Εγκρίθηκε από το αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών η επέκταση του διαδρόμου του αεροδρομίου της Σύρου

Προς υλοποίηση η αναβάθμιση του αεροδρομίου

  • Τρίτη, 12 Απριλίου, 2016 - 06:10
  • /   Eνημέρωση: 12 Απρ. 2016 - 23:30
  • /   Συντάκτης: Τέτα Βαρλάμη

Θετική έκβαση για την αναβάθμιση του αεροδρομίου της Σύρου, μετά την υπογραφή της δημοπράτησης του έργου επέκτασης του διαδρόμου προσαπογειώσεων, που θα επιτρέπει την προσέγγιση μεγαλύτερων αεροσκαφών.

Ξεκινά η υλοποίηση για το πρώτο μέρος του έργου, που στο σύνολο του θα αλλάξει προς το θετικότερο την αεροπορική εξυπηρέτηση της πρωτεύουσας των Κυκλάδων, αρχικά με την αναγκαία επέκταση του διαδρόμου του αεροδρομίου, γεγονός που αποτελεί βασικό στοιχείο για τον εκσυγχρονισμό του αεροδρομίου της Σύρου.

Ο χρόνος υλοποίησης του έργου ορίζεται εντός 6 μηνών και για την πλήρη λειτουργικότητα του αεροδρομίου, όσον αφορά στη δυνατότητα υποδοχής μεγαλύτερων αεροσκαφών (τύπου Q-400) αναμένεται να ακολουθήσει το έργο της ταπείνωσης του λόφου στη νότια πλευρά του διαδρόμου (περιοχή «Νεράιδα»).

Εχθές, επικυρώθηκε η θετική αυτή εξέλιξη για το αεροδρόμιο της Σύρου, κατά τη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, του υπουργού Χρήστου Σπίρτζη, της υφυπουργού Μαρίνας Χρυσοβελώνη, με τον δήμαρχο Σύρου-Ερμούπολης, Γιώργο Μαραγκό και παρουσία του βουλευτή Κυκλάδων Νίκου Συρμαλένιου.

Από τις άγονες στην αναβάθμιση

Η αναβάθμιση του αεροδρομίου της Σύρου, σε πλήρη συνάρτηση και με την αναβάθμιση που επιχειρείται και στα υπόλοιπα αεροδρόμια των Κυκλάδων (Πάρου, Νάξου, Μήλου), ανοίγει νέες προοπτικές, όσον αφορά στην απένταξη τους από τις άγονες γραμμές, καθώς θα μπορούν πλέον να απεγκλωβιστούν από αυτό το ιδιαίτερο καθεστώς.

Με τη δυνατότητα που θα δίνεται πλέον για προσεγγίσεις μεγαλύτερων αεροσκαφών, γεγονός που προκύπτει από την αναβάθμιση των αεροδρομίων αυτών, παύει ο χαρακτηρισμός τους ως «άγονες γραμμές», προσφέροντας μεγάλο δημοσιονομικό όφελος, με τον περιορισμό αυτών των χρηματοδοτήσεων.

Ένας σχεδιασμός, που φαίνεται σταδιακά να υλοποιείται και για τον οποίο απομένει να τεθεί το πλαίσιο εφαρμογής του, τουλάχιστον για τις περιόδους μειωμένης κίνησης, άρα και περιορισμένης κερδοφορίας για τις αεροπορικές εταιρείες που θα δραστηριοποιηθούν στις συγκεκριμένες γραμμές.

Αυτό αλλάζει τα δεδομένα όσον αφορά στη νομοθετική δέσμευση της κυβέρνησης της Ν.Δ. για υπαγωγή σε μία ανώνυμη εταιρεία όλων των αεροδρομίων που δεν εντάσσονταν στην εξαγορά της Fraport.

