Ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα ενημέρωσης επιβατών των mini bus για τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης

Ελκυστικότερη συγκοινωνία κι έλεγχος δρομολογίων

Άμεσα ο διαγωνισμός για την προμήθεια εξοπλισμού για την ακριβέστερη ενημέρωση δημοτών κι επισκεπτών, μέσω προγράμματος Interreg

Ελκυστικότερη δημοτική συγκοινωνία επιδιώκει να “αποκτήσει” ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, μέσω της αξιοποίησης χρηματοδοτικού προγράμματος, που θα εξυπηρετήσει στην ακριβέστερη ενημέρωση δημοτών κι επισκεπτών, αλλά και στον έλεγχο των διαδρομών και των δρομολογίων που εκτελούνται σε καθημερινή βάση από τα mini bus.

Πρόκειται για μία απόφαση που λήφθηκε ομόφωνα από το δημοτικό συμβούλιο, κατά τη διάρκεια της χθεσινής συνεδρίασης, σε συνέχεια της απόφασης που είχε γνωστοποιηθεί στο παρελθόν, να μπορέσει η Δημοτική Αρχή να αξιοποιήσει χρηματοδοτικό πρόγραμμα (Interreg), μέσω του οποίου θα αποκτήσει και θα εγκαταστήσει εξοπλισμό τέτοιο, που θα κάνει πιο άμεση και πιο “φιλική” στον χρήστη τη δημοτική συγκοινωνία.

Η απόφαση διενέργειας της διαγωνιστικής διαδικασίας για τη σχετική προμήθεια, θα ανάψει το “πράσινο φως” για την καλύτερη λειτουργία της δημοτικής συγκοινωνίας, μέσω της οποίας η Ερμούπολη κυρίως, θα μπορέσει να ευνοηθεί και να ανακουφιστεί κυκλοφοριακά, αν η χρήση των mini bus προκύπτει συστηματικά από ολοένα και μεγαλύτερη μερίδα πολιτών που θέλουν να μεταβούν προς το κέντρο, αλλά και να απομακρυνθούν από αυτό.

Η συζήτηση - άλλωστε - για το σοβαρό κυκλοφοριακό πρόβλημα της Ερμούπολης πολλάκις έχει αναδείξει την ανάγκη απρόσκοπτης και ομαλής εκτέλεσης των δρομολογίων των mini bus, ώστε να αποτρέπεται ένας μεγάλος όγκος οχημάτων και δικύκλων από το να σταθμεύει στο κέντρο.

Διευκρινίζεται εξ αρχή πως, η προμήθεια για τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης αφορά σε ένα ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα πολυκαναλικής ενημέρωσης επιβατών για μέσα μεταφοράς, με την δαπάνη της προμήθειας να ανέρχεται στο ποσό των 187.980 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ) και το ποσό αυτό να καλύπτει τη δαπάνη για λογισμικό αξίας 50.000 ευρώ και τη δαπάνη για εξοπλισμό αξίας 136.980 ευρώ.

Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου γνωστοποιήθηκε πως από τη λειτουργία του τηλεματικού συστήματος θα προκύψει σε ετήσια βάση δαπάνη συντήρησης του εξοπλισμού που θα τοποθετηθεί στις στάσεις των mini bus και στα λεωφορεία, ύψους 13.698 ευρώ, δηλαδή κόστος 10% της συνολικής αξίας του εξοπλισμού.

Το έργο

Ειδικότερα, η Σύρος είναι η μία εκ των περιοχών της χώρας στις οποίες θα εφαρμοστεί το πρόγραμμα από το Ερευνητικό Κέντρο Frederick, που συµµετέχει µε την ιδιότητα του διακρατικού εταίρου στο διακρατικό έργο µε την επωνυµία “ΕΥ-ΚΙΝΗΣΗ”, το οποίο έχει ως κύριο στόχο να προωθήσει την έξυπνη, βιώσιµη και εναλλακτική κινητικότητα στη διασυνοριακή περιοχή. Με το προτεινόµενο έργο ΕΥ-ΚΙΝΗΣΗ, όπως εξήγησε και ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, Φραγκίσκος Βακόνδιος “καλούνται οι συµµετέχουσες περιοχές (Κύπρος, Ρόδος, Σαντορίνη, Σύρος) να αναπτύξουν ένα πρότυπο οργανωτικό και λειτουργικό πλαίσιο για την ενίσχυση και περιβαλλοντική αναβάθµιση των Αστικών Συγκοινωνιών”.

