Πολύωρη συζήτηση του δημοτικού συμβουλίου αναφορικά με τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις της Δημοτικής Αρχής για την Ερμούπολη το καλοκαίρι

Απόφαση πεζοδρόμησης που ακροβατεί...

Διάτρητη για τυπικούς καθώς και για ουσιαστικούς λόγους είναι η - κατά πλειοψηφία - απόφαση του δημοτικού συμβουλίου σχετικά με την εφαρμογή των θερινών κυκλοφοριακών ρυθμίσεων στο κέντρο της πόλης από 1η Ιουλίου, με την αντιπολίτευση να επιχειρηματολογεί με σαφήνεια, προκειμένου να “νουθετήσει” τη Δημοτική Αρχή και η εν λόγω απόφαση να μην ακυρωθεί από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου.

Στο πλαίσιο μίας αδικαιολόγητα εξαντλητικής τετράωρης συζήτησης αναφορικά με την πολυσυζητημένη πεζοδρόμηση της οδού Ελευθερίου Βενιζέλου (πρώην Ερμού) έως και τις 15 Σεπτεμβρίου, ζητήθηκε από την πλευρά της αντιπολίτευσης η αναβολή του θέματος για δύο σημαντικούς λόγους. Πρωτίστως, βασική παρατήρηση υπήρξε πως παραμένουν άλυτα ζητήματα σε επίπεδο χωροθέτησης της αφετηρίας των ταξί και όχι μόνον, ενώ στην πρώτη γραμμή των επισημάνσεων τέθηκε το ζήτημα του “λανθασμένου τρόπου εισήγησης”, αφού η Δημοτική Αρχή αιτήθηκε την τροποποίηση της απόφασης που αφορά στα περυσινά κυκλοφοριακά μέτρα της θερινής περιόδου, απόφαση (266/2015) που όμως δεν είναι σε ισχύ και στην περίπτωση απορριπτικής στάσης της Αποκεντρωμένης, αναμφισβήτητα παραμένει ανεφάρμοστη.

Παρουσία εκπροσώπων των μονίμων κατοίκων της Ερμούπολης, καθώς και εκπροσώπων των ιδιοκτητών κι οδηγών ταξί, εκ μέρους των αιρετών αναπτύχθηκε ένα κυκλοφοριακό γαϊτανάκι που δεν έδωσε καμία ουσιαστική απάντηση στα σοβαρά άλυτα θέματα που οι ίδιοι έθιξαν εκ νέου, με τη Δημοτική Αρχή να υπεραμύνεται της “εμμονικής” (όπως χαρακτηρίστηκε από πολλούς αιρετούς) πρότασής της, η οποία κινήθηκε στον αντίποδα με την πρόταση της παράταξης του Ανδρέα Γιαλόγλου και της δημοτικής κίνησης του Παύλου Χρυσαφίδη, αλλά και κόντρα στην πρόταση του μέλους της Δημοτικής Αρχής, Απόστολου Ρουσσουνέλου, ο οποίος και διαφοροποιήθηκε.

Με μοναδική αλλαγή να αποτελεί ο χρόνος έναρξης των κυκλοφοριακών μέτρων (1η Ιουλίου αντί 15 Ιουνίου), η δημοτική πλειοψηφία επέμεινε στη θέση της, κάνοντας λόγο για ηπιότερα μέτρα σε σύγκριση με τα περυσινά, για τα οποία ωστόσο, οι παριστάμενοι εκπρόσωποι των κατοίκων και των ιδιοκτητών ταξί είχαν διαφορετική άποψη, όπως παρομοίως και η πλευρά της αντιπολίτευσης συνολικά. Απείχε από την ψηφοφορία καταθέτοντας τις ενστάσεις του ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης, Νικόλας Καΐλης.

Πρέπει να επισημανθεί, πως, η διαδικασία μίας οργανωμένης συζήτησης όπως άλλωστε προβλέπει και ο κανονισμός λειτουργίας του δημοτικού συμβουλίου, κάθε άλλο παρά τηρήθηκε στη σύγκλιση του σώματος το βράδυ της Δευτέρας, αφού διαπιστώθηκε ξεκάθαρα η αδυναμία του προεδρείου να ρυθμίσει τη συνεδρίαση.

Προς επιβεβαίωση των ανωτέρω, έχει τη δυνατότητα ο κάθε δημότης να παρακολουθήσει τη συνεδρίαση στο web tv της “Κοινής Γνώμης”.

