Προς έγκριση στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου το master plan του λιμένα της πόλης στη Σύρο

Νέα εικόνα στο λιμάνι Ερμούπολης

Αναφορά στις βασικές αλλαγές με στόχο την αναβάθμιση της λειτουργίας του, από τον πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου Σύρου

Οι προοπτικές οικονομικής και τουριστικής ανάπτυξης της Σύρου που συνδέονται άρρηκτα και με τη συνολική λειτουργία της λιμενολεκάνης της Ερμούπολης χαράσσονται στο περιεχόμενο του ολοκληρωμένου πλέον master plan του λιμένα της πόλης, το οποίο τίθεται προς έγκριση στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου, στην προσεχή συνεδρίαση των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του, την Πέμπτη.

Πρόκειται για ένα “εργαλείο” βελτίωσης κι αναβάθμισης της λειτουργίας της πόλης, καθώς όμως και της χερσαίας ζώνης σε γενικότερο επίπεδο, που κατόπιν των εγκρίσεων που θα λάβει και από τα αρμόδια Υπουργεία, θα περιέλθει στη διάθεση του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, παρέχοντας τη δυνατότητα είτε στη σημερινή Δημοτική Αρχή, είτε στις μελλοντικές διοικήσεις του Δήμου εντός των επόμενων ετών, να στοχεύσουν στην υλοποίηση των προβλεπόμενων αλλαγών – ιδιαιτέρως σημαντικών – που περιλαμβάνει το master plan.

Αλλαγή στη θέση του ακτοπλοϊκού λιμένα, βελτίωση υποδομών για την υποδοχή μεγαλύτερων κρουαζιερόπλοιων, καθώς επίσης και τη φιλοξενία σκαφών αναψυχής αποτελούν μερικές από τις πιο κρίσιμες αλλαγές που θα διαμορφώσουν νέα δεδομένα στην Ερμούπολη και κατ΄ επέκταση στο νησί, όποτε κι αν αυτές είναι εφικτό να υλοποιηθούν.

Δεδομένης της προγραμματισμένης επίσημης παρουσίασης του master plan στη συνεδρίαση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, κατά την επόμενη σύγκλιση των μελών του, εκ μέρους του αρμόδιου μελετητή από την εταιρεία ΑΔΚ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ Α.Ε., η οποία και ανέλαβε την εκπόνηση κι ολοκλήρωση του εν λόγω σχεδίου για τη λιμενολεκάνη της Ερμούπολης, κλήθηκε ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου, Δημήτρης Κοσμάς να αναφερθεί στις σημαντικότερες αλλαγές που περιλαμβάνονται στο περιεχόμενό του.

Εκ προοιμίου, πρέπει να τονισθεί πως, καθίσταται σαφές, ότι ριζικές αλλαγές στο λιμάνι της Ερμούπολης θα απαιτήσουν τεράστιες χρηματοδοτήσεις και αναζήτηση κονδυλίων, που αυτό θα σημάνει είτε την έναρξη μίας προσπάθειας εξεύρεσης πόρων μέσα από ευρωπαϊκά προγράμματα, είτε ακόμη και την κατοχύρωση των λιμενικών αλλαγών μέσω ανάπτυξης ΣΔΙΤ, σενάριο με το οποίο τουλάχιστον η νυν Δημοτική Αρχή κάθε άλλο παρά αρνητικά έχει ταχθεί και μάλιστα εξ αρχής, από την προεκλογική περίοδο.

Τονίζεται πως, η εκπόνηση του master plan κόστισε για το Λιμενικό Ταμείο Σύρου το ποσό των 14.472,90 ευρώ.

Νέες θέσεις για εμπορικό και ακτοπλοϊκό λιμένα

Σχετικά με το περιεχόμενο του master plan, το οποίο και θα παρουσιαστεί λεπτομερώς μεθαύριο, ο Δημήτρης Κοσμάς επισημαίνει εξ αρχής την πρώτη αλλαγή που σχετίζεται με τη μελλοντική λειτουργία του λιμένα ακτοπλοΐας στο χερσαίο τμήμα της θέσης που βρισκόταν το πρώην υφαντουργείο του “Λαδόπουλου”. “Ουσιαστικά μεταφέρεται το λιμάνι της ακτοπλοΐας από τη σημερινή θέση στην πόλη, στη θέση “Λαδόπουλος” και προβλέπεται ότι γίνονται όλες οι απαιτούμενες εγκαταστάσεις για τη λειτουργία ενός σύγχρονου λιμένα, τόσο στον θαλάσσιο χώρο, όσο και στον χερσαίο. Θα απαιτηθούν όλες οι απαραίτητες υποδομές για να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες” σημειώνει ο πρόεδρος, ενώ επισημαίνει την κατασκευή ενός κόμβου που έχει μελετηθεί για την εύρυθμη κυκλοφοριακή ροή στο ύψος της εισόδου και της εξόδου του νέου λιμένα. “Δημιουργείται συγκοινωνιακός κόμβος στη συγκεκριμένη θέση για να μπορούν να έχουν πρόσβαση οι πάντες με ομαλό τρόπο” εξηγεί στη συνέχεια, κάνοντας λόγο και για τη λειτουργία του εμπορικού λιμένα στη θέση “Καρνάγιο”. “Επιπλέον, προβλέπεται η δημιουργία εμπορικού λιμανιού στη θέση “Καρνάγιο” και συγκεκριμένα στο ύψος του τμήματος που φροντίσαμε να το καθαρίσουμε ώστε σήμερα να χρησιμοποιείται για τις ανάγκες στάθμευσης”. Αναφορικά με τη βασική παρέμβαση για τη λειτουργία του εμπορικού λιμένα στη νέα θέση, τόνισε πως, “στο συγκεκριμένο σημείο προβλέπεται διαπλάτυνση περίπου στα 170 μέτρα”.

Υποδομές για υποδοχή σκαφών, mega yachts στο σημερινό λιμάνι και θέση για υδατοδρόμιο

Στον άξονα της ανάπτυξης και της προσέλκυσης περισσότερων σκαφών, ιστιοπλοϊκών και mega yachts, το master plan προβλέπει τη βελτίωση των υποδομών στη θέση που λειτουργεί σήμερα το λιμάνι της Ερμούπολης. “Το σημερινό λιμάνι αξιοποιείται για ελλιμενισμό mega yachts με όλες τις απαραίτητες υπηρεσίες που πρέπει να προσφέρονται στις θέσεις που ελλιμενίζονται” ενώ όπως συμπληρώνει, στις θέσεις πρόσδεσης των πλοίων, στο ύψος των στεγάστρων αναμονής, στο αντίστοιχο θαλάσσιο τμήμα, “προβλέπεται να γίνει υδατοδρόμιο”.

Επιπρόσθετα, ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Σύρου υπογράμμισε πως, στο κομμάτι του θαλάσσιου τουρισμού, δεν θα μείνει αναξιοποίητη η μαρίνα στη θέση “Πηδάλι”, αφού μετά από τις διαδικασίες νομιμοποίησής της και τις σχετικές προσπάθειες που καταβάλλονται, θα μπορεί να υποδέχεται μικρά σκάφη. “Στη μαρίνα (θέση Πηδάλι) θα ελλιμενίζονται όλα τα κότερα μικρού μεγέθους πλην των mega yachts” σχολίασε χαρακτηριστικά, ολοκληρώνοντας την ενημέρωση για το πεδίο και τις δυνατότητες ανάπτυξης του θαλάσσιου τουρισμού.

Ορίζοντας” για την κρουαζιέρα

Αναφορικά με το πεδίο της κρουαζιέρας, το νέο master plan που αναμένεται να εγκριθεί στο Λιμενικό Ταμείο Σύρου, ο κ. Κοσμάς υπήρξε σαφής αναφορικά με την ανάπτυξη νέων δυνατοτήτων για τη φιλοξενία μεγαλύτερων κρουαζιερόπλοιων. Διευκρινίζοντας πως, η προβλήτα που σήμερα λειτουργεί θα εξακολουθήσει να χρησιμοποιείται για την υποδοχή κρουαζιερόπλοιων, σημείωσε πως, “στη θέση Νησάκι, ο μελετητής προβλέπει την επιχωμάτωση (μπάζωμα) του τμήματος μεταξύ της προβλήτας και του μόλου ώστε να δημιουργηθεί μία περιοχή περί των 4 - 5 στρεμμάτων, όπου και θα αναπτυχθούν όλες οι απαραίτητες υπηρεσίες για την κρουαζιέρα”. Πρόσθεσε μάλιστα πως, προγραμματίζεται η επέκταση της ήδη υπάρχουσας προβλήτας, και η κατασκευή δύο πλωτών εξεδρών. “Επεκτείνεται και ο μόλος των κρουαζιερόπλοιων και συγχρόνως, προβλέπεται η τοποθέτηση δύο πλωτών εξεδρών ώστε να μην αντιμετωπίζουμε πρόβλημα για τον ελλιμενισμό των μεγάλων πλοίων” με δεδομένο όπως εξήγησε, ότι κάποια κρουαζιερόπλοια που διατηρούν μεγάλο βύθισμα, σήμερα, δεν εξυπηρετούνται στις διαθέσιμες θέσεις και στο σημείο που βρίσκεται η προβλήτα, λόγω του βάθους.

