Απαντήσεις του προέδρου της Ένωσης Ξενοδόχων Σύρου για τη μη εκπροσώπησή της, στην τουριστική έκθεση World Travel Market του Λονδίνου

Η Σύρος θέλει τον τουρισμό ( ; )

“Κανένας ουσιαστικός απολογισμός επί τέσσερα χρόνια στην Τουριστική Επιτροπή. Ζητήσαμε επανειλημμένως συνεργασία με γραφείο τουριστικού Marketing” δηλώνει ο Ι. Αρβανίτης

Το σοβαρό ερώτημα αν η Σύρος θέλει πράγματι την τουριστική ανάπτυξη θέτει επί τάπητος ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Σύρου, Ιάκωβος Αρβανίτης, στο πλαίσιο των απαντήσεων που κλήθηκε να δώσει στην εφημερίδα αναφορικά με τη μη συμμετοχή επαγγελματιών του τουρισμού στην έκθεση World Travel Market (WTM) του Λονδίνου, στην οποία η πρωτεύουσα των Κυκλάδων εκπροσωπήθηκε από ένα αιρετό πρόσωπο και την ειδική σύμβουλο του Δημάρχου Σύρου – Ερμούπολης.

Δεδομένης της καυστικής κριτικής που ασκεί συνήθως ο κ. Αρβανίτης στις συνεδριάσεις της Τουριστικής Επιτροπής αναφορικά με την ανυπαρξία οργάνωσης και στρατηγικής για τη Σύρο για την κατεύθυνση της τουριστικής ανάπτυξης και της σταθερής άποψής του για ορθή εκπροσώπηση του νησιού σε τουριστικές εκθέσεις του εξωτερικού, ο ίδιος ανέπτυξε το σκεπτικό της μη ανταπόκρισης της Ένωσης για την WTM, φωτίζοντας με ξεκάθαρο και σκληρό λόγο την αναγκαιότητα που προκύπτει σε επίπεδο καθοδήγησης του τόπου αναφορικά με τα τουριστικά πράγματα.

“Η Σύρος έχει σύγχυση ταυτότητας” σημειώνει κατηγορηματικά ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Σύρου, ο οποίος υπογραμμίζει πως αυτό ως δεδομένο, οδηγεί με μαθηματική βεβαιότητα τον τόπο στην τουριστική ανυπαρξία.

Στο πλαίσιο των ερωτήσεων που τέθηκαν στον ίδιο, αναγνώρισε επιπλέον, το σοβαρό έλλειμμα επαγγελματισμού που διακρίνει επιχειρηματίες του χώρου, όπως όμως και διοικούντες του νησιού, οι οποίοι από κοινού – όπως τονίζει – οφείλουν να μη χάσουν άλλον τουριστικό χρόνο και να αναζητήσουν εταιρεία εξειδικευμένη για τουριστικό marketing.

Σαφής στις απαντήσεις του, ο κ. Αρβανίτης αναδεικνύει εμμέσως την άσκοπη παρουσία της Σύρου στην World Travel Market φέτος, αφού όπως ξεκάθαρα υποστηρίζει, η πρωτεύουσα των Κυκλάδων, δυστυχώς με την ανώριμη έως και χαοτική προσέγγισή της στα θέματα τουρισμού, επ΄ ουδενί δεν μπορεί να έχει αποτέλεσμα από την όποια απλή εκπροσώπησή της σε ένα περίπτερο, όταν αυτή η έκθεση του Λονδίνου μάλιστα αποτελεί “ένα από τα διεθνή χρηματιστήρια τουρισμού της παγκόσμιας αγοράς”.

Εκτός των ανωτέρω, ο Ιάκωβος Αρβανίτης γνωστοποίησε και τις προτάσεις της Ένωσης για το 2019 όσον αφορά στις απαραίτητες συμμετοχές σε τουριστικές εκθέσεις του εξωτερικού, διευκρινίζοντας ακόμη πως, η Τουριστική Επιτροπή όφειλε ήδη να έχει πραγματοποιήσει έναν τουριστικό απολογισμό, αν επεδίωκε πράγματι αποτέλεσμα για τη Σύρο και όχι επικοινωνιακά “πυροτεχνήματα” περί τουριστικής ανάπτυξης.

Η Σύρος πώς θα ανταποκριθεί σε έκθεση “χρηματιστήριο” του παγκόσμιου τουρισμού(;)

Ερωτηθείς σχετικά με την απουσία της Ένωσης Ξενοδόχων Σύρου στην έκθεση που αποφάσισε να συμμετέχει η Τουριστική Επιτροπή του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης κατά το διάστημα 5 – 7 Νοεμβρίου, παρά τη μη ανταπόκριση επαγγελματιών του χώρου, ο κ. Αρβανίτης υπήρξε συγκεκριμένος: “Προσωπικά εγώ είμαι ο πλέον ένθερμος υποστηρικτής των συμμετοχών της Σύρου σε τουριστικές εκθέσεις και ιδιαίτερα στις τουριστικές εκθέσεις του εξωτερικού” υπενθύμισε πρωτίστως, εξηγώντας όμως, πως, τόσο η WTM του Λονδίνου, όσο και η ITB του Βερολίνου και η ΑΤΜ της Σανγκάη “αποτελούν διεθνή χρηματιστήρια του παγκόσμιου τουρισμού”, στο “παιχνίδι” των οποίων η Σύρος δεν έχει το υπόβαθρο σήμερα, ώστε να ανταποκριθεί.

Σε αυτές τις εκθέσεις συμμετέχουν πάντοτε τα πλέον υψηλόβαθμα στελέχη της παγκόσμιας τουριστικής βιομηχανίας, δηλαδή Υπουργοί Τουρισμού, εκπρόσωποι αεροπορικών εταιρειών, μεγάλων τουριστικών ξενοδοχειακών αλυσίδων, tour operators κλπ. Σε αυτές τις εκθέσεις διαμορφώνεται μετά τον απολογισμό της διετίας που πέρασε, το νέο τουριστικό οικονομικό κοινωνικό περιβάλλον του παγκόσμιου τουρισμού για την επόμενη διετία. Είναι σαφές από αυτό, πως, η Σύρος σαν προορισμός και με το τουριστικό “εκτόπισμα” που έχει, δεν μπορεί να συμμετάσχει σε μία τέτοια έκθεση” δήλωσε κατηγορηματικά, σημειώνοντας μάλιστα πως το πολυδιαφημισμένο τουριστικό marketing plan που έχει η Δημοτική Αρχή και βάσει αυτού κανονικά πορεύεται, δεν έχει συμπεριλάβει για τη Σύρο ως αγορά - στόχο την Αγγλική “δεξαμενή”.

“Εάν μέσω του marketing plan που έχει στα χέρια της η Τουριστική Επιτροπή γίνει στόχος για τη Σύρο η αγορά της Αγγλίας, υπάρχουν άλλες τουριστικές εκθέσεις που μπορεί να συμμετάσχει το νησί μας με πολύ μεγαλύτερη ανταποδοτικότητα και με καλύτερα αποτελέσματα” υποστηρίζει ο κ. Αρβανίτης, κάνοντας μνεία για την τουριστική έκθεση του Μάντσεστερ, η οποία όπως έχει επισημάνει και σε επιστολή του προς τον Δήμο προ εβδομάδων, “γίνεται από 17/ 1/2019 έως 20/1/2019”.

Κληθείς να επιμείνει στην απάντησή του σχετικά με τη συμμετοχή της Σύρου φέτος στην WTM του Λονδίνου παρά τη μη παρουσία επαγγελματιών, αλλά μόνο με την παρουσία της Άννας Μαρούλη (ειδική σύμβουλος) και του αντιπροέδρου της Τουριστικής Επιτροπής και προέδρου της Τοπικής Κοινότητας Γαλησσά, Γιάννη Βουτσίνου, ο ίδιος σχολίασε σε γενικότερο επίπεδο πως το νησί έχει προηγούμενη εμπειρία του τί σημαίνει άσκοπη συμμετοχή.

Έχουμε εκπροσώπηση δυστυχώς από μη επαγγελματίες και αυτό είναι το οξύμωρο αν θέλετε, αφού έχουμε την εμπειρία των προηγούμενων συμμετοχών της Σύρου στην έκθεση του Λονδίνου. Όσοι πήγαν είχαν αναφέρει μετά ότι ήταν άσκοπη η συμμετοχή μας και το νησί δεν παίζει σε αυτές τις εκθέσεις και πως κακώς ξοδεύτηκαν χρήματα” δήλωσε, τονίζοντας μάλιστα πως, “Όταν μιλάμε για τέτοια οντότητα αυτής της έκθεσης, καταλαβαίνει κανείς τί σημαίνει όταν συμμετέχει ένα νησί, χωρίς επαγγελματίες και χωρίς καμία προετοιμασία”.

Το νησί δεν χρειάζεται επικοινωνιακή πολιτική, αλλά απολογισμό

Υπεραμυνόμενος μέχρι σήμερα σε δημόσιες συνεδριάσεις της Τουριστικής Επιτροπής της θέσης πως ετησίως η Σύρος οφείλει να πραγματοποιεί έναν ουσιαστικό τουριστικό απολογισμό, ώστε να εξετάζει αν οι κινήσεις ή οι όποιες προσπάθειες έχουν αποδώσει, αλλά και να προσδιορίζει τον τρόπο που θα πρέπει να προσεγγιστεί η υπόθεση της τουριστικής ανάπτυξης, ο κ. Αρβανίτης ερωτηθείς σχετικά για τη φετινή σεζόν, ανέδειξε το έλλειμμα σε επίπεδο διοίκησης όσον αφορά σε ουσιαστική εξέταση των “πεπραγμένων”.

“Η τουριστική θεωρία και πρακτική επιβάλλει μετά το πέρας της τουριστικής περιόδου, να γίνεται ένας απολογισμός για την περίοδο που πέρασε, να αξιολογηθούν, να μετρηθούν αποτελέσματα, να εκτιμηθούν ενέργειες. Ο απολογισμός αυτός βοηθά τα μέγιστα στον σχεδιασμό των επόμενων ενεργειών, δράσεων και στην στρατηγική που θα ακολουθήσει ένας τουριστικός προορισμός” παρατήρησε ο πρόεδρος της Ένωσης, επισημαίνοντας παράλληλα πως, “Επαναλαμβάνουμε αυτό που έχουμε εντοπίσει όλα τα τελευταία χρόνια, ότι δηλαδή ξεκινάμε την πρώτη συνεδρίαση της Τουριστικής Επιτροπής χωρίς να έχουμε κάνει έναν απολογισμό της τουριστικής περιόδου που πέρασε”.

Διευκρινίζοντας τα λεγόμενά του ακόμη περισσότερο, πρόσθεσε πως, “Μιλάω για απολογισμό για τα θέματα που άπτονται της δικαιοδοσίας της Επιτροπής ή τα διαχειρίστηκε εκείνη πριν την τουριστική περίοδο. Ο εσωτερικός απολογισμός αυτός, δεν έχει καμία σχέση με οποιονδήποτε άλλο απολογισμό επικοινωνιακής ή μη, πολιτικής”.

Συμπλήρωσε δε, πως, “Η κατάθεση όλων των απολογιστικών στοιχείων από τους άμεσα εμπλεκόμενους φορείς με το τουριστικό γίγνεσθαι του νησιού, θεωρούμε ότι είναι αναγκαία και επιβεβλημένη”.

Ο ερασιτεχνισμός βυθίζει τον τόπο στην ανυπαρξία. Απαιτείται συνεργασία με εξειδικευμένη εταιρεία

Κληθείς να τοποθετηθεί σχετικά με την ανάγκη της Σύρου να αναπτύξει συνεργασία με εξειδικευμένο σύμβουλο ή εταιρεία τουρισμού ώστε να μπορέσει να καταγράψει ο τόπος τουριστική τροχιά, ο κ. Αρβανίτης επανέλαβε τη γνωστή θέση της Ένωσης, η οποία ως αίτημα, φαίνεται να μη συγκινεί ως τώρα τη Δημοτική Αρχή, παρά τις όποιες κατά καιρούς δεσμεύσεις του προέδρου της Τουριστικής Επιτροπής, Δομένικου Σαγκινέτου.

“Είναι ένα πάγιο αίτημα αυτό της Ένωσης την οποία εκπροσωπώ. Το νησί παρουσιάζει μία ιδιομορφία και είναι δύσκολος προορισμός. Γι αυτόν τον λόγο χρειάζεται μία καθοδήγηση” υποστηρίζει σε απόλυτο τόνο ο Ιάκωβος Αρβανίτης, εξηγώντας μάλιστα πως, “Μετά τα τέσσερα χρόνια λειτουργίας της Τουριστικής Επιτροπής είναι πλέον ορατό το γεγονός ότι η δομή στελέχωσης της Επιτροπής, το επίπεδο γνώσεων σε τουριστικά θέματα και του τουριστικού marketing των μελών της και ο τρόπος λειτουργίας και λήψης των όποιων αποφάσεων δεν ανταποκρίνονται στις υψηλού επιπέδου απαιτήσεις προβολής και διαχείρισης ενός ιδιόμορφου τουριστικού προορισμού”.

Αφού διευκρινίζει μάλιστα πως, “Η Σύρος μπορεί γεωγραφικά και διοικητικά να ανήκει στις Κυκλάδες, τουριστικά όμως δεν είναι Κυκλάδες”, σημειώνει πως, “Αυτό και μόνο το γεγονός προσδίδει έναν επιπλέον βαθμό δυσκολίας στον τρόπο διαχείρισής του σε θέματα τουριστικής προβολής και προώθησης”.

Ο ίδιος επαναλαμβάνει μάλιστα πως, “Είναι προφανές ότι υπάρχει έλλειψη καθοδήγησης, επαγγελματισμού και τουριστικής διορατικότητας”, υποστηρίζοντας κατηγορηματικά, πως, “Το θέμα είναι ότι η Σύρος δεν μπορεί να χάσει άλλον τουριστικό χρόνο. Πρέπει κάποτε να γίνει κατανοητό από όλους, διοικούντες και επαγγελματίες του τουριστικού χώρου, ότι ο ερασιτεχνισμός και η έλλειψη επαγγελματισμού αναπόφευκτα και με μαθηματική ακρίβεια σε οδηγούν σε τουριστική ανυπαρξία”.

Ως εκ τούτου, υπογραμμίζει ότι, “Η συνεργασία με εξειδικευμένο γραφείο τουριστικού marketing και επικοινωνίας και όχι η πρόσληψη ενός συμβούλου σε θέματα τουρισμού, κρίνεται αναγκαία και επιβεβλημένη σήμερα όσο ποτέ άλλοτε. Η συνεργασία αυτή αποτελούσε ένα πάγιο αίτημα της Ένωσης Ξενοδόχων Σύρου εδώ και δεκαετίες, χωρίς όμως ανταπόκριση”.

Προκειμένου να προσδιορίσει τον βαθμό στον οποίο η Σύρος χρειάζεται υποστήριξη, προχωρά σε μία έμμεση σύγκριση με τις κινήσεις που κάνουν άλλα Κυκλαδονήσια.

“Η Σέριφος, η Μήλος, η Νάξος και η Πάρος έχουν αναθέσει την προβολή τους σε εξειδικευμένες εταιρείες. Εάν και εφόσον θέλουμε να καθιερώσουμε τη Σύρο ως τουριστικό προορισμό και να δώσουμε έμφαση σε αυτήν την κατηγορία οικονομίας του νησιού, δεν μπορεί ένα άτομο να κάνει κάτι. Χρειαζόμαστε εταιρεία με εξειδικευμένη γνώση” υποστήριξε ξανά.

Στην ερώτηση δε, αν η Σύρος πρέπει να απαντήσει στο ερώτημα αν πράγματι θέλει την τουριστική ανάπτυξη, ο ίδιος συμφώνησε, λέγοντας πως, “Είναι πάρα πολύ σημαντικό διότι υπάρχει σύγχυση ταυτότητας σε αυτό το νησί. Πού θέλουμε να το πάμε σαν τοπική κοινωνία; Που;”.

Επεσήμανε τέλος, πως, “Αν είναι να ξοδευτούν χρήματα, να έχουν ανταποδοτικότητα προς την τοπική κοινωνία”, αναφέροντας πως, “Είναι τα αυτονόητα αυτά που υποστηρίζει η Ένωση”.

Προτάσεις της Ένωσης για τις τουριστικές εκθέσεις του εξωτερικού για το 2019

Προτού ολοκληρώσει τις απαντήσεις του, ο κ. Αρβανίτης κλήθηκε να απαντήσει αν η Ένωση Ξενοδόχων Σύρου – βάσει των αγορών στόχων του νησιού – έχει καταθέσει πλάνο για συμμετοχή σε εκθέσεις του εξωτερικού το έτος 2019.

“Βεβαίως” απάντησε ο ίδιος, υπενθυμίζοντας πρωτίστως τη θέση πως η συμμετοχή σε εκθέσεις της Ελλάδας, “δεν είναι αναγκαία”, καθώς σημείωσε ότι, “Η ελληνική τουριστική αγορά για τη Σύρο είναι δεδομένης δυναμικότητας”.

Συγκεκριμένα, για το επόμενο έτος η Ένωση προτείνει την οργανωμένη συμμετοχή της Σύρου στις εξής εκθέσεις: VAKANTIEBEURS στην Ουτρέχτη (9 – 13/1/2019), MATKA Ελσίνκι (16 – 21/1/2019), SAJAM TURISMA στο Βελιγράδι (21 – 24/2/2019), SALON DES VACANCES στις Βρυξέλλες (7 – 10/2/2019), SALON MONDIAL DU TOURISME στο Παρίσι (14 – 17/3/2019).

Μάλιστα, από την πλευρά της έχει επισημάνει την αναγκαιότητα αμεσότητας στην επικοινωνία με την ΠΝΑι για εξασφάλιση δωρεάν χώρου στα περίπτερα.