Απογοητευτικά στοιχεία για τη χρήση των δημοτικών ποδηλάτων στη Σύρο και απουσία προωθητικών ενεργειών από τη Δημοτική Αρχή

Αναξιοποίητο “μέτρο” και πολιτική αδράνεια

Εκ νέου εκτός λειτουργίας ο ποδηλατικός σταθμός της πλατείας Μιαούλη, ενώ αναρτήθηκε χθες στη “Διαύγεια” η απόφαση ανάθεσης της 12μηνης λειτουργίας και συντήρησης

Σοβαρά προβλήματα καθώς και πολιτική αδράνεια συνοδεύουν τη λειτουργία των ποδηλατικών σταθμών του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, με τη Δημοτική Αρχή να αναθέτει στη συνεργαζόμενη εταιρεία ξανά το έργο της λειτουργίας και συντήρησης των ποδηλάτων και του εξοπλισμού, χωρίς όμως ουσιαστικά να προωθεί την ανάπτυξη του ως “μέτρου” εναλλακτικής μετακίνησης από και προς την πόλη.

Ήδη τον τελευταίο μήνα έχει τεθεί εκτός λειτουργίας – ξανά - ο ποδηλατικός σταθμός της πλατείας Μιαούλη, ενώ, καθ΄ όλη τη διάρκεια του καλοκαιρινού διαστήματος, οπότε και υπήρχε κάποια ζήτηση από πλευράς χρηστών, δεν είχε συναφθεί σύμβαση με την Cyclopolis, ώστε να παρέχεται η όποια διευκόλυνση προβλέπεται σε επισκέπτες και δημότες.

Τα ανωτέρω αποτελούν βασικά γεγονότα που επιβεβαιώνουν πως η Δημοτική Αρχή δεν έχει μεριμνήσει επαρκώς για την στήριξη του εν λόγω “μέτρου” που κατά τους καλοκαιρινούς μήνες θα μπορούσε να συμβάλει στην αποσυμφόρηση ως έναν βαθμό της κυκλοφοριακής “παράκρουσης”, ενώ σαφώς θα μπορούσε να λειτουργήσει κι ευεργετικά σε θέματα υπεράσπισης... του περιβάλλοντος από μείωση ρύπων.

Με αφορμή την απόφαση της Δημοτικής Αρχής να προχωρήσει σε νέα 12μηνη σύμβαση με την εταιρεία που λειτουργεί ως σήμερα το σύστημα των δημοτικών ποδηλάτων, διαθέτοντας το ποσό των 8.866 ευρώ, η Κοινή Γνώμη πραγματοποίησε ρεπορτάζ σχετικά με την άκρως προβληματική λειτουργία κι απόδοση του “μέτρου” ως σήμερα.

Πρόκειται για μία απογοητευτική πραγματικότητα, την οποία οφείλει η Δημοτική Αρχή να λάβει σοβαρά υπόψιν, με δεδομένο τον κυκλοφοριακό πονοκέφαλο της πόλης, για τον οποίο δεν έχει πράξει τίποτα αποδοτικό ως σήμερα, στην κατεύθυνση του περιορισμού του.

Πρέπει εξ αρχής να υπογραμμισθεί μάλιστα πως, το εν λόγω “μέτρο” και η προμήθεια έγινε μέσω προγράμματος ΕΣΠΑ κι ως εκ τούτου, δεν λειτουργεί με εισπρακτικό προσανατολισμό για τον Δήμο, όπως άλλωστε ξεκαθάρισε και ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών, Αλέξης Αθανασίου.

Επί της ουσίας των θεμάτων όμως, τόσο ο ίδιος, όσο και ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, Φραγκίσκος Βακόνδιος αναγνώρισαν το πρόβλημα σε επίπεδο προώθησης της χρήσης των ποδηλάτων ως εναλλακτικό μέσο μετακίνησης, χωρίς να προχωρούν σε συγκεκριμένες αναφορές για τις κινήσεις του Δήμου στην κατεύθυνση ευαισθητοποίησης των δημοτών.

 

Τρίμηνο χωρίς υπηρεσίες για τους ποδηλατικούς σταθμούς. Νέα σύμβαση από χθες

Άξιο απορίας παραμένει το γεγονός πως από τα τέλη Ιουνίου έως και σήμερα, ο Δήμος δεν είχε προχωρήσει στις απαραίτητες διαδικασίες προκειμένου να υπάρχουν υπηρεσίες λειτουργίας και συντήρησης των σταθμών και των ποδηλάτων.

Ως εκ τούτου, το σύστημα συνολικά ήταν σε λειτουργία αλλά εκτός σύμβασης, στο πλαίσιο της οποίας μόνον παρέχεται στήριξη στους χρήστες τόσο για πληροφορίες εγγραφής, όσο και για όποιο άλλο πρόβλημα προκύψει.

Σημειώνεται μάλιστα, πως το τρίμηνο της θερινής σεζόν αποτελεί το διάστημα εκείνο κατά το οποίο αυξάνεται η όποια ζήτηση ποδηλάτων, γεγονός που θα έπρεπε να έχει οδηγήσει τη Δημοτική Αρχή να μεριμνήσει για την ορθή και απρόσκοπτη λειτουργία του. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της εφημερίδας, από την εταιρεία έγινε τελευταία φορά συντήρηση τέλος Ιουνίου του 2018 και μετά έληξαν ουσιαστικά οι συμβατικές υποχρεώσεις της.

Ωστόσο, πρέπει να γίνει σαφές πως ο Δήμος έμεινε χωρίς βασικές υπηρεσίες, εντός θερινής περιόδου, όταν από τη σύμβαση η όποια εταιρεία αναλαμβάνει τη λειτουργία και τη συντήρηση στον εξοπλισμό, έχει βασικές υποχρεώσεις.

Συγκεκριμένα, οι παροχές αφορούν σε συντήρηση δημοτικών ποδηλάτων, σε ανακατανομή των ποδηλάτων στους σταθμούς αν υπάρχει υπερσυγκέντρωση σε έναν, ενώ η εταιρεία επίσης παρακολουθεί τη διαδικασία εγγραφών, τα στοιχεία των χρηστών, ενώ συλλέγει αναφορές και στοιχεία για τις διαδρομές και ενημερώνει τον Δήμο.

Επίσης, η εταιρεία έχει υποχρέωση την τιμολόγηση, όπως και την ασφάλιση των ποδηλάτων ενώ σαφώς προχωρά και σε τηλεφωνική καθοδήγηση των χρηστών.

Ωστόσο, δεν πρέπει να παραβλεφθεί το γεγονός πως τις όποιες βλάβες δεν καλύπτει η εταιρεία, αλλά έχει υποχρέωση ο Δήμος.

Σύμφωνα με τη νέα σύμβαση, ο Δήμος θα διαθέσει το ποσό των 8.866 ευρώ για ετήσιο διάστημα προς την εταιρεία για τη λειτουργία και συντήρηση του συστήματος.

 

Μειώνεται συνεχώς η ζήτηση. Απογοητευτικά τα στοιχεία για τις διαδρομές

Παρά το γεγονός πως το σύστημα δεν ήταν σε σύμβαση την καλοκαιρινή περίοδο, ωστόσο η λειτουργία του υπήρξε με τα όποια προβλήματα βέβαια, ενώ δυστυχώς, προ μηνός τέθηκε εκτός λειτουργίας ο ένας σταθμός.

Αναφορικά με το θέμα της ζήτησης, σύμφωνα με το ρεπορτάζ της εφημερίδας, διαπιστώνεται ιδιαιτέρως χαμηλή και τα στοιχεία των ενοικιάσεων των ποδηλάτων παρουσιάζονται άκρως απογοητευτικά, πολλώ δε μάλλον αν συνυπολογισθεί το γεγονός πως τους καλοκαιρινούς μήνες αυξάνεται ο αριθμός των πολιτών λόγω επισκεψιμότητας κι άρα, θα έπρεπε να έχουν ανοδική τάση οι αριθμοί.

Προς επιβεβαίωση της αρνητικής πορείας που διαγράφει το “μέτρο” και συνολικά η λειτουργία των ποδηλατικών σταθμών του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, ακολουθούν συγκεκριμένα στοιχεία.

Ειδικότερα, τον Αύγουστο του 2018 καταγράφηκαν περίπου 100 ενοικιάσεις ποδηλάτων για διαδρομές, αριθμός που υπήρξε ο μεγαλύτερος τον τρέχοντα χρόνο του ίδιου έτους, αφού απογοητευτικά είναι τα στοιχεία για τους μήνες Ιούνιο και Ιούλιο. Συγκεκριμένα, τον Ιούνιο ενοικιάστηκαν 20 φορές ποδήλατα για διαδρομές από και προς την πόλη, ενώ τον Ιούλιο υπήρξαν περίπου 40 ενοικιάσεις.

Συγκριτικά με πέρυσι, αντιλαμβάνεται ο κάθε πολίτης από τα παρακάτω στοιχεία, πως, δυστυχώς, το μέτρο δεν συναντά ανταπόκριση. Πιο αναλυτικά, τον Ιούλιο του 2017 είχαν καταγραφεί σχεδόν 150 ενοικιάσεις δημοτικών ποδηλάτων, ωστόσο, ο περυσινός Αύγουστος είχε αριθμό διαδρομών αντίστοιχο με τον φετινό.

Επιπλέον, αξίζει να αναφερθεί πως, τον φετινό Σεπτέμβρη καταγράφηκαν περίπου 20 ενοικιάσεις ενώ το σύστημα ήταν εκτός συντήρησης και τους μήνες Απρίλιο και Μάιο καταγράφηκαν περίπου 10 – 15 διαδρομές ενώ τον Απρίλιο και Μάιο του 2017 ο αριθμός των ενοικιάσεων είχε ανέλθει σε περίπου 50.

Τα παραπάνω στοιχεία δείχνουν την αδράνεια από πλευράς Δημοτικής Αρχής να ευαισθητοποιήσει την τοπική κοινωνία, αφού αν και αρχικά το “μέτρο” είχε μία δυναμική (πχ. τον Ιούλιο του 2016, 270 ενοικιάσεις), ωστόσο σήμερα, τείνει να καταγράψει μία μηδενική πορεία.

Εκτός λειτουργίας ο σταθμός της πλατείας Μιαούλη

Η απάθεια... της Δημοτικής Αρχής αποδεικνύεται και από το γεγονός πως ήδη έναν μήνα, ο σταθμός της πλατείας Μιαούλη έχει πρόβλημα και έχει τεθεί εκτός λειτουργίας, αν και αποτελεί ουσιαστικά τον πιο “δημοφιλή” σταθμό.

Στο πλαίσιο του ρεπορτάζ και με φόντο τη νέα σύμβαση, υπογραμμίζεται πως – κατά πάσα πιθανότητα - θα ξεκινήσει η εταιρεία εντός των επόμενων 24ωρων να κάνει αυτοψία για να εξετάσει τον τρόπο επαναφοράς του συστήματος.

Με αφορμή τα παραπάνω, αξίζει να υπενθυμιστεί πως δεν είναι η πρώτη φορά που μένει εκτός λειτουργίας ο εν λόγω σταθμός αφού και κατά την περίοδο του Πάσχα, πάλι υπήρχαν προβλήματα που τον είχαν καταστήσει “νεκρό”.

Ωστόσο, η εταιρεία οφείλει άμεσα να εξετάσει τί έχει συμβεί, ενώ σε περίπτωση ζημιάς, καλείται ο Δήμος να αναζητήσει κονδύλι για την αποκατάστασή της.

Κατά το παρελθόν δε, ορισμένοι σταθμοί όπως και στη θέση Πλακούρα είχαν βανδαλιστεί, με αποτέλεσμα την ολιγόμηνη παύση της λειτουργίας τους.

