Γνωμοδότησαν θετικά κι ομόφωνα τα μέλη της Τουριστικής Επιτροπής του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης υπογραμμίζοντας την ανάγκη συνεργασίας με τον Ν. Μαρτάκη

Αποδοχή της τουριστικής στρατηγικής

Εξαιρετικά “σφιχτός” ο προϋπολογισμός του 2020 για τον Τουρισμό

Στην αποδοχή του σχεδίου της τουριστικής στρατηγικής που εκπόνησε η εταιρεία του Νότη Μαρτάκη για την πρωτεύουσα των Κυκλάδων προχώρησε χθες η Τουριστική Επιτροπή του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, γνωμοδοτώντας θετικά στις εισηγήσεις για το β΄ και γ΄ παραδοτέο στο πλαίσιο της σχετικής σύμβασης των δύο μερών.

Η πλειοψηφία των μελών της Επιτροπής τόνισε πως το πλάνο που εκπονήθηκε πρέπει να παραληφθεί από την πλευρά του Δήμου ώστε να μπορέσει να πληρωθεί ο ανάδοχος για την εργασία του, ωστόσο, επανέφεραν στο προσκήνιο τις κύριες παρατηρήσεις τους περί ανάπτυξης ουσιαστικού διαλόγου και συνεργασίας με τον κ. Μαρτάκη, για την προσαρμογή αυτού του πλάνου στα μέτρα της Σύρου.

Η συνεδρίαση κινήθηκε σε ήπιους τόνους, με την πρόεδρο, Αλίκη Λεονταρίτη και τα μέλη της Επιτροπής Τουρισμού να εκτιμούν πως η συνεργασία με τον κ. Μαρτάκη πρέπει να τεθεί σε ουσιαστική βάση, ώστε στο θέμα της τουριστικής ανάπτυξης της Σύρου, το νησί, να μπορέσει να απολαύσει σταδιακά “καρπούς”.

Μιλώντας ρεαλιστικά βέβαια, κάποια μέλη σημείωσαν πως η σεζόν του 2020 για τη Σύρο έχει χαθεί, ωστόσο, υπογράμμισαν πως για το νησί δεν πρέπει να υπάρξουν επιπλέον απώλειες χρόνου.

Αξίζει να υπενθυμιστεί πως η συνεργασία του Δήμου με τον κ. Μαρτάκη θα συνεχιστεί βάσει της σύμβασης ως τον Απρίλιο του 2020, οπότε και ο ίδιος θα πρέπει να παρέχει κατευθυντήριες γραμμές στον Δήμο και την Τουριστική Επιτροπή για την υλοποίηση δράσεων σε επίπεδο προβολής και προώθησης της Σύρου.

Πέραν του ανωτέρω θέματος, συζητήθηκε και υπερψηφίστηκε το πλάνο της Επιτροπής για το έτος 2020, στο περιεχόμενο του οποίου φαίνεται ξεκάθαρα πως ο Δήμος προς το παρόν, δεν μπορεί να διαθέσει ποσό υψηλότερο των 50.000 ευρώ για τις ανάγκες του νησιού στον τουριστικό τομέα.

Βάσει των στοιχείων που έχουν στη διάθεσή τους τα μέλη της Τουριστικής Επιτροπής, ακολούθησαν ορισμένες παρατηρήσεις σχετικά με την ανάγκη αύξησης του ποσού για τον Τουρισμό, αναφορικά με τις οποίες η κ. Λεονταρίτη υπήρξε σαφής. Συγκεκριμένα, εξήγησε πως το ανωτέρω ποσό θα αυξηθεί υπό την προϋπόθεση πως αυτό θα το επιτρέψει ο προϋπολογισμός του Δήμου για το 2020. Πάντως, σύμφωνα με όσα έχουν καταστεί ξεκάθαρα από το προσχέδιό του, βασικά σημεία του οποίου παρουσίασε η “Κοινή Γνώμη” στο φύλλο της περασμένης Παρασκευής, το δημοτικό ταμείο θα λειτουργήσει με εξαιρετικά συνετό και “σφιχτό” τρόπο.

Η συνεδρίαση ολοκληρώθηκε με σημαντικές παρατηρήσεις – προτάσεις από την πλευρά του προέδρου του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, Γιάννη Ρούσσου και του μέλους της Ομάδας Εργασίας για τον Τουρισμό και Διευθυντή του ΕΟΤ Κυκλάδων, Μιχάλη Παράβαλου, οι οποίες συμπεριλαμβάνονται στο σημερινό ρεπορτάζ.