 

Δημοτική Αρχή: Ελαστικά και ήπια μέτρα

Στη σχετική εισήγηση προχώρησε ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, Σταύρος Γουσγουνέλης, ο οποίος υποστήριξε πως, η περυσινή εμπειρία από την εφαρμογή κυκλοφοριακών μέτρων πεζοδρόμησης τμήματος του ιστορικού κέντρου, “εφοδίασε” με γνώση τη Δημοτική Αρχή αναφορικά ζητήματα που διαπιστώθηκαν καθ΄ όλη τη διάρκεια του “κλεισίματος” της πόλης, με αποτέλεσμα φέτος, η δημοτική πλειοψηφία να οδηγηθεί στη σύνταξη μίας πρότασης “ήπιου χαρακτήρα”.

Σε αυτό το πλαίσιο και με άξονα τα νέα δεδομένα που διαμόρφωσε η υλοποίηση του έργου της ανάπλασης, ο ίδιος τόνισε ότι για την προσεχή καλοκαιρινή περίοδο το τμήμα που θα πεζοδρομείται αφορά μόνον την οδό Ελευθερίου Βενιζέλου (κεντρικός άξονας που οδηγεί προς το Δημαρχείο) και ειδικότερα από το ύψος της συμβολής της με την παραλιακή οδό έως και το ύψος του Πνευματικού Κέντρου κατά τις βραδινές ώρες (22.00 – 02.00). Σημείωσε δε, πως, η είσοδος και η έξοδος από τη θέση Νησάκι θα πραγματοποιείται μέσω της παραλιακής οδού η οποία δεν θα κλείνει, τονίζοντας ωστόσο πως, mini bus, ταξί, δίκυκλα, οχήματα και μηχανές delivery δεν θα διέρχονται από τον κεντρικό άξονα κατά το προαναφερθέν ωράριο. Ο αντιδήμαρχος επεσήμανε μάλιστα πως, η πρόσβαση των μονίμων κατοίκων προς τις οικίες τους θα καλύπτεται μέσω των περιοχών Βροντάδου ή Δηλίου, ενώ η έξοδος του τμήματος πέριξ της πλατείας Τσιροπινά θα ακολουθεί την αντίστροφη πορεία από τις παραπάνω περιοχές. Αν κι έμεινε αρχικά αναπάντητο το ζήτημα της εισόδου των μονίμων κατοίκων προς την πλευρά της πλατείας Στ. Βαφία (κάτω από τον Ι.Ν. Μεταμορφώσεως), ο κ. Γουσγουνέλης κατά τη διάρκεια της δευτερολογίας του, επεσήμανε πως, αν η συγκεκριμένη ομάδα πολιτών δεν βρίσκει θέσεις στάθμευσης στο Νησάκι, τότε δεν αποκλείεται – μόνον για έκτακτες περιπτώσεις – να επιτρέπεται η διέλευσή τους από το ύψος του Πνευματικού Κέντρου. Τα ανωτέρω σημεία, όπως αναφέρθηκαν και από την πλευρά του δημάρχου, Γιώργου Μαραγκού έτυχαν της στήριξης μόνον των μελών της δημοτικής πλειοψηφίας πλην της Μαρίας Καζαντζάκη και του Απόστολου Ρουσσουνέλου, με τον δεύτερο μάλιστα να εισηγείται την απρόσκοπτη πρόσβαση κατοίκων κι επισκεπτών προς το κέντρο και μάλιστα ισότιμα καθ΄ όλη τη διάρκεια της θερινής περιόδου, οπότε και επιχειρείται ο μερικός αποκλεισμός οδηγών.

“Από την περυσινή εμπειρία γίναμε πιο σοφοί” σχολίασε στη συνέχεια ο δήμαρχος, τονίζοντας πως, “η τέλεια λύση δεν υπάρχει”.

Αξίζει να υπενθυμιστεί πως, οι επισκέπτες των ξενοδοχείων πλησίον της πλατείας Τσιροπινά θα έχουν πρόσβαση μέσω των περιοχών Βροντάδου και Δηλίου όπως και πέρυσι, ενώ “πεζόδρομος” παραμένει η Θυμάτων Σπερχειού και η οδός Πρωτοπαπαδάκη, καθώς και το πρώτο τμήμα της οδού Σταματίου Πρωίου έως και το ύψος της οδού Κέας (στενό Αθυμαρίτη), που λειτουργεί ως άνοδος.