Διαμόρφωση χώρου στάθμευσης στο σημερινό λιμάνι και δημιουργία κόμβου

Τα νέα δεδομένα που προβλέπονται για τη λιμενολεκάνη της Ερμούπολης και τα τμήματά της στη χερσαία ζώνη, αναμένεται να συνδράμουν στην εξυπηρέτηση του κυκλοφοριακού φορτίου που υποδέχεται καθημερινά η πόλη και μάλιστα εντονότερα τη θερινή περίοδο, με τη διαμόρφωση – δημιουργία ενός μεγάλο χώρου στάθμευσης στο ύψος των σημερινών στεγάστρων αναμονής έως και το ύψος της Πυροσβεστικής. Όπως χαρακτηριστικά σημειώνει ο κ. Κοσμάς, “Στη θέση που βρίσκεται το σημερινό λιμάνι και συγκεκριμένα από το ύψος της Πυροσβεστικής έως και τα στέγαστρα, στον σημερινό χώρο αναμονής των οχημάτων και των φορτηγών με σκοπό την επιβίβασή τους στα πλοία, θα γίνει parking. Καθώς θα είναι χώρος στάθμευσης δίπλα στην πόλη, αντιλαμβάνεστε ότι θα λυθούν όλα τα προβλήματα”.

Ωστόσο, πέραν της ανωτέρω αλλαγής, προβλέπεται και η κατασκευή ενός κόμβου στο ύψος της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας των οχημάτων και των δικύκλων. “Στο ύψος του κτιρίου της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας προβλέπεται η δημιουργία ενός συγκοινωνιακού κόμβου ο οποίος θα εξυπηρετεί τους οδηγούς. Θα μπορεί να πραγματοποιεί ο κάθε οδηγός αναστροφή όταν - φεύγοντας από την πόλη - επιθυμεί να επιστρέψει, καθώς επίσης, θα εξυπηρετεί όσους οδηγούς θέλουν να βγουν εκτός του χώρου που σήμερα είναι το λιμάνι, αλλά και όσους θέλουν να εισέλθουν σε αυτόν”. Αναφορικά με τη συγκεκριμένη παρέμβαση μάλιστα, ο κ. Κοσμάς άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο, ως μεμονωμένο έργο, “να μπορέσει να κατασκευαστεί ίσως κι εντός του 2017”.

Παραμένει ο χώρος του ναυπηγείου. Άγνωστο το μέλλον της ιδιωτικής επιχείρησης

Με φόντο την ύπαρξη του ναυπηγείου και των εγκαταστάσεων που αυτό σήμερα χρησιμοποιεί, ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, κλήθηκε να απαντήσει αν στο περιεχόμενο του master plan, γίνεται λόγος αναφορικά με τη μελλοντική λειτουργία του ή όχι, καθώς δεν πρέπει να παραβλέπεται ότι πρόκειται για μία ιδιωτική επιχείρηση. “Το master plan δεν “αγγίζει” το ναυπηγείο” σχολιάζει χαρακτηριστικά ο Δημήτρης Κοσμάς, συμπληρώνοντας πως, “Όπως επισημαίνουν και οι μελετητές και κυβερνητικά στελέχη είναι ιδιωτική επιχείρηση, οπότε δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι. Άρα, όσα σχεδιάζουμε είναι με το ναυπηγείο στους χώρους που υπάρχει σήμερα, χωρίς εμείς να εκφέρουμε άποψη για το τί θέλουμε να γίνει. Είναι ιδιωτική επιχείρηση”. Υποστήριξε μάλιστα, πως, “Δεν γνωρίζουμε την εξέλιξή του”, εξηγώντας εκ νέου πως, σε κάθε περίπτωση “δεν μπορούμε να σχεδιάσουμε για μία ιδιωτική επιχείρηση”.

Δ. Κοσμάς: “Το master plan είναι ένα πολύτιμο εργαλείο. Η υλοποίηση έργων απαιτεί χρόνο και χρήματα”

Δεδομένου ότι η ολοκλήρωση κι έγκριση του master plan αποτέλεσε έναν σημαντικό στόχο για τη σημερινή διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου και της Δημοτικής Αρχής συνολικά, ο κ. Κοσμάς εξέφρασε σήμερα την ικανοποίησή του, υπενθυμίζοντας παράλληλα, πως η προσπάθεια για την εκπόνησή του, είχε αποφασισθεί κατά τα προηγούμενα έτη, παρελθούσας αυτοδιοικητικής θητείας. “Το master plan θα εγκριθεί από εμάς στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου την Πέμπτη στη συνεδρίαση και αφού το παραλάβουμε ως ΔΣ, θα το προωθήσουμε στο αρμόδιο Υπουργείο για τις εγκρίσεις. Μετά, μας δίνεται το δικαίωμα, σταδιακά να υλοποιούμε ό,τι μπορούμε” δήλωσε ο πρόεδρος, τονίζοντας ταυτόχρονα πως, “Πλέον, οργανώνουμε τί θέλουμε για το μέλλον της Σύρου. Υπάρχει ένα σχέδιο και μία μελέτη. Ένα συγκεκριμένο πλάνο που ξεκίνησε από τα προηγούμενα χρόνια της περασμένης θητείας. Αυτή τη στιγμή το φέραμε εις πέρας. Καταλήξαμε στο τελικό σχέδιο για το μέλλον. Υπάρχει συνέχεια στη διοίκηση ενός τόπου και ό,τι καλό και χρήσιμο βρίσκεις, δεν μπορείς να το αφήνεις επειδή σχεδιάστηκε από τους προηγούμενους. Συνεχίσαμε, το εμπλουτίσαμε και φθάνουμε πλέον στην έγκρισή του” υποστήριξε ο ίδιος, χαρακτηρίζοντάς το ως “πολύτιμο εργαλείο”.

“Το master plan ανοίγει τη δυνατότητα να βελτιώσουμε το λιμάνι και την πόλη μας, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι έχει υποχρεωτικό χαρακτήρα στην εφαρμογή του. Υπάρχει δηλαδή η δυνατότητα να υλοποιήσουμε όσα μπορέσουμε από αυτά που προβλέπονται” επεσήμανε στη συνέχεια, θίγοντας το ζήτημα της τεράστιας οικονομικής απαίτησης που θα προκύψει για την αποτύπωσή... του, στην πράξη. “Γίνεται ο σχεδιασμός, όμως, βρισκόμαστε σε μία περίοδο που είναι δύσκολα τα οικονομικά. Όλα όσα προβλέπονται, θα εξαρτηθούν από το πού θα αντλήσουμε και θα βρούμε χρήματα” δήλωσε κατηγορηματικά, σημειώνοντας μάλιστα πως, “ενδεικτικά η μεταφορά του λιμένα στη θέση “Λαδόπουλου” ίσως απαιτήσει ποσά ύψους 35 εκατομμυρίων ευρώ”. “Θα είναι ένα μεγάλο έργο, το οποίο για να γίνει και να ολοκληρωθεί, θα απαιτήσει μεγάλο χρόνο και κόστος” επανέλαβε, λέγοντας παράλληλα όμως πως, “Όλα γίνονται με την προοπτική το νησί μας να διαγράψει μία εξαιρετική πορεία στο μέλλον. Δηλαδή, οικονομικά να περάσουμε σε μία άλλη φάση πολύ καλύτερη για τη ζωή αυτών που ζουν στο νησί. Το master plan είναι το πολυτιμότερο εργαλείο για έναν Δήμο, τουλάχιστον για τις χερσαίες εγκαταστάσεις και είναι ένας σχεδιασμός για να ξέρουμε πώς θα βαδίσουμε στο μέλλον. Να γνωρίζουμε δηλαδή, τις προοπτικές ανάπτυξης. Μας δίνει τις προοπτικές για την πορεία της Σύρου σε ακτοπλοϊκό επίπεδο, σε επίπεδο κρουαζιέρας και θαλάσσιου τουρισμού και σε ό,τι σχετίζεται με τη θάλασσα” σχολίασε, καταλήγοντας στις δηλώσεις του.