Το έργο συνολικά περιλαμβάνει: Ένταξη ολοκληρωµένου τηλεµατικού συστήµατος για τις αστικές µεταφορές που περιλαµβάνει συστήµατα δυναµικής πληροφόρησης του κοινού µε χρήση προηγµένων µέσων. Αντικατάσταση ή και συµπλήρωση οχηµάτων ∆ηµοσίων Συγκοινωνιών µε οχήµατα χαµηλών ή µηδενικών ρύπων. Ανάπτυξη Ολοκληρωµένων Σχεδίων Βιώσιµης Αστικής Κινητικότητας. Κοινές δράσεις ευαισθητοποίησης των πολιτών και επισκεπτών, δηµιουργία κινήτρων και οργανωµένων εκδηλώσεων για την προώθηση της χρήσης ΜΜΜ και του τηλεµατικού συστήµατος και τέλος, κοινές δράσεις δηµοσιότητας και προώθησης των αποτελεσµάτων και εργαλείων του έργου.

Έξυπνη... μετακίνηση και περιβαλλοντικό όφελος

Ειδικότερα, το εν λόγω έργο στοχεύει τόσο στη διευκόλυνση των μετακινήσεων μέσα από “έξυπνα” συστήματα πληροφόρησης, ενώ επιπλέον, βοηθά στην κατεύθυνση του περιβαλλοντικού οφέλους, από τη χρήση των mini bus και τον περιορισμό των μετακινήσεων με οχήματα ή δίκυκλα.

Σύμφωνα με όσα εξηγήθηκαν στη συνεδρίαση, “Το έργο ΕΥ-ΚΙΝΗΣΗ µέσω της δηµιουργίας ενός ολοκληρωµένου τηλεµατικού συστήµατος για τις δηµόσιες αστικές µεταφορές που περιλαµβάνει συστήµατα δυναµικής πληροφόρησης του κοινού µε χρήση προηγµένων µέσων (ενσωµάτωσης ΤΠΕ), έχει ως κύριο στόχο να προωθήσει την έξυπνη, βιώσιµη και εναλλακτική κινητικότητα στην διασυνοριακή περιοχή. Ο αντίκτυπος του έργου αναµένεται να συµβάλει στην ενίσχυση της µετακίνησης µε ΜΜΜ τόσο των πολιτών όσο και των τουριστών καθώς στοχεύει στη βελτίωση της ελκυστικότητάς τους”.

Όπως συγκεκριμένα σημειώθηκε, “Συνολικά αναµένεται να επιτευχθεί η µείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώµατος των µετακινήσεων στις περιοχές στόχου” ενώ οι ειδικότεροι στόχοι του έργου αφορούν: α. στη βελτίωση της ποιότητας του αστικού περιβάλλοντος µέσω της µείωσης της κυκλοφοριακής συµφόρησης µέσω της αύξησης χρήσης των ΜΜΜ, της µείωσης εκποµπών CO2 και λοιπών περιβαλλοντικών επιπτώσεων που προκύπτουν από την αύξηση της χρήσης ΜΜΜ, β. στη βελτίωση της διοικητικής ικανότητας και τη µείωση του συνολικού κόστους διαχείρισης των συγκοινωνιακών υποδοµών των περιοχών στόχου, γ. στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των δηµοτών και της εµπειρίας των επισκεπτών από την καλύτερη και ακριβέστερη ενηµέρωση αναφορικά µε τα δροµολόγια των ΜΜΜ και τέλος στη µείωση του αριθµού των ατυχηµάτων λόγω της µείωσης µετακινήσεων µε ΙΧ”.

Οθόνες πληροφόρησης, web portal κι ενημέρωση μέσω κινητών τηλεφώνων

Ειδικότερα, όσον αφορά στον εξοπλισμό, η προμήθεια προβλέπει σύγχρονα “εργαλεία” μέσω των οποίων θα αποκτήσει ελκυστικό χαρακτήρα συνολικά η δημοτική συγκοινωνία και θα μπορεί είτε ο κάθε δημότης, είτε ο κάθε επισκέπτης να μετακινείται εύκολα και να έχει ακριβή πληροφόρηση των δρομολογίων.