Πάντως σε κάθε περίπτωση η έκβαση θεωρείται θετική και από την άποψη ότι πλέον παύει η μονοπωλιακή εξυπηρέτηση των γραμμών αυτών, καθώς δίνεται η δυνατότητα εισόδου στον αεροπορικό χάρτη των νησιών και σε εταιρείες χαμηλού κόστους, οι οποίες δεν μπορούσαν να συμμετάσχουν διότι δεν διαθέτουν τα πολύ μικρά αεροσκάφη που μέχρι σήμερα εξυπηρετούν αυτά τα δρομολόγια.

Η υπουργική απόφαση

Σύμφωνα με την απόφαση του υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Χρήστο Σπίρτζη, εγκρίθηκε η δέσμευση του ποσού που απαιτείται για το έργο της επέκτασης του διαδρόμου και η δημοπράτηση του.

Όπως αναφέρεται και στη σχετική απόφαση, μεταξύ άλλων, ελήφθη υπόψη και «το γεγονός ότι με το δημοπρατούμενο έργο αναβαθμίζεται το αεροδρόμιο της Σύρου, με ευμενείς επιπτώσεις στην ανάπτυξη τόσο της περιοχής όσο και της ευρύτερης Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου».

Έτσι, με την υπ. αρίθμ. 272/5-4-2016 (ΑΔΑ ΩΜ0Ε4653ΟΞ-ΙΤ0) απόφαση του ΥΠΟΜΕΔΙ εγκρίνεται η δέσμευση προϋπολογισμού δαπάνης 1.334.000 ευρώ για τη δημοπράτηση του έργου: «Μικρή επέκταση του διαδρόμου προσαπογειώσεων αεροσκαφών στον κρατικό Αερολιμένα Σύρου (ΚΑΣΟΒ)».

Εγκρίνεται η δημοπράτηση του και ορίζεται ως αναθέτουσα και προϊσταμένη αρχή του έργου η Διεύθυνση Υποδομών Αεροδρομίων της Γενικής Γραμματείας Υποδομών και Διευθύνουσα Υπηρεσία το Τμήμα Κατασκευής Έργων Αθήνας της ΕΥΔΕ Κατασκευής και  Συντήρησης Συγκοινωνιακών Υποδομών της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του ΥΠΟΜΕΔΙ, με τον αρμόδιο προϊστάμενο να αναλαμβάνει την προώθηση της διαδικασίας του διαγωνισμού.

Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα, η διαδικασία για την ανάληψη του έργου θα έχει διάρκεια 14 ημερών, γεγονός που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι εντός του Μαΐου θα πρέπει να αναλάβει ο εργολάβος την υλοποίηση του, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το Νοέμβριο του 2016.

Η ενημέρωση εκ μέρους του Δήμου

Για δυναμική είσοδο της Σύρου στον αεροπορικό χάρτη, από τον οποίο μέχρι σήμερα ήταν απούσα, κάνει λόγο η ανακοίνωση του Δήμου σχετικά με την επέκταση και αναβάθμιση του αεροδρομίου, αναφέροντας παράλληλα το ιστορικό των κινήσεων που έγιναν καθ’ όλο το προηγούμενο διάστημα εκ μέρους της δημοτικής αρχής για την επίτευξη της θετικής έκβασης.

