γίνουν απολογισμοί δεκαετίας στην καθαριότητα. Τα χρήματα που διαχρονικά χρεώνονταν στην καθαριότητα και προέκυπτε πλεόνασμα, ένα μέρος του πήγαινε στα τακτικά έσοδα του Δήμου, η διαδρομή του χάνεται και διαχέεται σε όλες τις λοιπές δαπάνες του Δήμου και ένα μέρος του μπορεί να βρίσκεται σήμερα στο ταμειακό υπόλοιπο, το οποίο αν αφαιρέσουμε τις υποχρεώσεις του Δήμου και όσα εκ του νόμου πρέπει να υπάρχουν στο ταμειακό υπόλοιπο, δεν μένει τίποτα, οπότε δεν μπορούμε να επιστρέψουμε στον δημότη διαφορές δεκαετίας».

Όσον αφορά στο τέλος πολιτισμού και τουρισμού, που ναι μεν αιτιολογείται με την στρατηγική της νέας Δημοτικής Αρχής που στοχεύει στην τουριστική ανάπτυξη του νησιού, αλλά δεν υπήρξε καμία ουσιαστική αιτιολόγηση στην επιβολή αυτού του τέλους.

Γ. Παπαμανώλης: «Στον πίνακα του προϋπολογισμού των πολιτιστικών και τουριστικών δαπανών έχουν αντιστοιχιστεί τα προβλεπόμενα έσοδα με πολύ συγκεκριμένες δαπάνες, οι οποίες θα προάγουν την τουριστική προβολή της Σύρου, θα καλλιεργήσουν τον πολιτισμό και θα κατευθυνθούν εκεί ακριβώς που τα οφέλη θα καρπωθούν όλοι οι Συριανοί άρα όλοι όσοι πληρώνουν το τέλος».

Όλο αυτό ακούγεται πολύ γενικόλογο σε σχέση με κάτι πολύ στοχευμένο, αν θέλετε πιο πρακτικό, που θα περίμενε ο κάθε δημότης που θα χρεωθεί αυτό το τέλος να δει σαν δική σας πρόταση.

Γ. Παπαμανώλης: «Είναι συγκεκριμένες δαπάνες που φαίνονται στην εισήγηση, όπως η συντήρηση του εξοπλισμού του θεάτρου Απόλλων, εκδηλώσεις του «Σύρος Πολιτισμός», εκδηλώσεις του εορτασμού των 150 ετών του θεάτρου. Δεν υπάρχει καμία αόριστη αναγραφή ποσών εκτός πραγματικότητας. Η τουριστική ιστοσελίδα του Δήμου, που δεν είχε ποτέ στο παρελθόν θα προχωρήσει με πολύ γοργούς ρυθμούς η δημιουργία του τουριστικού portal».

Ολόκληρη η συνέντευξη των δύο αυτοδιοικητικών στο webtv στην ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας www.koinignomi.gr

Ετικέτες: