Με αποχωρήσεις η έγκριση προϋπολογισμού και τεχνικού προγράμματος

Με την αποχώρηση της μείζονος μειοψηφίας για μία σειρά από “ουσιαστικούς και τυπικούς λόγους” επί του προϋπολογισμού και του τεχνικού προγράμματος για το 2016 ξεκίνησε η νέα χρονιά συνεδριάσεων του δημοτικού συμβουλίου, με τη δημοτική πλειοψηφία - μόνο - να υπερψηφίζει και τις δύο εισηγήσεις.

Η παράταξη του Ανδρέα Γιαλόγλου τεκμηριώνοντας τη στάση της προτού την αποχώρησή της από την αίθουσα, απαρίθμησε μία σειρά από λόγους που όπως υποστήριξε ο επικεφαλής της, δεν της επέτρεψαν να τοποθετηθεί επί περιεχομένων που χαρακτηρίζονται για “σοβαρά λάθη και παραλείψεις”, με τα μέλη της να εξέρχονται της αίθουσας συνεδριάσεων, αφού αίτημά τους υπήρξε η συζήτηση των θεμάτων όταν οι εισηγήσεις τεθούν επί τάπητος “διορθωμένες”.

Αν και η πρότασή της να αποσυρθούν τα δύο μείζονος σημασίας θέματα υπερψηφίστηκε από τα δύο μέλη της Κίνησης Πολιτών Σύρου, Παύλο Χρυσαφίδη και Κομνηνό Στρογγύλη, ωστόσο οι δύο αιρετοί της ελάσσονος μειοψηφίας παρέμειναν στη συζήτηση και άσκησαν κριτική όσον αφορά στον προϋπολογισμό αλλά και το τεχνικό πρόγραμμα. Επιγραμματικά υποστήριξαν μεταξύ άλλων, πως, δεν αναγνωρίζουν κοινωνικό κι αναπτυξιακό προσανατολισμό στα δεδομένα που ήρθαν προς έγκριση, καταψηφίζοντας και τα δύο θέματα.

Αρνητική ψήφο παραχώρησε και η Λαϊκή Συσπείρωση, με τον επικεφαλής Νικόλα Καΐλη να υποστηρίζει τη στάση του λέγοντας πως, “το μεγάλο μειονέκτημα είναι πως ο προϋπολογισμός χαρακτηρίζεται από αντιλαϊκό χαρακτήρα”.

Να τονισθεί σε αυτό το σημείο, πως, και οι δύο παρατάξεις της ελάσσονος μειοψηφίας υπενθύμισαν την κατηγορηματική διαφωνία τους για την αύξηση των δημοτικών τελών.

Στον αντίποδα με τα ανωτέρω, το σύνολο των μελών της Δημοτικής Αρχής υπεραμύνθηκε της συζήτησης των θεμάτων, με τον δήμαρχο, Γιώργο Μαραγκό να κάνει λόγο για έναν “ρεαλιστικό προϋπολογισμό” που απαντά σε βασικές ανάγκες του νησιού, σχολιάζοντας έντονα τη στάση της μείζονος μειοψηφίας και χαρακτηρίζοντας τα μέλη της ως “ριψάσπιδες” που “δεν έχουν πολιτικό λόγο”. Η συντριπτική πλειοψηφία των μελών της δημοτικής πλειοψηφίας στις τοποθετήσεις της περιορίστηκε σε έναν μεγάλο βαθμό στην ανακύκλωση των επικριτικών σχολίων για την απόφαση της παράταξης Γιαλόγλου.

Τα βασικά σημεία και η ουσία της συνεδρίασης στην έντυπη έκδοση της “Κοινής Γνώμης”.

Ακολουθεί η ανακοίνωση της μείζονος μειοψηφίας όπως αναγνώστηκε πριν την αποχώρησή της, καθώς εστάλη στα τοπικά ΜΜΕ.