 

Λύση... στην προσφυγή οι μόνιμοι κάτοικοι. Άστεγος ο κλάδος των ταξί

Κατόπιν της ανωτέρω εισήγησης και πριν τις τοποθετήσεις των αιρετών από την αντιπολίτευση, ο λόγος δόθηκε στον Μηνά Αληφραγκή από την πλευρά των μονίμων κατοίκων και στον πρόεδρο του Σωματείου των ταξί, Κάρολο Βουτσίνο.

Ειδικότερα, ο πρώτος επανέλαβε τις θέσεις των κατοίκων που ζουν στο ιστορικό κέντρο ζητώντας την “πλήρη εξαίρεσή τους από το μέτρο της προσωρινής πεζοδρόμησης ώστε να εξασφαλίζεται το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα της απρόσκοπτης πρόσβασης στις οικίες τους και στους ιδιόκτητους χώρους στάθμευσης μέσω της συντομότερης κι ασφαλέστερης οδού”, δηλαδή μέσω της οδού Ελ. Βενιζέλου. Στη συνέχεια, ο ίδιος έθιξε τις συνέπειες που θα υποστούν και τη φετινή σεζόν οι μόνιμοι κάτοικοι από την διέλευσή τους μέσω των περιφερειακών οδών του Βροντάδου και του Δηλίου, εξηγώντας πως, πέραν του όγκου των οχημάτων που συγκεντρώνεται τις βραδινές ώρες (κάτι που διαπιστώθηκε και πέρυσι), που κατ΄ επέκταση αυξάνει τον βαθμό επικινδυνότητας για τους οδηγούς και τον βαθμό πρόκλησης ατυχήματος, συμπληρωματικά, η εν λόγω κατηγορία πολιτών επωμίζεται ένα επιπλέον κόστος για τα καύσιμα, ενώ θα δαπανά και αρκετό χρόνο στη μετακίνησή της. Χωρίς να παραλείψει το σταθερό αίτημα περί αστυνόμευσης αλλά και την απαίτηση της επανασύστασης Δημοτικής Αστυνομίας, ο κ. Αληφραγκής ξεκαθάρισε πως, η πλευρά των μονίμων κατοίκων δεν τάσσεται αντίθετη με μία ορθή πεζοδρόμηση, που δεν θα χαρακτηρίζεται από ημίμετρα και δεν θα παραβλέπει τις ανάγκες των κατοίκων της Ερμούπολης. Στην ατζέντα του δε, συμπεριέλαβε και το αίτημα προάσπισης των θέσεων στάθμευσης όπισθεν του ΟΤΕ και των κοντινών οδών προς την πλατεία Τσιροπινά, υποστηρίζοντας πως, αν η Δημοτική Αρχή επιμείνει στο κλείσιμο του κέντρου, θα πρέπει να υπάρχει έλεγχος στο ύψος του αλσυλλίου κάτω από τον Ι.Ν. Αγίου Νικολάου, ώστε να μην σταθμεύει άναρχα ο κάθε οδηγός, αφού επί της ουσίας δεν θα υπάρχει αποτελεσματικός έλεγχος της εφαρμογής του μέτρου.

Με φόντο τα ζητήματα εξυπηρέτησης και για τους μόνιμους κατοίκους της πλευράς Μεταμορφώσεως, ο ίδιος επανέλαβε επιγραμματικά τη λύση... της προσφυγής, αφού η Δημοτική Αρχή, όπως εξήγησε, δεν έχει ευήκοα ώτα και προχωρά άνευ λόγου στη διχοτόμηση της πόλης. Κατέληξε δε, λέγοντας πως, η Ελευθερίου Βενιζέλου πρέπει να μετατραπεί σε οδό ήπιας κυκλοφορίας.