Επανέρχονται στο ζήτημα της συνεργασίας και της εξειδίκευσης του πλάνου

Ειδικότερα, σχετικά με την αποδοχή του τουριστικού πλάνου, το οποίο θα περάσει από την Οικονομική Επιτροπή και το Δημοτικό Συμβούλιο για την οριστική έγκρισή του, αρκετά μέλη προκρίνοντας την ανάγκη να πληρωθεί ο ανάδοχος για την εργασία του, γνωμοδότησαν θετικά στην αποδοχή, υπογραμμίζοντας ωστόσο την κύρια διαφωνία τους, η οποία εστιάζεται στη μη ανάπτυξη συνεργασίας του ίδιου του κ. Μαρτάκη με το σύνολο των Συλλόγων και των φορέων του τόπου, προ της σύνταξης της στρατηγικής.

Συγκεκριμένα, επανέλαβαν πως αν και η παρουσίαση του στρατηγικού πλάνου για τον Τουρισμό υπήρξε σαφώς πολύ καλή και εμπλουτισμένη συγκριτικά με τη γραπτή πρότασή του, ωστόσο, οι ίδιοι εστιάζοντας στο γεγονός πως η Σύρος έχει ιδιαιτερότητες, ζήτησαν αυτό το πλάνο να μπορέσει να “κουμπώσει” στα ακριβή μέτρα του νησιού.

Πιο αναλυτικά, ο Ιάκωβος Αρβανίτης υποστήριξε εκ νέου πως από το παραδοτέο καθίσταται σαφές πως ο Νότης Μαρτάκης είχε ελλιπή πληροφόρηση για τα δεδομένα του τόπου, τις δυνατότητες και τις ανάγκες του, με αποτέλεσμα να φέρει μία πρόταση στην οποία θα μπορούσαν να ανταπεξέλθουν αναπτυγμένοι τουριστικοί προορισμοί.

Σύμφωνα με τον ίδιο αυτή η στρατηγική πρέπει να κουμπώσει με το “ύψος” της Σύρου, ώστε να μη χαθεί επιπλέον χρόνος, αλλά κυρίως, να μην υπάρξει ζημιά και το νησί μετρήσει περισσότερες απώλειες και απαιτηθεί προσεχώς να διανύσει ακόμη μεγαλύτερη απόσταση από αυτήν που πρέπει να καλύψει σήμερα.

Με θετικές παρατηρήσεις για την παρουσίαση που έκανε στον Δήμο ο κ. Μαρτάκης ξεκίνησε την τοποθέτησή της η Φλώρα Μπαρμπέτα, η οποία όμως επανέλαβε πως η στρατηγική αυτή πρέπει να λάβει ενδεχομένως τροποποιήσεις οι οποίες θα απαντούν στις ανάγκες της Σύρου. Η ίδια υπογράμμισε την ανάγκη ανάπτυξης ουσιαστικού διαλόγου με τον κ. Μαρτάκη, προς όφελος της Σύρου, αφού όπως σημείωσε, κύριο μέλημα όλων είναι η τουριστική προκοπή του τόπου.

Σε παρόμοιο μήκος κύματος εξέπεμψε... και ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, Γιάννης Ρούσσος, ο οποίος κατά την τοποθέτησή του επανέλαβε πως η Επιτροπή οφείλει να κάνει σωστό και υπεύθυνο έργο. Ως εκ τούτου, υποστήριξε πως η τουριστική στρατηγική για τη Σύρο έχει περισσότερο θεωρητικό χαρακτήρα, ενώ το νησί έχει ανάγκη από συγκεκριμένη καθοδήγηση.

Ως παράδειγμα σχετικά με το τί πρέπει να περιλαμβάνει μία μελέτη τουριστικής ανάπτυξης ενός τόπου, έφερε την περίπτωση της Σαντορίνης, η οποία – σε αντίθεση με τη Σύρο – χρειάστηκε εξειδικευμένο πλάνο για τη διαχείριση των τεράστιων τουριστικών ροών, στο οποίο όπως τόνισε καταγράφονται με λεπτομέρεια τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσει ο προορισμός (εκδήλωση για την παρουσίαση σχεδίου από το Επιμελητήριο Κυκλάδων και υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης).

Μιλώντας ξανά για τη Σύρο, επεσήμανε πως ο τόπος χρειάζεται παρομοίως έναν άκρως αναλυτικό “μπούσουλα” που θα λέει ποιος πρέπει να είναι ο στόχος, πώς πρέπει να επιτευχθεί, σε πόσο χρονικό διάστημα και για ποιους λόγους. Ο κ. Ρούσσος αναγνωρίζοντας την ανυπαρξία ουσιαστικής τουριστικής γνώσης στις επαγγελματικές τάξεις του τόπου, τόνισε πως θα πρέπει να υπάρξει συνεργασία σε απόλυτο βαθμό με τον κ. Μαρτάκη για να αποκτήσει ο ίδιος ενημέρωση για τις ρεαλιστικές ανάγκες της Σύρου.