 

Σύρος, ένα βήμα μπροστά

Εδώ και πέντε πλέον μήνες, η δημοτική μας παράταξη προσπαθούσε μέσα από παρεμβάσεις της στο δημοτικό συμβούλιο και τις επιτροπές του Δήμου, να ξυπνήσει την δημοτική αρχή και τον κ. Μαραγκό προκειμένου να προβούν εγκαίρως στις ενέργειές εκείνες οι οποίες θα επέτρεπαν την σύνταξη ενός ρεαλιστικού και ισοσκελισμένου προϋπολογισμού. Ενδεικτικά:

1) Παρέμβαση στο δημοτικό συμβούλιο τον Σεπτέμβριο 2015 για την σύνταξη προσχεδίου προϋπολογισμού μέσω του επικεφαλής της παράταξης Ανδρέα Γιαλόγλου

2) Ανάδειξη των προβλημάτων εκτέλεσης του προϋπολογισμού 2015 κατά τη συζήτηση των οικονομικών αποτελεσμάτων εννιαμήνου τον Νοέμβριο 2015

3) Ανάδειξη εκ νέου του θέματος της σύνταξης προσχεδίου κατά την ψήφιση των δημοτικών τελών στις 17 Δεκεμβρίου 2015

4) Επισήμανση των παραλήψεων της Δημοτικής Αρχής κατά την σύνταξη του προσχεδίου από την οικονομική επιτροπή στις 5 Ιανουαρίου 2016

5) Μειοψηφία κατά την κατάρτιση του σχεδίου του προϋπολογισμού στην συνεδρίαση της οικονομικής επιτροπής στις 11 Ιανουαρίου 2016 με ιδιαίτερη επισήμανση ότι χωρίς την γνώμη του Παρατηρητηρίου οικονομικής αυτοτέλειας των ΟΤΑ, η οποία πρέπει να τον συνοδεύει υποχρεωτικά, το σχέδιο του προϋπολογισμού δεν μπορεί να προωθηθεί προς ψήφιση στο δημοτικό συμβούλιο.

Οι παραπάνω ενέργειές μας αγνοήθηκαν επιδεικτικά καθώς ο κ. Μαραγκός συγκάλεσε την εκτελεστική επιτροπή για την σύνταξη προσχεδίου του προϋπολογισμού μόλις στις 30 Δεκεμβρίου 2015. Παράλληλα, αγνοήθηκε κάθε έννοια διαφάνειας, δημοκρατικότητας και λογοδοσίας προς τους δημότες του νησιού μας. Κατά συνέπεια, το σχέδιο προϋπολογισμού που έρχεται σήμερα έχει πολλαπλές ελλείψεις που δεν επιτρέπουν την συζήτησή του στο δημοτικό συμβούλιο από τις οποίες αναφέρουμε ενδεικτικά:

 

1. Απουσιάζει η αιτιολογική έκθεση για τις εγγραφές στους κωδικούς εσόδων και εξόδων (άρθρο 159 ΚΔΚ)

2. Ο προϋπολογισμός δε συνοδεύεται από εισηγητική έκθεση και τους πίνακες σύμφωνα με τις οδηγίες της ΚΥΑ 26945/2015 για τα στοιχεία του μήνα αναφοράς του Π/Υ, του μήνα κατάρτισης του Π/Υ από την οικονομική επιτροπή και του προηγούμενου του μήνα κατάρτισης μήνα αναφοράς, βάσει των οποίων υπολογίζονται και εγγράφονται στον Π/Υ τα έσοδα της ΟΜΑΔΑΣ 1, της ΟΜΑΔΑΣ 2 και της ΟΜΑΔΑΣ 5 του χρηματικού υπολοίπου.

3. Κατά τη συζήτηση του θέματος στην Οικονομική Επιτροπή απουσίαζε η γνώμη του Οικονομικού Παρατηρητηρίου η έλλειψη της οποίας αποτελεί αιτία αναπομπής του προϋπολογισμού από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου.