Σε παρόμοιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο εκπρόσωπος του κλάδου των ταξί, ο οποίος υπενθύμισε πως, η Δημοτική Αρχή δεν μπορεί να αποφασίζει την πεζοδρόμηση, όταν τα επαγγελματικά οχήματα παραμένουν περιμετρικά της πλατείας έως ότου ορισθεί η νέα αφετηρία. Προβαίνοντας σε ένα ιστορικό αναφορικά με τα διάφορα σενάρια χωροθέτησης, ο κ. Βουτσίνος ανέφερε ως μη λειτουργική τη θέση στην πλευρά της Τράπεζας Eurobank (παραλιακό μέτωπο) που προέβλεπε η μελέτη, αφού για την αναστροφή των ταξί θα έπρεπε οι οδηγοί να μεταβαίνουν είτε στην πλατεία Κανάρη, είτε στο ύψος της Πυροσβεστικής. Ζήτημα επιτακτικό που θέλησε να σχολιάσει ο ίδιος ακολούθως, υπήρξε και η προβλεπόμενη – εκ της Δημοτικής Αρχής – απόφαση απαγόρευσης της διέλευσης των ταξί από την οδό Ελ. Βενιζέλου καθ΄ όλη τη διάρκεια του ωραρίου πεζοδρόμησης, μέτρο το οποίο όπως τόνισε κατηγορηματικά, “χτυπά” οικονομικά τον κλάδο και αφήνει χωρίς εξυπηρέτηση επισκέπτες ξενοδοχείων και κατοίκους του κέντρου.

Από την πλευρά του, σημείωσε ως κατάλληλη θέση για αφετηρία - βάσει των σημερινών δεδομένων – το πρώτο τμήμα της οδού Σταματίου Πρωίου, άποψη με την οποία εναντιώνεται απόλυτα η Δημοτική Αρχή.

Σημειώνεται πως, αναμένεται η απόφαση του αρμόδιου για το θέμα, χωρικού αντιπεριφερειάρχη Κυκλάδων, Γιώργου Λεονταρίτη ενώ νέα συζήτηση με τον κλάδο ζήτησε στο τέλος της συνεδρίασης ο δήμαρχος.

 

Ανεξήγητη εμμονή παρακάμπτοντας τον μελετητή

“Είμαστε υπέρ της πεζοδρόμησης υπό ρεαλιστικές κι εφαρμόσιμες προϋποθέσεις” σχολίασε στη συνέχεια ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας, Ανδρέας Γιαλόγλου, ο οποίος ωστόσο, διευκρίνισε πως, στην παρούσα φάση το σχέδιο πεζοδρόμησης που επιθυμεί να εφαρμόσει εμμονικά κι ανεξήγητα η Δημοτική Αρχή κινείται σε αντίθετη κατεύθυνση. Εκτός από τις επανειλημμένες επισημάνσεις σχετικά με τη μη ορθή διαδικασία εισήγησης του θέματος, αφού η πλειοψηφία όπως ανέφερε, ζήτησε να τροποποιηθεί λάθος απόφαση και όχι η ορθή για τα κυκλοφοριακά δεδομένα της Ερμούπολης (345/2011), ο ίδιος, εκτός του ότι ζήτησε την αναβολή του θέματος, διαφώνησε με τη στάση της δημοτικής πλειοψηφίας, λέγοντας πως, δεν μπορεί να αποφασισθεί κανένα μέτρο όταν τεχνικά θέματα όπως η αφετηρία των ταξί, παραμένουν άλυτα. Κάνοντας λόγο για προχειρότητα και ανώριμη συμπεριφορά της Δημοτικής πλειοψηφίας σχετικά με ένα φλέγον ζήτημα, κάλεσε πολλάκις τον δήμαρχο να αναβάλει τη συζήτηση και να προχωρήσει ομαλά η διαδικασία σε επόμενο χρόνο, τονίζοντας πως, τα προτεινόμενα μέτρα παρακάμπτουν την επιστημονική τεκμηρίωση του μελετητή, ο οποίος προέβη σε τροποποίηση της κυκλοφοριακής μελέτης που ίσχυε πριν την ανάπλαση, δείχνοντας ως καταλληλότερη επιλογή για το κέντρο, την διαμόρφωση της Ελ. Βενιζέλου σε οδό ήπιας κυκλοφορίας, από την οποία θα εξυπηρετούνται μόνιμοι κάτοικοι, ταξί και mini bus, χωρίς να διχοτομείται το κέντρο.

Στο ίδιο μήκος κύματος εξέπεμψε και η πλευρά της Κίνησης Πολιτών Σύρου υπερψηφίζοντας την πρόταση Γιαλόγλου, ενώ σε ανάλογες επισημάνσεις προέβη και η Λαϊκή Συσπείρωση με τον Νικόλα Καΐλη να απέχει της ψηφοφορίας.