Να μη χαθεί άλλος χρόνος

Στην ίδια συνεδρίαση τοποθετήθηκαν τρία ακόμη μέλη της Τουριστικής Επιτροπής τα οποία επεσήμαναν την ανάγκη η Σύρος να μην χάσει άλλον χρόνο στο κομμάτι της τουριστικής ανάπτυξης. Συγκεκριμένα, ακούγοντας τα προαναφερόμενα πρόσωπα και τις τοποθετήσεις τους, τόσο ο Γιάννης Βουτσίνος (Κασουνιός) και η κ. Μαραγκού, όσο και ο Γιάννης Βουτσίνος (Ζαννάκι) συνηγόρησαν στη θέση πως ο Δήμος πρέπει να περάσει επιτέλους(!) στο στάδιο της υλοποίησης ενεργειών και δράσεων για την τουριστική ανάπτυξη, εκφράζοντας την ανησυχία τους παράλληλα για τη φετινή σεζόν.

Σύμφωνα με όσα ανέφεραν, η Σύρος πρέπει να αρχίζει να βαδίζει σε τουριστική τροχιά, προκειμένου να υπάρξει όφελος σε κάθε επίπεδο. Ως εκ τούτου, υπερψήφισαν και οι ίδιοι την εισήγηση της αποδοχής των παραδοτέων.

Έγκριση τουριστικού πλάνου και ανάγκη αύξησης των πόρων

Αμέσως μετά, η Επιτροπή ενέκρινε την εισήγηση για το τουριστικό πλάνο του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, το οποίο διευκρινίστηκε πως έρχεται σε σύνδεση και με το περιεχόμενο της τουριστικής στρατηγικής του κ. Μαρτάκη, αλλά συντάχθηκε από το Τμήμα Τουρισμού. Κοινή παρατήρηση των περισσότερων μελών αποτέλεσε πως το συνολικό ποσό των 50.000 ευρώ για τον Τουρισμό για το έτος 2020 δεν επαρκεί για την προσπάθεια που θέλει να κάνει το νησί, ζητώντας από την Αλίκη Λεονταρίτη να αιτηθεί παραπάνω πόρους. Ειπώθηκε μάλιστα πως συγκριτικά με πέρυσι το ποσό έχει μειωθεί σε ποσοστό μεγαλύτερο του 50% (πέρυσι 135 χιλ. ευρώ).

Για τη συγκεκριμένη παρατήρηση δεν υπήρξε κάποια δέσμευση από την πρόεδρο, η οποία ξεκαθάρισε πως τα χρήματα αυτά θα αυξηθούν αν το επιτρέψει ο προϋπολογισμός του 2020.

Σχετικά με το πλάνο και το περιεχόμενό του για την επόμενη χρονιά, αναφέρθηκαν τα παρακάτω: Για media και blogger trips όπως και για broadcasting event προωθείται το ποσό των 6.000 ευρώ, για εκθέσεις 10.000 ευρώ, ενώ το ποσό των 20.000 ευρώ αναλύεται για διαφήμιση μέσω τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών σταθμών, για εκτυπώσεις φυλλαδίων, προωθητικών και διαφημιστικών υλικών, καθώς επίσης για σχεδιασμό και παραγωγή τουριστικού εντύπου, όπως τέλος και για κινηματογράφηση και παραγωγή video. Επιπλέον, με το ποσό των 2.000 ευρώ θα γίνει επικαιροποίηση της τουριστικής ιστοσελίδας (portal), με το ποσό των 3.000 ευρώ η ψηφιακή προώθηση και διαφήμιση, με 7.000 ευρώ η ανάθεση του τουριστικού μάρκετινγκ σε εξειδικευμένο συνεργάτη και με το ποσό των 2.000 ευρώ η οργάνωση προγραμμάτων επιμόρφωσης επαγγελματιών του τουρισμού.

Με αφορμή τα παραπάνω οικονομικά στοιχεία, να σημειωθεί πως κατά την αρχική τοποθέτησή του, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, είχε σχολιάσει πως για την ανάπτυξη σοβαρής δουλειάς τουριστικής στρατηγικής ένας Δήμος πρέπει να διαθέσει αρκετές χιλιάδες ευρώ, σημειώνοντας εμμέσως πως τα ποσά που διαθέτει ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης δεν επαρκούν γι αυτόν τον στόχο που θέλουν οι επαγγελματίες του νησιού.