Απόσυρση ποδηλάτων

Σχετικά με τον στόλο, πρέπει να σημειωθεί πως ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης διαθέτει περί τα 60 ποδήλατα. Κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου και αναλόγως της ζήτησης μπορεί κι επιβάλλεται να μειώνεται ο αριθμός των δημοτικών ποδηλάτων που είναι εκτεθειμένα. Ο αριθμός στον οποίο μπορεί να μειωθούν τα διαθέσιμα ποδήλατα είναι 15, ενώ ο μέγιστος αριθμός προς χρήση από πολίτες φθάνει τα 50.

Όσον αφορά σε ζημιές ή φθορές που τα έχουν οδηγήσει σε απόσυρση, από έγκυρη πληγή τονίσθηκε πως δεν λειτουργούν 5 – 6 ποδήλατα. Ωστόσο, σε περίπτωση ανάγκης και αυξημένης ζήτησης, ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης έχει επαρκή στόλο για να προχωρήσει σε αντικατάσταση δημοτικών ποδηλάτων.

Αξίζει να παρατηρηθεί όμως, πως δια γυμνού οφθαλμού διακρίνονται σημαντικές φθορές στα ποδήλατα των σταθμών, ενώ αρκετά εξ αυτών έχουν σκουριάσει.

Καμία ουσιαστική απάντηση από τον Αντιδήμαρχο Τεχνικών Υπηρεσιών

Αναφορικά με τη λειτουργία του συστήματος, η οποία είναι άκρως προβληματική κλήθηκε να τοποθετηθεί ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών.

“Η αλήθεια είναι ότι το φετινό καλοκαίρι είχαμε στοιχεία που έδειξαν ζήτηση” ανέφερε ο ίδιος συγκριτικά πάντα με τη χειμερινή περίοδο, διευκρινίζοντας εξ αρχής πως το ποσό της σύμβασης, δεν δίδεται συνολικά, αλλά η τελική δαπάνη είναι σε συνάρτηση με την χρήση του αριθμού των ποδηλάτων και των αναγκών συντήρησης.

Σχετικά με τη νέα σύμβαση ανέφερε πως, “Τη δεδομένη στιγμή η υπηρεσία έχει υπολογισθεί για όλο το έτος. Το ποσό των 8.866 ευρώ είναι το “ταβάνι” που μπορεί να πληρώσει ο Δήμος. Αν δηλαδή υπάρχουν σε χρήση όλα τα ποδήλατα και αν συντηρούνται συνολικά. Εμείς λόγω της μειωμένης ζήτησης τον χειμώνα δεν θα χρησιμοποιούμε όλα τα ποδήλατα”. Κατά συνέπεια, πρόσθεσε πως, “Θα είναι μικρός ο αριθμός ποδηλάτων προς διάθεση” καθώς, τόνισε ότι, “είναι μία τακτική που ακολουθούμε και βάζουμε στην αποθήκη ποδήλατα για να μην προκληθούν ζημιές αφού δεν τα χρησιμοποιεί ο κόσμος όλο τον χρόνο. Άρα, ο Δήμος θα πληρώσει όποια υπηρεσία του παρασχεθεί”.

Στο σοβαρό θέμα της συνεχούς μείωσης της ζήτησης και της χρήσης των δημοτικών ποδηλάτων, ο ίδιος, αν και ανέφερε ότι απαιτούνται δράσεις προβολής, ωστόσο, δεν ήταν σε θέση να απαριθμήσει αυτές, συγκεκριμένα. “Εξετάζουμε μήπως μπορεί να γίνει καλύτερη προώθηση της συγκεκριμένης παροχής. Είναι έναν μέσο φιλικό προς το περιβάλλον και πρέπει οι πολίτες να το αγαπήσουν. Αυτό που βλέπουμε βέβαια είναι ότι κυρίως τους καλοκαιρινούς μήνες παρατηρείται ζήτηση και όχι από Συριανούς, αλλά από επισκέπτες του νησιού” ανέφερε με φόντο την κουλτούρα των δημοτών στις μετακινήσεις, προσθέτοντας παράλληλα πως, “Χρειάζεται μεγαλύτερη προβολή”.