 «Το συγκεκριμένο, εξαιρετικά σημαντικό έργο για την τουριστική και οικονομική ανάπτυξη του νησιού μας. Σε συνάρτηση δε με το έργο της ταπείνωσης του λόφου στη νότια πλευρά του διαδρόμου (περιοχή «Νεράϊδα») θα επιτρέψει την αεροπορική διασύνδεση της Σύρου με όλα τα αεροδρόμια της χώρας μας καθώς και με αεροδρόμια γειτονικών χωρών (Ιταλία, Βαλκάνια, Τουρκία, Κύπρος), με μεγαλύτερα αεροσκάφη τύπου Q-400. Όπως είναι γνωστό, το αεροδρόμιο αποτελεί βασική πύλη εισόδου για κάθε τουριστικό ή μη προορισμό και η ύπαρξη ενός σύγχρονου αεροδρομίου, σε συνδυασμό με το σχεδιασμό της δημοτικής αρχής για την ανάπτυξη του νησιού μας, εξασφαλίζει στη Σύρο ισχυρό συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι άλλων, γειτονικών ή μη, προορισμών. Οι ενέργειες για την επέκταση του διαδρόμου του αεροδρομίου της Σύρου, ξεκίνησαν κατά τη διάρκεια του τελευταίου τριμήνου του 2014, από τον τ. Υπουργό ΥΠΟΜΕΔΙ κ. Μ. Χρυσοχοΐδη, ο οποίος είχε δεσμευτεί για την υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου κατά τη διάρκεια επισκέψεων του στο νησί μας. Δυστυχώς, λόγω των πολιτικών και οικονομικών εξελίξεων στη χώρα μας που επακολούθησαν, οι συγκεκριμένες διαδικασίες «πάγωσαν» για σημαντικό χρονικό διάστημα, στο οποίο δεν υπήρξε η επιδιωκόμενη πρόοδος. Ωστόσο, η δημοτική αρχή, σταθερά επικεντρωμένη και προσηλωμένη στο στόχο της υλοποίησης του μεγαλεπήβολου και σημαντικού αυτού έργου, που θα συμβάλλει στη βελτίωση της αναπτυξιακής προοπτικής, καθώς και στην τουριστική και οικονομική ανάπτυξη της πρωτεύουσας των Κυκλάδων και έδρας της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, επεδίωξε με μεθοδικότητα, συστηματική πίεση και συνεχείς συναντήσεις και συσκέψεις, ειδικότερα κατά το διάστημα των τελευταίων έξι (6) μηνών, με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και τις αρμόδιες Διευθύνσεις και Υπηρεσίες, να επιτύχει την ολοκλήρωση της διαδικασίας.  Κατά το διάστημα αυτό, ο δήμαρχος Σύρου - Ερμούπολης κ. Γ. Μαραγκός, μαζί με στελέχη της δημοτικής αρχής, πραγματοποίησε επαναλαμβανόμενες συναντήσεις και επαφές, στην Αθήνα αλλά και στη Σύρο, με τον αρμόδιο Υπουργό ΥΠΟΜΕΔΙ κ. Χ. Σπίρτζη, τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ κ. Τ. Κουίκ, την Υφυπουργό ΥΠΟΜΕΔΙ κα Μ. Χρυσοβελώνη, τον τέως Υφυπουργό ΥΠΟΜΕΔΙ κ. Παναγιώτη Σγουρίδη, τον Γενικό Γραμματέα Υποδομών κ. Γ. Δέδε, τον Διοικητή της ΥΠΑ κ. Κ. Λιντζεράκο καθώς και υπηρεσιακά στελέχη των Διευθύνσεων Συγκοινωνιακών Υποδομών και Υποδομών Αεροδρομίων του Υπουργείου, προκειμένου να τελεσφορήσουν επιτυχώς οι προσπάθειες για την υλοποίηση του έργου. Ως εκ τούτου, αισθανόμαστε την ανάγκη και την υποχρέωση, για πολλοστή φορά, να ευχαριστήσουμε θερμά για την ολοκλήρωση της διαδικασίας, την επίσπευση των διαδικασιών δημοσίευσης του διαγωνισμού και τη συμβολή τους στην ευόδωση των προσπαθειών μας, όλους ανεξαιρέτως τους προαναφερόμενους καθώς επίσης και το Επιμελητήριο Κυκλάδων, την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, τον συριανό βουλευτή κ. Α. Συρίγο και όλους όσους συνέδραμαν με κάθε τρόπο και υποστήριξαν το έργο μας».

«Είναι μία επιτυχία του νησιού»

Την εξέλιξη που υπήρξε σχετικά με το έργο σχολίασε ο Δήμαρχος Σύρου-Ερμούπολης, Γιώργος Μαραγκός, αναφέροντας τόσο τη σημασία αλλά και τις προοπτικές που θα σημάνει για το νησί, όσο και για τις ενέργειες που οδήγησαν στην τελική έκβαση.