Θετικά μηνύματα από επενδύσεις και αγοραπωλησίες

Στη συνεδρίαση συμμετείχε και ο Μιχάλης Παράβαλος, ο οποίος στο τέλος της συζήτησης θέλησε να τοποθετηθεί προκειμένου να αναδείξει το γεγονός πως στο νησί το τελευταίο διάστημα υπάρχει αισιοδοξία και κίνηση στο κομμάτι των ιδιωτικών επενδύσεων. Κατά συνέπεια, σημείωσε ότι δεδομένης της στροφής του κόσμου και των επισκεπτών στην αναζήτηση μικρών καταλυμάτων, η Σύρος θα μπορούσε να ωφεληθεί.

Συγκεκριμένα ο ίδιος ανέφερε τα ακόλουθα: “Υπάρχει μία στροφή του κόσμου προς τα μικρότερα καταλύματα. Είναι ένα θέμα που θα μπορούσε να ευνοήσει τη Σύρο. Μας βοηθά η συγκυρία αυτή και γίνονται κάποιες επιχειρήσεις τελευταία. Θα έχουμε περίπου 20 νέες ταμπέλες για μικρούς ξενώνες στη Σύρο του χρόνου όπως φαίνεται, άρα, γίνονται πράγματα. Επίσης επαναλειτούργησε το σύνολο των ξενοδοχείων που ήταν κλειστά με εξαίρεση περίπτωση του Μέγα Γιαλού και θα δοθεί και ξενοδοχειακή επιχείρηση για λειτουργία στην Ποσειδωνία. Έχουν γίνει πάρα πολλές αγοραπωλησίες στο νησί και βλέπουμε ότι σιγά σιγά γίνονται πράγματα σε σχέση με ιδιωτικές επενδύσεις”.

Προβολή της Σύρου στα πλοία της SeaJets

Άξια αναφοράς είναι και η ενημέρωση που έκανε η πρόεδρος της Τουριστικής Επιτροπής, Αλίκη Λεονταρίτη στη χθεσινή συνεδρίαση αναφορικά με την προβολή της Σύρου σε πλοία της εταιρείας του κ. Ηλιόπουλου. Συγκεκριμένα, η ίδια γνωστοποίησε πως κατά τη διάρκεια του τελευταίου ταξιδιού της στην Αθήνα πραγματοποίησε επαφές με στελέχη της εταιρείας SeaJets προκειμένου να συμπεριληφθεί η Σύρος διαφημιστικά σε έντυπα μέσα στα πλοία της. Σύμφωνα με όσα είπε, οι λεπτομέρειες θα συζητηθούν με τη νέα χρονιά.

Μεγάλα θέματα στην Τουριστική Επιτροπή

Τέλος, σημαντική υπήρξε η προτροπή και πρόταση του προέδρου του Επιμελητηρίου Κυκλάδων προς την πρόεδρο της Τουριστικής Επιτροπής, η οποία αφορούσε στη θεματολογία της. Συγκεκριμένα, ο κ. Ρούσσος πρότεινε να υπάρξουν συζητήσεις και αποφάσεις για σοβαρές υποθέσεις που σχετίζονται για παράδειγμα με τη σύνδεση της Σύρου με άλλους προορισμούς και λιμάνια, προκειμένου ο τόπος να επιτύχει κάτι καλύτερο για την επόμενη σεζόν.

“Για εμένα η Τουριστική Επιτροπή πρέπει να ασχολείται με κάποια θέματα ουσίας. Για παράδειγμα, θα βάλει ο Ηλιόπουλος φέτος το World Champion Jet; Θα συνδέσουμε τη Ραφήνα με την Πάρο; Λήγει η σύμβαση του αεροδρομίου με την αποκλειστικότητα της Sky Express. Ποιος θα ασχοληθεί να προλάβουμε να δούμε αν θέλουμε να συνεχίσει η Sky Express ή θέλουμε να πάμε στην Aegean κλπ; Θα κάνουμε συντονισμένες κινήσεις για την κρουαζιέρα; Ποιος θα ασχοληθεί με αυτά...” σχολίασε ο ίδιος, λέγοντας τέλος: “Μήπως η Τουριστική Επιτροπή πρέπει να ασχοληθεί με κορυφαία θέματα και με ουσία; Αυτά περίμενα να δω και στη μελέτη και δεν τα είδα. Μήπως πρέπει να τα δούμε εμείς;”.