Συγκεκριμένα, προβλέπονται τα ακόλουθα: “Ο τηλεµατικός εξοπλισµός πεδίου, ο οποίος περιλαµβάνει τις οθόνες πληροφόρησης εντός των λεωφορείων και θα εµφανίζουν µηνύµατα – πληροφορίες σχετικά µε τα ΜΜΜ και τον ∆ήµο. Επίσης περιλαµβάνει τις ευφυείς στάσεις πληροφόρησης, οι οποίες θα τοποθετηθούν σε επιλεγµένα κεντρικά σηµεία των περιοχών στόχου και θα παρέχουν πληροφορίες /δυναµικά µηνύµατα ενηµέρωσης στους πολίτες, επισκέπτες και σε άτοµα µε ειδικές ανάγκες”.

Επίσης, “η ∆ιαδικτυακή εφαρµογή πληροφόρησης θα αποτελέσει ένα είδος πολυµεσικού οδηγού πόλης για πληροφόρηση των χρηστών για τις µεταφορές. Το web portal θα υποστηρίζεται µε χαρτογραφικά δεδοµένα και θα δίνει τη δυνατότητα στο χρήστη για σχεδιασµό “ταξιδιού” - διαδρομής”. Ακόμη, η mobile εφαρµογή πληροφόρησης θα είναι διαθέσιµη για χρήση από συσκευές smartphones και θα παρέχει πληροφόρηση των επιβατών για τα δροµολόγια καθώς και για τον εκτιµώµενο χρόνο διέλευσης των λεωφορείων από τις στάσεις. Η εφαρµογή θα δίνει τη δυνατότητα εύρεσης διαδροµών, µε δυνατότητα µετεπιβίβασης.

Επιπρόσθετα, η εφαρµογή πληροφόρησης µέσω SMS θα πληροφορεί το χρήστη (πολίτη, επισκέπτη κλπ) για τα διερχόµενα λεωφορεία και τον χρόνο άφιξής τους. Η εφαρµογή, µε σύνδεση µε το Κέντρο ∆ιαχείρισης και παρακολούθησης οχηµάτων, θα στέλνει SMS µε την απαιτούµενη πληροφορία στο χρήστη ο οποίος θα στέλνει ερώτηµα, µε τον µοναδικό αριθµό της στάσης, στον τηλεφωνικό αριθµό του κέντρου.

Παρακολούθηση δρομολογίων

Κατόπιν της διενέργειας ανοικτού ηλεκτρονικού διαγωνισμού για την προμήθεια του ανωτέρω εξοπλισμού, θα ακολουθήσει η τοποθέτησή του και η λειτουργία του με σκοπό την εξυπηρέτηση των πολιτών, αλλά και του Δήμου.

Με φόντο την ακριβοπληρωμένη συγκοινωνία του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης αλλά και τις κατά καιρούς παρατηρήσεις που έχουν δει το φως της δημοσιότητας από πλευράς ομάδων πολιτών, για τη μη συνεπή εκτέλεση των δρομολογίων και τη μη αυστηρή τήρηση των διαδρομών, αξίζει να τονισθεί πως, μέσα από την εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου τηλεματικού συστήματος η Δημοτική Αρχή θα επιτύχει τον πλήρη έλεγχο των δρομολογίων, θα μπορεί να συλλέξει σχετικά στοιχεία κι ως εκ τούτου να προβεί σε βελτιωτικού χαρακτήρα κινήσεις. Παράλληλα, οι δημότες αλλά και οι επισκέπτες, θα μπορούν να εξοικονομούν χρόνο και να “τολμήσουν” σταδιακά τη χρήση της δημοτικής συγκοινωνίας και τον περιορισμό των μετακινήσεων με ιδιωτικά οχήματα και δίκυκλα, κάτι που αν επιτευχθεί, θα μπορέσει να σημάνει αυτομάτως, την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση της πόλης.

Αναφορικά με τις ανάγκες της Σύρου, θα πρέπει να αναφερθεί δε, πως, κρίνεται επιβεβλημένη η διευκόλυνση των δημοτών στην κατεύθυνση της αξιοποίησης και των περιφερειακών χώρων στάθμευσης, καθ΄ όλη τη διάρκεια του έτους, αλλά κυρίως δε τους καλοκαιρινούς μήνες, οπότε και η επισκεψιμότητα πολλές φορές προκαλεί πρωτόγνωρο... κομφούζιο στην “καρδιά” της πόλης.

Τεχνική σύσκεψη στη Σύρο και ετήσιο κόστος

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών Φραγκίσκος Βακόνδιος γνωστοποίησε πως, προ εβδομάδος πραγματοποιήθηκε στη Σύρο τεχνική σύσκεψη του συνόλου των εμπλεκομένων μερών στο πρόγραμμα, με σκοπό την ενημέρωση για την πορεία του.