Μάλιστα υπογράμμισε πως, “Αν δούμε πως δεν ανταποκρίνεται ο κόσμος, θα μειώσουμε αρκετά και τις δαπάνες. Προσπαθούμε να λειτουργούμε με το ελάχιστο δυνατό κόστος. Τα ποδήλατα είχαν αγορασθεί μέσω προγράμματος και για κάποια χρόνια πρέπει να λειτουργούν. Θα κάνουμε προσπάθειες προώθησης του “μέτρου” της χρήσης των ποδηλάτων και θα δούμε τα αποτελέσματα. Αν δεν είναι ικανοποιητικά, θα μειώσουμε τις δαπάνες”.

Στην ίδια ερώτηση για τον τρόπο ενθάρρυνσης των πολιτών απέναντι στην ανάγκη εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης, ανέφερε τα εξής: “Θέλουμε να εξετάσουμε το κόστος των τρόπων προβολής και ανάλογα θα πράξουμε. Υπάρχουν ιδέες και θέλουμε να προβληθεί καλύτερα (σσ. το “μέτρο”).

Ερωτηθείς για τη βλάβη στο σύστημα της πλατείας, ο κ. Βακόνδιος απάντησε: “Άλλο θέμα είναι η συντήρηση και άλλο οι βλάβες. Παρατηρήσαμε και θέματα βανδαλισμών. Θα προσπαθήσουμε όσο το δυνατόν συντομότερα να δούμε το κόστος για να επισκευαστούν και οι ζημιές. Πρέπει ο Δήμος μέσω ανάθεσης σε ειδικούς να το αποκαταστήσει”.

Παραδοχή δυσλειτουργίας... από τον Αντιδήμαρχο Οικονομικών

Αναφορικά με το κόστος της σύμβασης απάντησε και ο Αλέξης Αθανασίου. “Η σύμβαση σε σχέση με την αρχική έχει “πέσει” πάρα πολύ. Ακόμη και αυτά τα 9.000 ευρώ ουσιαστικά η εταιρεία δεν τα παίρνει γιατί κάθε μήνα γίνεται εκκαθάριση” διευκρίνισε, αναγνωρίζοντας τη δυσλειτουργία του μέτρου και τη μη ανταπόδοση σε επίπεδο αποσυμφόρησης, αφού δεν προωθείται επαρκώς.

“Είναι ένα “μέτρο” που πράγματι θα μπορούσε να αποσυμφορήσει αναφορικά με το κυκλοφοριακό. Νομίζω πως χρειάζονται προωθητικές ενέργειες γιατί “χωλαίνει”” υπογράμμισε, προσθέτοντας παράλληλα πως, “Είναι και η κακή νοοτροπία που θέλει ο κάθε ένας να μετακινείται παντού με το αυτοκίνητό του”.

Από την πλευρά του, γνωστοποίησε πως, “Προσωπικά έχω κάνει μία πρόταση να έχουμε αρκετές δωρεάν ώρες χρήσης τον χειμώνα αφού είναι για τους δημότες τα ποδήλατα” ενώ εξέφρασε την ελπίδα, μήπως λειτουργήσει θετικά ως κίνητρο η επέκταση του ποδηλατόδρομου της οδού Μπαρμπέτα (όπισθεν Νεωρίου).

“Με το έργο του ποδηλατόδρομου που εντάχθηκε, ίσως δοθεί ένα επιπλέον “κίνητρο”. Πάντως γενικά δεν έχει πάει καλά. Είναι απαραίτητο και υποχρεωτικό επειδή είναι μέσα από πρόγραμμα του ΕΣΠΑ, αλλά δεν πρέπει να το βλέπουμε με αυτό το σκεπτικό. Πρέπει να γίνει συνείδηση στους δημότες γιατί η πόλη μας είναι πολύ όμορφη για να μετακινούμαστε με ποδήλατο”.