4. Το σχέδιο του προϋπολογισμού που εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία στην Οικονομική Επιτροπή διαφέρει σε πλήθος κωδικών σε σχέση με αυτό που περιλαμβάνεται στην εισήγηση του δημοτικού συμβουλίου (ενδεικτικά στους Κ.Α. εξόδων 20.6051.004, 20.7133, 90.9111 κλπ)

5. Η απόφαση των τελών καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού δεν ψηφίστηκε με ορθά στοιχεία και εκτιμήσεις με αποτέλεσμα το δημοτικό συμβούλιο να εγκρίνει με απόφαση της πλειοψηφίας αύξηση των δημοτικών τελών χωρίς αυτό να είναι απαραίτητο. Επιπλέον, στα όσα είχαμε αναφέρει στην μειοψηφία μας κατά την ψήφιση των δημοτικών τελών:

  • τα τέλη καθαριότητας έχουν επιβαρυνθεί στο σκέλος των εξόδων με δαπάνες προηγούμενων ετών που αφορούν υπηρεσίες άσχετες με την καθαριότητα (επιβάρυνση 32.363,81)

  • Σύμφωνα με το αρ. πρωτ. 1211/19-1-2016 έγγραφο της οικονομικής υπηρεσίας τα έσοδα από δημοτικά τέλη καθαριότητας υποεκτιμήθηκαν κατά περίπου 55.000 €

  • Δεν υπολογίστηκαν τα 27.000 τμ μη στεγασμένων χώρων κατά τον υπολογισμό των εσόδων σύμφωνα με την 396/2014 απόφαση (διαφορά τουλάχιστον 21.600 €)

Επιπλέον, ο προϋπολογισμός δεν συνοδεύεται από απόφαση της Αποκεντρωμένης για έγκριση των δημοτικών τελών

6. Τα πραγματικά στοιχεία εκτέλεσης του Π/Υ 2015 αποδεικνύουν ότι υπήρξε σημαντικό πλεόνασμα και ως εκ τούτου κακώς δεν πραγματοποιήθηκαν αναγκαίες για το Δήμο δαπάνες (επιχορήγηση ΦΟΔΣΑ, αγορά σαρώθρου κλπ) με το πρόσχημα της συγκράτησης δαπανών γεγονός φυσικά που συνδέεται και με τη μη απαραίτητη αύξηση των δημοτικών τελών.

7. Υπάρχει ασυμφωνία μεταξύ των έργων που περιλαμβάνονται στον προϋπολογισμό σε σχέση με το τεχνικό πρόγραμμα (π.χ. το έργο με ΚΑ 15.7341.014 απουσιάζει από το τεχνικό πρόγραμμα, τα έργα με ΚΑ 30.7341.001, 30.7341.021 έχουν εσφαλμένα ποσά για το 2016 κλπ). Επιπρόσθετα, οι ειδικευμένες χρηματοδοτήσεις που εγγράφονται στον προϋπολογισμό στο σκέλος των εσόδων δεν έχουν αντιστοιχηθεί με αντίστοιχα έργα στο σκέλος των εξόδων.

8. Το χρηματικό υπόλοιπο που προβλέπεται στον προϋπολογισμό 2016 δεν είναι σύμφωνο με τις οδηγίες που έχουν δοθεί από το Υπουργείο Εσωτερικών αλλά και με τις ίδιες της εκτιμήσεις της οικονομικής υπηρεσίας. Ενδεικτικά, ενώ από τις εκτιμήσεις για τις εισπράξεις και τις πληρωμές του 2015 προκύπτει χρηματικό υπόλοιπο 3.219.801,78 , στο υπό ψήφιση σχέδιο του προϋπολογισμού προβλέπεται χρηματικό υπόλοιπο 3.993.580,14, δηλαδή υπάρχει μία διαφορά 773.778,36.