Σύμφωνα με όσα ανέφερε, στη Σύρο και την Τεχνική Υπηρεσία εκτός από στελέχη της πλευράς του χρηματοδοτικού προγράμματος, βρέθηκαν κι αιρετοί εκπρόσωποι από τον Δήμο Θήρας, τον Δήμο Ρόδου και την Κύπρο (Λεμεσός), ενώ ανέφερε πως, στην εν λόγω σύσκεψη συμμετείχε και μέλος της δημοτικής αντιπολίτευσης, της πλευράς της μείζονος μειοψηφίας, ο Μιχάλης Ζουλουφός.

Ο κ. Βακόνδιος διευκρίνισε πως όλες οι πλευρές ως φορείς υλοποίησης του προγράμματος “τρέχουν” τις διαδικασίες, απαντώντας στο περιθώριο της συζήτησης και για το θέμα του ετήσιου κόστους που προκύπτει.

Όπως σημείωσε, το ποσό των 14.000 ευρώ θα απαιτηθεί σε ετήσια βάση για τον Δήμο, με σκοπό να λειτουργήσει η Δημοτική Αρχή ομαλά τα συστήματα και να προβεί στις απαιτούμενες ενημερώσεις και αναβαθμίσεις του εξοπλισμού, ενώ συμπλήρωσε πως, πρόκειται για ποσό που θα έρθει να προστεθεί στη δαπάνη των περίπου 400 χιλ. ευρώ που ετησίως προωθεί ο Δήμος για τη δημοτική συγκοινωνία.

Με φόντο τα παραπάνω εκφράστηκαν κι επιφυλάξεις σχετικά με την ανταποδοτικότητα που θα έχει στην πράξη η εφαρμογή του εν λόγω τηλεματικού συστήματος στην Ερμούπολη, καθώς υποστηρίχθηκε πως το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης είναι εξαιρετικά μεγάλο.

Αισθητική ρύπανση οι παλιές πινακίδες. Αναπάντητο το ερώτημα για την απομάκρυνσή τους

Εκτός των ανωτέρω, άκρως σημαντική ήταν η παρατήρηση – ερώτηση του επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης, Ανδρέα Γιαλόγλου, ο οποίος υπενθύμισε τη διατήρηση στον αστικό ιστό της πόλης, των παλαιών και “γηρασμένων” πληροφοριακών πινακίδων, οι οποίες όπως πρόσθεσε, ποτέ δεν λειτούργησαν ουσιαστικά.

Ειδικότερα, ο κ. Γιαλόγλου ανέφερε τα εξής: “Υπάρχει ένα εξοπλισμός αναρτημένος, γηρασμένος και υπό κατάρρευση στην πόλη μας, σε διάφορα σημεία, ο οποίος είναι κι ένας μάρτυρας μίας αποτυχημένης παρελθοντικής προσπάθειας, ανάλογης. Η ερώτησή μου είναι η εξής: Αυτός ο εξοπλισμός θα αξιοποιηθεί με έναν τρόπο, ο υφιστάμενος, ώστε να γλιτώσουμε και κάποια έξοδα ενδεχομένως ή τέλος πάντων, αν δεν αξιοποιηθεί, θα απομακρυνθεί;”. Από την πλευρά του, σχολίασε επιπλέον, πως, “αποτελεί επίσης και μία αισθητική μόλυνση του αστικού περιβάλλοντος”.

Στην απάντησή του, ο Φραγκίσκος Βακόνδιος υπογράμμισε πως είναι εξαιρετικά δύσκολο να λειτουργήσει ο υφιστάμενος εξοπλισμός, χωρίς όμως να δίνει σαφή απάντηση σχετικά με την απομάκρυνσή του ή όχι.

“Σχετικά με τον παλαιό εξοπλισμό, κατανοείτε πως επειδή είναι δεκαετίας, υπάρχου θέματα συμβατότητας με τη νέα τεχνολογία” ανέφερε πρωτίστως, σημειώνοντας παρακάτω, πως, “αν καταφέρουμε να λειτουργήσει, ταυτόχρονα, δηλαδή να είναι συμβατή η νέα τεχνολογία με την παλιά, θα το αξιοποιήσουμε”. Έκλεισε την ενημέρωσή του, υπογραμμίζοντας όμως πως, “Απ΄ ό,τι με ενημέρωσαν, αυτό είναι πάρα πολύ δύσκολο”.