Ένα αρχικό σχόλιο για τη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο.

Γ. Μ.: «Η συνάντηση ήταν σε ένα πάρα πολύ καλό κλίμα. Ουσιαστικά πιστοποίησε και τη βούληση του υπουργού να αναβαθμίσει το αεροδρόμιο της Σύρου. Μία επίπονη προσπάθεια κατά το διάστημα των τελευταίων 5-6 μηνών, όπου είχαμε εντατικοποιήσει κι εμείς ως δημοτική αρχή τις πιέσεις προς πάσα κατεύθυνση και ιδιαίτερα προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου.

Ουσιαστικά με την απόφαση αυτή, ο υπουργός και η υφυπουργός, που παρά το ότι δεν είναι αρμόδια υποστήριξε προς αυτή την κατεύθυνση, έρχεται και δικαιώνει τις προσπάθειες του Δήμου, που το τελευταίο διάστημα με έναν πολύ πειστικό, πιεστικό και αποφασιστικό τρόπο ενήργησε».

Στην ανακοίνωση σας κάνετε λόγο για μεγάλο άνοιγμα της Σύρου, όσον αφορά τη αυξημένη δυνατότητα σύνδεσης της με πολλούς προορισμούς.

Γ. Μ.: «Το έργο αυτό, σε συνάρτηση και με την ταπείνωση του λόφου στο «Νεράιδα», μας επιτρέπει πλέον να ατενίζουμε το τουριστικό μας μέλλον με μεγαλύτερη αισιοδοξία, με το δεδομένο ότι πλέον η Σύρος γίνεται αεροπορικός προορισμός.

Συνδέεται άμεσα και απευθείας με όλα τα αεροδρόμια της χώρας, όπως και όλα τα αεροδρόμια γειτονικών χωρών, τα οποία επιτρέπουν την αυτονομία προσέγγισης των μεγαλύτερων αεροσκαφών Q-400.

Επίσης εταιρείες πέραν της Aegean μπορούν να μπουν στο παιχνίδι και να δραστηριοποιηθούν».

Το δεύτερο μέρος του έργου, για την ολοκλήρωση του, που αφορά στην ταπείνωση του λόφου που βρίσκεται;

Γ. Μ.: «Η περιφέρεια είχε αναλάβει να υποστηρίξει την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας στη σύνταξη των κτηματολογικών πινάκων και των διαγραμμάτων. Αυτή εργασία ολοκληρώθηκε και εστάλη στην ΥΠΑ και τώρα είναι στην αρμοδιότητα της να κάνει τα τοπογραφικά διαγράμματα και να προχωρήσει στη διαδικασία απαλλοτριώσεων. Επίσης οφείλει να εκπονήσει και την τεχνική μελέτη για την ταπείνωση του λόφου».

Δίνεται η δυνατότητα απευθείας συνδέσεων, όμως θα επαναπαυθούμε στον προγραμματισμό των εταιρειών και την εκδήλωση ενδιαφέροντος ή θα υπάρξει κινητοποίηση για επαφές από την πλευρά του Δήμου για ενημέρωση τους ως προς την επιλογή της Σύρου ως προορισμό;

Γ. Μ.: «Σαφώς και θα γίνουν επαφές και από την πλευρά του Δήμου, όμως για να πείσεις τις εταιρείες αυτό το οποίο θα πρέπει να προτάξεις είναι η ελκυστικότητα σου ως προορισμός. Αυτό δεν είναι εύκολο να γίνει από τη μία στιγμή στην άλλη».

Αυτό όμως δεν είναι ανταποδοτικό;

Γ.Μ.: «Υπάρχει μία ευθεία συσχέτιση και αναλογία του ενός με το άλλο. Όσο πιο ελκυστικός γίνεσαι διαθέτοντας μεγαλύτερο αεροδρόμιο, μπορείς με αυτή τη δυνατότητα να προσεκλύσεις περισσότερο κόσμο. Ας δούμε πόσο διευκολύνεται η επισκεψιμότητα από την Βόρεια Ελλάδα. Επίσης με διοργάνωση πολιτιστικών ή αθλητικών γεγονότων μπορείς να προσελκύσεις επισκέπτες και μόνο γι’ αυτά».

Τι θα σημάνει αυτό για την τουριστική εξέλιξη του νησιού;

Γ. Μ.: «Αυτό είναι μία πολύ θετική εξέλιξη, λαμβανομένου υπόψη και χωρίς καμία ανταγωνιστική διάθεση προς τα γειτονικά νησιά, ότι η Σύρος τουριστικά είναι σε πολύ χαμηλότερο επίπεδο τουριστικά σε σχέση με τα άλλα νησιά όπως η Πάρος, η Νάξος και η Μήλος που έχουν αναπτυχθεί τουριστικά ενώ η Σύρος βρίσκεται υπό ανάπτυξη, παρ’ όλα αυτά η πρόβλεψη είναι, βάσει των διεθνών προδιαγραφών, για προσέγγιση αεροσκαφών έως τα Q-400 και όχι μεγαλύτερα.

Η εξέλιξη κρίνεται θετική γιατί πιστοποιεί ότι τουλάχιστον η επέκταση αυτή αποτελεί μία αξιόπιστη πύλη εισόδου, όπου στα νησιά είναι ιδιαίτερα και δύσκολα τα θέματα της ακτοπλοϊκής διασύνδεσης. Αυτή η εξέλιξη μας δίνει μία δυνατότητα και μία πολύ καλή προοπτική, βοηθούντων και άλλων παραγόντων, καθώς οι υποδομές δεν είναι το μείζον για την τουριστική ανάπτυξη ενός προορισμού.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Πάρος, που ενώ όλα αυτά τα χρόνια υποδεχόταν μικρά αεροσκάφη όπως η Σύρος και υστερούσε σε λιμενική υποδομή έναντι της Σύρου, παρ’ όλα αυτά αναπτύχθηκε τουριστικά ενώ η Σύρος βρίσκεται υπό ανάπτυξη. Άρα η διάσταση της τουριστικής ανάπτυξης δεν έχει να κάνει μόνο με τις υποδομές».

Κάνατε αναφορά στις προσπάθειες του Δήμου, όμως σε ότι αφορά στην εξέλιξη του θέματος του αεροδρομίου επικοινωνήθηκαν παράλληλες προσπάθειες τόσο από την πλευρά της Περιφέρειας, όσο και εκ μέρους του Επιμελητηρίου Κυκλάδων. Υπάρχει αντιπαλότητα για το πατρονάρισμα του;

Γ. Μ.: «Από την πλευρά του Δήμου δεν υπήρχε καμία αντιπαλότητα. Όλοι μας συνεισφέραμε, ο κάθε ένας στο βαθμό των δυνατοτήτων του, προς την ευόδωση αυτής της πολύ μεγάλης προσπάθειας για την πρωτεύουσα του Νομού και την έδρα της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου. Οι προσπάθειες λειτούργησαν με έναν τρόπο σωρευτικό ώστε να έχουμε το τελικό αποτέλεσμα. Εμείς ως Δήμος και ως δημοτική αρχή με τρόπο αποφασιστικό επιμείναμε και πιέσαμε προς πάσα κατεύθυνση, με πολύ έντονο τρόπο σε πολύ υψηλό κυβερνητικό επίπεδο ώστε να επισπευσθεί η διαδικασία δημοπράτηση του έργου. Αυτό συνειδησιακά είμαι ήρεμος και ήσυχος ότι το καταφέραμε, αλλά αυτή δεν είναι μία επιτυχία ούτε του δημάρχου προσωπικά, ούτε της δημοτικής αρχής. Είναι μία επιτυχία του νησιού μας ολόκληρου».